چگونه سلامت باتری گوشی اندرویدی خود را بررسی کنیم؟

چطور می‌توان سلامت باتری گوشی‌های اندرویدی را بررسی کرد؟ این پرسشی متداول در میان کاربران گوشی‌های اندرویدی است که می‌خواهند در مورد وضعیت و قدرت باتری گوشی خود بیشتر بدانند. اگر شک دارید که باتری گوشی شما سالم است یا خیر؛ راه‌هایی برای بررسی و تست سلامت باتری گوشی اندروید و از جمله آن تست باتری گوشی سامسونگ، شیائومی و هواوی وجود دارد که می‌توانید در ادامه‌ی این مطلب ایساج با آنها آشنا شوید.

تست سلامت باتری گوشی های اندروید

تست سلامت باتری گوشی اندروید

به طور معمول با گذشت زمان، به خاطر شارژ کردن مکرر باتری، سلامت آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. وقتی متوجه خالی شدن سریع باتری می‌شوید و گوشی شما آلارم کاهش باتری را خیلی سریع نشان می‌دهد، متوجه می‌شوید که باتری گوشی شما دیگر مثل سابق نیست. اگرچه با ترفندهای افزایش شارژدهی باتری گوشی می‌توانید شارژ بیشتری داشته باشید اما یک باتری با قدرت کم به معنی خاموش شدن احتمالی گوشی در مواقع ضروری است و این مساله ارزش تلفن همراه شما را نیز کم می‌کند.

بنابراین اگر مدتی طولانی است که از یک تلفن همراه استفاده می‌کنید، شاید لازم باشد نحوه‌ی بررسی سلامت باتری آن را بدانید. با شارژ و تخلیه شدن باتری، به تدریج از موثربودن باتری گوشی اندرویدی شما کاسته می‌شود. این بدان معناست که گوشی شما نیاز به شارژ بیشتری خواهد داشت و احتمال اینکه تلفن همراه شما در خارج از منزل ناگهان خاموش شود، زیاد است. خوشبختانه روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید باتری داخل تلفن همراه خود را چک کنید. در ادامه برخی از این روش‌ها را معرفی خواهیم کرد:

باتری‌های گوشی‌های اندرویدی به مرور زمان قدرت و کیفیت خود را از دست می‌دهند و تست سلامت باتری گوشی اندروید به شما کمک می‌کند تا از وضعیت سلامت باتری گوشی خود مطلع شوید.

(در ایساج با روش های تغییر رمز وای فای مودم آشنا شوید.)

بررسی سلامت باتری گوشی اندروید

1. تست سلامت باتری گوشی اندروید از طریق تنظیمات تلفن

گوشی‌های اندرویدی اطلاعاتی در مورد وضعیت باتری ارائه می‌دهند. اگرچه ممکن است این گزینه با عبارت‌های متفاوتی نمایش داده شده باشد اما به شما امکان می‌دهد فعالیت باتری دستگاه‌های اندروید را بررسی کنید. سطح جزئیات با توجه به برند تلفن متفاوت است.

در تنظیمات تلفن هوشمند خود گزینه‌ی Battery را انتخاب کنید. پیدا کردن این گزینه معمولا به راحتی از طریق منوی تنظیمات امکان‌پذیر است. اگر این گزینه را نمی‌بینید می‌توانید Battery Usage را در تنظیمات جستجو کنید.

در این قسمت وضعیت باتری گوشی در 24 ساعت گذشته و اینکه کدام برنامه‌ها بیشترین مصرف باتری را داشته‌اند، نمایش داده می‌شود. اگرچه این اطلاعات در مورد تست سلامت باتری گوشی اندروید شما چیزی نمی‌گوید، اما می‌توانید با برنامه‌های پرمصرف تلفن همراه خود آشنا شوید و اگر تمایل داشته باشید می‌توانید آنها را محدود کنید. برای این کار لازم است یکی از برنامه‌ها را انتخاب کنید و سپس یکی از گزینه‌های Disable (از کار انداختن) یا Force Stop (متوقف کردن) را انتخاب کنید و حتی گزینه‌های بهینه‌سازی را تنظیم کنید.

با محدود کردن برنامه‌هایی که باتری زیادی مصرف می‌کنند، می‌توانید از کاهش بیش از حد باتری گوشی اندروید خود جلوگیری کنید.

(در مورد علت داغ شدن گوشی بیشتر بدانید.)

تست سلامت باتری گوشی اندروید از طریق تنظیمات تلفن

2. کد تست سلامت باتری گوشی اندروید

گوشی‌های اندرویدی دارای منوهای تشخیصی پنهان هستند که می‌توانید با وارد کردن کدهای دستوری در صفحه‌ی شماره‌گیری تلفن همراه خود به آنها دسترسی پیدا کنید. برخی از این کدهای دستوری منوهای متفاوتی را باز می‌کنند اما در اینجا صرفا به کدهای دستوری مرتبط با تست سلامت باتری اشاره می‌کنیم.

برای تست سلامت باتری گوشی اندروید خود مراحل زیر را دنبال کنید:

  • صفحه‌ی شماره‌گیری تلفن همراه خود را باز کنید و کد تست باتری گوشی *#*#4636#*#* را وارد کنید.
  • با وارد کردن اخرین ستاره (*) تلفن شما باید منویی را باز کند.
  • در این منو به دنبال گزینه‌ی اطلاعات باتری (Battery Information) باشید. اگر این گزینه وجود ندارد متاسفانه شما نمی‌توانید از این روش استفاده کنید. اما اگر این گزینه را مشاهده می‌کنید می‌توانید آن را انتخاب کنید و اطلاعات مربوط به سطح شارژ، سلامت و دمای باتری را مشاهده کنید.

کد دستوری *#*#4636#*#* اطلاعاتی مانند سطح شارژ، سلامت و دمای باتری را نمایش می‌دهد اما ممکن است برای برخی از موبایل‌ها اطلاعات مربوط به باتری را نمایش ندهد!

(مطالعه‌ی مطلب فضای ذخیره سازی ابری می‌تواند برای شما مفید باشد.)

تست سلامت باتری گوشی‌های اندروید با کد دستوری

3. تست سلامت باتری گوشی اندروید با استفاده از اپلیکیشن‌ها

شارژ باتری گوشی های هوشمند یک مساله مهم است و اطلاع از سلامت باتری‌ها می‌تواند برای اطمینان از عملکرد آنها در مواقع خاص ضروری باشد. اگر روش‌هایی که تا حالا معرفی کردیم اطلاعات مورد نیاز شما را ارائه نمی‌دهند، می‌توانید از یک اپلیکیشن برای دسترسی به آنها استفاده کنید. برای این کار می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی مانند AccuBattery، CPU-Z و غیره استفاده کنید.

این برنامه‌ها جزئیاتی از جمله ظرفیت معمولی باتری‌ها، دما و اطلاعات مصرف را به شما نشان می‌دهند. دانلود این اپلیکیشن‌ها رایگان است اما برخی از آنها نسخه‌های Pro نیز ارائه می‌دهند که با استفاده از آن می‌توانید از تبلیغات درون برنامه‌ای خلاص شوید یا قفل ویژگی‌های اضافی را باز کنید.

برای بررسی و تست سلامت باتری گوشی‌های اندروید خود می‌توانید از نرم افزار تست سلامت باتری گوشی اندروید استفاده کنید.

(با روش ذخیره صفحات وب به صورت پی دی اف آشنا شوید.)

معرفی برنامه‌ی AccuBattery برای تست سلامت باتری گوشی اندروید

اپلیکیشن AccuBattery یکی از بهترین برنامه‌های اندرویدی برای کسب اطلاعات بیشتر و تست سلامت باتری گوشی اندروید است. اگرچه این برنامه به اندازه‌ی برنامه‌های روت کردن گوشی به شما دسترسی نمی‌دهد، اما بهترین بررسی‌کننده‌ی سلامت باتری برای کاربران اندروید است که گوشی خود را روت نکرده‌اند. پس از نصب این برنامه، صفحه‌ی معرفی برای شما باز می‌شود که اطلاعاتی در مورد عملکرد برنامه‌ی AccuBattery ارائه می‌دهد.

ایده‌ی اصلی این برنامه این است که باتری تلفن همراه شما پیش از کاهش قابل‌توجه عملکرد، تعداد محدودتری چرخه‌ی شارژ داشته باشد. یک چرخه‌ی کامل زمانی اتفاق می‌افتد که باتری کاملا از 100 درصد شارژ به صفر برسد. اگرچه این مساله به یکباره اتفاق نمی‌افتد. به عنوان مثال، فرض کنید باتری تلفن همراه شما از 100 به 50 برسد. اگر شما آن را شارژ کنید تا دوباره به 100 برسد و دوباره تا 50 درصد باتری مصرف شود، این به اندازه‌ی یک چرخه‌ی کامل محسوب می‌شود.

AccuBattery بیان می‌کند شارژ کردن باتری گوشی تا 80 درصد می‌تواند چرخه‌های شارژ را کاهش داده و بنابراین باعث افزایش طول عمر باتری شود.

(با روش های ساخت اپل آیدی آشنا شوید.)

اپلیکیشن AccuBattery برای بررسی سلامت باتری گوشی اندروید

بررسی سلامت باتری گوشی اندروید با استفاده از اپلیکیشن AccuBattery

پس از راه‌اندازی اولیه‌ی برنامه می‌توانید تمام برگه‌های آن را مرور کنید اما اطلاعات خاصی پیدا نخواهید کرد. به خاطر ماهیت برنامه، صرفا لازم است آن را نصب کنید و سپس مثل همیشه از گوشی همراه خود استفاده کنید. بنابراین برای شروع وقتی گوشی شما 80% شارژ شد آن را از برق جدا کنید. البته AccuBattery آلارمی دارد که با رسیدن شارژ به این مقدار کاربر را مطلع خواهد کرد. اگر می‌خواهید آن را تنظیم کنید باید بخش شارژ شدن را باز کنید و اسلایدر آبی را به سطح مورد نظر خود تغییر دهید.

هنگامی که گوشی شما به برق متصل است، این بخش (Charging tab) اطلاعات مربوط به مدت زمان لازم برای شارژ شدن را نشان می‌دهد. با گذشت زمان، با دقت بیشتری که برنامه به دست می‌آورد، و این مدت زمان لازم برای اتصال به شارژر را بهتر تخمین می‌زند.

(در مورد روش های جلوگیری از هک شدن وای فای مطالعه کنید.)

بررسی برنامه‌های مصرف‌کننده‌ی باتری در AccuBattery

در برگه‌ی Discharging می‌توانید اطلاعاتی مربوط به نحوه‌ی استفاده‌ی گوشی از باتری را مشاهده کنید. در این بخش میزان مصرف باتری در حالت خاموش و روشن بودن صفحه نمایش نمایش داده می‌شود. در قسمت App usage access باید به اپلیکیشن اجازه‌های لازم برای دسترسی به تلفن همراه را بدهید تا اطلاعات بیشتری در مورد داده‌های مصرفی ارائه کند. این کار باعث می‌شود متوجه شوید کدام برنامه‌ها بیشتر باتری مصرف می‌کنند.

به مرور زمان که برنامه اطلاعات بیشتری در مورد تلفن همراه شما کسب می‌کند، برنامه می‌تواند برآورد زمان از تخلیه‌ی شارژ نسبت به سطح فعلی شارژ باتری را تخمین بزند.

برنامه‌ی AccuBattery یک گزینه‌ی ساده و مناسب برای تست سلامت باتری گوشی اندروید است.

(مطلب کسب درآمد از یوتیوب می‌تواند برای شما مفید باشد.)

بررسی برنامه‌های مصرف‌کننده‌ی باتری در AccuBattery

اطلاعات مربوط به تست سلامت باتری گوشی اندروید در برنامه‌ی AccuBattery

تمام اطلاعاتی که از برنامه‌ی AccuBattery به دست می‌آید و تا اینجا در مورد آنها صحبت کردیم با سلامت باتری مرتبط هستند. با این حال در تب Health می‌توانید وضعیت سلامت باتری گوشی خود را با مقایسه‌ی ظرفیت تخمینی باتری با ظرفیت ارائه شده از کارخانه بررسی کنید. این ویژگی به شما امکان می‌دهد میزان باتری تلفن همراه خود در حالت شارژ کامل را نسبت به زمان نو بودن آن ببینید.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به جدول Battery wear رجوع کنید. این جدول الگوهای مصرفی باتری شما را در طول روز نشان می‌دهد و بنابراین می‌توانید در مورد عادات خود اطلاعات بیشتری به دست آورده و در صورت لزوم تغییراتی ایجاد کنید.

(در مورد کاهش مصرف اینترنت اندروید مطالعه کنید.)

نکاتی برای جلوگیری از خراب شدن باتری گوشی اندرویدی

خراب شدن باتری یک اتفاق اجتناب‌ناپذیر است و در نهایت در طول زمان با استفاده‌ی مداوم از تلفن همراه و شارژ کردن آن، اتفاق می‌افتد. با این حال می‌توانید برای افزایش طول عمر باتری گوشی همراه خود و تعویق خراب شدن آن، علاوه بر تست سلامت باتری گوشی اندروید با استفاده از روش‌هایی که گفتیم می‌توانید نکات زیر را دنبال کنید:

  • از شارژ کردن 100% باتری و یا تخلیه‌ی باتری تا 0% اجتناب کنید.
  • سعی کنید محدوده‌ی شارژ باتری تلفن همراه شما بین 40 تا 80 درصد باشد. شارژهای مکرر و کوتاه بهتر از شارژ کامل است.
  • اگر عجله ندارید از شارژ سریع (Fast Charging) استفاده نکنید.
  • تلفن همراه خود را در محیطی خنک نگهداری کنید، به ویژه زمانی که می‌خواهید آن را شارژ کنید. بعلاوه زمانی که تلفن همراه شما به شارژر متصل است سعی کنید از آن استفاده نکنید.
  • برای شارژ گوشی همراه خود از شارژر و کابل اصلی آن استفاده کنید.
  • اگر شارژ تلفن همراه شما پر شده بهتر است آن را از برق جدا کنید.
  • اگر برای مدتی طولانی نمی‌خواهید از تلفن همراه خود استفاده کنید باتری آن را به جای 100% تا 50% شارژ کنید.

علاوه بر روش‌های تست سلامت باتری گوشی اندروید، با رعایت نکاتی ساده می‌توانید به طول عمر بیشتر و بهتر باتری گوشی خود کمک کنید.

(از مطلب بازیابی داده ها در گوشی اندرویدی بازدید کنید.)

نکاتی برای جلوگیری از خراب شدن باتری گوشی اندروید

تست سلامت باتری گوشی اندروید شیائومی

تمام مراحلی که تا اینجا در مورد آنها صحبت کردیم برای تست سلامت باتری گوشی شیائومی نیز کاملا کاربردی است با این حال کدهای دستوری معمولا سریع‌تر و ساده‌تر هستند. برای تست و بررسی وضعیت سلامت باتری گوشی اندروید شیائومی خود می‌توانید کد دستوری *#*#6485#*#* را شماره‌گیری کنید. پس از شماره‌گیری این کد دستوری پنجره‌ای برای شما باز می‌شود که اطلاعات مربوط به باتری را نمایش می‌دهد. در صفحه‌ی Battery info کدهای مختلفی برای شما نمایش داده می‌شود که به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

  • MB_00 / MF_01 : وضعیت فعلی باتری
  • MB_01 : وضعیت شارژ شدن باتری موبایل
  • MB_02 : سرعت شاژر دستگاه
  • MB_03 : ولتاژ لحظه‌ای باتری موبایل
  • MB_04 : شدت جریان لحظه‌ای باتری گوشی
  • MB_05 : دمای فعلی باتری گوشی
  • MB_06 : وضعیت سلامت باتری
  • MF_02 : تعداد دفعات چرخه‌ی شارژ باتری
  • MF_05 : ظرفیت فعلی باتری دستگاه
  • MF_06 : ظرفیت اصلی باتری دستگاه

علاوه بر این کدهای دستوری شما می‌توانید با نصب برنامه‌ی AccuBattery نسبت به تست سلامت باتری گوشی اندروید شیائومی خود اقدام کنید.

کد تست سلامت باتری گوشی سامسونگ

علاوه بر برنامه تست سلامت باتری سامسونگ، برای تست باتری گوشی‌های سامسونگ و همینطور تست باتری گوشی a12 می‌توانید از شماره‌گیری کدهای دستوری استفاده کنید. برای این کار می‌توانید کد دستوری #0228#* را شماره‌گیری کنید. پس از شماره‌گیری کد پنجره‌ای برای شما باز می‌شود که اطلاعاتی مانند ولتاژ باتری، وضعیت شارژ، نوع آن و غیره را نشان می‌دهد.

البته لازم به ذکر است این کد دستوری صرفا برای گلکسی S4  قابل استفاده است و برای سایر دستگاه‌های اندرویدی و گوشی‌های قدیمی‌تر سامسونگ می‌توانید از کد دستوری *#*#4636#*#* استفاده کنید.

(درباره ریکاوری گوشی اندروید مطالعه کنید.)

تست سلامت باتری هواوی

برای تست سلامت باتری گوشی اندروید هواوی نیز می‌توانید از روش‌های گفته شده در این مطلب استفاده کنید. با این حال، کد دستوری بررسی وضعیت باتری گوشی‌های هواوی *#*#2846579#*#* است. علاوه بر این کد می‌توانید از کد دستوری *#*#4636#*#* استفاده کنید که اطلاعاتی در خصوص هر بخش به شما ارائه می‌کند. بعلاوه کدهای *#0228# و *#0*# برای تست باتری گوشی های هواوی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای بررسی سلامت باتری گوشی هواوی می‌توانید از برنامه‌ی AccuBattery نیز استفاده کنید.

(در بلاگ ایساج بخوانید: بدافزار چیست؟)

مشاهده‌ی اطلاعات مربوط به سلامت باتری گوشی اندروید

در این مطلب در مورد روش‌های ساده‌ای برای بررسی و تست وضعیت سلامت باتری گوشی اندروید صحبت کردیم. نصب برنامه‌ی AccuBattery به عنوان نرم افزار تست سالم بودن باتری گوشی اندروید، می‌تواند روش خوبی برای بررسی وضعیت سلامت باتری گوشی همراه اندروید باشد. اگرچه این برنامه شاید به نظر عالی نباشد اما اطلاعات زیادی در مورد تلفن اندرویدی شما ارائه می‌دهد. پس از نصب برنامه یک یا دو هفته صبر کنید تا داده‌های قابل اجرا به دست آید. در نهایت اینکه با رعایت نکاتی که در مورد استفاده از تلفن همراه و شارژ آن گفتیم می‌توانید طول عمر و عملکرد باتری بهتری داشته باشید.

منبع مطلب

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات

Kosar
۰۵ فروردین ۱۴۰۲

سلام روز بخیر گوشی من شارژ نمیشه یعنی وقتی که به برق میزنم تا شارژ بشه بیشتراز یک درصد نمیشه احتمال داره باتری گوشی خراب شده باشه؟ اگر خراب شده باشه و بخوام تعمیر کنم برنامه ها و عکس ها بعد از تعمیر حذف میشه؟

اضافه کردن نظر جدید