آیا 1402 سال پایان محدودیت هاست؟

سال 1401 برای کسب و کارها با دشواری‌های زیادی همراه بود و محدود شدن اینترنت و فیلترینگ خسارات زیادی به شرکت‌های مختلف و کسب و کارهای کوچک و بزرگ وارد کرد. با این حال، چشم‌انداز جدید در سال جدید رفع محدودیت‌های اینترنتی است. اما آیا رفع محدودیت اینترنت در سال 1402 انجام می‌شود و آیا سال 1402 سال پایان محدودیت‌ها است؟

رفع محدودیت اینترنت در سال 1402

سال 1401 با مشکلات متعددی از جمله افزایش تورم و شرایط نابسامان اقتصادی همراه بود و مردم با چالش‌های فردی و اجتماعی زیادی مواجه بودند. همچنین افزایش اختلال اینترنت و فیلترینگ باعث شد بسیاری از کسب و کارها، به ویژه کسب و کارهای نوپا با مشکلات متعددی مواجه شوند و خسارت‌های مالی زیادی را تجربه کنند. اگرچه این مشکلات همچنان پابرجاست و شایعات متعدد در خصوص ادامه یافتن فیلترینگ و محدودیت‌ها و حتی افزایش پیدا کردن مشکلات محدودیت اینترنت همچنان به گوش می‌رسد.

در این میان برخی فعالان حوزه فناوری ارتباطات رفع محدودیت اینترنت در سال 1402 را برای بهبود شرایط اقتصادی و سر و سامان دادن به شرایط اجتماعی لازم می‌دانند. اگرچه رفع محدودیت اینترنت تنها راه حل مشکلات نیست اما ارتباط بهتر با جهان به بهبود وضع کشور و جامعه کمک شایانی خواهد کرد.

رفع محدودیت اینترنت در سال 1402

راهکارهایی برای رفع محدودیت ها در سال 1402

در اولین روزهای کاری سال 1402، روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران این مساله را مطرح کرد که برای حل مشکلات چه کارهایی باید انجام شود و آیا امکان بهتر شدن شرایط کشور و رفع محدودیت اینترنت در سال 1402 وجود دارد یا خیر.

به نظر می‌رسد مساله‌ی اساسی مردم و کسب و کارها رفع محدودیت‌های اینترنتی است و بسیاری از فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تغییر نگرش دولت به حوزه فناوری، به ویژه اینترنت را ضروری می‌دانند. برخی نیز معتقد هستند که بهبود شرایط کشور منوط به تغییر رویه‌های رگولاتوری در این زمینه است.

با این حال فعالان حوزه فاوا، اینترنت را تنها مساله مهم نمی‌دانند و معتقد هستند ایجاد ثبات اقتصادی و تغییر روش تعامل و ارتباط با سایر کشورهای جهان نیز در سال 1402 حائز اهمیت است.

رفع محدودیت اینترنت یک ضرورت در سال 1402

حسین اسلامی رئیس هیات مدیره سازمان نصر تهران، بیان کرده است انجام توافقات در سطح بین‌الملل برای بهبود شرایط اقتصادی مردم در سال 1402 لازم و ضروری است. میلاد نوری از کنشگران حوزه فناوری اطلاعات نیز رفع محدودیت اینترنت در سال 1402 و بازگشت به اینترنت غیرمحدود را برای رشد و دوام کسب و کارها و شرکت‌های فعال ضروری دانسته است.

فرامرز رستگار به عنوان دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران نیز بیان کرده است رفع فیلترینگ اینترنت برای تمامی افراد در کشور محرکی رو به رشد خواهد بود. در این میان عادل طالبی دبیر انجمن صنفی کارفرمایی کسب و کارهای اینترنتی، رفع فیلترینگ و محدودیت‌ها را برای کسب و کارهای دیجیتال ضروری دانسته و گفته با توجه به شرایط در ماه‌های گذشته، افق پیش رو نیز چندان روشن نخواهد بود.

 حیات کسب و کارهای اینترنتی در گرو رفع محدودیت اینترنت در سال 1402

فعالان حوزه‌های اینترنت و ارتباطات، رفع محدودیت‌ها و برقراری اینترنت پایدار با سرعت کافی را برای ادامه‌ی حیات کسب‌و کارهای اینترنتی ضروری و لازم دانسته‌اند چرا که اثر فیلترینگ بر اینترنت باعث مشکلات زیادی برای آنها شده است. صادق فرامرزی عضو هیات رئیسه سازمان نصر تهران نیز بر تجدید نظر رگولاتوری در مورد کسب و کارهای نوین تاکید کرده است. محمود رضا خادمی، عضو هیات مدیره ادوار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز بیان کرده است حیات کسب و کارها وابسته به تکنولوژی و اینترنت آزاد است و دولت باید در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام دهد.

محمد شکوری مقدم، مدیر عامل آپارات نیز برگرداندن امید به صاحبان کسب و کار و فعالان اقتصادی با ایجاد ثبات و سلسله تصمیمات موثر کلان و خرد توسط حاکمیت را لازم دانسته و تاکید کرده است حاکمیت باید با عینک واقع‌بینی شرایط را مشاهده کند. در این میان، پویا میرحسنلو مدیر عامل ابرآروان، بیان کرده است اینترنت آزاد و رفع تحریم خارجی برای بهبود عملکرد کسب و کارها باید انجام شود.

 حیات کسب و کارهای اینترنتی در گرو رفع محدودیت اینترنت در سال 1402

تغییرات در عرصه داخلی و بین‌المللی راهی به سوی پیشرفت کسب و کارها

حامد بیدی، مدیر عامل سایت کارزار و کنشکر در حوزه فناوری اطلاعات بیان کرده است ایجاد تغییرات در عرصه داخلی و خارجی برای بهبود شرایط کسب و کارها باید انجام شود. او همچنین معتقد است باید موانع حقوقی سر راه استارت‌آپ‌های نوین را رفع نمود.

تغییرات در سیاسیت خارجی می‌تواند منجر به تغییرات مثبت داخلی شود و این مساله‌ای است که اکثر فعالان حوزه ICT بر آن اتفاق نظر دارند. بهبود روابط بین‌الملل و سیاست‌های خارجه مهمترین اولویت برای حل مشکلات داخلی و کسب و کارها در نظر گرفته می‌شود و فعالان حوزه اینترنت معتقدند رفع محدودیت اینترنت در سال 1402 لازمه رشد کسب و کارها است.

ضرورت رفع محدودیتهای اینترنت در سال 1402

ایجاد ثابت در اقتصاد کشور و رفع چالش‌های اقتصادی

همانطور که گفتیم مشکلات کسب و کارها و چالش‌های اقتصادی که افراد زیادی درگیر آن هستند، با ایجاد ثبات در اقتصاد کشور می‌تواند تا حدودی رفع شود. محمد خلج، مدیر عامل اسنپ نیز بهبود بخشیدن به شرایط کسب و کارهای اینترنتی را وابسته به ثبات اقتصادی دانسته و بیان کرده است: “کنترل و کاهش نرخ تورم، برقراری ارتباطات بین‌المللی به‌منظور جذب سرمایه و حضور فراملی کسب‌وکارها، عدم دخالت و ورود دولت در بخش خصوصی و اعتماد به بخش خصوصی” از ارکان ایجاد ثبات اقتصادی است.

شهاب جوانمردی مدیر عامل شرکت فناپ نیز این ثبات اقتصادی را راهکاری برای بهبود شرایط کسب و کارها دانسته است. در این میان، رضا کرمی، پیشکسوت در حوزه فناوری اطلاعات، ثبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را مهم دانسته و بیان کرده است برای ایجاد ثبات لازم است پارامترهای اصلی اقتصادی مانند تورم و نرخ ارز ثابت بماند جرا که کسب و کارها به این مساله متکی هستند؛ در غیر این صورت انرژی مدیران بنگاه‌ها صرف دغدغه‌های جاری خواهد شد.

رفع محدودیت اینترنت در سال 1402 می‌تواند برای دوام و رشد کسب و کارهای دیجیتال بسیار حیاتی باشد و به رشد اقتصادی کشور نیز کمک کند. با این حال، آینده مشخص نیست و نمی‌توان پاسخ دقیقی در خصوص پایان یافتن محدودیت‌ها در سال 1402 داد.

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات