تست سرعت اینترنت: آزمایش تست سرعت با اپلیکیشن‌های رایگان

در این متن از وبلاگ ایساج، قرار است که به مواردی مثل اینکه منظور از تست سرعت اینترنت چیست، سرعت اینترنت مورد نیاز برای فعالیت‌هایی مانند استریمینگ، دانلود و بازی چیست به همراه معرفی بهترین برنامه تست سرعت اینترنت از جمله برنامه تست سرعتِ اینترنت گوشی، برنامه تست سرعت اینترنت ایفون و برنامه تستِ سرعت اینترنت اندروید بپردازیم. با این برنامه‌ها می‌توانید به راحتی نسبت به تست سرعت اینترنت مخابرات و تست سرعت اپراتورهای مختلف مثل تست سرعت اینترنت همراه اول اقدام کنید.

تست سرعت اینترنت

سرعت پایین اینترنت فاجعه‌‌ای در عصر تکنولوژی است، که همه‌ی ما ایرانی‌ها برخی اوقات یا همیشه با آن درگیر هستیم. کندی سرعت در دانلود، وقفه‌های گاه و بی‌گاه در استریمنیگ ویدیو‌، قطع و وصل اتصال هنگامیکه مرورگر سعی می‌کند صفحه وب را بارگیری کند، ولی همچنان شما با صورتی برافروخته به صفحه نمایش خالی مانده‌اید، از مواردی است که همه ما با آن‌ها آشنایی داریم!

البته این راه هم بگوییم که هر فردی نسبت به کاری که انجام می‌دهد انتظار متفاوتی از سرعت اینترنت دارد. مثلا یک خانم خانه دار که فقط گاهی به اینترنت سر می‌زند، نسبت به خانم شاغلی که بصورت آنلاین دورکاری می‌کند و باید دائما در ویدئو کنفرانس‌ها شرکت کند، از سرعت اینترنت توقع متفاوتی دارند. اگر دوست دارید بدانید که سرعت اینترنت مطلوب یا اینترنت افتضاحیه که استفاده می‌کنید چه میزانی است، از برنامه‌های رایگان‌ تست سرعت اینترنت استفاده کنید.

تست سرعت اینترنت

منظور از تست سرعت اینترنت چیست و به چه کاری می‌آید؟

تست سرعتِ اینترنت اطلاعاتی فوری در مورد سرعت انتقال داده‌ها از طریق نت همراه (فرقی نمی‌کند که کدام اپراتور باشد، مثلا اینترنت همراه اول باشد یا سرعت اینترنت ایرانسل) یا وای فای به شما ارائه می‌دهد. هر چه نرخ بالاتری را نشان دهد، داده‌های بیشتری برای پشتیبانی از فعالیت‌های آنلاین خود خواهید داشت.

(سری به مطلب اینترنت ماهواره نیز بزنید.)

تست سرعت اینترنت چیست

نرم افزار تست سرعت و اطلاعات نمایش شده از آن

اطلاعاتی که برنامه تست سرعتِ اینترنت در اختیار شما قرار می‌دهد، شامل:

میزان تأخیر یا Latency: منظور از تأخیر یا پینگ Ping بر حسب میلی ثانیه ms، میزان زمانی است که یک سیگنال از دستگاه شما به سرور اینترنت رفته و باز می‌گردد. هر چقدر میزان تأخیر یا Ping کمتر باشد، ارتباط مؤثرتر و روان‌تری خواهید داشت. که این مورد در بازی‌های آنلاین و تماشای فیلم بسیار قابل اهمیت است.

سرعت بارگیری Upload Speed: سرعت فعالیت‌هایی مانند مرور وبسایت‌ها یا تماشا از You Tube، به سرعت بارگیری بستگی دارد. با تست سرعت اینترنت، می‌توانید تخمین بزنید که اینترنت درخواست شما را با چه سرعتی اجرا می‌کند.

سرعت باگذاری Download‌ Speed: سرعت بارگذاری یا همان سرعت دانلود، در هنگام ارسال داده به اینترنت اهمیت پیدا می‌کند. این امر هنگام تماس‌های ویدئویی، ارسال اسناد یا بکاپ گیری از فایل‌ها در فضای ابری خود را نشان می‌دهد. از این اندازه‌گیری برای مشاهده سرعت ارسال اطلاعات از دستگاه خود به اینترنت برآورد می‌شود.

همانطور که می‌دانید سرعت باگذاری و بارگیری بر حسب مگابیت بر ثانیه است. بخاطر داشته باشید که برنامه تست سرعت، فقط سرعت اینترنت شما را در همان زمان معین محاسبه می‌کند. اگر به اتصال اینترنت تلفن همراه یا WiFi متکی هستید، سرعت می‌تواند بسته به پیک زمانی در طول روز یا که نقطه‌ای که در خانه هستید متفاوت باشد.

اطلاعات برنامه تست سرعتِ اینترنت

نرم افزار تست سرعت اینترنت چگونه کار می‌کند؟

هنگامیکه یک برنامه تست سرعت را راه اندازی می‌کنید، دستگاه شما برای شروع آزمایش، سیگنال را به نزدیک‌ترین سرور ارسال می‌کند. سپس با ارسال داده‌ها از سرور به دستگاه شما، میزان سرعت باگیری اطلاعات را در مدت زمان معین اندازه گیری می‌کند.

(مطلب مقایسه سرعت اینترنت همراه در جهان نیز می تواند برایتان جالب باشد.)

نحوه عملکرد نرم افزار تست سرعت اینترنت

چه میزان سرعتی سرعت اینترنت مطلوب است؟

اگرچه متوسط سرعت دانلود در ایالات متحده امریکا در مارس سال 2021 معادل 76.15 مگابیت بر ثانیه اعلام شد، اما چنین سرعتی در همه جا در دسترس نیست. با توجه به منبع HighSpeedInternet.com، میزان سرعت دانلود 25 مگابیت بر ثانیه  و 3 مگابیت بر ثانیه برای سرعت بارگذاری یا همان آپلود برای اکثر مردم در دسترس است.

سرعت اینترنت مطلوب

میزان سرعت اینترنت برای کاربران مختلف

سرعت اینترنت مطلوب بنابر نیاز کاربران، به چند عامل بستگی دارد:

فعالیت‌های آنلاین

در برخی موارد افراد به جا به جایی داده‌های بیشتری نیاز دارند. مثلا اگر دور کار هستید و مکررا باید در تماس‌های ویدئویی کنفرانسی شرکت کنید، به اینترنتی سریع‌تر از آنچه که در حال بررسی ایمیل یا چت کردن هستید نیاز دارید. در اینجا برخی از سرعت‌های معمولی برای وظایف مختلف آورده شده است:

پخش موسیقی آنلاین: 1 مگابیت بر ثانیه

ایمیل: 1-5 مگابیت بر ثانیه

وبگردی: 5 مگابیت بر ثانیه

رسانه‌های اجتماعی: 10 مگابیت بر ثانیه

تماس‌های تصویری: 5 تا 10 مگابیت بر ثانیه

پخش ویدئو: برای استریمینگ فیلم‌های HD حدود 10 مگابیت بر ثانیه و برای فیلم‌های 4k تا حدود 35 مگابیت بر ثانیه

بازی آنلاین: 25 تا 27 مگابیت بر ثانیه

بارگیری فایل‌های بزرگ: 5 تا 50 مگابیت بر ثانیه، بسته به سرعت بارگیری فایل‌ها

دستگاه‌های متصل

اتصال سریع به اینترنت، در مواردی که چندین دستگاه همزمان در حال استفاده از یک منبع هستند، با مشکل رو به رو خواهد شد. چون هر گونه داده‌ای که به خانه شما وارد می‌شود، باید بین دستگاه‌های متصل تقسیم شود. مثلا فرض کنید بیش از 10 دستگاه متصل مثل تلفن‌های همراه، لپ تاپ، تبلت، کنسول‌های بازی، تلویزیون‌های هوشمند به یک منبع متصل باشند، بنابراین اگر برای هر دستگاه سرعت 10 مگابیت بر ثانیه را در نظر بگیرید، برای یک خانواده چهار نفره، باید اینترنت، سرعتی معادل 40 مگابیت بر ثانیه داشته باشد.

بهترین برنامه‌ تست سرعت اینترنت

بهترین برنامه‌های تست سرعت اینترنت

در این بخش به معرفی بهترین برنامه تستِ سرعت اینترنت می‌پردازیم. اپلیکیشن‌های تست‌ سرعت هم به عنوان برنامه‌های قابل نصب در تلفن همراه و هم بصورت نسخه‌های تحت وب در دسترس هستند.

برنامه تست سرعت اینترنت: 1.  Ookla Speedtest

برنامه تست سرعت اینترنت Ookla Speedtest یک پک کامل از ویژگی‌های منحصر به فرد است. این برنامه علاوه بر سرعت بارگذاری، سرعت بارگیری، تأخیر و ثبت جیتر نویز، می‌تواند آزمایشات ویدئویی را برای اندازه‌گیری کیفیت، زمان بارگذاری و بافر را نیز انجام دهد.

با این برنامه می‌توانید، سوابق سرعت اینترنت خود را در test history مرور کنید و در نمودارهای ارائه شده، زمان واقعی را برای رسیدن به یک اتصال ثابت را مشاهده کنید. همینطور دسترسی به یک VPN خصوصی از ویژگی‌های منحصر به فرد این برنامه است. برنامه Ookla Speedtest در اپل استور و گوگل پلی با امتیاز 4.3 بصورت رایگان در دسترس است، البته می‌توانید از نسخه تحت وب این برنامه نیز استفاده کنید.

برنامه Ookla Speedtest جز برنامه های تست سرعتِ اینترنت گوشی می‌باشد.

برنامه تست سرعت اینترنت: 2.  Meteor

برنامه تست سرعت اینترنت Open Signal’s Meteor سرعت اینترنت WiFi، 3G ،‌4G/LTE و 5G را ارزیابی می‌کند. برنامه تست سرعت Meteor به شما امکان می‌دهد تا سرعت اتصال خود را در برنامه‌های مختلف مثل Instagram ،‌TikTok ،‌YouTube ،‌Spotify و Zoom آزمایش کنید. در این برنامه شما می‌توانید آمارهای دقیق سرعت اینترنت را در زمان‌های مختلف  مرور کرده و آزمایش‌های گذشته را بر اساس عملکرد آن‌ها مرتب کنید. برنامه Meteor در اپل استور و Google Play با امتیار 4.7 موجود است.

(به مطلب بررسی تفاوت اینترنت 4g و 5g نیز سر بزنید.)

برنامه تست سرعت اینترنت: 3. SpeedTest Master

برنامه تست سرعت اینترنت SpeedTest Master، تست‌های استاندارد و قابلیت‌های جانبی جذابی را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با این برنامه، یک آزمایش پیشرفته پینگ برای بررسی ثبات شبکه، تشخیص دستگاه‌هایی که بدون اجازه در حال استفاده از وای فای شما هستند، بررسی قدرت سیگنال برای پیدا کردن قوی‌ترین نقطه و تعیین یک کانال کم ترافیک برای روتر WiFi خود را انجام دهید.

برنامه SpeedTest Master همچنین با نظارت دقیق از مصرف بیش از حد جلوگیری می‌کند. این برنامه به ده زبان موجود است. شما می‌توانید برنامه SpeedTest Master را با رتبه 4.6 در اپل استور و گوگل پلی نصب کنید.

این برنامه جز برنامه های تست سرعتِ اینترنت ایفون نیز می‌باشد.

برنامه تست سرعت اینترنت: 4. V-SPEED

برنامه تست سرعت اینترنت V-SPEED به عنوان یک برنامه تلفن همراه، با رابط کاربری مدرن و گزینه‌های پیکر بندی متعدد برای کسانیکه به تنظیمات پیشرفته علاقه‌مند هستند، طراحی شده است. این دستگاه به ابزار جستجوی سیگنال Wi-Fi و نت تلفن همراه، نقشه‌های پوشش شبکه تلفن همراه، گزینه‌های فیلتر و مرتب سازی نتایج گذشته و امکان انتخاب سرورهای پیش فرض آزمایشی، مجهز است. برنامه V-SPEED با رتبه‌ی 4.6 در اپل استور و با رتبه‌ی 4.8 در گوگل پلی موجود است.

برنامه تست سرعت اینترنت: 5. SpeedSmart

برنامه تست سرعت اینترنت SpeedSmart بیش از 100 سرور در جهان دارد که سرعت Wi-Fi و انتقال داده‌های تلفن همراه را در دستگاه‌های مختلف بررسی می‌کنند. رابط کاربری ساده آن بصورت دقیق، تأخیر در سرعت بارگذاری و سرعت بارگیری را نشان می‌دهد.

شما می‌توانید نمودارهای ایجاد شده را با سرعت متوسط در ISP مقایسه کرده و آزمایش‌ها را در طول زمان پیگیری کنید. نسخه‌ی iOS یک میانبر Siri برای شروع تست سرعت ارائه می‌دهد. رتبه SpeedSmart در اپل استور با 4.7 و در Google Play با رتبه 4.5 نشانگر رضایت کاربران بوده است.

برنامه تست سرعت اینترنت: 6. CloudFlare

تست سرعت اینترنت Cloudflare نمودارهای بسیار مفصلی برای سرعت آپلود، سرعت دانلود، تأخیر و جیتر ارائه می‌دهد. این برنامه آزمایش‌های متنوعی برای دانلود و آپلود در حجم‌های مختلف 100 کیلوبایت، 1 مگابایت، 10 مگابایت، 25 مگابایت و 100 مگابایت نیز ارائه می‌دهد. تحت این شرایط شما می‌توانید حداقل و حداکثر سرعت را در هر تست مشاهده کنید. اپلیکیشن تست سرعتِ اینترنت Cloudflare فقط از طریق نسخه تحت وب در دسترس است.

برنامه تست سرعت اینترنت: 7. Fast

برنامه آزمایش سرعت اینترنت Fast با پشتیبانی از Netflix، اتصال تلفن همراه یا پهنای باند در اختیار شما، در هر نقطه از جهان ارزیابی می‌کند. این برنامه سریع و بدون آگهی است؛ این برنامه به جزء اندازه‌گیری میزان سرعت، قابلیت‌های دیگری ندارد. برنامه FAST با رتبه‌ی 3.7 در اپل استور و با رتبه‌ی 4.4 در گوگل پلی و همینطور با نسخه تحت وب در دسترس است.

برنامه‌ی Fast جز برنامه های تست سرعتِ اینترنت اندرویدهم می‌باشد.

برنامه تست سرعت اینترنت: 8. Speedof.Me

برنامه آزمایش سرعت اینترنت Speedof.Me مبتنی بر HTML5 است و بر روی دستگاه‌های تلفن همراه بدون نصب برنامه (نسخته تحت وب) کار می‌کند. این برنامه، میانگین و حداکثر سرعت دانلود و آپلود را نشان می‌دهد. داده‌ها بصورت تصویری در نمودارهای مختلف به نمایش می‌گذارد. برای استفاده از این برنامه، باید به نمایش تبلیغات رضایت دهید.

برنامه تست سرعتِ اینترنت: 9. FCC

برنامه تست سرعت اینترنت FCC یک برنامه رایگان دیگر برای ارزیابی سرعت بارگذاری و بارگیری، تأخیر و Packet loss است. این برنامه همچنین، به عنوان یک ابزار تحقیقاتی عمل می‌کند. یعنی شما می‌توانید میزان استفاده از داده‌ها را در برنامه کنترل کنید تا هزینه‌های ماهانه شما از میزان معینی تجاوز نکند. اپلیکیشن FCC در فروشگاه اپل با رتبه‌ی 3.7 و در گوگل پلی با رتبه‌ی 3.6 در دسترس است.

(در وبلاگ مطلبی در خصوص اینکه اینترنت 5g چیست نوشته‌ایم.)

برنامه تست سرعت اینترنت گوشی

ایساج سامانه رسمی خرید شارژ اینترنت

ایساج Esaj، شرکت سفیر ارتباطات جوان، سال‌ها است که در زمینه شارژ الکترونیکی آنلاین سه اپراتور: ایرانسل، همراه اول و رایتل در حال فعالیت است. شما می‌توانید بسته‌های اینترنتی برای گوشی و مودم خود را به راحتی از ایساج تهیه کنید.

منبع مطلب

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات