بازگشت کسب و کارهای اینترنتی به روال عادی


فیلترینگ گسترده در ایران به خیلی از کسب و کارها زیان‌های جبران‌ناپذیری زده است. خیلی از تجارت و کسب و کارها تعطیل شده‌اند یا تا مرز ورشکستگی پیش رفته‌اند. با این حال، بعد از گذشت بیش از شش ماه فیلترینگ رسانه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری ادعا می‌کند که کسب و کارها به حالت عادی خود بازگشته‌اند. او برای اثبات ادعای خود به آمارها و ارقام استناد کرد. در ادامه بیشتر در خصوص بازگشت به روال عادی کسب و کارهای اینترنتی صحبت می‌کنیم.

بازگشت کسب و کارهای اینترنتی به روال عادی

بازگشت به روال عادی کسب و کارهای اینترنتی با ارزیابی ترافیک محموله‌های پستی

زارع پور در ادامه صحبت‌هایش اظهار داشت که نهادهای وزارت ارتباطات و کارگروه اقتصاد دیجیتال نقشی در اعمال فیلترینگ رسانه‌های اجتماعی یا رفع آن ندارند و نداشته‌اند. به گفته او، یکی از نمایندگان مجلس نامه‌ای در رابطه با رفع محدودیت‌ها و رسانه‌های اجتماعی را به دفتر رئیس جمهوری ارسال کرد. این نامه به وزارت ارتباطات ارجاع داده شد.

وزارت ارتباطات هم شرایط کسب و کارها در طول ۶ ماه قبل و در زمان فیلترینگ را ارزیابی کرد. در این ارزیابی ارقام و آمار ترافیک محموله‌های پستی شرکت پست نشان می‌دادند که میزان ارسال محموله‌ها در ماه‌های اول فیلترینگ کاهش و بعد از آن افزایش پیدا کرده است. همین مسئله نشانگر بازگشت به روال عادی کسب و کارهای اینترنتی است.

چرا آمار محموله‌های پستی به بازگشت کسب و کارهای اینترنتی به روال عادی مرتبط است؟

بعد از ارائه آمار مربوط به شرکت پست، این سؤال از زارع پور پرسیده شد که چرا این آمار برای بازگشت به روال عادی کسب و کارهای اینترنتی مهم است؟ زارع پور هم در جواب اظهار داشت که اکثر کسب و کارهای آنلاین که در رسانه‌های اجتماعی خارجی فعالیت می‌کنند کالاهای خود را می‌فروشند و آنها را از طریق پست به دست مشتریان خود می‌رسانند.

بر طبق گفته‌های او، افزایش ترافیک محموله پستی و ارسال کالا از طریق پست بیانگر افزایش فعالیت این کسب و کارها است و در این راستا نیز روال کار این کسب و کارها به حالت عادی بازگشت است.

عدم اجرای آیین نامه در خصوص حمایت از کسب و کارهای آنلاین

با شدت گرفتن فیلترینگ رسانه‌های اجتماعی از ۶ ماه پیش، وزارت ارتباطات و وزارت اقتصاد با همدیگر همکاری کرده و آیین‌نامه حمایت از کسب و کارهای آنلاین و بازگشت به روال عادی کسب و کارهای اینترنتی را تدوین و ارائه کردند. این آیین نامه برای جبران خسارات وارد شده به کسب و کارها در مدت فیلترینگ رسانه‌های اجتماعی ابلاغ شد. اما با اینکه حدود پنج ماه از ابلاغ آن می‌گذرد، هنوز این آیین نامه به اجرا در نیامده و حتی وزیر ارتباطات و فناوری هم عدم اجرای این آیین نامه را تصدیق کرد.

اجرا نشدن بخش‌هایی از آیین نامه برای بازگشت به کسب و کارهای اینترنتی به روال عادی

عیسی زارع پور اظهار داشت که کارگروه اقتصاد دیجیتال، روند اجرای آیین‌نامه را ارزیابی کرده است و بر طبق ارزیابی آن‌ها برخی از نهادهای دولتی مفاد آیین نامه را اجرا کرده‌اند. اما برخی از نهادها هنوز بخش‌هایی از آیین نامه را اعمال نکردند.

به گفته او، وزارت ارتباطات از دولت خواسته که نهادهایی که این آیین نامه را اجرا نکرده‌اند را شناسایی و به آنها تذکر دهد. به گفته زارع پور، اجرای این آیین‌نامه برای شخص او مهم است و به بازگشت روال عادی کسب و کارهای اینترنتی عادی کمک خواهد کرد.

بانک مرکزی و صدا و سیما در صدد اجرا کردن مفاد آیین نامه بازگشت به روال عادی کسب و کارهای اینترنتی

زارع پور در ادامه صحبت‌هایش اظهار داشت که بانک مرکزی و صدا و سیما دو نهاد ملی هستند که مسئولیت اجرا کردن بخش‌هایی از این آیین نامه را بر عهده دارند. برای مثال، بخش‌هایی از آیین نامه به باز کردن حساب امانی برای کسب و کارها، خرید اعتباری و ایجاد کیف پول برای آنها اشاره دارد.

انجام این کارها بر عهده بانک مرکزی است. اما در حال حاضر، بانک مرکزی توانسته که 3 تا از ۵ مسئولیت که در این آیین نامه به آن واگذار شده را انجام دهد و باقی موارد هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

صدا و سیما هم در حال اجرا کردن قسمت‌هایی از مفاد آیین نامه است و در حال برنامه‌ریزی و پیاده سازی باقی آن است. همچنین، زارعی امیدوار است که بتواند بخش وام دادن در آیین نامه را اجرا کند.

حمایت از کسب و کارهای آنلاین

بازگشت کسب و کارهای اینترنتی به روال عادی: تجدید نظر در فیلترینگ رسانه‌های اجتماعی

در سال گذشته، زارع پور در حاشیه حرف‌هایش به این اشاره داشت که امکان تجدیدنظر در فیلترینگ برخی از رسانه‌های اجتماعی مثل کلاب هاوس و گوگل پلی وجود دارد. اما با گذشت ماه‌ها معلوم شد که این اتفاق نیفتاده است.

به گفته زارع پور، تصمیم‌های مربوط به این زمینه بر عهده کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است و وزارت ارتباطات به تنهایی مسئول تصمیم‌گیری برای رفع فیلترینگ نیست. زارع پور اظهار داشت که در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ۱۳ عضو وجود دارند و فقط یکی از آنها وزارت ارتباطات است. ۶ عضو هم متعلق به دولت هستند و همه اعضای این کارگروه باید تصمیم رفع فیلترینگ را صادر کنند تا بازگشت به روال عادی کسب و کارهای اینترنتی امکان‌پذیر باشد.

نهادهای امنیتی، تصمیم گیرنده‌های اصلی در مورد فیلترینگ رسانه‌های اجتماعی

زارع پور اظهار داشت که رفع فیلترینگ پلتفرم‌هایی مثل گوگل و کلاب هاوس امکان‌پذیر است. اما این به شرطی است که تمام اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با هم بر سر این موضوع توافق داشته باشند. به گفته زارع پور، مراجع امنیتی با توجه به وضعیت امنیتی کشور این فیلترینگ گسترده در رسانه‌های اجتماعی را اعمال کردند. همچنین، زارع پور اظهار داشت که آنها حاضر هستند رفع فیلترینگ را با شرایط خاصی برای آنها اعمال کنند. به گفته زارع پور، این شرایط برای تمام پلتفرم‌های دیگر قابل اعمال است.

بازگشت به روال طبیعی کسب و کارهای اینترنتی: پتانسیل همکاری با چین در رابطه با شبکه ارتباطات

در راستای سفر ریاست جمهوری به چین، زارع پور اطلاع داد که وزیر امور خارجه ایران از جانب او تفاهم‌نامه‌ای را با وزیر ارتباطات در چین امضا کرده است. به گفته زارع پور، چین یکی از کشورهای برتر در زمینه توسعه شبکه ارتباطات است.

دولت ایران امیدوار است که در حوزه‌های توسعه شبکه ارتباطات نسل پنجم، ساخت ماهواره و ساخت گوشی با چین همکاری داشته باشد. همچنین، زارع پور از پتانسیل ایجاد شبکه‌های پیام رسان با همکاری چین صحبت کرد و گفت هنوز تصمیم‌های خاصی در این حوزه گرفته نشده است. مواردی که شاید بر بازگشت به روال عادی کسب و کارهای اینترنتی تاثیرگذار باشد.

همکاری با چین در رابطه با شبکه ارتباطات

بازگشت به روال عادی کسب و کارهای اینترنتی: ارائه بسته‌های ۶۰ گیگابایتی اینترنتی

در ادامه، زارع پور در مورد ارائه بسته‌های اینترنتی با حجم متفاوت صحبت کرد. از قبل، وزارت ارتباطات وعده ارائه بسته اینترنتی ۶۰ گیگابایت و لغو بسته‌های بلند مدت اپراتورها را داده بود. اما این وعده هنوز اجرا نشده است.

زارع پور اظهار داشت که به خاطر محدودیت‌ها وزارت ارتباطات نتوانسته بسته ۶۰ گیگابایت اینترنت را به عموم مردم ارائه کند. به گفته او، ارائه این بسته باعث کاهش درآمد ۱۰ تا ۱۵ درصدی اپراتورها شده بود. اما این کاهش برای برخی از اپراتورها برطرف شد و درآمد آنها به میزان درآمد سال ۱۴۰۰ افزایش یافته بود. با این حال، به خاطر این کاهش درآمدها، ارائه این بسته در سطح گسترده ممکن نبود. با این وجود، زارع پور خبر از عرضه این بسته در سال ۱۴۰۲
را داد.

بازگشت به روال طبیعی کسب و کارهای اینترنتی: توسعه زیرساخت‌های ارتباطی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

زارع پور در رابطه با محدودیت‌های اینترنتی اخیر توضیح داد که فقط قسمتی از شبکه اینترنتی و ارتباطات کشور متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری است. بخش‌های دیگر این شبکه متعلق به مخابرات و اپراتورهای همراه هستند. به گفته زارع پور، وزارت ارتباطات و فناوری بر کارکرد این سازمان‌ها نظارت می‌کند.

زارع پور ادعا کرد که در سال گذشته وزارت ارتباطات و فناوری ظرفیت شبکه ارتباطات کشور را به میزان ۷۰ درصد بیشتر کرده است. همچنین، وزارت ارتباطات و فناوری نقش مهمی در عرضه پهنای باند اینترنت و تأمین منابع آن داشته است. علاوه بر این، زارع پور اظهار داشت که ایجاد تنوع برای منابع تأمین اینترنت یکی از اهداف مهم وزارت ارتباطات و فناوری است که می‌تواند بر بازگشت به روال عادی کسب و کارهای اینترنتی نیز موثر باشد.

توسعه زیرساختهای ارتباطی و بازگشت به روال عادی کسب و کارهای اینترنتی

بازگشت کسب و کارهای اینترنتی به روال عادی: تلاش برای ارتقاء وضعیت اینترنت ماهواره‌ای

زارع پور در مورد وضعیت اینترنت ماهواره‌ای اطلاعات هم صحبت کرد و اظهار داشت که وزارت ارتباطات و فناوری قوانین لندینگ رایت را تصویب و به اپراتورها ابلاغ کرده است. همچنین، وزارت ارتباطات و فناوری با اتحادیه بین‌المللی ارتباطات ITU در حال انجام پیگیری‌های مربوط به فعالیت اینترنت ماهواره است تا بتواند وضعیت فعالیت قانونی در این حوزه را به وجود بیاورد.

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات