روش‌های کاربردی برای افزایش امنیت شبکه اینترنت در گوشی‌های هوشمند

در دنیا تکنولوژی و شبکه تقریبا همه‌ی افراد یک گوشی هوشمند دارند. امنیت تلفن هوشمند و شبکه اینترنت یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه شود اما واقعا چقدر افراد در مورد خطرات احتمالی و امنیت شبکه‌های اینترنتی اطلاع دارند؟ امنیت شبکه اینترنتی حفاظت از زیرساخت‌های شبکه در برابر دسترسی‌های غیرمجاز هکرها، سوء استفاده یا سرقت است و اگر از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنید احتمالا داده‌ها و اطلاعاتی خصوصی روی گوشی خود دارید که حفظ امنیت آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه‌ی این مطلب ایساج تصمیم داریم در مورد امنیت شبکه اینترنت در تلفن‌های هوشمند و سیستم کامپیوتر نکاتی را بیان کنیم تا با استفاده از آنها کمتر در معرض خطرات قرار بگیرید و البته به امنیت تلفن هوشمندخود نیز بیشتر اهمیت بدهید.

امنیت شبکه اینترنت چیست؟

امنیت شبکه شامل تمام مراحلی است که برای محافظت از یکپارچگی شبکه‌ی کامپیوتری و داده‌های درون آن انجام می‌شود. امنیت شبکه اینترنت از آن جهت مهم است که داده‌های حساس را از حملات سایبری ایمن نگه می‌دارد و اطمینان می‌دهد که شبکه قابل استفاده و قابل اعتماد است. استراتژی‌های امنیتی موفق شبکه از چند راه‌حل امنیتی برای محافظت از کاربران و سازمان‌ها در برابر بدافزارها و حملات سایبری، استفاده می‌کند.

یک شبکه از دستگاه‌های به هم پیوسته‌ای مانند رایانه‌ها، سرورها و شبکه‌های بی‌سیم تشکیل می‌شود و بسیاری از این دستگاه‌ها در برابر مهاجمان بالقوه، مستعد هستند. برای امنیت شبکه اینترنت می‌توان از نرم‌افزارها یا ابزارهای سخت‌افزاری است. هر چه شبکه گسترده‌تر و پیچیده‌تر باشد، امنیت آنها مهم‌تر می‌شود چرا که شرکت‌ها برای انجام تجارت‌های خود به شبکه‌ها و داده‌ها متکی هستند.

نوع روش یا استراتژی شما برای امنیت شبکه اینترنت، مهم نیست؛ بلکه مهم این است که همه‌ی کاربران باید از این موضوع آگاه باشند و نسبت به انتخاب یک روش حفاظتی اقدام کنند.

(با سرویس اینترنت DSL آشنا شوید.)

امنیت شبکه اینترنت: از امنیت روتر خود غافل نشوید!

روتر نقطه‌ی اصلی اتصال و ارتباط اینترنت خانگی شما به گوشی‌ها و دستگاه‌های هوشمندی است که از آنها استفاده می‌کند. روتر دسترسی به اینترنت را تحت کنترل خود دارد و به همین خاطر است که هکرها بیشتر تمرکز خود را روی حمله به این بخش قرار می‌دهند. بنابراین لازم است در حفظ امنیت شبکه اینترنت روتر دقت کافی داشته باشید و از امنیت روتر خود غافل نشوید تا از خطرات و مشکلات احتمالی پیشگیری کنید.

اولین نکته‌ای که در حفاظت از روتر باید به آن توجه کنید رمز عبور وای‌فای است. امنیت دسترسی Wi-Fi در ابتدا با فن‌آوری WEP انجام می‌شد که با مشکلات و آسیب‌های زیادی زیادی مواجه بود. این پروتکل در سال 2004 با WPA و پس از مدت کوتاهی با WPA2 جایگزین شد. WPA2 یک شیوه‌ی رمزنگاری است که با کمترین آسیب و یا حتی بدون آسیب‌پذیری برای اینترنت شبکه‌های خانگی عمل می‌کند.

نکات امنیت شبکه اینترنت: رمز عبور روتر را بررسی کنید و برای کنترل ادمین و اتصال به اینترنت از پسوردهای مناسب استفاده کنید تا احتمال حمله‌ی هکرها به شبکه‌ی اینترنت شما از بین برود.

(در مورد اینترنت VDSL مطالعه کنید.)

امنیت اینترنت شبکه

امنیتِ شبکه اینترنت با استفاده از فایروال

فایروال مانند یک فیلتر بین رایانه و اینترنت عمل می‌کند و بسته به اینکه ایمن هستند یا نه، اتصالات را مسدود می‌کند یا اجازه‌ی ورود می‌دهد. فایروال‌ها به طور اتوماتیک ترافیک زیادی را مسدود می‌کنند یا اجازه‌ی دسترسی به آنها را می‌دهند اما گاهی اوقات با پیامی مواجه می‌شوید که آیا می‌خواهید به برنامه یا صفحه‌ی مورد نظر اجازه‌ی دسترسی به اینترنت بدهید یا خیر.

نکات امنیت شبکه: فایروال با محافظت از پورت‌های رایانه از دسترسی‌های غیر مجاز جلوگیری می‌کند و به این طریق در حفظ امنیت شبکه‌ی اینترنتی می‌تواند بسیار مفید باشد.

(از مطلبی که در مورد تفاوت آنتی ویروس و فایروال نوشته‌ایم، بازدید کنید.)

در وبگردی‌های خود به پروتکل‌ها و آدرس URL توجه کنید

همان اندازه که امنیت و رمزگذاری روتر و استفاده از فایروال برای امنیت شبکه از اهمیت برخوردار است، پروتکل‌های امنیتی در URL سایت‌هایی که باز می‌کنید نیز می‌تواند برای امنیت شبکه‌های اینترنت حائز اهمیت باشد.

در یک وب‌سایت با پروتکل http داده‌ها میان شما و سرور هدف رمزگذاری نشده و بنابراین افراد دیگر می‌توانند به این داده‌ها دسترسی پیدا کنند. به این ترتیب اگر از شبکه‌های وای‌فای عمومی استفاده می‌کنید، ممکن است امنیت شبکه‌ی شما در خطر باشد. بر خلاف http، پروتکل https دارای رمزگذاری است و داده‌های شما کاملا خصوصی و مخفی خواهد بود.

نکات امنیت شبکه اینترنت: هنگامی که می‌خواهید وب‌سایتی را باز کنید به پروتکل‌ها و آدرس URL آنها توجه داشته باشید و اگر httpsرا در ابتدای آدرس وب‌سایت مورد نظر دیدید، می‌توانید با خیال راحت به سراغ آن بروید. در مرورگر کروم قفل کوچکی که در کنار آدرس سایت قرار می‌‎گیرد امنیت آن را نشان می‌دهد.

(در ایساج بخوانید: اینترنت فیبر چیست؟)

پروتکل HTTPS و امنیت شبکه اینترنتی

آنتی ویروس‌ها پایه‌های مهم برای امنیت در شبکه اینترنت

آنتی ویروس‌ها نیز یکی از دروازه‌های امنیتی سیستم‌ها و گوشی‌های هوشمند هستند. آنتی ویروس فایل‌های دانلودی را مورد بررسی قرار می‌دهد تا از ورود فایل‌های مخرب به سیستم جلوگیری شود. آنتی ویروس در حفظ امنیت شبکه اینترنتی بسیار حائز اهمیت است و به همین خاطر لازم است نسبت به انتخاب و نصب یک آنتی ویروس مناسب و بررسی عملکرد آنها اقدام کنید.

امنیت شبکه اینترنتی با آنتی ویروس

منبع مطلب

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات