تأخیر شبکه 5G

تصور رایج این است که مهمترین مزیت فناوری 5G، سرعت بالاتر آن است. با این حال، این مساله که 5G می‌تواند برای مقابله با یک چالش بسیار مهم‌تر، یعنی کاهش تاخیر شبکه نیز مورد استفاده قرار گیرد. تاخیر شبکه، تاخیر پایان به پایان ارتباط را مشخص می‌کند و زمان بین ارسال اطلاعات داده شده و پاسخ مربوطه را اندازه‌گیری می‌کند. در ادامه بیشتر در مورد تاخیر شبکه 5G صحبت خواهیم کرد.

اینترنت 5g چیست؟

اسمارت فون ها بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی امروزی ما هستند. ما از اسمارت فون ها برای کارهای زیادی استفاده می‌کنیم، بطوریکه می‌توان گفت که اسمارت فون ها خودشان یک مینی‌کامپیوتر هستند و هر روز با سرعت بالاتر و سیستم‌های پیشرفته‌تر بیش از پیش جای کامپیوترها را می‌گیرند. سرعت بالای گوشی‌های هوشمند و قابلیت بروزرسانی سریع آن‌ها باعث می‌شود که استفاده زیادی از آن‌ها داشته باشیم. در مطلبی دیگر به معرفی اینترنت 5G پرداختیم و در این متن از وبلاگ ایساج می‌خواهیم در مورد مفهومی به نام تأخیر شبکه 5G صحبت کنیم. شبکه 5G جدیدترین فناوری اینترنت و تلفن همراه است که ارائه‌ شده است.

ما می‌خواهیم در این مطلب در مورد مفهوم تأخیر Latency، تأخیر در شبکه 5G، فواید تأخیر کم شبکه 5G، اهمیت تأخیر شبکه 5G، تفاوت‌های تأخیر شبکه 5G و لازمه‌های پیاده‌سازی شبکه 5G صحبت کنیم. در ابتدا اجازه دهید که به سراغ مفهوم تأخیر برویم و ببینیم که اصلاً منظور از تأخیر شبکه 5G چیست؟

(مطالعه‌ی مطلب کسب درآمد از اینترنت نیز می‌تواند برای شما مفید باشد.)

اینترنت 5g چیست؟

تأخیر (Latency) چیست؟

تأخیر Latency به مدت زمانی که در آن داده‌ها بین منبع اصلی ارسال آن و مکانی که قرار است به آن انتقال داده شوند، گفته می‌شود. موضوع تأخیر در اینترنت و در شبکه‌ها یک موضوع مهم است، به این خاطر که بر کیفیت ارتباطات اینترنت ماهواره‌ای، اینترنت کابلی، و انواع خدمات اینترنتی تأثیر می‌گذارد.

برای مثال، تأخیر در گوشی‌های تلفن‌ همراه به این صورت است که دستگاه تلفن‌ همراه شما به آن نیاز دارد که به دریافت اطلاعات یا عملی که قرار است انجام دهد پاسخ دهد. زمانی که شما اطلاعات را از گوشی خود به گوشی یا به دستگاه دیگری ارسال کنید به زمان ارسال داده‌ها تأخیر می‌گویند.

هر چه که میزان تأخیر در تلفن همراه یا اسمارت فون شما کمتر باشد، سرعت انجام عملیات‌های اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهایی که روی گوشی همراه شما نصب هستند هم بیشتر خواهد شد. مثلاٌ اگر از تکنولوژی اینترنت روی گوشی همراه خود استفاده کنید که میزان تأخیر آن زیاد باشد، این امکان وجود دارد که سرعت اجرای نرم افزارهای گوشی همراهتان در باز کردن وب پیج ها یا سرعت اجرای بازی‌هایی که روی گوشیتان نصب شده‌اند، کند باشد. بنابراین، میزان تأخیر شبکه اینترنت یک عامل مهم در انجام عملیات‌ها در اسمارت فون ها است.

میزان تاخیر شبکه اینترنت 5Gو سایر شبکه‌ها عاملی مهم در انجام عملیات در گوشی‌های هوشمند است.

(در مورد کاهش مصرف اینترنت اندروید نیز مطالعه کنید.)

تأخیر (Latency) در اینترنت

میزان تأخیر در نسل های مختلف اینترنت

اگر نگاهی به سیر پیشرفت میزان تأخیر در نسل‌های پیش از نسل 5g کنیم، متوجه می‌شویم که میزان تأخیر با گذشت هر نسل اینترنت کمتر شده است.

میزان تأخیر در نسل های مختلف اینترنت

تأخیر اینترنت در نسل‌های G1 و G2

بیایید با اولین نسل از اینترنت شروع کنیم که همان G1 است. G1 نمی‌توانست از تکنولوژی اینترنت انتقال داده‌ها استفاده کند و از فناوری سیگنال آنالوگ (یک سیگنال قیاسی یا نوعی سیگنال کنترلی است که مقدار آن نمایانگر محتوای اطلاعات است) استفاده می‌کرد.

نسل بعدی اینترنت یعنی G2، شروع به استفاده از فناوری انتقال داده‌ها کرد و میزان تأخیر در G2 حدود ۳۰۰ تا ۱ هزار میلی‌ثانیه بود. حجم انتقال داده‌ها در نسل G2 حدوداً ۱۰۰ تا ۴۰۰ کیلوبایت بر ثانیه بود.

(مطلب قطع مصرف اینترنت آزاد رایتل برای مشترکین این سیمکارت‌ها می‌تواند مفید باشد.)

تأخیر اینترنت در نسل‌های G1 و G2

میزان تأخیر شبکه در اینترنت 3G و 4G

میزان تأخیر در G3، به ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلی‌ثانیه رسید و تلفن‌های همراهی که از تکنولوژی G3 استفاده می‌کردند، می‌توانستند داده‌ها را با حجم 0.5 تا ۵ مگابایت بر ثانیه انتقال دهند. پس از نسل 3G به نسل چهارم، یعنی 4G می‌رسیم.

میزان تأخیر 4G از ۱۰۰ میلی‌ثانیه کمتر است و کاربران آن می‌توانند داده‌ها را با حجم 1 تا ۵۰ مگابایت بر ثانیه انتقال دهند. همان‌طور که در سیر پیشرفت این شبکه‌های اینترنتی می‌بینیم، با آمدن هر نسل جدید میزان تأخیر کمتر شده و سرعت انتقال داده‌ها افزایش یافته است.

نسل به نسل شبکه‌های اینترنتی پیشرفت‌های چشمگیری داشتند و میزان تاخیر شبکه در آنها نیز با این پیشرفت‌ها، کاهش پیدا کرده است.

(از مطلب لغو تمدید خودکار اینترنت ایرانسل نیز بازدید کنید.)

میزان تأخیر شبکه در اینترنت 3G و 4G

تأخیر در شبکه 5G

اینترنت 5G میزان تأخیر بسیار پایینی دارد. در فناوری پیشین که همان 4G بود میزان تأخیر در گوشی‌های همراه حدود ۲۰۰ میلی‌ثانیه بود. اما با نسل 5G میزان تأخیر به ۱ میلی‌ثانیه می‌رسد که این میزان بسیار چشمگیر است. این میزان تأخیر بسیار کم در شبکه 5G می‌تواند بسیار مفید باشد.

برای مثال، میزان بسیار کم تأخیر می‌تواند به کاربران گوشی‌های همراه اجازه دهد تا آن‌ها بتوانند به داده‌های تصاویر سه‌بعدی، هولوگرام‌ها، واقعیت مجازی و بسیاری از فناوری‌های پیشرفته دسترسی داشته باشند. از سوی دیگر تأخیر کم شبکه 5G می‌تواند در اطلاع‌رسانی به نیروهای امداد و یا حتی موارد امنیتی بسیار مفید باشد.

در صورت رخ دادن حادثه‌ای، نیروهای امداد یا امنیتی خیلی سریع می‌توانند از این حادثه مطلع شده و به محل حادثه مراجعه کنند. همچنین، دامنه پوشش تأخیر شبکه 5G می‌تواند 1000 فوت (یعنی 305 متر) باشد.

(در مورد لغو تمدید خودکار اینترنت همراه اول در بلاگ ایساج بیشتر بخوانید.)

تأخیر در اینترنت 5G

تفاوت تأخیر نسل شبکه 5G با دیگر نسل‌های اینترنت

تا اینجای مطلب در مورد ویژگی‌های شبکه 5G در تأخیر شبکه صحبت کردیم. اما حالا می‌خواهیم در این قسمت در مورد تفاوت تأخیر شبکه 5G با تأخیر در شبکه‌های اینترنتی دیگر مثل وای‌فای، 4G، فیبر نوری، و NBN صحبت کنیم و تفاوت این شبکه‌های اینترنت را از نظر تاخیر بسنجیم.

تفاوت تأخیر نسل 5G با دیگر نسل‌های اینترنت

تفاوت تأخیر شبکه 5G با شبکه NBN

NBN مخفف شبکه پهنای باند ملی استرالیا است. این شرکت یک ارائه‌ کننده سرتاسری خدمات اینترنت گوشی همراه برای کل استرالیا است. با ورود اینترنت نسل پنجم اسمارت فون ها سرعت اینترنت گوشی‌های همراه این نسل بسیار بالاتر هستند و در مقایسه با اینترنت NBN اتصال اینترنت قابل‌ اعتمادی دارند. میزان تأخیر شبکه 5G در مقایسه با NBN بسیار کم خواهد بود.

تفاوت تأخیر شبکه 5G با شبکه NBN

تفاوت تأخیر شبکه 5G با شبکه فیبر نوری

اینترنت فیبر نوری از بسیاری از جهات نسبت‌ به پروتکل‌های اینترنتی دیگر برتری دارد. میزان متوسط تأخیر شبکه برای اینترنت فیبر نوری کمتر از ۱۷ میلی‌ثانیه است. بنابراین، می‌توان گفت که شبکه اینترنت 5G از لحاظ میزان تأخیر بسیار مشابه با شبکه اینترنت فیبر نوری است، زیرا می‌تواند میزان تأخیر در شبکه را به 1 میلی ثانیه برساند.

(پیشنهد می‌کنیم از مطلب تست سرعت اینترنت نیز بازدید کنید.)

تفاوت تأخیر شبکه 5G با شبکه فیبر نوری

تفاوت تأخیر شبکه 4G با شبکه 5G

همان‌طور که قبلاً هم گفتیم با گذشت هر نسل شبکه اینترنتی برای اسمارت فون ها، هم سرعت اینترنت در آن‌ها هم افزایش پیدا می‌کند و هم میزان تأخیر شبکه آن‌ها کمتر می‌شود. در نسل 4G میزان تأخیر شبکه حدود ۲۰ تا ۳۰ میلی‌ثانیه بود. در صورتی که در نسل 5G میزان تأخیر شبکه از ۱۰ ثانیه کمتر خواهد شد.

(برای افزایش سرعت اینترنت در اندروید می‌توانید در بلاگ ایساج بیشتر بخوانید.)

تفاوت تأخیر شبکه 4G با شبکه 5G

اهمیت تأخیر شبکه 5G در زندگی مدرن

میزان تأخیر کم شبکه 5G در بسیاری از حوزه‌های زندگی مدرن ما می‌تواند مفید باشد. برای مثال، میزان تأخیر کم شبکه 5G در کارکرد عملیات‌های ماشین‌های خودران بسیار مهم است. این ماشین‌ها اگر بخواهند با سرعت بالا برانند احتیاج به دریافت و انتقال داده‌ها در زمان واقعی دارند و تأخیر بسیار کم شبکه 5G از این اطمینان حاصل می‌کند که آن‌ها بتوانند با سرعت بالایی عملیات‌های خود را انجام دهند.

کاهش تاخیر شبکه به معنی سرعت بالاتر عملیات‌ها است و این مساله می‌تواند در جنبه‌های مختلف زندگی حائز اهمیت باشد.

(در بلاگ ایساج به معرفی سرویس اینترنت DSL نیز پرداخته‌ایم که می‌توانید در مورد آن مطالعه کنید.)

اهمیت تأخیر شبکه 5G

مزایای تأخیر کم شبکه 5G در کارخانه‌ها و حوزه پزشکی

علاوه بر این، برخی از حوزه‌های صنعتی دیگر مثل اینترنت اشیاء و پزشکی از راه دور و کارخانه‌های هوشمند هستند که برای آن‌ها تأخیر کم شبکه 5G بسیار مفید است. در کارخانه‌های هوشمند برای افزایش سرعت اینترنت و کاهش تأخیر در شبکه احتیاج به کابل کشی است. تأخیر کم شبکهٔ 5G دیگر این لازمه را حذف می‌کند. در حوزه پزشکی و پزشکی از راه دور هم کارکنان خدمات درمانی با استفاده از شبکه 5G و سرعت اینترنت آن می‌توانند با سرعت و کارآمدی زیادی خدمات درمانی را به مراجعه‌کنندگان ارائه دهند.

ارائه‌ی خدمات پزشکی با اینترنت 5G و کاهش تاخیر در شبکه‌ی 5G بسیار بهتر و کارآمدتر خواهد بود.

(از مطلب فضای ذخیره سازی ابری نیز بازدید کنید.)

مزایای تأخیر کم شبکه 5G

افزایش سرعت بازی‌های آنلاین با تأخیر کم شبکه 5G

اما یک حوزه دیگر هم که بسیاری از کاربران تلفن همراه با آن آشنا هستند همان حوزه بازی و بازی‌های آنلاین است. با فناوری 5G و تأخیر کم آن کاربران تلفن همراه که به بازی‌های چند نفره‌ی آنلاین علاقه دارند، می‌توانند از تأخیر کم 5G بهره فراوانی ببرند. هر چه که اتصال به اینترنت این بازی‌ها پرسرعت‌تر و انتقال و دریافت داده‌ها در آن‌ها با سرعت بیشتری انجام شود، این بازی‌ها هم با کیفیت بهتری اجرا می‌شوند.

کاهش تاخیر در شبکه 5Gبرای افزایش کیفیت بازی‌های آنلاین نیز می‌تواند موثر باشد.

(در وبلاگ ایساج با روش‌های ساخت اپل آیدی آشنا شوید.)

افزایش سرعت بازی‌های آنلاین با تأخیر کم شبکه اینترنت

چرا تأخیر شبکه 5G برای ما اهمیت دارد؟

در بخش قبلی در مورد مزایای مختلف تأخیر شبکه 5G صحبت کردیم. اما می‌خواهیم بدانیم که واقعاً چرا تأخیر شبکه 5G برای ما اهمیت دارد و برای چه این ویژگی باید در زندگی ما مهم باشد؟ تأخیر کم شبکه 5G باعث می‌شود که اتصال ما به اینترنت قابل اطمینان باشد و ما دیگر در فناوری اینترنتی با تأخیر بسیار کم مجبور نیستیم که در مورد قطعی اینترنت در آن نگران باشیم.

بسیاری از کسب‌ و کارها و صنایع از این ویژگی تأخیر کم اینترنت نفع زیادی می‌برند. برای مثال، بسیاری از جلسات تجاری به‌ صورت آنلاین و زنده بین اعضای شرکتی برقرار می‌شود. همچنین، مواردی مثل تجارت سهام، پیش‌بینی آب‌ و هوا و همکاری بین مؤسسات و بسیاری از موارد دیگر از میزان تأخیر کم شبکه اینترنتی نفع بسیاری می‌برند.

تاحیر کم شبکه برای حوزه‌های مختلف می‌تواند مفید باشد و یک اتصال اینترنت قابل اطمینان را تضمین می‌کند.

(در بلاگ ایساج در مورد اسپم و روش‌های مقابله با آن بیشتر بخوانید.)

اهمیت تأخیر شبکه 5G

تأخیر کمتر در شبکه اینترنتی باعث کاهش مشکلات ارتباطاتی می‌شود

از سوی دیگر، اگر میزان تأخیر شبکه زیاد باشد، به این معنی است که ارتباط اینترنتی بسیار کندتر است و تأخیر بین ارسال داده و دریافت داده هم بیشتر خواهد بود. مثلاً شما با اینترنتی کار می‌کنید که میزان تأخیر آن زیاد است. فرض کنید شما دارید به‌ صورت ویدئویی با فرد دیگری چت می‌کنید.

ماهیت مکالمه شما کاری است و دارید در مورد محتویات جلسه کاری خودتان با همکارتان صحبت می‌کنید. میزان تأخیر بالا به این معنی است که اگر شما پیامی را به آن فرد ارسال کنید، آن پیام ممکن است حدود ۱۵ تا ۳۰ ثانیه بعد به آن فرد برسد. اگر هم به صورت ویدئویی چت می‌کنید آن فرد حدود ۱۵ تا ۳۰ ثانیه بعد حرف‌های شما را متوجه شود.

تاخیر بالای شبکه باعث از دست رفتن زمان ارزشمند می‌شود. در نتیجه، هرچقدر که میزان تأخیر شبکه اینترنت کمتر باشد، سرعت انتقال داده‌ها بیشتر است و از لحاظ اقتصادی و تجاری و در بسیاری از حوزه‌های دیگر برای تمام افراد فواید زیادی دارد.

(در مورد روش های جلوگیری از هک وای فای نیز مطالعه کنید.)

تأخیر کمتر در شبکه اینترنتی

یک روش ساده برای آزمایش تأخیر شبکه 5G

اگر شما از نسل ۴ یا  ۵ اینترنت استفاده می‌کنید و می‌خواهید میزان تأخیر شبکه خود را متوجه شوید می‌توانید به وب‌سایت‌هایی مثل Ookla و Fast.com مراجعه بکنید. این وب‌سایت‌ها به شما اجازه می‌دهند تا به راحتی تأخیر سرعت اینترنت تلفن همراه خود را آزمایش کنید. وب‌سایت‌هایی ازجمله Speedtest.Net ،‌Speedof.me،‌TestMy.net و Xfinity Speed Test چند نوع وب‌سایت دیگر هستند که شما می‌توانید از آن‌ها برای تست تأخیر شبکه 5G خود استفاده کنید.

 آزمایش تأخیر شبکه 5G

لازمه‌های تأخیر شبکه 5G

برای استقرار شبکه 5G ما به دو زیرساخت نیاز داریم. یک زیر ساخت مستقل و یک زیرساخت غیر مستقل. زیر ساخت‌های غیر مستقل ترکیبی از دو زیر ساخت نسل 4G و نسل جدیدتر آن یعنی 5G استفاده می‌کنند. زیرساخت مستقل 5G زیرساختی است که برای شبکه 5G از ساخته شده است. این زیرساخت دیگر نیازی به شبکه 4G ندارد و از هسته شبکه رایانش ابری خود استفاده می‌کند.

دامنه پوشش تأخیر شبکه 5G هم به اندازه 4G نیست و نمی‌تواند محدوده وسیعی را پوشش دهد. برای همین، ساخت شبکه 5G مستقل نیاز به زیرساخت یک انتقالی جدید دارد که به این معنی است که سازندگان آن باید برج‌های تلفنی و سیستم‌های آنتنی توزیع‌ شده را بسازند و آن‌ها را بطورکلی در زیر ساخت شهری پیاده‌سازی کنند. این کار بسیار زمان‌بر است و هزینه زیادی را صرف می‌کند.

(در مورد تفاوت سیمکارت اعتباری و دائمی بیشتر بخوانید.)

لازمه‌های تأخیر شبکه 5G

هزینه‌های شرکت‌های مخابراتی برای پیاده سازی زیرساخت‌های شبکه 5G

علاوه‌بر هزینه‌های ساختن زیرساخت‌های لازم برای شبکه 5G هزینه‌های دیگری هم از سوی مخابرات وجود دارد که برای پیاده‌سازی این تکنولوژی و در اختیار قرار دادن آن برای کاربران هم باید صرف شود. در سال 2021 شبکه‌هایی که در آمریکا که خدمات تلفن‌همراه و اینترنت تلفن‌همراه را ارائه می‌کردند حدوداً ۶۹ میلیون دلار در حوزه پیاده‌سازی تکنولوژی 5G سرمایه‌گذاری کردند.

علاوه‌ بر این، شرکت‌های مهمی مثل آمازون، Google Cloud و Microsoft Azure در حال سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند تا پیوندهای ارتباطی سریع‌تری را در زیرساخت شبکه 5G به وجود آورند. بنابراین، تا زمانی‌که شبکه 5G در شهرها و کلان‌شهرهای بزرگ پیاده‌سازی شود و زیرساخت‌های آن گسترش پیدا کنند زمان و هزینه زیادی صرف خواهد شد.

منبع مطلب

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات