تایید دو مرحله‌ای: آموزش تایید دو مرحله‌ای در واتس‌اپ، اینستاگرام و تلگرام

به این ترتیب تایید دو عاملی از کاربر در برابر اشخاص ناشناسی که سعی در دستیابی به داده‌های وی را دارند، محافظت می‌کند. اگر شما هم به فکر امنیت حساب کاربری خود هستید با ایساج همراه باشید تا در این مطلب با آموزش فعال‌سازی تایید هویت اینستاگرام، تایید دو مرحله‌ای تلگرام و تایید دو مرحله ای اینستاگرام آشنا شوید و ببینیم منظور از تایید شماره دو مرحله ای چیست.

تایید شماره دو مرحله ای چیست

استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف در گوشی‌های هوشمند امروزی، کاملا طبیعی است. ما در دنیای ارتباطات زندگی می‌کنیم و از برنامه‌های ارتباطی مختلفی نیز استفاده می‌کنیم. اما تا حالا به حفظ اطلاعات و یا امنیت اکانت خود فکر کرده‌اید؟ اگر هکرها یا هرکس دیگری بتواند رمز شما را به دست بیاورد به راحتی می‌تواند به اطلاعات حساب کاربری شما دست پیدا کند.

با وجود این، جای نگرانی نیست و با فعال کردن تایید دو عاملی یا احراز هویت دو مرحله ای (Two Step Verification) می‌توان از اکانت‌ها و حساب‌های شخصی محافظت کرد. معنی two step vertification همان تایید دو مرحله‌ای است که با عنوان احراز هویت دو عاملی نیز شناخته می‌شود. در واقع احراز هویت دو مرحله ای روشی برای احراز هویت الکترونیکی است که در آن تنها پس از ارائه‌ی موفقیت‌آمیز دو یا چند کد یا رمز، به کاربر اجازه‌ی دسترسی به وب‌سایت، برنامه یا اپلیکیشن مورد نظر را می‌دهد.

با فعالسازی احراز هویت دوعاملی، امکان دسترسی غیرمجاز به حساب‌های کاربری مختلف خود را به افراد ناشناس و هکرها غیرممکن می‌کنید.

(از مطلب ریکاوری گوشی اندروید بازدید کنید.)

امنیت با تایید دو مرحله ای یا احراز هویت دو مرحله ای

با استفاده از تایید دو مرحله‌ای یا احراز هویت چند عاملی، می‌توان میزان وقوع سرقت‌های آنلاین و سایر کلاهبرداری‌های آنلاین را به شدت کاهش داد چرا که رمز عبور فرد به تنهایی برای ورود به اطلاعات حساب کافی نیست. با این حال لازم است نسبت به اشتراک‌گذاری پیامک‌ها و ایمیل‌های حاوی کد فعال‌سازی اکانت‌ها نیز محتاط بود. بسیاری از کارشناسان به کاربران توصیه می‌کنند کدهای تایید خود را با کسی به اشتراک نگذارند. در ادامه به روش‌های فعالسازی تایید دو مرحله‌ای در سه اپلیکیشن اینستاگرام، واتس اپ و تلگرام اشاره می‌کنیم.

تایید دو مرحله ای اینستاگرام: چگونه تایید دو مرحله ای اینستاگرام را فعال کنیم

اینستاگرام (Instagram) یکی از اپلیکیشن‌های بسیار پرطرفدار و پرمخاطب در جهان و متعلق به شرکت فیس بوک است. این برنامه از سال 2016 امکان فعال‌سازی احراز هویت دو مرحله‌ای را فراهم کرده است. برای تایید دو مرحله ای اینستا لازم است ابتدا وارد اکانت اینستاگرام خود شوید. سپس وارد صفحه‌ی اصلی اکانت خود شده و از طریق سه خط گوشه‌ی بالای صفحه، وارد بخش تنظیمات (Setting) شوید. به این ترتیب تایید دو مرحله ای اینستا گرام به صورت زیر است:

  • ورود به اینستاگرام
  • باز کردن تنظیمات
  • انتخاب گزینه‌ی امنیت (Security)
  • انتخاب گزینه‌ی احراز هویت دو عاملی (Two-Factor Authentication) که در این قسمت می‌توانید روش دریافت کد احراز هویت خود را انتخاب کنید.

احراز هویت دو عاملی اینستاگرام را می‌توانید از طریق ورود به تنظیمات این اپلیکیشن به سادگی دنبال کنید.

(در بلاگ ایساج با روش توقف بروزرسانی خودکار در اندروید آشنا شوید.)

تایید هویت یا تایید دو عاملی در اینستاگرام

چگونه تایید دو مرحله ای اینستاگرام را فعال کنیم: گزینه اول راه‌اندازی تایید دو مرحله‌ای

با انتخاب گزینه‌ی پیام متنی (Text Message) و وارد کردن شماره تلفن به همراه کد کشور خود، کد تایید از طریق پیامک برای شما ارسال خواهد شد. با وارد کردن کد دریافتی در بخش ورود کد (Enter Code) پیغامی مبنی بر فعال شدن تایید دو مرحله‌ ای اینستاگرام برای شما نمایش داده خواهد شد. در انتها نیز دکمه‌ی Done را لمس کنید.

پس از این مرحله اینستاگرام چند کد امنیتی یا به اصطلاح کد پشتیبان برای شما نمایش می‌دهد تا در شرایط خاص از آنها استفاده کنید. شما می‌توانید این کدها کپی و در جای دیگری ذخیره کنید و یا با لمس گزینه‌ی اسکرین شات (Take Screenshot) از این کدها عکس بگیرید تا در صورت لزوم از آنها استفاده کنید.

کدهای پشتیبان ارائه شده پس از تکمیل تایید دو مرحله ای اینستا گرام را برای استفاده‌های بعدی نگهداری کنید.

(با نکات حفظ امنیت در گوشی هوشمند آشنا شوید.)

تایید دو مرحله‌ای اینستاگرام

چگونه تایید دو مرحله ای اینستاگرام را فعال کنیم: گزینه‌ی دوم راه‌اندازی تایید دو مرحله‌ای

شما می‌توانید گزینه‌ی برنامه‌ی احراز هویت (Authentication App) را دانلود کنید. این اپلیکیشن برای راه‌اندازی تایید دو مرحله ای اینستاگرام، مراحل مختلف را با شما طی خواهد کرد. با استفاده از اپلیکیشن احراز هویت می‌توانید رمز عبور موقت برای وارد شدن به اکانت اینستاگرام خود دریافت کنید.

یکی دیگر از راه‌های فعالسازی تایید دومرحله‌ای در اینستاگرام نصب برنامه‌ی احراز هویت است.

فواید تایید دو مرحله ای اینستاگرام

همیشه بهتر است برای برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی که استفاده می‌کنید، از رمز عبور قوی و غیرقابل حدس استفاده کنید تا امکان سوء استفاده از اکانت شما وجود نداشته باشد. شما بعلاوه می‌توانید با فعالسازی تایید دو مرحله ای اینستا از هک شدن آن جلوگیری کنید. بنابراین از فواید تایید دو مرحله ای اینستاگرام می‌توان به بالا بردن امنیت اینستاگرام و جلوگیری از هک شدن آن اشاره کرد.

چگونه تایید دو مرحله ای اینستاگرام را غیر فعال کنیم

همانطور که گفتیم تایید دو مرحله ای اینستا گرام باعث امنیت بیشتر حساب کاربری شما می‌شود اما اگر به هر دلیلی از ایجاد تایید دو مرحله ای اینستا صرفنظر کرده‌اید، می‌توانید مراحل زیر را برای غیرفعالسازی آن دنبال کنید:

  1. وارد تنظیمات در پروفایل اینستاگرام خود شوید.
  2. از بخش Security گزینه‌ی Two-Factoe Authentication را انتخاب کنید.
  3. اگر گزینه‌های text message یا Authentication App فعال بود، روی آنها ضربه بزنید.
  4. در نهایت گزینه‌ی Remove را انتخاب کنید.

رفع مشکل رمز دو مرحله ای اینستاگرام

همانطور که گفتیم با فعالسازی احراز هویت دو مرحله ای اینستاگرام باید هنگام ورود به برنامه، رمز عبور احراز هویت خود را وارد کنید اما در صورت فراموش کردن رمز چکار باید کرد و روش رفع مشکل رمز دو مرحله ای اینستاگرام چیست؟ شما می‌توانید برای بازیابی کد دو مرحله ای اینستاگرام اقدام کنید. برای این کار چند روش وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

اگر برای اکانت اینستاگرام خود، آدرس ایمیل وارد کرده‌اید، شما می‌توانید با انتخاب بخش فراموش رمز، بخواهید که کد به آدرس ایمیل شما ارسال شود.

روش دیگر برای بازیابی کد دو مرحله ای اینستاگرام به صورت زیر است:

  • در صفحه‌ی ورود به برنامه روی گزینه‌ی کمک برای ورود ضربه بزنید.
  • آدرس ایمیل خود را وارد کرده و سپس گزینه‌ی send an Email را انتخاب کنید.
  • سپس وارد اکانت خود شوید.

(با بهترین آنتی ویروس برای اندروید آشنا شوید.)

راه‌اندازی تایید دو مرحله ای اینستاگرام

تایید دو مرحله ای واتساپ در ایفون و اندروید

اپلیکیشن واتس اپ (Whatsapp) رمزگذاری سرتاسری (end-to-end encryption) و احراز هویت دومرحله ای را برای جلوگیری از جاسوسی ایجاد کرده است. تنظیمات تایید دو مرحله‌ ای واتساپ بسیار آسان است. البته لازم به ذکر است تایید دو مرحله ای واتساپ در ایفون و اندروید مشابه است. برای این کار می‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا به تنظیمات (Setting) و سپس حساب کاربری (Account) وارد شوید.
  • گزینه‌ی تایید دو مرحله‌ای (Two-step Verification) را انتخاب کنید.
  • روی گزینه‌ی Enable در صفحه‌ی باز شده ضربه بزنید.
  • واتس اپ از شما می‌خواهد یک پین شش رقمی وارد کنید تا در زمان ثبت شماره تلفن خود به آن نیاز خواهید داشت. در مرحله‌ی بعد این پین را یک بار دیگر نیز باید وارد کنید.
  • وارد کردن آدرس ایمیل برای حساب کاربری خود تا در صورت فراموش کردن پین شش رقمی و امنیت حساب کاربری خود بتوانید رمز جدیدی برای آن بازنشانی کنید. (با لمس گزینه‌ی Skip می‌توانید از این مرحله بگذرید).

اگر بعدا از هر دستگاه دیگری از برنامه خارج شوید یا وارد آن شوید، واتس‌اپ برای شما کدی ارسال می‌کند و باید پین شش رقمی را نیز وارد کنید. پس از انجام دادن مراحل تایید دو مرحله‌ ای واتساپ، در صورت لزوم می‌توانید نسبت به تغییر آدرس ایمیل، تغییر پین و یا غیرفعال کردن حالت تایید دو مرحله‌ای، اقدام کنید.

فراموشی رمز تایید دو مرحله ای واتساپ

در صورت فراموشی رمز تایید دو مرحله ای واتساپ خود نگران نباشید. شما می‌توانید به اسانی از طریق ایمیلی که هنگام فعالسازی تایید دو مرحله‌ای وارد کردید، رمز عبور را حذف کرده یا بازیابی کنید. برای این کار روی گزینه‌ی Forget Pin در صفحه‌ی ورود بزنید و سپس Send Email را بزنید. به این ترتیب ایمیلی حاوی لینک بازیابی پسورد برای شما ارسال می‌شود. با کلیک روی لینک می‌توانید تایید دو مرحله ای واتساپ را حذف کنید.

(از مطلب تست سلامت باتری گوشی اندروید در بلاگ ایساج بازدید کنید.)

تایید دو مرحله‌ای واتساپ

تایید دو مرحله‌ ای تلگرام

تلگرام (Telegram) یک برنامه‌ی پیام‌رسان است که در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد. بخشی از این محبوبیت به خاطر ویژگی‌های رمزگذاری و پشتیبانی از چت‌های گروهی بزرگ است. وقتی که برای اولین بار وارد تلگرام می‌شوید و آن را راه‌اندازی می‌کنید تنها از شما یک شماره تلفن می‌خواهد که با یک پیام متنی آن را تایید می‌کند. با فعال‌سازی رمز دو مرحله ای تلگرام می‌توانید امنیت تلگرام را افزایش دهید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید.

تایید دو مرحله‌ ای تلگرام

مراحل دریافت رمز دو مرحله ای تلگرام

  • تلگرام را باز کنید.
  • منوی سه خطی بالا و سمت چپ را لمس کنید تا منوی اصلی تلگرام برای شما باز شود.
  • وارد تنظیمات (Setting) شوید و گزینه‌ی حریم خصوصی و امنیت (Privacy and Security) را انتخاب کنید.
  • گزینه‌ی تایید دو مرحله ای (Two-Step Verification) را انتخاب کنید.
  • رمز عبور مورد نظر خود را وارد کنید و آیکون تیک موجود در بالای صفحه را لمس کنید. این مرحله را یک بار دیگر نیز باید تکرار کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید برای پسورد خود یک راهنما (Hint) تعیین کنید تا در صورت فراموشی، راهنما بتواند به یادآوری رمز کمک کند. (این مرحله اختیاری است و می‌توانید از آن عبور کنید.)
  • در مرحله‌ی بعد آدرس ایمیل خود را وارد کنید. حتما ایمیلی وارد کنید که در دسترس باشد چراکه با استفاده از ایمیل می‌توانید در صورت لزوم رمز تلگرام خود را بازنشانی کنید. (وارد کردن ایمیل اختیاری است اما پیشنهاد می‌کنیم این مرحله را انجام دهید.)
  • با تایید آدرس ایمیل وارد شده یک پنجره‌ی پاپ آپ نمایش داده می‌شود و گزینه‌ی OK را لمس کنید.
  • پس از پایان این مراحل باید وارد آدرس ایمیل خود شوید و ایمیلی که از سوی تلگرام برای شما ارسال شده است را باز کنید. این ایمیل حاوی لینک فعال‌سازی تایید دو عاملی تلگرام است که با کلیک کردن بر روی آن پیغامی با شرح Success! Two-Step Verification is now enabled نمایش داده می‌شود.

به این ترتیب تایید دو مرحله‌‌ای تلگرام شما فعال خواهد شد.

رمز دو مرحله ای تلگرام چند رقمی است

اگر تصمیم گرفته‌اید که تایید دو مرحله‌ای تلگرام خود را فعال کنید، خیلی خوب است چرا که به این ترتیب از احتمال هک شدن یا دسترسی افراد دیگر به حساب کاربری خود جلوگیری می‌کنید. اما شاید بپرسید رمز دو مرحله ای تلگرام چند رقمی است. شما می‌توانید یک رمز عبور قوی برای احراز هویت دو مرحله‌ای تلگرام ایجاد کنید. البته این رمز باید حداقل 4 رقم یا عدد باشد و حداکثر نیز 7 رقم یا عدد به عنوان رمز می‌توانید تعیین کنید.

تایید دو مرحله‌ای (Two-Step Verification)

احراز هویت دو عاملی: روشی برای افزایش امنیت شبکه‌های اجتماعی

کلاهبرداری‌های اینترنتی و هک شدن یکی از کابوس‌های امنیتی برای هرکسی می‌تواند باشد. شما برای امنیت اکانت‌های خود چه کاری انجام می‌دهید؟ برخی از افراد به صورت دوره‌ای رمزهای خود را تغییر می‌دهند اما این تقریبا روشی ناکارآمد است چرا که هکرها با روش‌های مختلف به راحتی می‌توانند به این رمزها دسترسی پیدا کنند. آنچه که به آن نیاز داریم راه دیگر برای تایید هویت خودمان است. به این خاطر است که بسیاری از سرویس‌های اینترنتی که تعدادی از آنها هک شدن را نیز تجربه کرده‌اند، احراز هویت دو عاملی یا همان تایید دو مرحله ای را ارائه می‌کنند.

به طور کلی سه عامل برای تایید اعتبار شناخته شده است: چیزی که می‌دانید (مانند یک پسورد یا رمز)، چیزی که دارید (مانند یک سیستم یا تلفن همراه) و چیزی که شما هستید (مانند اثرانگشت). تایید دو عاملی به این معنی است که شما از دو عامل برای احراز هویت خود استفاده می‌کنید. اگرچه گوشی‌های هوشمند دارای اسکنرهای بیومتریک اثر انگشت و شبکیه و یا حتی تشخیص چهره هستند اما در بیشتر موارد احراز هویت تنها یک کد عددی است. به این ترتیب تایید دو مرحله‌ای می‌تواند روش خوبی برای افزایش امنیت برنامه‌های مختلف از جمله اینستاگرام، تلگرام و واتس‌اپ باشد که در این مطلب در مورد آن توضیح دادیم.

منبع مطلب

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات