شارژ باتری گوشی: اصول و روش صحیح شارژ باتری موبایل

یکی از نکات مهم در مورد نگهداری از گوشی‌های هوشمند، توجه به روش شارژ کردن آنها است که البته کمتر به آن توجه می‌شود! ما در ادامه‌ی این مطلب ایساج تصمیم داریم در خصوص شارژ باتری گوشی، اصول شارژِ باتری، بهترین درصد برای شارژ گوشی و روش صحیح شارژ باتری موبایل نو صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا بفهمید چه چیزهایی باتری گوشی را خراب می‌کند و مهم‌تر از همه چگونه از باتری گوشی محافظت کنیم.

اصول شارژ باتری

همیشه سوال‌های زیادی در مورد شارژ کردن تلفن یا تبلت‌های هوشمند وجود دارد. آیا اتصال تلفن همراه به برق در طول شب درست است یا برای باتری ضرر دارد؟ اصلا چقدر باید باتری را شارژ کنیم؟ زمان مناسب برای اتصال تلفن همراه به شارژر کی است؟ آیا هر بار باتری باید تا صفر خالی شود و تا 100 درصد شارژ؟ چطور می‌توانیم عمر باتری موبایل خود را افزایش دهیم؟ شیوه‌ی صحیح شارژ باتریِ موبایل‌های هوشمند چیست؟ شارژ باتری گوشی نو چقدر اهمیت دارد و غیره.

به طور کلی سه چیز عمر باتری‌های لیتیومی را کم می‌کند: تعداد چرخه‌های شارژ، دما و افزایش سن. با این حال با راهنمایی‌های این مطلب ایساج برای بهترین عملکرد باتری گوشی‌های هوشمند می‌توانید سلامت باتری گوشی هوشمند خود را برای مدتی طولانی‌تر حفظ کنید. با ادامه‌ی این مطلب در مورد نکات شارژ باتریِ موبایل هوشمند همراه ما باشید.

اصول شارژ باتری موبایل

شارژ باتری گوشی‌های هوشمند

باتری یکی از بخش‌های مهم و اصلی در گوشی‌های هوشمند است که البته در طول زمان استهلاک می‌یابد و بسته به شرایط نگهداری و استفاده از آن، عمر آن به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید بهترین استفاده را از تلفن هوشمند خود داشته باشید لازم است با نکات مراقبت از باتری گوشی هوشمند آشنا باشید.

استفاده از روش صحیح شارژ باتری موبایل به ویژه روش صحیح شارژ باتری موبایل نو می‌تواند باعث افزایش عمر باتری شده و از خرابی آن در زمان کوتاه جلوگیری کند. در ادامه به معرفی برخی از نکات مهم در شارژ باتری موبایل اشاره می‌کنیم.

نکات شارژ باتری موبایل: 1. گوشی را تا چند درصد شارژ کنیم

قانون اصلی برای شارژ باتری موبایل، نگه داشتن شارژ بین 30 تا 90 درصد است. بهترین درصد برای شارژ گوشی این است که وقتی شارژ موبایل شما به زیر 50% رسید آن را به شارژر متصل کنید و پیش از آنکه به 100% برسد آن را از برق جدا کنید. به همین خاطر شاید بهتر باشد در مورد اتصال باتری به برق در طول شب کمی تجدید نظر کنید.

شارژ باتری یون لیتیومی از 80% به 100% باعث کاهش عمر باتری شما می‌شود. به این ترتیب بهتر است موبایل خود را در طول روز به شارژر وصل کنید تا حواستان به درصد شارژ شدن آن باشد. و دقت داشته باشید بهترین درصد برای شارژ گوشی بین 30 تا 90 درصد است.

نکات شارژ گوشی: چرا نباید شارژ گوشی صد در صد شود

حتما حرف‌های ضد و نقیضی در مورد میزان شارژ گوشی شنیده‌اید. بعضی از افراد می‌گویند باتری باید کاملا شارژ شود و بعضی دیگر با شارژ کامل باتری مخالف هستند. اما چرا نباید شارژ گوشی صد در صد شود؟ شارژ کامل باتری برای گوشی شما خطرناک و کشنده نیست و اغلب انجام ندادن این کار غیرممکن به نظر می‌رسد اما شارژ کامل آن در هر بار شارژ کردن باتری باعث کاهش عمر آن می‌شود. از سوی دیگر این مساله برای خالی شدن باتری نیز مطرح است و نباید اجازه دهید باتری گوشی هوشمند شما هر بار تا زیر 20% کاهش پیدا کند.

باتری‌های یون لیتیوم با کاهش باتری به زیر 20% خیلی راحت نیستند! در عوض، این کاهش شارژ تا 20 درصد تنها در موارد ضروری باید اتفاق بیفتد و در روزهای عادی سعی کنید پیش از رسیدن شارژ باتری موبایل هوشمند خود به 20% آن را شارژ کنید.

به طور کلی می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که باتری‌های یون لیتیوم با سطح شارژ متوسط میانه‌ی خوبی دارند؛ نه باتری را تا انتها خالی کنید و نه آن را خیلی شارژ کنید.

نکات شارژ گوشی: میزان شارژ باتری گوشی ایفون

اگر از گوشی‌های آیفون و iOS استفاده می‌کنید و می‌خواهید میزان شارژ باتری موبایل خود را تحت نظارت و کنترل داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم از برنامه Shortcuts استفاده کنید. کاربران گوشی‌های iOS می‌توانند از برنامه‌ی Shortcuts استفاده کنند تا وقتی شارژ باتری به میزان خاصی رسید، آلارم آن به صدا درآید. این گزینه را می‌توانید در تباتوماسیون (Automation) و سپس Battery Level فعال کنید.

(سری به مطلب تبدیل گوشی به کنترل تلویزیون اندرویدی نیز بزنید.)

بهترین زمان شارژ موبایل

نکات شارژ باتریِ موبایل: 2. شارژ باتری تا 100%: آری یا نه؟

پیشتر در مورد اینکه چرا نباید شارژ گوشی صد در صد شود، توضیح دادیم و گفتیم که بهتر است هرگز باتری گوشی هوشمند خود را تا 100% شارژ نکنید. برخی افراد توصیه می‌کنند ماهی یک بار شارژ باتری از 0% تا 100% (یعنی یک چرخه‌ی شارژ) برسد، زیرا این کار باتری را دوباره کالیبره می‌کند که چیزی شبیه ری‌استارت کردن کامپیوتر است.

اما برخی دیگر این عملکرد را در مورد باتری‌های یون لیتیومی قبول ندارند. برای حفظ سلامت باتری گوشی، شارژ مکرر و کوتاه بهتر از شارژ مجدد کامل است. هرچه باتری لیتیومی را بیشتر تخلیه کنید استرس بیشتری به باتری شما وارد می‌شود. به این ترتیب نگه داشتن باتری در یک سطح بالاتر به افزایش عمر باتری گوشی هوشمند شما کمک می‌کند.

در مورد این مساله که گوشی را تا چند درصد شارژ کنیم نظرات متفاوتی وجود دارد. به طور کلی پیشنهاد می‌شود گوشی‌های دارای باتری یون لیتیوم هرگز تا 100% شارژ نشوند.

چرا نباید شارژ گوشی صد در صد شود

نکات شارژ گوشی: 3. اصول شارژ باتری در طول شب

شاید بپرسید بهترین زمان برای شارژ گوشی چه زمانی است؟ برای شروع، به عنوان یک قانون بهتر است از شارژ کردن باتری گوشی هوشمند خود در طول شب اجتناب کنید. اگر بخواهید در طول شب موبایل خود را به شارژر متصل کنید حتما قانون جادویی 80% که برای سلامت باتری بهتر است را از دست می‌دهید. اگرچه بیشتر تلفن‌های هوشمند دارای سنسورهای داخلی هستند تا با رسیدن شارژ به 100% آن را خاموش کنند اما اگر همچنان به برق متصل باشند مقدار کمی از باتری را در حال بیکار از دست می‌دهند.

به این ترتیب چیزی که اتفاق می‌افتد شارژ قطره‌ای است! چرا که هر بار با کاهش باتری دوباره تلفن هوشمند شما سعی می‌کند آن را به 100% برساند و این فرآیند در تمام طول شب که تلفن شما به برق متصل است، ادامه پیدا می‌کند. به این ترتیب تلفن شما بین شارژ کامل و کمی کمتر از آن (99% – 100%) در حال چرخش است. ینابراین اگر می‌پرسید چگونه از باتری گوشی محافظت کنیم، جواب ساده است: در طول شب گوشی خود را به شارژ متصل نکنید.

شارژ مکرر گوشی در طول شب باعث بالا رفتن دمای گوشی می‌شود که برای باتری می‌تواند مضر باشد. اگر تلفن هوشمند خود را برای مدتی طولانی به برق متصل می‌کنید، حداقل قاب آن را جدا کنید تا از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری شود. بنابران، شارژ کردن باتری گوشی در طول روز بهتر از شارژ کردن آن در طول شب است.

(مطلب دسترسی اندروید نیز می‌تواند برایتان جالب باشد.)

چگونه از باتری گوشی محافظت کنیم

نکات شارژ باتری گوشی هوشمند: 4. از گوشی در حال شارژ خود استفاده نکنید!

پاسخ به این سوال که چه چیزهایی باتری گوشی را خراب می‌کند، تقریبا ساده است اما کمتر کسی به آن توجه می‌کند. برای مثال یکی از نکاتی که در شارژ باتری موبایل هوشمند خود باید به آن توجه کنید عدم استفاده از گوشی در حال شارژ است.

پس چگونه از باتری گوشی محافظت کنیم؟ در زمان شارژ از آن استفاده نکنیم!

اگر هنگامی که گوشی به شارژر متصل است از آن استفاده کنید، برای مثال یک ویدئو تماشا کنید، با ایجاد چرخه‌های کوچک باتری را سردرگم می‌کنید و به این ترتیب بخش‌هایی از باتری به طور مداوم شارژ می‌شود و باعث خراب شدن سریع‌تر آن می‌شود.

در حالت ایده‌آل باید دستگاه خود را هنگام شارژ خاموش کنید اما واقع‌بینانه‌تر این است که هنگام شارژ از گوشی خود استفاده نکنید.

نکات شارژ گوشی

نکات شارژ کردن باتری گوشی هوشمند: 5. خنک نگه داشتن باتری

همانطور که حتما می‌دانید، گرما دشمن سلامت باتری گوشی شماست بنابراین اجازه ندهید باتری شما بیش از حد گرم و حتی بیش از حد سرد شود؛ به ویژه اگر در حال شارژ شدن است. اگر موبایل بیش از حد گرم شود باتری آن آسیب می‌بیند پس بهتر است سعی کنید تا جایی که ممکن است آن را خنک نگه دارید.

گوشی در حال شارژ را در معرض آفتاب قرار ندهید و بعلاوه مجاورت آن در نزدیکی پنجره نیز می‌تواند باعث بالا رفتن دمای آن شود. از سوی دیگر سرما نیز برای باتری خوب نیست. اگر از یک محیط سرد وارد محیطی گرم می‌شوید اجازه دهید گوشی شما به دمای محیط برسد و سپس آن را به شارژر متصل کنید. انجام این اصول شارژ باتری به طول عمر بیشتر آن کمک می‌کند.

چه چیزهایی باتری گوشی را خراب می کند؟ قرار دادن گوشی در معرض دمای خیلی بالا یا خیلی پایین باعث خراب شدن باتری آن می‌شود. سعی کنید گوشی خود را در یک دمای متعادل به شارژ متصل کنید.

شارژ کردن باتری گوشی

نکات شارژ باتری موبایل: 6. استفاده از کابل و شارژر اصلی

در شارژ باتری گوشی ایفون یا اندروید، بهتر است برای شارژ باتری موبایل هوشمند خود در صورت امکان از شارژر اصلی آن استفاده کنید زیرا مطمئنا با باتری شما سازگارتر است و یا اگر از شارژر دیگری استفاده می‌کنید، مطمئن شوید توسط سازنده‌ی گوشی شما مورد تایید قرار گرفته باشد. شارژرهای ارزان قیمتی که در بازار وجود دارد می‌تواند به گوشی شما آسیب برساند و حتی امکان آتش‌گرفتن باتری نیز وجود دارد.

یکی از اصول شارژ باتری که باید حتما به آن توجه شود، استفاده از کابل و شارژر اصلی موبایلاست.

نکات شارژ باطری گوشی: نحوه صحیح اتصال شارژر به گوشی

در مورد این مساله صحبت کردیم که چگونه از باتری گوشی محافظت کنیم. اما نکته‌ی دیگر در خصوص نگهداری از گوشی، نحوه صحیح اتصال شارژر به گوشی است. علاوه بر اینکه هنگام اتصال گوشی به شارژر بهتر است از آن استفاده نکنید، دقت داشته باشید که گوشی شما از شارژر آویزان هم نباشد. پیچاندن سیم شارژر، کج شدن سر شارژر و یا آویزان بودن گوشی از شارژر مواردی است که می‌تواند باعث خراب شدن شارژر و همینطور باتری گوشی شما شود.

(سری به مطلب حذف بدافزار از اندروید نیز بزنید.)

نحوه صحیح اتصال شارژر به گوشی

نکات شارژ گوشی برای اولین بار: روش صحیح شارژ باتری موبایل نو

باور رایجی که در مورد شارژ باتری گوشیِ نو وجود دارد، این است که باتری باید تخلیه شده و سپس به مدت 8 تا 12 ساعت بدون وقفه به شارژ متصل شود. زمانی که باتری‌ها نیکلی بود این کار عاقلانه بود اما حالا با وجود باتری‌های یون‌لیتیومی نیازی به انجام این کار نیست. تقریبا تمام گوشی‌های هوشمند از باتری‌های لیتیومی استفاده می‌کنند؛ بنابراین برای دنبال کردن روش صحیح شارژ باتری موبایل نو به این نکات توجه داشته باشید:

  • اول از همه دفترچه راهنمای سازنده‌ی گوشی خود را بخوانید تا ببینید آیا دستورالعمل خاصی برای شارژ باتری ذکر شده است یا خیر.
  • تقریبا تمام تولیدکنندگان معتبر تلفن همراه، آنها را با 60% شارژ اولیه ارائه می‌دهند.
  • پیش از استفاده از گوشی نیازی به شارژ کردن آن ندارید چرا که گوشی‌ها با 60% شارژ ارائه می‌شوند.
  • برای شارژ معمولی گوشی هوشمند خود می‌توانید از نکاتی که در این مطلب ذکر کردیم، استفاده کنید.

برای شارژ باتریِ گوشی نو نیاز نیست آن را ساعت‌ها بدون وقفه به شارژ متصل کنید بلکه روش صحیح شارژ باتری موبایل نو را می‌توانید با توجه به اصول کلی این مطلب انجام دهید.

شارژ باطری گوشی

اصول شارژ باتری: چگونه از باتری گوشی محافظت کنید

  • از حالت ذخیره‌ی نیرو (Power Save Mode) استفاده کنید. این کار باعث کاهش مصرف باتری و متعاقبا کاهش چرخه‌های شارژ می‌شود.
  • سعی کنید از حالت کم نور صفحه نمایش استفاده کنید تا باتری کمتری مصرف شود.
  • بروزرسانی برنامه‌هایی که به آنها نیاز ندارید را خاموش کنید زیرا این بروزرسانی‌ها نیز باتری زیادی مصرف می‌کنند.
  • وقتی به گوشی همراه خود نیاز ندارید آن را خاموش کنید یا روی حالت هواپیما قرار دهید.
  • از شارژرها و کابل‌های ارزان قیمت برای شارژ باتری خود استفاده نکنید.

سخن پایانی در خصوص شارژ باطری گوشی

در این مطلب در خصوص اصول شارژِ باتری صحبت کردیم و توضیح دادیم که چه چیزهایی باتری گوشی را خراب می کند. بعلاوه در این خصوص صحبت کردیم که چرا نباید شارژ گوشی صد در صد شود. سعی کنید پیش از خاموش شدن گوشی و تخلیه‌ی کامل باتری، آن را به شارژ متصل کنید و پیش از شارژ کامل نیز آن را از برق بکشید.

روش صحیح شارژ باتری موبایل نو

منبع مطلب

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات