روش جلوگیری از هک شدن گوشی چگونه انجام می‌گیرد؟

در دنیای امروز استفاده‌های زیاد و متنوعی از اسمارت‌فون‌ها می‌شود. اسمارت‌فون‌ها گوشی‌های هوشمندی هستند که زنگ زدن، مکالمه و ارسال پیامک تنها چند نوع از کاربردهای متنوع آن‌ها به شمار می‌رود. در واقع، سیستم گوشی‌های هوشمند به‌قدری پیشرفته است که آن‌ها یک نوع مینی کامپیوتر برای خود محسوب می‌شوند. برای همین، کاربران گوشی‌های هوشمند کارهای مختلفی مثل عکس گرفتن، ضبط صدا، نصب اپلیکیشن، خرید اینترنتی، کارهای بانکی و غیره را انجام می‌دهند. اما آیا شما هم نگران هک شدن گوشی خود هستید؟ پس با ما همراه باشید تا با روش‌های جلوگیری از هک شدن گوشی آشنا شوید.

هک شدن گوشی یکی از دغدغه‌های مهم کاربران گوشی‌های هوشمند

یکی از دغدغه‌هایی که کاربران در استفاده با موبایل هوشمند خود دارند، جلوگیری از هک شدن گوشی است. شاید با خود فکر کنید چرا جلوگیری از هک شدن گوشی یکی از نگرانی‌های اصلی در بین افراد است؟ موضوع این است که وقتی شما با گوشی خود به اینترنت متصل می‌شوید، چون به یک شبکه جهانی متصل می‌شوید این امکان وجود دارد که دیگران از طریق اپلیکیشن‌های مختلف گوشی شما را هک کرده و اطلاعات آن را سرقت کنند.

به همین خاطر است که راه‌های جلوگیری از هک شدن گوشی یک مسئله مهم برای کاربران موبایل‌های هوشمند است. اگر به فکر یاد گرفتن راه‌های جلوگیری از هک شدن گوشی خود هستید، با ما همراه باشید تا در این مطلب در مورد راه‌های جلوگیری از هک شدن گوشی و این‌که برای جلوگیری از هک شدن گوشی موبایل چه کار کنیم را به شما یاد دهیم.

(به مشترکین سیم‌کارت‌های رایتل پیشنهاد می‌کنیم از مطلب فعالسازی سرویس پیامگیر صوتی رایتل بازدید کنند.)

روش های جلوگیری از هک شدن گوشی های موبایل

اهمیت جلوگیری از هک شدن گوشی

در دنیای امروز هکرها با استفاده از اینترنت و با روش‌های مختلفی می‌توانند گوشی‌های هوشمند را هک کنند. این مسئله به این خاطر است که افراد معمولا داده‌های بسیار مهمی از جمله اطلاعات حساب بانکی یا فایل‌های محرمانه و غیره را روی گوشی خود ذخیره و نگهداری می‌کنند. برای مثال، اگر از کسی یا مهم‌تر این‌که از سندی عکس گرفته‌ایم یا از نرم‌افزارهای همراه بانک استفاده می‌کنیم، اطلاعات مالی و اطلاعات شخصی ما تا زمانی‌که به اینترنت متصل می‌شویم در معرض خطر خواهند بود.

اگر شما با اتصال به اینترنت و باز کردن یک فایل ناشناس به هکر اجازه ورود به گوشی خود را بدهید، این هکر می‌تواند به داده‌های مالی و محرمانه در گوشی شما دسترسی پیدا کرده و از آنها سوءاستفاده کند. بنابراین، اعمال انواع روش جلوگیری از هک شدن گوشی یک راه‌حل بسیار مهم است.

(از مطلب تغییر رمز وای فای مودم بازدید کنید.)

نشانه‌های هک شدن گوشی چه هستند؟

پیش از آنکه در مورد انواع روش‌های جلوگیری از هک شدن گوشی صحبت کنیم، می‌خواهیم کمی در مورد نشانه‌های هک شدن گوشی توضیح دهیم. ممکن است افراد در گوشی خود که می‌تواند خیلی از برندهای گوشی‌های اندرویدی مثل سامسونگ و شیائومی باشد، متوجه بعضی از علایم شوند که می‌توانند نشانه‌های هک شدن گوشی باشند. ما در این قسمت بیشتر در مورد این نشانه‌ها صحبت خواهیم کرد.

نشانه های هک شدن موبایل

1. نشانه‌های هک شدن گوشی سامسونگ: پدیدار شدن صفحه‌های پاپ آپ تبلیغاتی بطور مداوم

یکی از نشانه‌های هک شدن گوشی سامسونگ، شیائومی و به‌طورکلی گوشی‌های اندرویدی می‌تواند این باشد که در صفحه گوشی تبلیغات زیاد به‌طور مداوم پدیدار می‌شوند. این مسئله برای افرادی که کاربران این موبایل‌ها هستند می‌تواند مسئله خیلی آزاردهنده‌ای باشد. معمولاً این تبلیغات توسط اپلیکیشن‌های دیگر به تلفن همراه شما ارسال می‌شوند.

خیلی از اپلیکیشن هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید و استفاده از آن‌ها رایگان هستند، از این راه درآمد خود را کسب می‌کنند. با وجود اینکه اکثر این تبلیغات ضرری ندارند، اما برخی از آن‌ها می‌توانند آلودگی آگهی افزاری داشته باشند. برای همین، بهتر است که روی این نوع تبلیغات کلیک نکنید.

شما می‌توانید به بخش تنظیمات گوشی اندرویدی خود مراجعه کرده و در آن‌جا گزینه اعلان دریافت تبلیغات اپلیکیشن‌ها را غیرفعال کنید.

(از مطلبی که در مورد نحوه کنترل گوشی از ویندوز نوشته‌ایم، بازدید کنید.)

  1. نشانه‌های هک شدن گوشی شیائومی: پیام‌ها و تماس‌های ناشناس

پیام‌ها و تماس‌های ناشناس در گوشی‌های اندرویدی و آیفون می‌توانند ۲ نوع باشند. یک نوع آن این است که این پیام‌ها یا تماس‌ها از گوشی خود شما انجام می‌شوند. برخی از بدافزارها در گوشی‌های تلفن می‌توانند از قابلیت تماس گوشی شما استفاده کنند تا به شماره‌هایی که خدمات ویژه را ارائه می‌دهند متصل شوند و پول شما را به این صورت بدزدند. اگر به چنین موضوعی شک دارید حتماً قبض‌های ماهیانه خط تلفن خود را چک کنید تا از این موضوع مطمئن شوید.

یکی از نشانه‌های هک شدن گوشی شیائومی،گوشی‌های اندرویدی و آیفون می‌تواند این باشد که گوشی تلفن شما تماس‌ها و پیام‌های ناشناس  از شماره‌های غیرمعمول دریافت می‌کند. اگر نمی‌توانید منبع این شماره‌های تماس و پیام را شناسایی کنید، بهتر است که آن شماره را بلاک کنید یا آن را به‌عنوان اسپم گزارش دهید.

(با روش های ضبط مکالمه تلفنی در آیفون آشنا شوید.)

نشانه های هک شدن گوشی شیائومی

  1. نشانه‌های هک شدن گوشی سامسونگ: افزایش میزان استفاده از داده‌ها در گوشی‌های اندرویدی و آیفون

فرض کنید که شما از اینترنت داده‌های سیم کارت و هم از اینترنت شبکه استفاده می‌کنید. اگر  برخی اوقات می‌بینید که میزان مصرف اینترنت شما از میزان مصرفی که به‌طور تقریبی خودتان آن را تخمین زده‌اید، بسیار بیشتر است شاید بیانگر این باشد که گوشی شما هک شده است. در خیلی از موارد ممکن است یک نرم‌افزار جاسوسی یا یا یک بدافزار در پشت زمینه گوشی شما فعالیت کند بدون این‌که شما از آن مطلع باشید و حجم اینترنت داده‌های شما را مصرف کند.

معمولاً اطلاعات مربوط به مصرف داده‌ها توسط شرکت تأمین‌کننده اینترنت شما ارائه می‌شوند. برای همین، بد نیست که این اطلاعات را بررسی کنید و مطمئن شوید که میزان مصرفی اینترنت شما با میزانی که برآورد کرده‌اید مطابقت دارد یا خیر. در قدم بعدی، شما می‌توانید اپلیکیشن‌هایی که به نظر مشکوک می‌آیند را از گوشی خود حذف کنید.

اگر مصرف اینترنت داده به طور مشکوک بالاست، لازم است گوشی خود را از نظر بدافزارها یا هک شدن بررسی کنید.

(در ایساج با بهترین اپلیکیشن ها برای تقویت صدای آیفون آشنا شوید.)

افزایش مصرف اینترنت گوشی از نشانه های هک شدن گوشی موبایل

  1. نشانه‌های هک شدن گوشی شیائومی: عملکرد نامناسب گوشی

یک علامت دیگر که می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که یک بدافزار در پشت زمینه اسمارت‌فون شما در حال فعالیت است، این است که ممکن است تماس‌های صوتی شما به‌طور ناگهانی قطع شوند. یک نشانه دیگر می‌تواند پیام‌های شما باشد که اصلاً به دست گیرنده نمی‌رسند یا این‌که ممکن است تلفن همراه شما مدام کرش کند یا دچار گلیچ شود.

اگر این علائم به‌طور مکرر درگوشی اندرویدی و آیفون شما رخ می‌دهند شاید به این معنی باشد که تلفن شما گرفتار بدافزارها یا جاسوس‌افزارها شده است و باعث عملکرد نادرست گوشی می‌شود. برای رد کردن این مشکل بهتر است که اپلیکیشن‌هایی که بر روی گوشی خود  نصب کرده‌اید را بررسی کنید و اپلیکیشن‌هایی که به آن‌ها اعتماد ندارید را پاک کنید.

در نصب برنامه‌ها در گوشی خود دقت کنید چرا که ممکن است با نصب بدافزارها و یا جاسوس‌افزارها به هکرها فرصت هک گوشی خود را بدهید.

(در ایساج بخوانید: گوگل ویس چیست؟)

عملکرد نامناسب گوشی نشانه‌ی هک شدن گوشی

  1. علائم هک شدن گوشی‌های اندرویدی: اتمام سریع باتری

برای گوشی‌های هوشمند عادی است که به مرور زمان و استفاده بیشتر از آن‌ها عمر باتری‌شان کمتر و کمتر شود. با این وجود اگر می‌بینید که گوشی اندرویدی یا آیفون شما خیلی زود و به‌طور غیرمنتظره شروع به از دست دادن باتری می‌کند، شاید بیانگر این باشد که اسمارت فون شما به یک بدافزار آلوده شده است.

خالی شدن سریع باتری گوشی یکی از نشانه‌های هک شدن گوشی موبایل است.

(با روش های مخفی کردن برنامه در اندروید آشنا شوید.)

علائم هک شدن گوشی

برای جلوگیری از هک شدن گوشی چه باید کرد؟

در بخش قبلی در مورد علائم هک شدن موبایل و وجود بدافزارها صحبت کردیم. حالا اگر شما این مسئله را تشخیص داده‌اید شاید با خودتان فکر کنید که برای جلوگیری از هک شدن گوشی چه باید کرد؟ برای جلوگیری کردن از هک شدن گوشی راه‌های متنوعی وجود دارد که ما در این بخش در مورد آن‌ها توضیح خواهیم داد.

برای جلوگیری از هک شدن گوشی چه کار کنیم؟

نکات اصولی و ابتدایی برای مراقبت از گوشی و جلوگیری از هک شدن آن

پیش از اینکه در مورد روش‌هایی که برای جلوگیری از هک گوشی می‌توانید انجام دهید صحبت کنیم، بهتر است یک سری نکات مهم که خیلی اصلی و ابتدایی هستند و حتماً برای مراقبت از گوشی تلفن خود لازم است انجام دهید، اشاره کنیم. یکی از این کارها مراقبت از گوشی در مکان‌های عمومی است. اگر شما به مکانی عمومی می‌روید اصلاً نباید گوشی خود را به امان خدا رها کنید و همیشه باید آن را در کنار خود نگه دارید.

نکات مهم مراقببت از گوشی و جلوگیری از هک شدن آن

برای باز کردن قفل گوشی رمز محکم و قوی بگذارید

یک نکته دیگر این است که شما باید رمزی که برای باز کردن قفل اسمارت فونتان از آن استفاده می‌کنید رمز پیچیده‌ای باشد. اگر گوشی شما به دست غریبه یا فردی بیفتد که قصد سوءاستفاده از آن را دارد، اگر رمز شما ساده و قابل‌پیش‌بینی باشد آن فرد می‌تواند راحت به گوشی شما دسترسی داشته باشد. برای همین سعی کنید از رمزهایی که دارای تاریخ تولد شما هستند یا رمزهای معمولی مثل 1234 برای گذاشتن رمز قفل گوشی استفاده نکنید و رمزهای پیچیده‌تر را برای آن‌ها بگذارید.

برای باز کردن گوشی موبایل خود رمزهای پیچیده یا روش‌های احراز هویت مطمئن استفاده کنید.

(در مورد تاخیر شبکه G مطالعه کنید.)

رمز مطمئن روشی برای جلوگیری از هک گوشی

از شبکه‌های بلوتوث ناامن استفاده نکنید

یک عامل مهم دیگر در اقدامات پیشگیرانه از هک شدن گوشی، تأمین امنیت برای شبکه بلوتوث است. خیلی‌ها از طریق شبکه‌های بلوتوث که امنیتشان ضعیف است می‌توانند گوشی شما را هک کنند. برای همین، تا حد امکان از شبکه‌های بلوتوثی استفاده نکنید که امنیتشان ضعیف است و موقعی هم که از بلوتوث استفاده نمی‌کنید آن را همیشه خاموش نگه دارید.

سعی کنید در صورت عدم استفاده از بلوتوث آن را خاموش کنید چرا که هکرها می‌توانند از طریق بلوتوث نیز به اطلاعات گوشی شما حمله کنند.

(با روش‌های خرید سیم کارت ارزان آشنا شوید.)

برای جلوگیری از هک شدن گوشی به شبکه‌های بلوتوث ناایمن متصل نشوید

از داده‌های پین و کارت‌های اعتباری خود محافظت کنید

نکته مهم دیگر آن است که اگر  داده‌های پین دارید و تراکنش‌های بانکی را انجام می‌دهید، سعی کنید که هم از داده‌های پین و هم از داده‌های کارت‌های اعتباری خودتان محافظت کنید. برای این کار می‌توانید از اپلیکیشنی که امنیت خیلی بالایی دارد، استفاده کنید تا شماره‌های پین را در آن ذخیره کنید و اطلاعات کارت‌های اعتباری را محفوظ نگه دارید. بااین‌وجود، یک گزینه بهتر و امن‌تر این است که شما هرگز چنین داده‌هایی را در گوشی خود ذخیره نکنید.

(در ایساج با بهترین برنامه های تماس صوتی و تصویری آشنا شوید.)

برای جلوگیری از هک شدن موبایل چه کار کنیم: روش‌های تأمین امنیت اسمارت‌فون در برابر هک شدن

نکاتی که در بخش قبل توضیح دادیم نکات اصولی و پایه‌ای برای محافظت از گوشی بودند. بااین‌وجود، راه‌های متنوع دیگری هم وجود دارد که هکرها می‌توانند از طریق آن‌ها  به گوشی شما دسترسی داشته باشند. برای همین، شما باید از انواع این روش‌ها برای جلوگیری کردن از هک شدن گوشی استفاده کنید. در ادامه در مورد انواع روش‌های دیگر که می‌توانید از آن‌ها برای جلوگیری از هک شدن گوشی خود استفاده کنید، توضیح خواهیم داد.

اهمیت جلوگیری از هک گوشی

راه جلوگیری از هک شدن گوشی: از وای فای عمومی استفاده نکنید

خیلی از هکرها و کسانی که می‌خواهند اطلاعات حساب‌های بانکی گوشی را بدزدند از طریق مکان‌هایی که وای فای عمومی دارند، سعی می‌کنند به اطلاعات اسمارت‌فون‌های افراد دسترسی داشته باشند. این به این دلیل است که میزان امنیت وای فای عمومی در برابر میزان امنیت وای فای مکان‌های خصوصی مثل خانه یا شرکت‌ها بسیار پایین‌تر است. برای همین، سعی کنید تا حد امکان از وای فای عمومی استفاده نکنید.

وای فای عمومی از نظر امنیتی بسیار ضعیف است و اگر در گوشی خود اطلاعات مهمی دارید، بهتر است حتی‌المقدور به شبکه‌های اینترنت عمومی متصل نشوید.

(در ایساج با سیم کارت شاتل موبایل آشنا شوید.)

عدم استفاده از وای فای عمومی برای جلوگیری از هک گوشی

راه جلوگیری از هک شدن گوشی: خاموش کردن ویژگی جستجوی خودکار یا autocomplete feature

ویژگی سرچ خودکار در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها باعث می‌شود که خیلی راحت‌تر بتوانید در یک جستجوگر نتایجی که می‌خواهید را سرچ کنید. برای مثال، شما کلمه‌ای را تایپ می‌کنید و گوگل ادامه آن کلمه را برای شما پیشنهاد می‌دهد. به این صورت، راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانید آن را سرچ کنید. با اینکه این ویژگی در موبایل‌ها یک ویژگی کاربردی و مفید محسوب می‌شود، اما می‌تواند خطرناک هم باشد، زیرا تمام جزئیات مربوط به داده‌های شخصی، نام و آدرس شما را می‌تواند به صورت ذخیره داشته باشد. برای همین، بهتر است تنظیمات مربوط به سرچ خودکار را در گوشی آیفون و اندروید خود خاموش کنید.

ویژگی سرچ خودکار در گوشی‌های موبایل خود را خاموش کنید تا احتمال هک شدن گوشی خود را کاهش دهید.

(با روش های کاهش مصرف اینترنت ایفون آشنا شوید.)

راه جلوگیری از هک شدن گوشی: پاک کردن سابقه مرورگرها و کوکی‌های گوشی

با پاک کردن تاریخچه‌ی مرورگرها و کوکی‌ها شما می‌توانید ردپای آنلاینی که با استفاده از اینترنت دارید را از بین ببرید و با حذف کردن این داده‌ها احتمال اینکه هکرها بتوانند به داده‌های آنلاین شما دسترسی داشته باشند کمتر می‌شود.

پاک کردن دوره‌ای تاریخچه‌ی مرورگرهایی که استفاده می‌کنید روش خوبی برای جلوگیری و کاهش احتمال هک شدن گوشی است.

(پیشنهاد می‌کنیم از مطلبی که در مورد بازیابی داده ها پس از ریست فکتوری نوشته‌ایم، بازدید کنید.)

نحوه جلوگیری از هک شدن گوشی آیفون: ویژگی Find My iPhone را در آیفون فعال کنید

اگر شما آیفون دارید با روشن کردن گزینه آیفون من را پیدا کن در تنظیمات گوشی آیفون می‌توانید راحت‌تر گوشی‌تان را پیدا و از هک شدن گوشی‌تان جلوگیری کنید . برای فعال کردن ویژگی پیدا کردن آیفون من شما اول باید وارد بخش تنظیمات آیفون شوید.

بعد از آن وارد بخش Apple ID شده و از منوی اپل آیدی باید گزینه iCloud را انتخاب کنید. در آن بخش باید گزینه find my phone را فعال کنید. ضمنا می‌توانید در مورد پیدا کردن گوشی آیفون دزدیده شده در ایساج نیز مطالعه کنید.

(از مطلب حل مشکل اتصال وای فای آیفون بازدید کنید.)

نحوه جلوگیری از هک شدن گوشی: استفاده از برنامه‌های امنیتی

یکی از راه‌هایی که می‌توانید تأمین امنیت گوشی خود را افزایش دهید و احتمال هک شدن آن توسط اپلیکیشن ها و دفترها را کاهش دهید، نصب برنامه‌های امنیتی مؤثر و قوی است. ما قسمتی از این مقاله را به نرم افزار جلوگیری از هک شدن گوشی اندروید و آیفون اختصاص خواهیم داد.

نحوه جلوگیری از هک شدن گوشی: بروزرسانی اپلیکیشن‌ها

به روز رسانی اپلیکیشن های نصب شده بر روی گوشی اقدام مهمی است که شما برای تأمین امنیت گوشی هوشمند خود باید انجام دهید. خیلی از هکرها از طریق اپلیکیشن هایی که بروزرسانی نیستند و آسیب‌پذیر هستند، می‌توانند وارد گوشی شوند و اطلاعات آن را سرقت کنند. برای همین، حتماً از این اطمینان حاصل کنید که اپلیکیشن های نصب شده بر روی گوشی‌تان آخرین نسخه‌ی در دسترس باشد.

بروزرسانی اپلیکیشن‌ها و استفاده از آخرین نسخه‌ی برنامه‌ها می‌تواند از هک شدن گوشی شما جلوگیری کند.

(با نحوه ذخیره صفحات وب به صورت PDF آشنا شوید.)

جلوگیری از هک شدن گوشی سامسونگ: نصب اپلیکیشن‌های مطمئن

یکی از روش‌هایی که حتماً باید در جلوگیری از هک شدن گوشی سامسونگ و به‌طورکلی گوشی‌های اندرویدی رعایت کنید، این است که هر اپلیکیشنی را از فروشگاه گوگل پلی یا بازار نصب نکنید. مطمئناً شما هم به این مسئله برخورده‌اید که هنگامی‌که می‌خواهید اپلیکیشنی را نصب کنید در زمان نصب آن، فروشگاه گوگل پلی یا بازار به شما اعلانی می‌دهد که نشان می‌دهد اگر این اپلیکیشن را نصب کنید آن اپلیکیشن به اطلاعاتی مثل شماره‌های تماس مخاطبین، دوربین یا میکروفون شما دسترسی خواهد داشت.

اپلیکیشن‌های اندرویدی می‌توانند دسترسی آسانی به اطلاعات گوشی شما داشته باشند.

موضوع این است که شاید استفاده خیلی از این اپلیکیشن‌ها از اطلاعات گوشی شما قانونی باشد و ضرری نداشته باشد. بااین‌حال، شما هیچ‌وقت نمی‌دانید که چه موقع ممکن است اطلاعات محرمانه شما در دست این اپلیکیشن‌ها بیفتد. مخصوصاً برای اپلیکیشن‌های اندرویدی این مسئله خیلی مهم است، زیرا سیستم اندروید به اندازه‌ی سیستم اپل و آیفون یک سیستم بسته و محدود و سختگیرانه نیست و خیلی بیشتر می‌تواند در معرض سرقت محرمانه اطلاعات قرار بگیرد.

نصب اپلیکیشن‌های ناشناس معمولا با خطر هک شدن گوشی همراه است؛ بنابراین، سعی کنید در نصب اپلیکیشن‌ها بر روی گوشی به اندازه کافی دقت کنید.

(در مورد اسکن با گوشی اندروید مطالعه کنید.)

روش جلوگیری از هک شدن گوشی شیائومی: بررسی آپدیت اپلیکیشن‌ها

بروزرسانی اپلیکیشن‌ها یک امر مهم در گوشی‌های هوشمند است. اما بعضی اوقات بروزرسانی و ایجاد نسخه جدید اپلیکیشن ممکن است به آنها دسترسی‌های جدید به گوشی‌تان دهد و باعث تبدیل شدن آنها به بدافزار شود. برای همین، بهتر است با مراجعه به بخش تنظیمات گوشی اندروید و آیفون خود در بخش حریم شخصی مجوزهای دسترسی این برنامه‌ها را محدود کنید.

برای دسترسی به تنظیمات آیفون اول باید وارد بخش آیفون و در آنجا وارد منوی privacy شوید. در آنجا می‌توانید تنظیمات مربوط به مجوزهای اپلیکیشن‌های گوشی خود را تنظیم کنید. برای اپلیکیشن‌های اندرویدی در سیستم‌های اندرویدی گوشی‌های سامسونگ و شیائومی معمولاً باید به بخش تنظیمات بروید و در آنجا بخش apps را انتخاب کنید. سپس به صورت موردی می‌توانید اپلیکیشن را انتخاب کرده و اجازه‌های مربوط به دسترسی به اطلاعات هر اپلیکیشن را کنترل کنید.

پس از بروزرسانی برنامه‌های گوشی خود حتما به بخش تنظیمات گوشی مراجعه کرده و وضعیت دسترسی‌های آنها را بررسی کنید.

(با روش‌های مختلف ساخت اپل آیدی اشنا شوید.)

روش جلوگیری از هک شدن گوشی آیفون: بروزرسانی منظم آیفون

شرکت اپل برای تأمین امنیت کاربران آی پد و آیفون خود از طریق بروزرسانی منظم سیستم‌های ios سعی می‌کند مشکلات امنیتی و مشکلاتی مثل باگ و گلیچ سیستم‌های ios را برطرف کند. برای همین، بروزرسانی سیستم ios مسئله مهمی در تأمین امنیت دستگاه آیفون و آیپد شما است.

برای اینکه مطمئن شوید سیستم آیفون و آی پد شما آخرین نسخه بروزرسانی شده را دارد، اول باید به بخش تنظیمات در سیستم آی پد و آیفون بروید و در آنجا بخش General و سپس، بخش بروزرسانی نرم افزار یا Software Update را انتخاب کنید. اگر نسخه بروزرسانی برای سیستم آیفون و آیپد شما موجود باشد، می‌توانید آن را دانلود و نصب کنید.

بروزرسانی منظم سیستم‌های آیفون و iOS مشکلات امنیتی و باگ‌ها را از بین برده و باعث جلوگیری از هک شدن گوشی آیفون می‌شود.

(در مورد فضای ذخیره سازی ابری در ایساج مطالعه کنید.)

راه‌های جلوگیری از هک شدن گوشی آیفون: ویژگی آیفون من را پیدا کن و نابودی خودکار سیستم را فعال کنید

خیلی از راه‌های هک کردن گوشی ممکن است همیشه از طریق هکرهای آنلاین صورت نگیرد. ممکن است شما گوشی خود را در جایی گذاشته باشید و یادتان رفته باشد آن را بردارید و کسی آن را دزدیده باشد. در این صورت، اگر  بخواهید از داده‌های درون آیفون خود محافظت کنید باید ویژگی Find my iPhone را فعال کنید. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد که از طریق یک دستگاه دیگر که اپلیکیشن find my phone در آن نصب شده ،بتوانید حرکات گوشی خودتان را ردیابی کنید.

همچنین، با فعال کردن ویژگی آیفون من را پیدا کن شما می‌توانید داده‌های محرمانه و شخصی که در آیفونتان وجود دارد را پاک کنید. اگر بخواهید ویژگی آیفون من را پیدا کن را در آیفونتان فعال کنید، اول از همه باید به بخش تنظیمات رفته و در بخشی که دارای نام شما است گزینه‌ای Find my iPhone را فعال کنید.

(مطالعه‌ی مطلب کسب درآمد از یوتیوب می‌تواند برای شما مفید باشد.)

نابودی خودکار سیستم آیفون: یک راه حل رادیکال برای محافظت از داده‌ها

اگر صرفاٌ به فعالسازی گزینه‌های آیفون من را پیدا کن راضی نبودید و به دنبال راه حل موثرتری می‌گردید، می‌توانید گزینه نابودی خودکار سیستم را برای آیفونتان فعال کنید. نابودی خودکار سیستم آیفون به این صورت است که شما بعد از ۱۰ تلاش ناموفق برای باز کردن قفل آیفون سیستم آیفون شما داده‌های شما را پاک می‌کند و ریست خواهد شد.

در مورد فعالسازی این گزینه خیلی مراقب باشید چون خود شما ممکن است نتوانید چندین بار با ورود ناموفق به آیفون باعث فعالسازی این گزینه شوید. اگر در مورد این گزینه مطمئن هستید برای فعالسازی ویژگی سیستم نابودسازی خودکار سیستم آیفون اول از همه باید بخش تنظیمات بروید و در آنجا وارد منوی Face ID & Passcode شوید. سپس، رمز خود را وارد و در انتهای منو گزینه Erase data را انتخاب کنید.

راه‌های جلوگیری از هک شدن گوشی آیفون: تعیین پسوردهای قوی

گذاشتن پسوردهای قوی برای گوشی‌های هوشمند یک مسئله خیلی مهم است. شما برای اینکه پسوردهای خودتان را ارتقا دهید و اطمینان حاصل کنید که آنها بسیار قوی هستند باید به بخش تنظیمات آیفون رفته و در آنجا وارد منوی Face ID & Passcode شوید. در آنجا شما باید رمز قبلی خودتان را وارد و در پایان این منو گزینه Change Passcode را انتخاب کنید. سپس، شما باید پسورد جدیدتان را وارد کنید.

در این مرحله شما باید بر روی گزینهٔ Passcode Option و بعد بر روی گزینه Custom Alphanumeric Code کلیک کنید. با کلیک کردن بر روی این گزینه آیفون به شما اجازه می‌دهد تا برای پسورد خود از ترکیبی از حروف، شماره‌ها و نمادها برای به وجود آوردن یک پسورد خیلی قوی استفاده کنید. در اینجا باید حواستان باشد که پسوردی بسازید که برای شما آسان باشد اما به اندازه کافی هم قوی باشد.

ساختن یک پسورد قوی برای گوشی و برنامه‌های مهم یکی از روش‌های موثر برای جلوگیری از هک شدن گوشی است.

(در مورد کاهش مصرف اینترنت اندروید مطالعه کنید.)

برای جلوگیری از هک شدن گوشی از طریق وای فای چکار باید بکنیم؟

قبلاً در مورد خطر استفاده از شبکه وای فای عمومی گفتیم و توضیح دادیم که چون شبکه وای فای عمومی شبکه‌ای است که همه می‌توانند به آن متصل شوند، امنیت آن نسبت به شبکه‌های وای فای خصوصی خانه‌ها و شرکت‌ها بسیار پایین‌تر است. برای همین، خطر هک شدن آن زیاد است.

اما اگر شما در خانه خود یا در شرکت از شبکهٔ وای فای استفاده می‌کنید امنیت آن 100 درصد تأمین نیست. هنوز هم مثل هکرها می‌توانند به اطلاعات آن دسترسی پیدا کنند. بااین‌وجود، راه‌هایی وجود دارند که شما می‌توانید به وسیله آنها امنیت شبکه وای فای خود را افزایش داده و احتمال هک شدن آن توسط هکرها را کاهش دهید که در ادامه در مورد این راه‌ها توضیح خواهیم داد. بعلاوه می‌توانید از مطلبی که در مورد روش های جلوگیری از هک شدن وای فای نوشته‌ایم نیز بازدید کنید.

جلوگیری از هک شدن گوشی از طریق وای فای

  • انواع روش جلوگیری از هک شدن گوشی از طریق وای فای: یوزر و پسورد وای فای خود را مدام تغییر دهید

تغییر یوزر و پسورد وای فای می‌تواند راه موثری برای جلوگیری از هک شدن سیستم وای فای شما باشد. اگر شما مدام یوزرنیم و پسورد شبکه وای فای را تغییر دهید احتمال این‌که هکرها بتوانند آن را هک کنند، کمتر است. برای تغییر یوزرنیم و پسورد وای فای شما می‌توانید به صفحه تنظیمات مودم خودتان وارد شوید و از آن‌جا یوز و پسورد خود را تغییر دهید. در ایجاد پسورد جدید بهتر است که شما از ترکیبی از حروف، اعداد و نمادها استفاده کنید تا یک پسورد قوی را برای شبکه وای فای خود به وجود بیاورید.

برای وای فای خود رمز قوی بسازید تا احتمال هک شدن آن کاهش پیدا کند.

(از مطلب دریافت اینترنت رایگان بازدید کنید.)

  • روش‌های جلوگیری از هک شدن گوشی از طریق وای فای: رمزگذاری شبکه بی‌سیم

رمزگذاری شبکه بی‌سیم یک نوع فرایند امنیتی برای شبکهٔ وای فای شما است. شما با فعال کردن این فرایند می‌توانید بر روی اطلاعاتی که به اینترنت می‌فرستید محدودیت اعمال کنید. اکثر شبکه‌های وای فای دارای ویژگی رمزگذاری هستند. شما می‌توانید با استفاده از انواع رمزگذاری مثل WPA و WPA2 امنیت شبکه را افزایش دهید.

  • شبکه وای فای را از دید دیگران مخفی کنید

بعد از این‌که یوزر و پسورد قوی برای شبکه وای فای خود گذاشتید و رمزگذاری آن را فعال کردید، کار دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که شبکه وای فای خود را از دید عموم مخفی کنید. مخفی کردن شبکه وای فای می‌تواند راه موثری برای کاهش احتمال هک شدن شبکه وای فای شما باشد. برای این کار، شما اول باید بخش تنظیمات را در صفحه مودم باز کنید. در آن‌جا باید وارد منوی Basic Wireless Settings شوید و ویژگی SSID Broadcast را غیرفعال کنید. در آخر هم باید تغییراتی که در تنظیمات شبکه انجام داده‌اید را ذخیره کنید تا بتوانید SSID خود را مخفی کنید.

مخفی کردن شبکه وای فای یکی از روش‌های خوب برای جلوگیری از هک شدن آن است.

(در مورد تفاوت سیم کارت دائمی و اعتباری مطالعه کنید.)

جلوگیری از هک شدن گوشی در تلگرام

اپلیکیشن تلگرام یک اپلیکیشن محبوب و پرطرفدار در بین کسانی است که از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و خیلی از آن برای ردوبدل کردن پیام بین افراد استفاده می‌شود. با اینکه تلگرام به طوری طراحی شده که از لحاظ امنیتی کیفیت بالایی دارد، اما باز هم کافی نیست. چون تلگرام یک رسانه اجتماعی است افراد از آن برای به‌اشتراک‌گذاری فایل‌های رسانه‌ای و چت کردن خیلی استفاده می‌کنند، احتمال هک شدن آن هم زیاد است.

ما در این بخش چند روشی که شما می‌توانید برای جلوگیری از هک شدن گوشی در تلگرام از آن‌ها استفاده کنید را توضیح خواهیم داد.

جلوگیری از هک شدن گوشی در تلگرام

  • برای تلگرام خود تأیید ۲ عاملی بگذارید

فرایند تأیید ۲ عاملی در تلگرام می‌تواند روشی مؤثر برای جلوگیری از هک شدن گوشی در تلگرام شما باشد. در این فرآیند شما احتیاج به تأیید کردن هویت خود با ۲ نوع روش دارید که بتوانید از اکانت تلگرام خودتان محافظت کنید. روش اصلی ورود به کانال تلگرام همان ارسال پیامک هست و روش دوم این است که به شما اجازه می‌دهد برای اکانت خود پسورد بگذارید. این روش دوم در زمانی خیلی مؤثر است که ممکن است کسی از شما کلاه‌برداری تعویض سیم‌کارت کرده باشد.

کلاه‌برداری تعویض سیم کارت نوعی کلاه‌برداری است که فردی به شماره سیم‌کارت شما دسترسی دارد و از قابلیت انتقال پیامک‌ها و تماس‌های تلفنی به شماره سیم‌کارت شما استفاده می‌کند. به این صورت، آن فرد پسورد شما را ندارد و نمی‌تواند وارد اکانت شما شود.

(از مطلبی که در مورد حذف اکانت تلگرام نوشته‌ایم بازدید کنید.)

  • فعالسازی فرآیند تأیید دو عاملی برای اکانت تلگرام

برای ایجاد فرایند تأیید ۲ عاملی شما باید در بخش تنظیمات اکانت تلگرام وارد تب Privacy and Security شوید و در آن‌جا گزینه Two step Verification را انتخاب کنید. در آن‌جا شما می‌توانید پسورد قوی تعیین کنید. حتماً از این پسورد نگهداری کنید و آن را در جایی بنویسید که اگر یادتان رفت به آن مراجعه کنید. اگر پسورد را برای ورود به کانال تلگرامتان را فراموش بکنید، عواقب آن می‌تواند جدی باشد.

در صورت فراموشی پسورد شاید شما مجبور باشید کاملاً اکانت خود را ریست کنید. به این صورت، شما باید اکانت تلگرام خود را حذف کرده و بعد از گذشت ۷ روز که فرآیند حذف صورت گرفت، تمام شماره‌های تماس و فایل‌های ذخیره‌شده در اکانتتان پاک شد، آن موقع می‌توانید اکانت جدیدی را به وجود بیاورید.

حتماً از پسورد خود برای فرایند تأیید ۲ عاملی تلگرام محافظت کنید و آن را در جایی بگذارید که یادتان نرود.

(در مورد کسب درآمد از اینترنت مطالعه کنید.)

  • نوع اطلاعاتی که شما با دیگر کاربران تلگرام به اشتراک می‌گذارید را محدود کنید

محدودیت در به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات و این‌که شما چه نوع اطلاعاتی را با دیگران به اشتراک می‌گذارید، می‌تواند روش خوبی برای محافظت از تلگرام در مقابل هک شدن باشد. یکی از روش‌های آن این است که شما می‌توانید در بخش تنظیمات تلگرام و در منوی Privacy & Security وارد بخش Data Settings شوید و از فضای ذخیره تلگرام هر اطلاعاتی که نمی‌خواهید با دیگران به اشتراک بگذارید را حذف کنید.

  • جلسات فعال استفاده از تلگرام را بررسی کنید

یکی از خوبی‌های تلگرام این است که از فعال بودن در چند دستگاه حمایت می‌کند. این به این معنی است که اگر شما بر روی دستگاه تلفن یا بر روی کامپیوتر یا تبلت اکانت تلگرام داشته باشید، می‌توانید به طور هم‌زمان بر روی این دستگاه‌ها از اکانت خود استفاده کنید. در طول زمان شاید شما فراموش کنید که بر روی این دستگاه‌ها اکانت تلگرامتان باز است و این می‌تواند فرصتی برای هکرها باشد که اکانت تلگرام شما را هک کنند.

برای اینکه بتوانید از این خطر جلوگیری کنید، باید جلسات فعال استفاده از اکانت تلگرامتان را حذف کنید. برای این کار شما باید وارد بخش تنظیمات اکانت تلگرام شده و در آن‌جا وارد منوی Privacy and Security و بعد وارد Active Sessions شوید. اگر شما در این بخش و هر گونه اکانتی را می‌بینید که هنوز باز است و می‌خواهید آن را ببندید، باید بر روی آن جلسه فعال کلیک و گزینه Terminate را انتخاب کنید.

با مراجعه به تنظیمات تلگرام خود می‌توانید سیستم‌های فعال را مشاهده کنید و در صورت مغایرت، آنها را حذف کنید.

(با روش نصب افزونه در کروم اندروید آشنا شوید.)

نرم‌افزار جلوگیری از هک شدن گوشی‌های اندروید

ما در این مطلب انواع روش‌هایی  را توضیح دادیم که شما از طریق آن‌ها می‌توانید از گوشی خود در برابر هک شدن محافظت کنید و امنیت گوشی خود را به طور قابل‌توجهی بالا ببرید. علاوه‌براین روش‌ها کار دیگری که شما می‌توانید بکنید نصب نرم‌افزار جلوگیری از هک شدن گوشی‌های اندروید و آیفون است. این مسئله مخصوصاً موقعی که ما فرایندهای حساسی مثل تراکنش‌های بانک را باموبایل‌هایمان انجام می‌دهیم هم مسئله بسیار مهمی است.

بنابراین، نصب برنامه جلوگیری از هک گوشی می‌تواند راه خوبی برای افزایش امنیت گوشی شما در مقابل هک شدن باشد. ما در این مطلب چند برنامه جلوگیری از هک گوشی که برای انواع اسمارت‌فون‌های اندرویدی مثل سامسونگ و شیائومی و آیفون می‌توانند کاربردی باشند را برایتان مثال خواهیم زد. این برنامه‌ها علاوه بر افزایش تأمین امنیت گوشی شما می‌توانند تشخیص دهند که آیا گوشی شما هک شده یا خیر.

نصب نرم‌افزارهای خاص می‌تواند از گوشی شما در برابر هک شدن محافظت کند.

(با روش‌های استعلام سیمکارت آشنا شوید.)

  • نرم‌افزار جلوگیری از هک شدن گوشی سامسونگ: نرم‌افزار Nowsecure

در برخی از موبایل‌ها می‌توان یک جاسوس‌افزار را هم وارد کرد که این جاسوس افزار به‌عنوان یک بدافزار عمل می‌کند و به هکر اجازه می‌دهد تا از راه دور عملیات‌های گوشی شما را کنترل کند. به این صورت، هکر می‌تواند فایل‌های موبایل شما را دانلود کند و به تماس‌های تلفنی شما گوش دهد یا داده‌های شما را بررسی کند.

نرم‌افزار Nowsecure یک برنامه جلوگیری از هک گوشی است که هم برای پلتفرم‌های اندرویدی و هم برای پلتفرم‌های iOS مناسب است. این نرم‌افزار می‌تواند سیستم عملیاتی گوشی و همچنین، شبکه اینترنتی و دیگر اپلیکیشن‌های شما را بررسی و آن‌ها را در خصوص هر گونه آسیب‌پذیری و عیبی که در حوزه امنیت دارند چک می‌کند.

نرم‌افزار Nowsecure برنامه‌ای خوب برای این است که شما بفهمید چه اطلاعاتی وارد گوشی شما می‌شوند و چه اطلاعاتی از گوشی شما خارج می‌شوند.

(در مورد هدیه شتاب در پرداخت همراه اول مطالعه کنید.)

  • نرم‌افزار جلوگیری از هک شدن گوشی سامسونگ: برنامه Clueful

خیلی از اپلیکیشن‌هایی که در گوگل پلی یا بازار وجود دارند و رایگان هستند اپلیکیشن‌هایی هستند که از تبلیغات برای کسب درآمد خود استفاده می‌کنند. درست است که ما مجبور نیستیم هزینه‌ای برای دانلود این اپلیکیشن‌ها و استفاده از آن‌ها بپردازیم، اما تبلیغاتی که در آن‌ها وجود دارند می‌توانند داده‌هایی را به شرکت سازنده این اپلیکیشن‌ها بفرستند و خدا می‌داند که آن‌ها با این داده‌ها چه کار می‌کنند.

نرم‌افزار Clueful یک برنامه مفید برای از بین بردن هک گوشی‌های اندرویدی و برنامه‌ای برای فهمیدن هک شدن گوشی‌های اندرویدی است.

(از مطلب قطع مصرف آزاد اینترنت رایتل بازدید کنید.)

  • برنامه‌ای برای فهمیدن هک شدن گوشی: Clueful امنیت اپلیکیشن های شما را بررسی می‌کند

نوع عملکرد این برنامه به این‌گونه است که دقیقاً اپلیکیشن‌هایی را بررسی می‌کند که به داده‌های شخصی شما دسترسی دارند. علاوه‌براین، Clueful به کاربر اطلاع می‌دهد که آیا بدافزار یا نرم‌افزارهای خطرناک در اپلیکیشن‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنند وجود دارد یا خیر. همچنین، Clueful اپلیکیشن‌ها را بر اساس نوع دسترسی و استفادهٔ این اپلیکیشن‌ها از داده‌های شخصی شما رتبه‌بندی می‌کند.

بنابراین، نرم‌افزار Clueful یک انتخاب خوب برای نصب برنامه‌ای برای فهمیدن هک شدن گوشی و از بین بردن آن است. هزینهٔ دانلود این برنامه رایگان است و شما می‌توانید از این برنامه نه‌تنها در پلتفرم‌های اندرویدی بلکه در پلتفرم‌های iOS هم استفاده کنید.

(در مورد شارژ باتری گوشی های هوشمند مطالعه کنید.)

  • نرم‌افزار جلوگیری از هک شدن گوشی سامسونگ: نرم‌افزار Skycure

ما روزانه خیلی به شبکه‌های اینترنتی متصل می‌شویم و کارهای روزانه اینترنتی‌مان را انجام دهیم. شبکه‌های اینترنتی همیشه در معرض ریسک هک شدن وجود دارند. مخصوصاً شبکه‌های اینترنت عمومی بیشتر از همه خطر هک شدنشان وجود دارد. برای مبارزه با خطرات هک شدن شبکه وای فای Skycure یک برنامهٔ خیلی مفید برای از بین بردن هک گوشی اندرویدی نرم‌افزار است.

این نرم‌افزار می‌تواند تست‌هایی را بر روی شبکه‌های بی‌سیم اینترنتی انجام دهد. هدف از انجام این بررسی‌ها این است که هیچ‌گونه دخالتی در شبکه اینترنتی وجود نداشته باشد.

نرم‌افزار Skycure می‌تواند شبکه‌های اینترنتی که می‌توانند مضر باشند را شناسایی کند و بهتر از همه می‌تواند مکان این شبکه‌ها را در خود ذخیره کند تا به آن‌ها اجازه ندهد که از اطلاعات کاربران دیگر سو استفاده کنند.

(در مورد دسترسی های اندروید مطالعه کنید.)

کد جلوگیری از هک شدن موبایل

مطمئناً شما برای استفاده از خدمات اینترنت یا خدمات دیگری که اپراتور سیم‌کارت شما برایتان ارائه می‌دهد از کدهای دستوری استفاده کرده‌اید. کدهای دستوری نوع کدهای الفبای عددی هستند که برای ارسال پیام‌های متنی از طریق اپراتور سیم‌کارت شما برایتان فرستاده می‌شوند. بیشترین کاربردی که کاربران ایرانی از آن‌ها دارند استفاده از اینترنت، شارژ سیم‌کارت یا خدمات دیگر است. ب

نابراین، این کدها بسیار کاربردی هستند. یک استفاده دیگر که از این کدها می‌توان کرد این است که بفهمیم که آیا گوشیمان هک شده است یا خیر. ما در این بخش چند نوع کد جلوگیری از هک شدن موبایل که شما می‌توانید برای فهمیدن هک شدن موبایل از آن‌ها استفاده کنید را توضیح خواهیم داد.

کد جلوگیری از هک شدن موبایل

  • کد #06#*

کد #06#* کدی است که برای بررسی هویت تجهیزات موبایل بین‌المللی استفاده می‌شود. این کد به‌اختصار IMEI نام دارد. کد IMEI یک کد ۱۵ رقمی است که می‌تواند به شما کمک کند که در صورت سرقت گوشیتان یا گم شدن آن گوشیتان را پیدا کنید.

معمولاً این کد پشت گوشی یا باتری اسمارت‌فون‌ها درج شده است. اما اگر به هر صورتی این کد را نتوانستید پیدا کنید با شماره‌گیری کد دستوری #06#* شما می‌توانید کد ۱۵ رقمی IMEI را برای گوشیتان پیدا و از آن برای ردیابی گوشی استفاده کنید.

(از مطلب حذف بدافزار از اندروید بازدید کنید.)

  • کد جلوگیری از هک شدن موبایل: کد دستوری #61#*

گاهی وقت‌ها کلاهبرداران از ویژگی انتقال تماس مشروط استفاده می‌کنند تا تماس‌هایی که به تلفن شما می‌شود را به گوشی دیگر انتقال دهند. یکی از علائمی که ممکن است شما گوشیتان مورد این حمله هک قرار گرفته باشد، این است که گوشی شما ممکن است بدون این‌که شما از تماسی که قرار است برای شما بیاید مطلع شوید شروع کند زنگ خوردن.

شما می‌توانید از کد دستوری #06#* برای بررسی تنظیمات انتقال تماس استفاده کنید. اگر با استفاده از این کد فهمیدید که تماس‌هایتان دارد به شمارهٔ دیگری انتقال داده می‌شود، می‌توانید از کد دستوری ##61# استفاده کنید تا این ویژگی را غیرفعال کنید.

(در مورد تفاوت آنتی ویروس و فایروال مطالعه کنید.)

  • کد دستوری #062#*

گاهی وقت‌ها شما می‌بینید که تماس‌ها و پیام‌هایی که دوستان و آشنایانتان برایتان می‌فرستند را دریافت نمی‌کنید. در این صورت، هکرها ممکن است وارد گوشی شما شده باشند و با هک کردن آن تماس‌ها را به شماره دیگری هدایت کرده باشند. در این‌جا، شما با شماره‌گیری کد دستوری #062#* می‌توانید متوجه شوید که تماس‌های شما به کدام شماره انتقال داده می‌شوند. اگر شما این شماره را گرفته‌اید و با گرفتن این کد دستوری شماره تلفنی را به شما نشان داد در واقع آن شماره تلفن است که شماره‌های تماس‌ها و پیامک‌ها به آن ارسال می‌شوند.

منبع مطلب

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات