حفظ امنیت در گوشی هوشمند : 13 روش فعالسازی امنیت گوشی‌های هوشمند

تلفن همراه شما چقدر ایمن است؟ جدای از بحث اندروید یا iOS بودن گوشی هوشمند، شما از چه گزینه‌هایی برای حفظ امنیت گوشی خود استفاده می‌کنید؟ این روزها که اکثر اطلاعات و فایل‌های مهم در گوشی‌های ما ذخیره می‌شود، امکان حملات هکرها و سرقت اطلاعات نیز تا حد زیادی افزایش یافته است. بنابراین بهتر است برای پرسش چگونه امنیت گوشی را در برابر هک بالا ببریم، پاسخی پیدا کنیم. ما در ادامه‌ی این مطلب ایساج تصمیم داریم به روش‌های مختلف حفظ امنیت در گوشی هوشمند اشاره کنیم.

حفظ امنیت در گوشی هوشمند 

اصول و نکات حفظ امنیت در گوشی هوشمند

تلفن هوشمند یک جلوه‌ی مجازی از هویت ماست. وقتی گوشی هوشمند خودمان را دست فرد دیگری بدهیم تقریبا می‌تواند همه چیز را در مورد ما بداند؛ از برنامه‌هایمان در تقویم، تعداد مخاطبین، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی، تصاویر شخصی، حساب بانکی، و غیره همگی اطلاعاتی هستند که به سادگی می‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد. اگر این اطلاعات به دست فرد دیگری بیفتد می‌تواند خسارات و مشکلات زیادی به همراه داشته باشد؛ به همین خاطر است که حفظ امنیت در گوشی هوشمند از نکاتی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آنها گذشت.

 امنیت در گوشی‌های هوشمند

حفظ امنیت در گوشی هوشمند: 1. قفل صفحه

چه از یک گوشی اندروید استفاده می‌کنید و یا آیفون، تلفن هوشمند خود را با اثر انگشت، فناوری تشخیص چهره، پسورد، پین یا الگو قفل کنید. این روش ساده‌ترین اقدام امنیتی است ک می‌تواند از دسترسی سایر افراد به اطلاعات شخصی شما جلوگیری کند. هنگامی که شخصی تلفن شما را می‌دزدد یا سعی می‌کند به آن دسترسی پیدا کند، برای وارد شدن به آن به زمان نیاز خواهد داشت و این مساله به شما زمان کافی می‌دهد تا اقدامات امنیتی لازم را به کار بگیرید. اما باید مراقب باشید که انگشتان چرب ممکم است به افراد کمک کند راحت‌تر رمز شما را پیدا کنند.

برخی از تلفن‌های هوشمند پیشرفته‌تر ویژگی‌هایی مانند قفل اثرانگشت و تشخیص چهره را ارائه می‌دهند که بسیار راحت هستند؛ قفل تلفن همراه شما به راحتی و سریعا باز می‌شود اما با فاکتوری که دقیقا منحصربفرد شماست! اگر گوشی همراه شما اسکن اثرانگشت ندارد، پین (PIN) احتمالا بهترین گزینه برای راحتی و امنیتِ کافی است.

یکی از اصلی‌ترین نکات در حفظ امنیت تلفن‌های هوشمند که البته بسیاری اوقات به آن بی‌توجهی می‌شود، قفل صفحه نمایش است.

حفظ امنیت در گوشی هوشمند: قفل صفحه

حفظ امنیت در گوشی هوشمند: 2. استفاده از قفل سیمکارت

قفل صفحه نمایش گوشی می‌تواند بسیار مفید باشد اما مانع از برداشتن سیم‌کارت شما و استفاده از آن در تلفن دیگر نمی‌شود! برای جلوگیری از این اتفاق، می‌توانید برای سیم‌کارت خود یک پین تعیین کنید تا اگر کسی خواست آن را در گوشی دیگری روشن کند با درخواست پین مانع از این کار شود.

(پیشنهاد می‌کنیم مطلب بزرگترین شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت در دنیا را در وبلاگ ایساج از دست ندهید.)

حفظ امنیت در گوشی هوشمند: استفاده از قفل سیمکارت

حفظ امنیت در گوشیِ هوشمند: 3. کنترل دسترسی برنامه‌ها

گزینه‌های مدیریت دسترسی‌ها بستگی به زیادی به سیستم عامل تلفن همراه شما دارد. با این حال می‌توانید دسترسی‌هایی که به برنامه‌های مختلف می‌دهید را انتخاب و مدیریت کنید. هر برنامه را به صورت جداگانه بررسی کنید و بررسی کنید که کدام مجوزها واقعا برای عملکرد درست یک برنامه لازم هستند. بعلاوه شاید لازم باشد از نصب کردن برنامه‌هایی که دسترسی زیادی می‌خواهند، اجتناب کنید. معمولا برنامه‌های اندروید بیشتر از برنامه‌های iOS از کاربر مجوز و دسترسی می‌خواهند و بنابراین لازم است کاربران گوشی‌های اندرویدی نسبت به این موضوع آگاه بوده و دسترسی‌های برنامه‌های نصب شده روی گوشی خود را بیشتر تحت کنترل داشته باشند.

کنترل دسترسی برنامه‌ها، یکی از راه‌های حفظ امنیت در گوشی هوشمند به حساب می‌آید.

حفظ امنیت در گوشیِ هوشمند: کنترل دسترسی برنامه‌ها

حفظ امنیت در گوشی هوشمند: 4. حفاظت از اکانت گوگل و iCloud یا فضای ابری

یکی از موارد بسیار مهم در حفظ امنیت گوشی‌های هوشمند، حفاظت از اکانت گوگل و فضای ابری است. بسیاری از اطلاعات روی این فضاها ذخیره می‌شود و اگر کسی بتواند وارد اکانت iCloud شما شود، به تمام این اطلاعات دسترسی پیدا خواهد کرد. به همین خاطر لازم است که برای هر دو اکانت گوگل و iCloud رمز دومرحله‌ای قرار دهید تا از این مساله پیشگیری کنید.

(مشترکان ایرانسل می‌توانند سری به مطلب کد دستوری مانده اینترنت ایرانسل بزنند.)

بعلاوه کاربران آیفون باید توجه داشته باشند که Apple ID دسترسی افراد به سرویس‌های اپل مانند iTunes، iCloud و iMessage را کنترل می‌کند و به این ترتیب اگر کسی به آیدی اپل شما دسترسی پیدا کند می‌تواند تمام اطلاعات شما را در گوشی آیفون، آیپد و کامپیوتر مگ، پاک کند! اکانت گوگل نیز کاربر را با تمام سرویس‌های گوگل مثل جیمیل (Gmail)، گوگل مپ، تقویم گوگل، یوتیوب و غیره مرتبط می‌کند و این مساله امکان دسترسی هکرها به اطلاعات شما را بالا می‌برد.

حفظ امنیت در گوشی هوشمند: حفاظت از اکانت گوگل و iCloud یا فضای ابری

حفظ امنیت در گوشی‌های هوشمند: 5. توجه به امنیت برنامه‌هایی که نصب می‌کنید

متاسفانه بدافزارهای مربوط به تلفن‌های هوشمند روز به روز در حال افزایش هستند و به همین خاطر لازم است هنگام دانلود یک برنامه بیشتر به الزامات مورد نیاز آنها توجه شود. شاید موقع نصب برنامه‌ها کمتر به روند نصب و درخواست‌های آنها توجه کنید اما بهتر است مراقب دسترسی‌های مختلف به تلفن همراه خود باشید؛ به ویژه اگر برنامه‌ی مورد نظر را به خوبی نمی‌شناسید.

این مساله برای کاربران اندرویدی از اهمیت بیشتری برخوردار است و تعداد اپلیکیشن‌هایی مانند نرم‌افزارهای مخرب، ویروس‌ها و نرم‌افزارهای دیگری که به صورت مخفیانه وارد سایر اطلاعات تلفن همراه می‌شوند، زیاد است. این مشکل اگرچه در اپ استور نیز وجود دارد اما بسیار کمتر است؛ اپل پیش از قراردادن برنامه‌ها در اپ‌استور آنها را بررسی می‌کند و در صورت مغایرت با قوانین، از پخش آنها جلوگیری می‌کند.

 توجه به امنیت برنامه‌های نصب شده، جز راه‌های حفظ امنیت اطلاعات گوشی است.

حفظ امنیت در گوشی‌های هوشمند: توجه به امنیت برنامه‌هایی که نصب می‌کنید

حفظ امنیت در گوشی هوشمند: 6. از روت کردن گوشی همراه خود اجتناب کنید!

یکی از کارهایی که کاربران گوشی‌های هوشمند انجام می‌دهند، روت کردن گوشی است! این کار دسترسی‌های کاربر را به تنظیمات بیشتر می‌کند و فرد می‌تواند تنظیمات مختلف را شخصی‌سازی کند. با این حال روت کردن گوشی همراه با عواقبی نیز همراه است که می‌تواند باعث به مخاطره افتادن امنیت اطلاعات شما شود.

روت کردن تلفن هوشمند نه تنها باعث افزایش آسیب‌پذیری تلفن می‌شود بلکه کاربر دیگر قادر نخواهد بود از جدیدترین آپدیت‌ها برای سیستم عامل تلفن خود استفاده کند. با روت کردن گوشی احتمال نصب بدافزارها بیشتر می‌شود، مخصوصا برای کاربران اندرویدی که همانطور که پیشتر اشاره کردیم، برنامه‌های در دسترس آنها بیشتر احتمال دارد که مخرب و بدافزار باشد.

یکی از راه‌های افزایش امنیت در گوشی‌های اندرویدی، روت نکردن گوشی می‌باشد.

حفظ امنیت در گوشی هوشمند: از روت کردن گوشی همراه خود اجتناب کنید

حفظ امنیت در تلفن هوشمند: 7. بالا بردن امنیت در گوشی هوشمند و مرورگرهای اینترنت

وقتی از مرورگر تلفن همراه خود استفاده می‌کنید مراقب باشید، چرا که پذیرش پیام‌هایی که ظاهر می‌شود آسان است. به عنوان مثال موافقت با ذخیره‌ی اطلاعات کاربر و گذرواژه‌ها می‌تواند برای استفاده‌های بعدی کار شما را آسان کند اما متاسفانه اگر دیگران به تلفن همراه شما دسترسی پیدا کنند نیز می‌توانند از این اطلاعات استفاده کنند. اگر زمانی که سایتی را باز می‌کنید با هشدار امنیتی مواجه شدید، به آن توجه کنید و در صورت نیاز وب‌سایت مورد نظر را ببندید. همچنین اطمینان حاصل کنید هر که سایت بانکی یا سایت‌های خرید اینترنتی که اطلاعات خود را در آنها وارد می‌کنید، دارای قفل نوار آدرس باشد تا از رمزنگاری سایت مطمئن باشید.

همیشه به URL سایت‌ها نگاه کنید و مطمئن شوید در انتهای کلمه‌ی http حرف s وجود داشته باشد. این مساله به شما اطمینان می‌دهد سایتی که می‌خواهید از آن بازدید کنید، امن است. اگر برای انجام کارهای بانکی از تلفن هوشمند خود استفاده می‌کنید بهتر است این کار را از طریق یک اپلیکیشن رسمی انجام دهید و تا حد ممکن از سایت‌ها استفاده نکنید.

حفظ امنیت در تلفن هوشمند: مرورگرهای اینترنت

حفظ امنیت در گوشی هوشمند: 8. اگر از بلوتوث استفاده نمی‌کنید، آن را خاموش کنید!

بلوتوث یک راه ارتباطی بین گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های مجهز به بلوتوث است که تا حد زیادی ایمن است اما همچنان می‌تواند آسیب‌پذیر نیز باشد. هنگام استفاده از بلوتوث به دستگاه‌هایی که به آنها متصل می‌شوید دقت کنید و بعلاوه اگر از بلوتوث استفاده نمی‌کنید، حتما آن را خاموش کنید تا از حملات احتمالی هکرها به گوشی هوشمند خود جلوگیری کرده باشید.

(اگر از اپراتور رایتل استفاده می‌کنید، مطلب شارژ اضطراری رایتل برایتان مفید خواهد بود.)

حفظ امنیت در گوشی هوشمند: خاموش بودن بلوتوث مگر در صورت لزوم

حفظ امنیت در گوشی هوشمند: 9. برای هر اکانت خود از یک رمز عبور منحصربفرد استفاده کنید

راه راحتی که خیلی از کاربران گوشی‌های هوشمند ممکن است به کار گیرند، استفاده از یک پسورد برای تمام اکانت‌ها و حساب‌های کاربری است! اما به طور جدی از استفاده‌ی مجدد از کلمات عبور خودداری کنید. وقتی هکرها و مجرمان سایبری یکی از گذرواژه‌های کاربر را به دست می‌آورند از آن برای بازکردن سایر حساب‌های کاربر نیز استفاده می‌کنند؛ بنابراین بهتر است یک کلید واحد را دست هکرها ندهید! بهترین روش این است که از یک مدیر رمز عبور برای ایجاد گذرواژه‌های منحصربفرد و غیرقابل حدس زدن استفاده کنید. مزیت password manager این است که زحمت به خاطر سپردن تمام رمزها را برای شما بر عهده می‌گیرد.

اگر به دنبال حفظ امنیت گوشی هوشمند خود هستید، استفاده از رمز‌های مختلف را فراموش نکنید.

برای حفظ امنیت در گوشی هوشمند خود از رمز‌های مختلف استفاده کنید

حفظ امنیت در گوشی هوشمند: 10. استفاده از VPN در شبکه‌های وای‌فای باز

خیلی اوقات استفاده از وای‌فای باز اجتناب‌ناپذیر است؛ برای مثال ممکن است در یک کافی‌شاپ باشید و نیاز پیدا کنید برخی از معاملات را به صورت آنلاین انجام دهید. بنابراین احتمالا به Wi-Fi محافظت‌نشده‌ی آنها متصل می‌شوید و خرید یا معاملات خود را انجام می‌دهید. اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید، پیش از استفاده از وای‌فای، بهتر است VPN خود را روشن کنید. این کار باعث می‌شود شما به صورت ناشناس آنلاین شوید و بنابراین می‌توانید از وای‌فای باز استفاده کنید و با خیال راحت به دور از چشم مجرمان سایبری، کارهای خود را انجام دهید.

استفاده از VPN در شبکه‌های وای‌فای باز برای حفظ امنیت اطلاعات گوشی

حفظ امنیت در گوشی‌های هوشمند: 11. سیستم عامل دستگاه خود را همیشه به روز نگه دارید

به روزرسانی‌های سیستم عامل گوشی‌های هوشمند برای بهبود استفاده‌ی کاربران درنظر گرفته شده است. این موضوع می‌تواند شامل هر چیزی از عملکرد تا حفظ امنیت در گوشی هوشمند باشد. اگرچه، شاید این بروزرسانی‌ها سریع باشد و کاربر از فعال کردن آن خودداری کند اما مهم است که با این بروزرسانی‌ها، سیستم عامل تلفن همراه خود را آپدیت کنید. این آپدیت‌ها می‌توانند از دستگاه‌های اندروید و iOS شما در برابر تهدیدات تازه کشف‌شده، محافظت کنند.

(شما هم به مبحث افزایش شارژدهی باتری گوشی علاقه‌مند هستید؟ پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را حتما مطالعه کنید.)

حفظ امنیت در تلفن‌های هوشمند: 12. رمزگذاری و امنیت اطلاعات گوشی

تلفن‌های هوشمند حاوی اطلاعات زیادی هستند و اگر تلفن همراه شما گم یا دزدیده شود، ایمیل‌ها، مخاطبان، اطلاعات حساب و غیره در معرض خطر قرار می‌گیرند. برای حفاظت از امنیت اطلاعات گوشی، باید مطمئن شوید که این اطلاعات رمزگذاری شده‌اند. داده‌های رمزگذاری‌شده به شکل غیرقابل خواندن ذخیره می‌شوند و بنابراین قابل درک نیستند.

اکثر گوشی‌های هوشمند دارای تنظیمات رمزگذاری هستند که می‌توانید آن را در منوی امنیتی فعال کنید. برای بررسی اینکه دستگاه iOS شما رمزگذاری شده است یا خیر می‌توانید به منوی تنظیمات بروید و سپس روی Touch ID & Passcode کلیک کنید. پس از این از شما خواسته می‌شود قفل صفحه‌ی خود را وارد کنید. در نهایت به پایین صفحه بروید که باید با Data Protection is enabled مواجه شوید؛ یعنی حفاظت از داده‌ها فعال شده است.

برای امنیت اندروید و رمزگذاری اطلاعات در گوشی‌های اندروید ابتدا باید مطمئن شوید که دستگاه شما 80% شارژ شده است. سپس به بخش امنیت (Security) دستگاه خود بروید و سپس گزینه‌ی Encrypt SD card یا رمزگذاری کارت حافظه را انتخاب کنید. رمزگذاری داده‌ها به حفظ اطلاعات شما کمک می‌کند و کارت حافظه‌ای که رمزگذاری شده، تنها قابل خواندن در دستگاه شما خواهد بود؛ به این ترتیب اگر بخواهید کارت حافظه‌ی خود را در دستگاه دیگری باز کنید ابتدا باید آن را در گوشی خود رمزگشایی کنید. فرآیند رمزگذاری یک ساعت یا بیشتر زمان می‌خواهد و در طول مدت این کار نیز نمی‌توانید از اطلاعات روی کارت حافظه‌ی خود استفاده کنید.

حفظ امنیت در تلفن‌های هوشمند: رمزگذاری و امنیت اطلاعات گوشی

حفظ امنیت در تلفن‌های هوشمند: 13. نسخه‌ی پشتیبان گرفتن از اطلاعات را فراموش نکنید!

با رعایت تمام روش‌هایی که تا اینجا برای حفظ امنیت گوشی هوشمند گفتیم تا حد زیادی می‌توانید از اطلاعات خود در برابر سوءاستفاده پیشگیری کنید اما اگر گوشی شما دزدیده شود و یا آن را گم کنید، چطور؟ چه تدبیر امنیتی می‌توان برای این موضوع در نظر گرفت؟ با تهیه‌ی یک نسخه‌ی پشتیبان از اطلاعات گوشی همراه خود، علاوه بر امکان بازیابی آنها در دستگاه جدید می‌توانید این اطلاعات را در گوشی گم شده، پاک کنید. بک‌آپ اطلاعات روی گوشی یا فضای ابری بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

امنیت در گوشی‌های هوشمند

چرا امنیت تلفن همراه مهم است؟

تلفن‌های هوشمند از پرکاربردترین وسایل الکترونیکی در زندگی روزمره‌ی ما هستند. پیشتر از تلفن‌های همراه تنها برای برقراری تماس یا ارسال پیامک استفاده می‌شد اما امروزه این دستگاه‌ها حکم رایانه‌های قابل حمل را دارند. تلفن‌های هوشمند با داشتن ویژگی‌های فراوان، شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های صرفه‌جویی در زمان به عنوان بخشی ضروری و جدایی‌ناپذیر از زندگی روزانه‌ی ما تبدیل شده‌اند.

به هر حال هر استفاده‌ای که از تلفن همراه خود داشته باشید، حفظ امنیت در گوشی هوشمند از موراد ضروری است و از داده‌های شما محافظت می‌کند. با رعایت هر کدام از مواردی که در لیست بالا ارائه کردیم می‌توانید در راستای حفظ امنیت اطلاعات کاربردی و مهم خود در گوشی‌های هوشمند اقدام کنید.

( در جدیدترین وبلاگ ایساج به معرفی بهترین آنتی ویروس‌های اندروید پرداخته‌ایم.)

حفظ امنیت اطلاعات کاربردی و مهم

منبع

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات