7 روش ساده برای جلوگیری از هک شدن وای فای

اگر شما هم در خانه یا محل کار خود از وای‌فای برای اتصال موبایل یا کامپیوتر به اینترنت استفاده می‌کنید، ممکن است قربانی هک شدن وای فای شوید. برای پیشگیری از این مشکل با ادامه‌ی این مطلب ایساج در خصوص آموزش جلوگیری از هک شدن وای فای همراه ما باشید.

جلوگیری از هک شدن وای فای

جلوگیری از هک شدن وای فای

وای فای یکی از شبکه‌های پراستفاده در سراسر دنیاست و تقریبا می‌توان آن را بخش جدایی‌ناپذیر زندگی انسان مدرن دانست. اما مساله این است که چیزی به عنوان امنیت 100% یا ضد هکر بودن وای فای وجود ندارد. با این حال، چندین مرحله‌ی ساده وجود دارد که می‌توانید برای محافظت از حریم خصوصی و امنیت داده‌های خود انجام دهید که همگی مراحلی ساده و آسان هستند. در ادامه‌ی مطلب ضمن ارائه‌ی تعریف دقیقی از وای‌فای و عملکرد آن، در مورد نحوه جلوگیری از هک شدن وای فای نیز صحبت خواهیم کرد.

(پیشنهاد می‌کنیم از مطلب وای فای دایرکت نیز بازدید کنید.)

جلوگیری از هک شدن وای فای

وای فای (Wi-Fi) چیست؟

وای فای یک تکنولوژی مدرن است که از اتصال شبکه‌ی بی‌سیم استفاده می‌کند. این تکنولوژی به دستگاه‌های مختلف مانند کامپیوتر، لپ‌تا، موبایل یا سایر دستگاه‌ها امکان می‌دهد تا شبکه‌ی خود را با سایر دستگاه‌های شبکه به اشتراک بگذارند. این روزها اتصال به اینترنت از طریق روترهای وایرلس انجام می‌شود. بنابراین، هنگامی که به وای‌فای دسترسی پیدا می‌کنید، به یک روتر بی‌سیم متصل می‌شوید که به دستگاه‌های سازگار با وای‌فای شما اجازه می‌دهد با اینترنت ارتباط برقرار کنند یا به عبارتی به آن متصل شوند.

لازم است بدایند نام وای‌فای مخفف هیچ عبارتی نیست و در مقابل، نام یک برند است که توسط یک شرکت بازاریابی طراحی شده است تا به عنوان مهر و موم میان‌افزاری برای تجاری‌سازی تلاش‌ها عمل کند.

(از مطلب تست سرعت اینترنت نیز بازدید کنید.)

وای فای (Wi-Fi) چیست؟

عملکرد وای‌فای چگونه است؟

تکنولوژی وای‌فای از امواج رادیویی برای انتقال اطلاعات بین یک دستگاه و یک روتر از طریق فرکانس‌ها استفاده می‌کند. دو فرکانس موج رادیویی بسته به مقدار داده‌های ارسالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دو فرکانس وای‌فای به کانال‌های متعددی از هم جدا شده‌اند تا از ترافیک بالا و تداخل اجتناب شود. هنگامی که روی دستگاه خود به شبکه دسترسی پیدا می‌کنید، اطلاعاتی که ارائه کرده‌اید به کد باینری تبدیل می‌شود که در واقع زبان رایانه‌ها است. سپس، روتر وای‌فای که به دستگاه متصل است، فرکانس‌هایی که در سراسر ایستگاه رادیویی حرکت می‌کنند را دریافت می‌کند. در نهایت، روتر داده‌ها را از طریق یک کابل اینترنت سخت‌افزاری دریافت می‌کند. برخی از تغییرات و روال‌ها را می‌توان بکار برد که از شما در برابر مزاحمان، جاسوسان و هکرهای اینترنتی محافظت می‌کند. بنابراین لازم است همیشه بر افرادی که وارد شبکه‌ی شما می‌شوند، نظارت داشته باشید.

مشکل بعدی، ردپای سیگنال است. اگر هرکسی بتواند از روتر شما سیگنال دریافت کند، پس می‌تواند داده‌ها را نیز دریافت کند و همه‌ی رمزهای عبور را جمع‌آوری کند. در ادامه به نحوه جلوگیری از هک شدن مودم وای فای و مسدود کردن هکرها می‌پردازیم.

فناوری وای‌فای از امواج رادیویی برای انتقال اطلاعات بین دستگاه و مودم استفاده می‌کند و با استفاده از کانال‌های متعدد، مانع از تداخل و ترافیک بالا در ارسال اطلاعات می‌شود.

(پیشنهاد می‌کنیم در مورد شارژ باتری موبایل هوشمند بیشتر بخوانید.)

عملکرد وای‌فای چگونه است؟

خطرات استفاده از وای‌فای

وقتی صحبت از هک کردن وای فای می‌شود، معمولا تصور ما این است که هکر به شبکه‌ی وای‌فای ما متصل می‌شود. اما منظور از هک وای‌فای، می‌تواند ردیابی کاربران توسط دستگاه‌های آنها، به خطر افتادن گذرواژه‌ها با حملات فیشینگ و افشای اطلاعات مربوط به محل کار یا سفر یک فرد باشد. هکرهایی که وای‌فای را مورد هدف قرار می‌دهند می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا به خود شبکه حمله کنند یا به دنبال دستگاه‌های متصل به آن باشند. این به هکرها انعطاف‌پذیری می‌دهد تا ضعیف‌ترین لینک را انتخاب کنند و هر چیزی که می‌خواهند را مورد هدف قرار دهند.

 وای‌فای یک سطح حمله است که می‌تواند شما را دنبال کند. مودم‌های وای فای بی‌سیم را می‌توان به راحتی بین مکان‌های مختلف ردیابی کرد و نام‌های شبکه و اطلاعات مالک آن به راحتی قابل پخش شدن است و این می‌تواند یک مساله‌ی حریم خصوصی و امنیتی باشد.

(مطلب روش انتقال بی سیم فایل از ویندوز به اندروید را نیز مطالعه کنید.)

خطرات استفاده از وای‌فای

چگونه از هک شدن وای فای خود جلوگیری کنیم؟

فرقی نمی‌کند از چه مودم یا روتری استفاده می‌کنید، حفاظت از اطلاعات و جلوگیری از هک شدن از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین در ادامه تصمیم داریم در مورد جلوگیری از هک وای فای zyxel، جلوگیری از هک شدن وای فای tp link، جلوگیری از هک وای فای هواوی، ضد هک وای فای d-link و موارد دیگر صحبت کنیم.

چگونه از هک شدن وای فای خود جلوگیری کنیم؟

روش جلوگیری از هک شدن رمز وای فای: 1. نام کاربری و رمز عبور مودم خود را مرتبا تغییر دهید

پسوردها یا رمز عبور، نقش مهمی در حفظ امنیت مودم دارند. یکی از روش‌های جلوگیری از هک شدن مودم وای فای تغییر دادن مرتب نام کاربری و رمز عبور است چرا که هیچ قانون و برنامه‌ی خاصی برای تغییر رمز عبور مودم وجود ندارد. شما همچنین می‌توانید از طریق مرورگر وب به شبکه‌ی مودم دسترسی پیدا کنید و پیکربندی آن را تغییر دهید.

  • وارد آدرس روتر یا مودم خود شوید.
  • نام کاربری و پسورد مودم خود را وارد کنید.
  • وارد بخش وایرلس شوید.
  • در این بخش با استفاده از حروف، اعداد و سایر کاراکترها یک رمز عبور جدید ایجاد کنید. یک رمز عبور قوی باید حداقل 8 کاراکتر داشته باشد.
  • در نهایت تغییرات را ذخیره کنید تا بتوانید با رمز عبور جدید به شبکه‌ی بی‌سیم متصل شوید.

حتما به صورت مرتب و دوره‌ای رمز عبور و نام کاربری شبکه‌ی وای فای خود را تغییر دهید. این کار زمان زیادی از شما نمی‌گیرد اما می‌تواند یک راه ساده برای جلوگیری از هک وای فای باشد.

(پیشنهاد می‌کنیم از مطلب دسترسی برنامه های اندروید نیز دیدن کنید.)

روش جلوگیری از هک شدن رمز وای فای: 1. نام کاربری و رمز عبور مودم خود را مرتبا تغییر دهید

جلوگیری از هک وای فای: 2. رمزگذاری شبکه‌ی وایرلس را روشن کنید

رمزگذاری یک فرآیند امنیتی است که اطلاعاتی را که از طریق اینترنت ارسال می‌کنید، جمع‌آوری می‌کند. اکثر روترهای وای‌فای دارای رمزگذاری داخلی هستند. نوع رمزگذاری روتر یا وای‌فای را می‌توانید با استفاده از رمزگذاری بی‌سیم مانند WPA یا WPA2 تنظیم کنید. برای این کار می‌توانید وارد تنظیمات مودم شوید و در بخش پیکربندی شبکه‌ی بی‌سیم، امنیت بی‌سیم یا شبکه‌ی بی‌سیم را انتخاب کنید. سپس گزینه‌ی WPA یا WPA2 را انتخاب کنید و گزینه‌ی ذخیره سازی (Save and Apply) را بزنید. برای اعمال تغییرات، لازم است مودم را مجددا راه‌اندازی کنید.

(در مورد رمزگذاری سرتاسری بیشتر بخوانید.)

جلوگیری از هک وای فای: 2. رمزگذاری شبکه‌ی وایرلس را روشن کنید

جلوگیری از هک شدن وای فای: 3. پنهان کردن شبکه

هر زمان که اتصال را با رمز عبور تنظیم می‌کنید، مطمئن شوید که شبکه از دید پنهان است. پنهان کردن شبکه به شما کمک می‌کند تا بازدیدکنندگان را از ورود به شبکه مسدود کنید. برای این کار وارد تنظیمات مودم خود شوید و سپس تنظیمات اولیه‌ی بی‌سیم را انتخاب کنید. وضعیت SSID Broadcast را روی حالت غیرفعال قرار دهید و گزینه‌ی ذخیره‌ی تنظیمات را بزنید تا SSID شما پنهان شود. برخی از مشکلاتی که با پنهان نبودن شبکه ممکن است ایجاد شود، می‌تواند شامل استفاده‌ی گسترده از وای‌فای و در نتیجه خطای DNS باشد. شما می‌توانید خطای DNS Error 80710102 را با غیرفعال کردن plug-n-play یا اتصال رسانه، برطرف کنید.

(از مطلب حفظ امنیت در گوشی های هوشمند نیز بازدید کنید.)

جلوگیری از هک شدن وای فای: 3. پنهان کردن شبکه

جلوگیری از هک وای فای: 4. شبکه‌هایی که به آنها نیاز ندارید را از لیست شبکه‌های ترجیحی خود پاک کنید

فهرست شبکه ترجیحی (PNL)، لیستی از نام‌های شبکه‌ی وای‌فای است که دستگاه شما به طور اتوماتیک به آنها اعتماد دارد. این لیست از شبکه‌هایی ایجاد می‌شود که در طول زمان به آنها متصل شده‌اید اما نمی‌تواند بین شبکه‌هایی که هم نام مشترک دارند و هم امنیت مشترک، تمایز قائل شود. این بدان معناست که اگر یکبار به شبکه‌ی وای‌فای با نام X متصل شوید، دستگاه شما آن را به خاطر می‌سپارد و به طور خودکار به هر شبکه با همین نام متصل می‌شود.

برای یک هکر ایجاد نقاط دسترسی که نام نقاط دسترسی وای‌فای باز رایج را تقلید می‌کند، ساده‌ترین راه برای ردیابی دستگاه‌های مجاور و انجام حملات MITM است. اگر در مکان‌های عمومی وای‌فای تلفن همراه خود را روشن می‌گذارید، موبایل شما هنگام اتصال به یک شبکه‌ی باز با نامی مطابق با شبکه‌هایی که قبلا به آنها متصل شده‌اید، به شما هشدار نمی‌دهد. این مساله به هکر اجازه می‌دهد تا صفحات فیشینگ را بارگذاری کند، سایت‌هایی که بازدید می‌کنید را ردیابی کند و یاد بگیرد که از کدام برنامه‌ها استفاده می‌کنید.

در ویندوز نیز می‌توانید این لیست شبکه‌ها را حذف کنید. برای این کار لازم است به تنظیمات وای‌فای و سپس قسمت Manage known networks بروید و روی هر شبکه‌ای که نمی‌خواهید رایانه‌ی شما به طور اتوماتیک به آن متصل شود، گزینه‌ی فراموش کردن یا Forget را انتخاب کنید. بهتر است تمام شبکه‌های وای‌فای باز را از این لیست حذف کنید.

جلوگیری از هک وای فای tp-link تی‌پی لینک: 5. مودم را در مرکز خانه‌ی خود قرار دهید

سیگنال مودم یا روتر در تمام جهات پخش می‌شود. بنابراین قرار دادن مودم در مرکزیت خانه امنیت بیشتری را به همراه خواهد داشت. با این حال، اگر مودم را در نزدیکی پنجره قرار دهید، ممکن است سیگنال به بیرون نیز حرکت کند. بنابراین امکان ردیابی آن بیشتر می‌شود. همچنین می‌توانید مودم را در یک جعبه‌ی مقوایی قرار دهید و یا آنتن‌های آن را با فویل بپوشایند تا از این مشکلات جلوگیری کنید.

جلوگیری از هک وای فای tp-link تی‌پی لینک: 5. مودم را در مرکز خانه‌ی خود قرار دهید

جلوگیری از هک وای فای: 6. فعال کردن قابلیت فیلترینگ آدرس مک

روتر کنسول هر دستگاه دارای تکنیکی به نام فیلتر کردن MAC یا فیلتر کردن آدرس‌های MAC است. هر دستگاه متصل دارای یک آدرس MAC است و شناسه‌ی کارت شبکه، منحصر بفرد است. بنابراین به تنظیمات روتر بروید و گزینه‌ی MAC filtering را انتخاب کنید که در گزینه‌های امنیتی Wireless یافت می‌شود. سپس تغییرات ایجاد شده را ذخیره و اعمال کنید. همچنین می‌توانید از طریق فیلترهای شبکه‌ی پیشرفته (Advanced network filters) نیز به آن دسترسی داشته باشید و آدرس MAC خود را از این قسمت پیدا کنید.

جلوگیری از هک وای فای: 7. غیرفعال کردن ویژگی WPS روی مودم‌ها

از دیدگاه یک هکر، شبکه‌های دارای WPS فعال، کاملا دردسترس و واضح هستند. با یک فرمان ساده، هکر می‌تواند منطقه‌ی محلی را از نظر شبکه‌هایی که از WPS پشتیبانی می‌کنند، اسکن کند و هدف خوبی برای حمله‌ای مانند WPS-Pixie باشد. اگر هکر بتواند پین راه‌اندازی WPS شما را در یک حمله پیدا کند، می‌تواند به راحتی رمز عبور شما را بدست آورد. این مساله بدین خاطر است که پین راه‌اندازی WPS در وهله‌ی اول برای بازیابی رمز عبورهای گم‌شده طراحی شده است و بنابراین با سوء استفاده از آن، هکرها می‌توانند همان دسترسی صاحب دستگاه را داشته باشند.

برای مقابله با هکری که پین راه‌اندازی WPS شما را دارد، نمی‌توانید صرفا رمز عبور را تغییر دهید. برای این کار لازم است پین راه‌اندازی را غیرفعال کنید و اگر می‌خواهید دوباره از آن استفاده کنید، یک روتر جدید بخرید! بسیاری از روترها به شما اجازه نمی‌دهند تا پین راه‌اندازی WPS را تغییر دهید؛ بنابراین برای اطمینان از مخفی ماندن رمز عبور طولانی و ایمن خود، مطمئن شوید این گزینه را در تنظیمات منوی روتر خود غیرفعال کنید.

فرآیند غیرفعال کردن پین راه‌اندازی WPS می‌تواند در روترهای مختلف، متفاوت باشد اما به طور کلی، باید وارد روتر وای فای خود شده و چک‌باکس مرتبط با WPS PIN یا WPS Setup را غیرفعال کنید تا مطمئن شوید این گزینه خاموش است.

(مطالعه مطلب معرفی بهترین آنتی ویروس های اندروید نیز می‌تواند برای شما مفید باشد.)

جلوگیری از هک وای فای: 7. غیرفعال کردن ویژگی WPS روی مودم‌ها

جلوگیری از هک شدن گوشی از طریق وای فای

یکی از مشکلاتی که کاربران موبایل‌های هوشمند ممکن است با آن مواجه شوند، هک شدن با یک شبکه‌ی وای فای ناایمن است. برای پیشگیری و جلوگیری از هک شدن با وای فای می‌توانید راهکارهای زیر را دنبال کنید.

جلوگیری از هک شدن گوشی از طریق وای فای

عدم استفاده از وای‌فای آزاد، رایگان و عمومی برای جلوگیری از هک وای فای

شبکه‌های اینترنت آزاد و عمومی متاسفانه با مشکلات حفاظت امنیتی روبرو هستند و از این شبکه‌ها حفاظت خاصی به عمل نمی‌آید. به این ترتیب ممکن است برخی از افراد از این شبکه‌های وای فای عمومی برای دزدیدن اطلاعات و در نتیجه هک کردن سیستم‌های متصل به وای فای استفاده کنند. این کار به سادگی از طریق ابزارهای شنود امکان‌پذیر است. به ویژه اگر هیچگونه رمزگذاری و محافظت خاصی از اطلاعات ذخیره‌شده روی گوشی انجام نشده باشد. به همین خاطر است که پیشنهاد می‌کنیم حتی‌المقدور از وای‌فای عمومی استفاده نشود.

در مکان‌های عمومی بهتر است از اینترنت و وای فای آزاد و عمومی استفاده نکنید چرا که احتمال به خطر افتادن اطلاعات شما از طریق هک شدن وجود دارد.

(در مورد روش های کاهش مصرف اینترنت اندروید نیز مطالعه کنید.)

استفاده از فایروال یا VPN و آنتی ویروس برای امنیت بیشتر و جلوگیری از هک وای فای

استفاده از فایروال و آنتی ویروس راه خوبی برای افزایش امنیت گوشی و سیستم‌های متصل به وای فای است. اگر سایت خطرناک باز شود و یا هرگونه حمله‌ی هکری در شبکه ایجاد شود، معمولا آنتی ویروس‌ها قادر به شناسایی و گزارش کردن آن هستند. بعلاوه استفاده از VPN به ویژه در شبکه‌های وای فای عمومی، مانع از شناسایی IP و جلوگیری از هک شدن وای فای شما می‌شود.

(از مطلب تفاوت آنتی‌ویروس و فایروال نیز بازدید کنید.)

استفاده از فایروال یا VPN و آنتی ویروس برای امنیت بیشتر

جلوگیری از هک وای فای با استفاده از پروتکل امنیتی SSL

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که اطلاعات ارزشمند و مهمی را در شبکه‌ی وای فای رد و بدل می‌کند، توصیه می‌کنیم از بسترهای امن و رمزگذاری شده استفاده کنید. این کار باعث می‌شود هکرها نتوانند به اطلاعات شما دست پیدا کنند. استفاده از پروتکل امنیتی SSL باعث می‌شود اطلاعات رمزگذاری شده و استفاده از آنها توسط هکرها غیرممکن شود.

(پیشنهاد می‌کنیم مطلب حذف بدافزار از اندروید را نیز مطالعه کنید.)

استفاده از پروتکل امنیتی SSL

جلوگیری از هک وای فای: از کجا بفهمیم وای فای هک شده

هک شدن وای‌فای یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد اما خیلی اوقات افراد متوجه آن نمی‌شوند. پس از کجا بفهمیم وای فای هک شده یا خیر؟ در برخی از موارد افراد زیادی به یک مودم متصل هستند و این مساله باعث کاهش سرعت اینترنت می‌شود. اما اگر تعداد افرادی که از یک شبکه‌ی وای‌فای استفاده می‌کنند محدود باشد، کاهش سرعت اینترنت می‌تواند به خاطر هک شدن وای فای توسط یک هکر باشد. برای جلوگیری از هک وای فای بهتر است حواستان به تعداد اتصالات مودم باشد چرا که هک شدن وای فای می‌تواند حجم اینترنت خریداری شده را نیز به یکباره تمام کند.

علاوه بر این، هکرها علاوه بر مصرف حجم اینترنت می‌توانند به اطلاعات زیادی از شما دست پیدا کنند و حتی قادر خواهند بود سرویس‌های امنیتی گوشی شما را نیز غیرفعال کنند. به این ترتیب استفاده از برنامه جلوگیری از هک وای فای و نرم افزار جلوگیری از هک شدن وای فای و روش‌هایی که برای جلوگیری از هک شدن وای‌فای گفتیم، می‌توانید از این مشکلات پیشگیری کنید.

هک وای فای با مشکلاتی مانند کم شدن سرعت اینترنت و تمام شدن حجم اینترنت همراه است. بعلاوه هکرها می‌توانند به اطلاعات مهم شما نیز دسترسی پیدا کنند بنابراین جلوگیری از هک وای فای بسیار مهم است.

(مطلب کسب درامد از یوتیوب که در بلاگ ایساج نوشته‌ایم نیز می‌تواند برای شما مفید باشد.)

از کجا بفهمیم وایاز کجا بفهمیم وای فای هک شده فای هک شده

با همین چند احتیاط ساده، وای فای خود را ایمن‌تر کنید

به طور کلی، یکی از راه‌های خوب برای جلوگیری از هک شدن وای فای، ذخیره کردن چند شبکه‌ی وای فای قابل اعتماد و غیرفعال کردن اتصال خودکار به وای فای است. بعلاوه حتما در صورت عدم استفاده از مودم و ترک خانه یا محل کار خود، دستگاه مودم را خاموش کرده و از برق جدا کنید تا از حملات مبتنی بر وای فای جلوگیری شود. با دنبال کردن چند مرحله‌ی ساده‌ای که در این مطلب ایساج به آن اشاره کردیم می‌توانید احتمال هک شدن وای فای یا دستگاه خود را کاهش دهید.

منبع مطلب

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات