بررسی تفاوت اینترنت 4G و 5G

بررسی تفاوت‌های اینترنت 4G و 5G

نسل پنجم شبکه‌های اینترنت در راه است و با سرعت فوق‌العاده و پایانی برای ترافیک بالا و شلوغی، انتظار می‌رود این فن‌آوری، انقلابی عظیم در شبکه‌های تلفن همراه و متعاقبا فرصت‌های جدید اقتصادی ایجاد کند. اما چطور چنین چیزی قرار است رخ دهد و چه چیزی اینترنت 5G را از اینترنت 4G متمایز می‌کند، مبحثی است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت. تکنولوژی مخابراتی تلفن همراه نسل پنجم که با عنوان 5G شناخته می‌شود گامی بزرگ در تغییر شبکه‌ی تلفن همراه خواهد بود و نویدبخش سرعت بارگیری و دانلود و به اشتراک‌گذاری داده‌ها در یک زمان واقعی است. تفاوت اینترنت 4G و 5G شاید در اذهان کاربران و جستجوگران تنها به تفاوت سرعت اینترنت 4G و 5G ختم شود؛ اما مساله تنها این نیست و ما تلاش کردیم در مقاله پیش رو به المان‌های دیگر هم رسیدگی کنیم.

تفاوت سرعت اینترنت 4G و 5G در دریچه‌ی تاریخ اینترنت همراه در ایران

هر نسل از استانداردهای ارتباطات بی‌سیم، باعث پیشرفت تکنولوژی شده است. اما چرا اینترنت 5G به عنوان مهم‌ترین جهش در تاریخ ارتباطات بی‌سیم در نظر گرفته می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال لازم است نگاهی به موفقیت‌های هر نسل از اینترنت که به موفقیت امروزی انجامیده است، بپردازیم.

زمانی که اینترنت 2G در سال 1992 به صورت تجاری راه‌اندازی شد، بسیار پیشگامانه و مدرن بود. درحالی که نسل اول ارتباطات بی‌سیم یعنی 1G کاملا آنالوگ بود، اینترنت 2G ارتباطات دیجیتال را معرفی کرد. این پیشرفت راه را به سوی ارسال تصاویر، متن، مکالمات تلفنی رمز‌گذاری‌شده‌ی دیجیتال و غیره را بین شبکه‌های مختلف باز کرد.

تکنولوژی‌های جدیدتر در طول سال‌ها 2G را از رده خارج کردند اما بخش‌های زیادی از جهان هنوز به شبکه‌های 2G متکی هستند. نسل سوم (3G) در سال 2001 به بازار معرفی شد و قابلیت‌هایی را به ارتباطات بی‌سیم اضافه کرد که تا به امروز از آن استفاده می‌کنیم. 3G تکنولوژی تلفن‌های هوشمند را با خود به همراه آورد و امکان مشاهده‌ی وب‌سایت‌ها، اشتراک‌گذاری تصاویر، دانلود فیلم و عملکردهای دیگر را که پیشتر غیرممکن بود، امکان‌پذیر ساخت.

جهش بین نسل‌های سوم و چهارم ارتباطات، بزرگترین جهش در صنعت بود. تغییر از 3G به 4G بدون موفقیت‌های تکنولوژیکی طی دهه‌ی قبلی در صنایع مختلف، نمی‌توانست محقق شود. این تکنولوژی‌ها تکرارهای مختلفی از 4G را شکل دادند که شناخته‌شده‌ترین آنها 4G LTE (تکامل بلندمدت) است. مهم‌ترین حاصل اینترنت نسل چهارم این است که تلفن‌های هوشمند ما را به کامپیوترهایی قدرتمند تبدیل می‌کند که می‌توانند در جیب ما جا شوند. بیشتر کارهایی که با رایانه انجام می‌دهیم را می‌توان با تلفن‌های هوشمند انجام داد و به لطف تکنولوژی 4G تقریبا از هرجایی می‌توانیم اتصالی پایدار داشته باشیم.

تفاوت سرعت اینترنت 4G و 5G

  • تفاوت اینترنت 4G و 5G – بستر 5G چگونه عمل می‌کند؟

اینترنت 5G یک سیستم دیجیتالی جدید برای تبدیل بایت (واحد دیتا) از طریق هوا است. در این تکنولوژی از رابط امواج رادیویی جدید همراه با سایر تکنولوژی‌ها برای انتقال داده‌های بیشتر از طریق هوا و سرعت بیشتر، ترافیک و تاخیر کمتر استفاده می‌شود. این رابط جدید که از طیف موجی میلی‌متر استفاده می‌کند، استفاده از دستگاه‌های بیشتر در همان منطقه‌ی جغرافیایی را امکان‌پذیر می‌کند. 4G می‌تواند در هر کیلومتر مربع 4.000 دستگاه را پشتیبانی کند درحالی که 5G حدود یک میلیون دستگاه پشتیبانی می‌شود.

بعلاوه اینترنت 5G از فن‌آوری جدیدی به نام Massive MIMO استفاده می‌کند که به معنای چند ورودی-چند خروجی است و از چندین پرتوی هدفمند برای جلب توجه و پیگیری کاربران در اطراف یک سلول استفاده می‌کند و باعث بهبود پوشش، سرعت و ظرفیت می‌شود.

  • تفاوت اینترنت 4G و 5G – اینترنت 5G از چه نظر با 4G متمایز است؟

اینترنت 4G، در مقایسه با نسل سوم شبکه‌ی تلفن همراه، امکان پخش ویدئو و تماس در رفت‌وآمد را که قبلا غیرممکن بود، فعال کرده است. با این حال، پخش ویدئوهای بیشتر باعث افزایش ازدحام در شبکه نیز می‌شود. یکی از تفاوت‌های بین اینترنت 5G و 4G، از بین رفتن این ازدحام است اما مسلما بزرگترین تفاوت این دو این است که اینترنت 5G به عنوان دروازه‌ای برای اینترنت اتصال اشیاء خواهد بود. انتظار می‌رود تکرارهای بعدی شبکه‌ی 5G، انقلابی در صنایع داده-محور، شهرهای هوشمند و مدیریت زیرساخت‌ها باشد زیرا وجود دستگاه‌های بیشتر با کارآیی قابل اعتماد، ایمن و بدون وقفه در همان منطقه امکان‌پذیر خواهد بود.

روی هم رفته، اینترنت 5G با توجه به تکنولوژی‌های جدید، طیف و فرکانس‌هایی که بکار می‌برد، نسبت به اینترنت 4G چندین مزیت و برتری دارد: سرعت بیشتر، تاخیر کمتر، ظرفیت برای اتصال تعداد بیشتری دستگاه، تداخل کمتر و کارآیی بهتر.

 اینترنت 5G از چه نظر با 4G متمایز است؟

  • تفاوت اینترنت 4G و 5G از نظر پهنای باند – تاخیر و محدوده فرکانس رادویی

هر اپراتور دارای بلوک‌های طیف است که محدوده‌ای از فرکانس‌های رادیویی الکترومغناطیسی است و برای انتقال صدا، داده‌ها و فیلم در یک کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این طیف برای ایجاد ظرفیت در شبکه در کل، جمع می‌شود و تعیین می‌کند سرعت انتقال داده چقدر سریع است. یک اپراتور ممکن است 100 مگاهرتز از یک طیف را داشته باشد تا برای همه‌ی افراد یک کشور استفاده کند اما با اینترنت 5G این میزان به حدود 1000 مگاهرتز افزایش می‌یابد؛ تغییری واقعی که با اینترنت 5G اتفاق می‌افتد. این مساله همچنین باعث ایجاد تاخیر کمتر در سیستم می‌شود و داده‌ها در زمان واقعی و بدون درنگ منتقل می‌شوند.

تاخیر در اینترنت 4G حدود 20 تا 30 میلی‌ثانیه است اما برای اینترنت 5G این تاخیر به زیر 10 میلی‌ثانیه کاهش می‌یابد و در بهترین حالت حدود 1 میلی‌ثانیه تاخیر خواهد داشت. این ویژگی برای صنعت و ماشین‌آلات صنعتی و کنترل از راه دور، بسیار مهم است.

تفاوت اینترنت 4G و 5G از نظر پهنای باند

تفاوت سرعت اینترنت 4G و اینترنت 5G – اسب راهوار در برابر بوگاتی ویرون

سرعت اینترنت یکی از ویژگی‌های مهم آن است و از این نظر می‌توان گفت اینترنت 5G یک سر و یک گردن از اینترنت 4G جلوتر است. به طور نظری، اینترنت 5G به سرعتی بیست برابر بالاتر از اینترنت 4G LTE می‌رسد. اینترنت 4G LTE دارای حداکثر سرعت 1 گیگابایت در ثانیه است در حالی که اینترنت 5G می‌تواند به سرعت 20 گیگابایت در ثانیه دست یابد.

به هر حال، اگر امروز می‌توانید از شبکه‌ی اینترنت 4G خود 10 مگابایت در ثانیه دریافت کنید، با اینترنت 5G این سرعت هر روزه 100 مگابایت بر ثانیه خواهد بود.

اینترنت 5G چقدر سریع خواهد بود؟

پیش‌بینی‌ها بر این است که سرعت اینترنت 5G ده برابر بیشتر از اینترنت 4G باشد. این تفاوت سرعت بین اینترنت 5G و اینترنت 4G به این معنی است که تماس‌های ویدئویی بسیار باکیفیت و با وضوح بالا و دانلودها در گوشی‌ها و تبلت بسیار سریع خواهد بود و انتقال داده در کمتر از 20 میلی‌ثانیه، استاندارد است. این سرعت بالا برای برنامه‌هایی مانند پخش مستقیم از طریق شبکه‌ی 5G مفید است و برای یک کاربر عادی، احتیاج به چنین سرعت بالایی در تلفن‌های همراه وجود ندارد. پخش مستقیم و یا بارگیری یک فیلم با استفاده از اینترنت 4G نیز امکان‌پذیر است.

تفاوت سرعت اینترنت 4G با اینترنت 4G در کاربرد صنعتی و تجاری

اینطور پیش‌بینی می‌شود که 5G بهبود دهنده‌ی ارتباط بین انسان و ماشین‌ها در فرصت‌های تجاری و اقتصادی خواهد بود. در حقیقت، گزارش‌هایی که از تحلیل صنعت به دست آمده نشان می‌دهد اینترنت 5G باعث پیشرفت زیادی در تولید اقتصادی جهان می‌شود. موارد استفاده از آن نیز در توسعه‌ی پیشرفت‌های لمسی است که اپراتورهای رباتیک کنترل از راه دور می‌توانند از طریق ماشین، لمس و احساس کنند. از این تکنولوژی می‌توان در کارخانه‌ها، معادن و یا حتی جراحی از راه دور استفاده کرد.

یک شبکه‌ی سریع، قابل اعتماد و بی‌درنگ می‌تواند صنایع را قادر سازد تا ماشین‌آلات را برای اتصال به شبکه‌ی آزاد از کابل‌کشی جدا کنند تا برای کارهای انعطاف‌پذیر و مستقل‌تری که می‌تواند بهره‌وری را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهد، به صورت بی‌سیم از انها استفاده کند. به عنوان مثال، در معدن اتیک بولیدن در سوئد از اتوماسیون مجهز به 5G برای حفاری و انفجار استفاده می‌شود که هزینه‌ها را یک درصد در سال کاهش داده و 2.5 میلیون یورو سالانه صرفه‌جویی می‌کند.

تفاوت سرعت 4G با 5G در کاربرد صنعتی و تجاری

تفاوت سرعت اینترنت 4G و 5G – تفاوت اصلی بین این دو شبکه

شبکه‌ی اینترنت 5G هوشمندتر، کم‌مصرف‌تر و سریع‌تر از سایر شبکه‌های قبلی است. طبق پیش‌بینی‌ها تفاوت سرعت اینترنت 5G و اینترنت 4G به صورتی است که اینترنت 5G بسیار سریع‌تر است. جایی که اینترنت 4G معمولا در ساعات اوج با مشکل روبرو می‌شود، 5G امکان اتصال همزمان کاربران بیشتری را فراهم می‌کند. اما در حوزه‌ی صنعت کاهش تاخیر و تفاوت سرعت اینترنت 5G و اینترنت 4G تنها بخش کوچکی از این تکنولوژی امیدوارکننده است و نوآوری‌های آتی از اتصال بهبودیافته‌ی 5G برای تامین انرژی مهمترین پیشرفت‌های ارتباطی نسل ما استفاده خواهد کرد.

کاربرد اینترنت 5G

کاهش تاخیر یکی از عوامل اصلی تمایز میان اینترنت 5G و 4G است. این مساله به تنهایی کافی است تا بسیاری از بزرگترین صنایع جهان را ترغیب می‌کند هرچه سریع‌تر به این شبکه متصل شوند. برخی از کارشناسان در حوزه‌ی صنعت پیش‌بینی می‌کنند که 5G در نهایت شهرهای هوشمند و سایر پروژه‌های بزرگ را تامین خواهد کرد. این فن‌آوری جدید به شیوه‌های مختلفی می‌تواند برای کاربران سراسر جهان مفید واقع شود:

حوزه‌ی درمان و مراقبت‌های بهداشتی: ارائه‌دهندگان خدمات درمانی می‌توانند شبکه‌های سنسور ایجاد کنند تا بیماران را مورد پیگیری قرار دهند و اطلاعات را سریع‌تر از گذشته به اشتراک بگذارند.

زیرساخت: ارتباط بهتر به معنای سفر کارآمد و توزیع کالاها و خدمات در سراسر جهان است.

امنیت عمومی: یک شبکه‌ی گسترده و زمان پاسخگویی سریع به این معناست که کارهای عمومی می‌توانند در عرض چند ثانیه به حوادث و شرایط اضطراری پاسخ دهند و شهرداری‌ها سریع و با کاهش هزینه دست به کار شوند.

اتومبیل‌های خودران: اینترنت 5G به وسایل نقلیه امکان می‌دهد تا بین خود و زیرساخت‌های جاده ارتباط برقرار کند، ایمنی را بهبود بخشد و رانندگان را از شرایط سفر و اطلاعات عملکرد آگاه و مطلع سازد.

کاربرد اینترنت نسل پنجم

نتیجه گیری مقایسه تفاوت اینترنت 4G و 5G: دومی با اختلاف چشم‌گیر در صدر!

وقتی صحبت از تفاوت اینترنت 4G و اینترنت5G  می‌شود همیشه مساله‌ی اتصال مطرح می‌گردد. اتصال، معیار و استاندارد معتبری برای ارزیابی نقاط قوت، کیفیت و ارزش اینترنت شما است اما آیا تفاوت سرعت اینترنت 5G و اینترنت 4G به اندازه‌ای که متخصصان حوزه‌ی صنعت پیش‌بینی می‌کنند، قابل توجه است؟

تراکم جمعیت، سرعت سفر و فاصله، همگی بر سرعت ارتباط یک دستگاه با شبکه‌ی اینترنت تاثیر می‌گذارند. بسیاری از متخصصان پیش‌بینی می‌کنند شبکه‌های 5G عملکرد مربوط به بسیاری از این جنبه‌ها را افزایش می‌دهد و ویژگی‌های شبکه مانند پویایی و تحرک، انرژی، سرعت و دامنه‌ی خدمات را بهبود می‌بخشد. بهره‌وری بهتر به این معناست که اینترنت 5G نسبت به 4G LTE انرژی کمتری را هدر می‌دهد. اتصال بهتر به این معناست که میلیون‌ها نفر از مردم که در مناطق پرجمعیت زندگی می‌کنند می‌توانند بدون تاخیر یا مشکل در سرعت، به اینترنت متصل شوند. تحرک و پویایی بهتر نیز به این معنی است که می‌توانیم در طول سفر نیز سریعتر از همیشه به اینترنت متصل باشیم و اینها همه به خاطر تفاوت سرعت اینترنت 4G و 5G و سایر برتری‌های نسل جدید اینترنت هوشمند نسبت به شبکه‌های پیشین خود است.

منبع

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات

محمد حسینی
۲۴ دی ۱۴۰۰

البته با توجه به برد بسیار کوتاه دکل های 5G نسبت به 4G بسیار زمان بر هست پوشش گسترده و 5G توی ایران تا 1405 هم سراسری نخواهد شد متاسفانه همین 4G رو هم هنوز بعد 10 سال نصفه هم پوشش نداریم تازه توی بهترین سال های اقتصادی دولت ها هم بودیم الان با این وضع تا 1420 هم 5G توی ایران گسترش پیدا نمیکنه

اضافه کردن نظر جدید