اینترنت 5G چیست: معرفی نسل پنجم اینترنت همراه

اینترنت 5G در ایران

وقتیکه بیشتر کاربران اینترنت داشتند دنیای مجازی را با شبکه‌ها تلفن همراه نسل سوم و چهارم فتح می‌کردند، ما حدود 12 سال، در حال دسته و پنجه نرم کردن با شبکه تلفن همراه نسل دو و قطع و وصلی‌های پی‌در‌پی آن بودیم. اما حالا قرار است که جزو اولین کشورهایی باشیم که با پیوستن به سرویس شبکه 5G، تجربه‌های سخته گذشته برایمان جبران شود. اینترنت 5G یا همان نسل پنجم اینترنت همراه (اگرچه طبق نظر کارشناسان این اینترنت نیست که توسعه پیدا می‌کند بلکه این شبکه‌های ارتباطی و بسترهای تولید امواج اینترنت هستند که تکامل پیدا می‌کنند)، برای هم قدم شدن و سازگاری بیشتر با پیشرفت و سرعت عجیب تکنولوژی طراحی شده است.

در حال حاضر همه‌ی افراد، حتی کوچک‌ترین فرد خانواده نیز یک تبلت یا گوشی مخصوص به خود را دارند و به نوعی با دنیای مجازی در ارتباط هستند، اینترنت فعلی با چنین پهنای باند و این میزان ترافیک، قطعا برای یک اتصال پرسرعت، موفق نخواهد بود. در یک کلام اینترنت 5G نه اینکه فقط برای ارتباط بهتر کاربران با یکدیگر، بلکه به هدف تدارک یک دنیای هوشمند و ارتباط گجت‌ها و دستگاه‌ها پا به عرصه گذاشته است. برای آشنایی بیشتر با نسل پنجم اینترنت همراه در ادامه با ما همراه باشید؛ قابلیتی که برای اولین اپراتور ایرانسل به آن دست یافت.

اینترنت 5G در ایران

منظور از نسل پنجم شبکه تلفن همراه یا اینترنت 5G چیست؟

نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه، تکامل یافته‌ی شبکه‌های 4G LTE امروزی است. نسل جدید شبکه‌های تلفن همراه یا همان اینترنت 5G برای پاسخگویی به رشد بسیار گسترده در انتقال داده‌ها و ارتباطات جامعه‌ی مدرن امروز، طراحی شده است. این شبکه‌ی اینترنتی همانند، نسخه‌های قبلی پیش از آنکه به صورت کاملا مستقل ظهور کند، در ابتدا با شبکه‌های 4G وارد عمل می‌شود. (حتما خاطرتان هست مثل نسل 2.5G که کم کم به 3Gتبدیل شد).

علاوه بر ارائه‌ی اتصالات سریع‌تر با ظرفیت بیشتر، یکی از مزیت‌های بسیار مهم اینترنت 5G، کمترین میزان تأخیر و سرعت پاسخگویی بالای آن است. زمان پاسخگویی شبکه‌های 3G به طور معمول 100 میلی ثانیه بود، این میزان زمان در شبکه‌های 4G به 30 میلی ثانیه کاهش یافته و حالا در شبکه‌های 5G به 1 میلی‌ثانیه می‌رسد.

هدف از تکنولوژی وایرلس 5G

هدف از تکنولوژی وایرلس 5G به صورت خلاصه شامل موارد زیر می‌شود:

  • انتقال داده‌ها با سرعت بیشتر در زمان کمتر
  • حداقل تاخیر
  •  امنیت بیشتر شبکه
  • ظرفیت بالای ترافیک شبکه در زمان‌های اوج مصرف
  • دسترسی تعداد کاربران بیشتر با سرعت همسان

با نسل پنجم شبکه تلفن همراه و بهبود کارآیی و عملکرد آن در کاهش مصرف انرژی هم از جانب فرستنده (برج‌های مخاربراتی) و هم از جانب مصرف کنننده (کاربران)، موجب می‌شود که کاربران مدت بیشتری را بدون کاهش سریع شارژ دستگاه‌های خود از تعامل با اینترنت، لذت ببرند. طبق اعلام وزیر ارتباطات برنامه راه‌اندازی دکل‌های مخابراتی اینترنت 5G ابتدا در تهران و سپس در سایر شهرهای بزرگ ایران به پیش خواهد رفت.

هدف از تکنولوژی وایرلس 5G

قابلیت‌های نسل جدید اینترنت 5G

نسل جدید اینترنت 5G اتصال فوری میلیاردها کاربر را در هر کیلومتر مربع با سرعتی یکسان امکان‌پذیر می‌سازد. با نسل پنجم شبکه‌ی تلفن همراه و بالا رفتن سرعت، تاخیر کم‌تر و کاهش مصرف انرژی، موجب شده است تا نسل جدیدی از برنامه‌ها، خدمات و فرصت‌های شغلی که پیش از این غیر فعال بودند را راه‌اندازی کرد. سه مورد اصلی استفاده و کاربردهای اینترنت 5G به صورت زیر است:

ارتباط گسترده‌ی دستگاه به دستگاه از طریق اینترنت نسل پنجم

به این نوع ارتباط به اصطلاح اینترنت اشیاء یا (Internet of Objects) (IoT) نیز گفته می‌شود که شامل اتصال میلیاردها دستگاه بدون دخالت انسان است. این ویژگی توانایی ایجاد انقلابی بزرگ در فرآیندهای مدرن صنعتی و برنامه‌های کاربردی از جمله کشاورزی، تولید و ارتباطات تجاری دارد. برای نمونه اپلیکیشن‌های پیشرفته‌ای هستند که با سرعت بالا و حداقل تأخیری کارهای چندین نیروی انسانی را با دقت بالا به انجام می‌رسانند.

ارتباطات قابل اعتماد با تاخیر بسیار کم از مهم‌ترین دستاوردهای 5G

ماموریت اصلی اینترنت پرسرعت فایو جی شامل کنترل واقعی دستگاه‌ها، رباتیک صنعتی، سیستم‌های ارتباطی دستگاه به دستگاه و امنیتی، ماشین‌های خودران، پهبادها و شبکه‌های حمل و نقل ایمن‌تر است. ارتباطات با تاخیر کمتر  دنیای مدرنی را می‌سازند که حتی به ذهن ما خطور نکرده است. حتی در مراقبت‌های پزشکی، اقدامات و درمان از راه دور نیز می‌تواند تحولی عظیم ایجاد کند.

با سرویس 5g پهنای باند پیشرفته‌تر و سرعت انتقال داده بیشتر فراهم می‌شود!

اینترنت فایو جی (5G) با ارائه‌ی پهنای باند پیشرفته‌تر، سرعت داده‌ها بیشتر و ظرفیت بالاتری برای اتصال جهان به اینترنت فراهم می‌کند. کاربردهای جدید آن می‌تواند شامل دسترسی به اینترنت وایرلس ثابت برای منازل، پخش برنامه‌ها در فضای باز بدون نویز و تأخیر و همینطور اتصال بیشتر و بهتر برای افراد در سفر با قطارهای سریع السیر باشد.

قابلیت‌های نسل جدید اینترنت 5G

تفاوت‌ اینترنت 4G و اینترنت 5G

هر دهه، صنعت تلفن همراه به یک پیشرفت اساسی در زیرساخت‌های بی‌سیم خود دست می‌یابد. در سال 2000 اینترنت 3G وارد کار شد و در دهه‌ی اخیر، تلفن‌های همراه با اینترنت 4G فعال شدند. اما تفاوت اینترنت نسل جدید 5G با اینترنت 4G چیست؟ در ادامه به تجزیه و تحلیل تفاوت‌های میان این دو فناوری شبکه می‌پردازیم.

سرعت اینترنت 5G

یکی از نکات برجسته‌ای که در مورد اینترنت 5g گفته می‌شود سرعت بیشتر آن نسبت به نسل‌های قبلی شبکه‌های اینترنت وایرلس از جمله اینترنت 4G است. این مساله کاملا طبیعی است چرا که همیشه هر نسل از شبکه‌های تلفن همراه نسبت به نسل قبلی خود پیشرفته‌تر و سریع‌تر بوده است. در حال حاضر اینترنت 4G می‌تواند با دسترسی درست و پهنای باند بالا، به حداکثر سرعت 100 مگابیت بر ثانیه برسد، اگرچه عملکرد آن در دنیای واقعی بیش از 35 مگابیت بر ثانیه نیست.

اینترنت نسل پنج اما قابلیت سرعتی 100 برابر بیشتر از اینترنت 4G را خواهد داشت و سرعت آن به طور نظری 20 گیگابیت بر ثانیه است که در دنیای واقعی به حدود 50 مگابیت تا 3 گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. (البته تمامی این موارد بستگی به این دارد که کاربر به کدام یک از طیف باند متصل شده باشد؛ تست سرعت اینترنت نسل پنجم اپراتور ایرانسل که بواسطه آن رکورد سرعت اینترنت همراه در ایران شکسته شد، سرعت دانلود اینترنت نسل پنجم را 2.54 گیگابیت بر ثانیه ثبت کرده بود).

تاخیر اینترنت 5g

میزان تاخیر، معیاری برای اندازه‌گیری زمان ارسال اطلاعات بین دو نقطه، است. تاخیر در شبکه‌های 4G در حال حاضر 50 میلی ثانیه است در حالیکه انتظار می‌رود در شبکه‌های 5G این میزان تاخیر تا 1 میلی ثانیه کاهش پیدا کند. کاهش تاخیر برای خیلی از برنامه‌های کاربردی برای داشتن شهری هوشمند، بسیار اهمیت دارد.

تفاوت‌ اینترنت 4G و اینترنت 5G

پوشش‌دهی اینترنت 5g

در حال حاضر با اینکه یک دهه از ظهور اینترنت 4G گذشته است، اما هنوز هم مناطق دور افتاده و روستایی در جهان پوشش اینترنتی قوی ای ندارند. حالا با اینترنت فایو جی انتظار می‌رود که مناطق روستایی به سرعتی مناسب دست پیدا کنند. اما در حال حاضر اینترنت 5G تنها در حدود 100 شهر ایالت متحده راه اندازی شده است و حتی در این شهرها نیز پوشش نسبتا محدودی دارد. بنابراین امید به اینکه نسل پنجم روستاها و مناطق دور افتاده را پوشش دهد، چندان زیاد نیست. چون برای این کار باید دکل‌های زیادی در آن مناطق نصب شود که نسبت به کاربران اندک، هزینه‌ای بسیار زیادی دارد و شاید عملی نشود.

نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه به تازگی شروع به فعالیت کرده  و چندین سال طول می‌کشد تا به سطح پوششی مشابه اینترنت 4G برسد. اینترنت 5G پیاده‌سازی‌های مختلفی با باند بالا (حدود 6 گیگاهرتز)، باند متوسط (4.5 گیگاهرتز) و باند کم (3 گیگاهرتز) خواهد داشت که هرکدام متناسب با پهنای باند، سرعت خاص خودشان را دارند.

پهنای باند نسل جدید اینترنت 5G در مقایسه با 4G

انتظار می‌رود نسل جدید اینترنت 5G، پهنای باند و ظرفیتی بیشتر از اینترنت 4G داشته باشد. این امر تا حدی به خاطر استفاده‌ی بهینه و کارآمدتر با بازده‌ی طیف موجود است. اینترنت 4G تنها بخشی محدود از بازده‌ی طیف 600 مگاهرتز تا 2.5 گیگاهرتز موجود را استفاده می‌کند اما 5G به سه باند مختلف تقسیم می‌شود. هر یک از این باندها محدوده‌ی فرکانس و سرعت خودشان را دارد و موارد استفاده و کاربرد آن‌ها بیشتر برای مشاغل و صنایع است.

بهره‌برداری از نسل جدید اینترنت 5G در ایران

بهره‌برداری از نسل جدید اینترنت 5G در ایران

از ویژگی‌های اینترنت 5G می‌توان به پهنای باند بالا، قابلیت اتصال انبوه، پایداری بیشتر و تاخیر بسیار اندک اشاره کرد که این تکنولوژی در اختیار کاربران خود قرار خواهد داد. طبق سند شورای عالی فضای مجازی، تا سال 1402 باید حدود 10 درصد از جمعیت ایران به اینترنت نسل 5 دسترسی داشته باشند. اینترنت نسل پنجم با توجه به قابلیت‌هایی که دارد هم می‌تواند در اختیار کاربران شخصی قرار گیرد و هم در موارد صنعتی و شغلی کاربرد داشته باشد.

هر کدام از قابلیت‌های اینترنت 5G مانند سلامت هوشمند، شهر هوشمند، پخش و دانلود ویدئو با کیفیت بالا، بازی آنلاین و غیره مخاطبان خاص خودشان را دارند و به همین خاطر تلاش بر این است که اینترنت 5G هر چه زودتر در دسترس قرار گیرد. از آنجایی که تکنولوژی‌ها در سراسر دنیا با یک نرخ رشد و توسعه می‌یابند این رشد در کشور ما ایران هم بزودی در حوزه‌های مختلف رخ خواهد داد.

به طور کلی پیاده‌سازی کامل اینترنت نسل پنجم به صورت مرحله‌ای است و مرحله‌ی اول آن به صورت پایلوت در پژوهشگاه ارتباطات و فن‌آوری راه‌اندازی شده است و پس از آن نقاط مختلف شهر تهران با مشارکت اپراتورهای همراه اول و ایرانسل به نسل پنجم به اینترنت فایو جی مجهز خواهد شد.

آیا برای استفاده از اینترنت 5G گوشی خاصی باید داشت؟

متأسفانه باید گفت که برای اتصال به اینترنت نسل پنجم علاوه بر اینکه باید سیم‌کارت‌های مشترکین تعویض شود‌، باید از گوشی‌های خاص با این قابلیت استفاده کرد. طبق نظر کارشناسان، برای بهره‌بردن از اینترنت نسل پنجم نمی‌توان فقط با ارتقاء نرم‌افزاری گوشی‌ها را مجهز به اتصال 5G کرد، بلکه نیاز به تعویض قطعه‌ی سخت افزاری است. حال که به پایان این مقاله رسیده‌ایم بد نیست شما را به مطالعه مطلبی که به مقایسه سرعت اینترنت اپراتورهای همراه در ایران پرداختیم دعوت کنیم. بزودی با مطالب جدید در ایساج به سراغ شما خواهیم آمد.

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات