غیرفعال کردن اپلیکیشن‌هایی که موقعیت مکانی ما را به اشتراک می‌گذارند

زمانی‌که از تلفن همراه خود استفاده می‌کنیم نرم‌افزارهای زیادی وجود دارند که در هنگام فعالیت می‌توانند موقعیت مکانی ما را به اشتراک بگذارند. اما ممکن است به دلایل امنیتی ترجیح دهیم نخواهیم که این اپلیکیشن‌ها موقعیت مکانی ما را به اشتراک بگذارند. در این صورت چکار باید بکنیم؟ راه‌های مختلفی برای مخفی کردن موقعیت مکانی افراد در تلفن‌های همراه وجود دارند که ما در این مطلب ایساج این راه‌ها را توضیح می‌دهیم. در ابتدا، بیایید بیشتر در مورد این توضیح دهیم که که نرم‌افزارهایی که موقعیت مکانی ما را به اشتراک می‌گذارند چه هستند و برای غیر فعال کردن موقعیت مکانی در اپلیکیشن ها چه کاری انجام دهیم.

اپلیکیشن‌هایی که موقعیت مکانی ما را به اشتراک می‌گذارند

پیدا کردن اپلیکیشن‌هایی که موقعیت مکانی را به اشتراک می‌گذارند در سیستم اندروید

در مطلبی جداگانه در مورد دسترسی اندروید صحبت کردیم. معمولا برنامه‌های مختلف بسته به نیازها و کاربری به دوربین، تقویم، موقعیت مکانی و غیره دسترسی دارند. روی سیستم اندروید گوشی همراه ما نرم‌افزارهایی وجود دارند که زمانیکه از آن‌ها استفاده می‌کنیم این نرم افزارها موقعیت مکانی را به اشتراک می‌گذارند (مثل اسنپ یا نقشه‌های گوگل). اما نرم‌افزارهایی هم هستند مثل اینستاگرام یا فیس‌بوک که این نرم‌افزارها به طور پیش‌فرض موقعیت مکانی برای آن‌ها همیشه فعال است.

هدف این نرم‌افزارها از فعال کردن موقعیت مکانی این است که بتوانند پست‌هایی را متناسب با موقعیت مکانی به کاربران ارائه دهند. اما اگر نخواهید موقعیت مکانی شما در یک اپلیکیشن فعال باشد، چکار باید بکنید؟ غیر فعال کردن موقعیت مکانی در اپلیکیشن ها از طریق تنظیمات گوشی انجام می‌شود که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

دسترسی برنامه‌ها به موقعیت مکانی برای برخی برنامه‌ها مانند اسنپ یا نقشه‌ی گوگل ضروری است اما این دسترسی را می‌توانید برای برنامه‌های دیگر غیرفعال کنید.

(از مطلبی که در مورد غیرفعال کردن تصحیح خودکار در اندروید نوشته‌ایم، بازدید کنید.)

اشتراک گذاشتن موقعیت مکانی توسط برنامه ها در اندروید

کدام اپلیکیشن‌ها از موقعیت مکانی ما استفاده می‌کنند؟

برای اطلاع از این‌که چه نرم‌افزارهایی از موقعیت مکانی در سیستم اندروید استفاده می‌کنند باید به بخش تنظیمات (Settings) در سیستم اندروید بروید و سپس در آن جا بخش مکان (Location) را پیدا و بر روی آن کلیک کنید. پس از این مرحله وارد بخش مجوزهای برنامه یا App Permissions شوید. در بخش مجوزهای برنامه شما می‌توانید فهرست تمام برنامه‌هایی که از موقعیت مکانی شما استفاده می‌کنند را مشاهده کنید. در این قسمت شما نرم‌افزارهایی را می‌بینید که به موقعیت مکانی شما دسترسی دارند.

اگرچه دسترسی به موقعیت مکانی برای برخی برنامه‌ها ضروری است اما در صورت لزوم می‌توانید نسبت به غیر فعال کردن موقعیت مکانی در اپلیکیشن ها اقدام کنید.

(از مطلب تاخیر شبکه 5G بازدید کنید.)

استفاده از موقعیت مکانی توسط اپلیکیشن ها

بررسی وضعیت دسترسی نرم افزارها به موقعیت مکانی و غیر فعال کردن موقعیت مکانی در اپلیکیشن ها

برخی از این نرم‌افزارها در تمام اوقات می‌توانند به موقعیت مکانی شما دسترسی داشته باشند و در کنار این نرم‌افزارها گزینه در تمام مدت مجاز (Allowed all the time) وجود دارد که نشان می‌دهد که حتی اگر این نرم‌افزارها در پس‌زمینه شما کار کنند، می‌توانند موقعیت مکانی شما را رصد کنند.

یک گروه دیگر از نرم‌افزارها در سیستم اندرویدی وجود دارند که فقط در زمان استفاده شما از خود نرم‌افزار است که آن نرم‌افزار می‌تواند به موقعیت مکانی شما دسترسی داشته باشد. دراین‌صورت، عبارت فقط مجاز در زمان استفاده (Allowed only while in use) برای این نرم‌افزار فعال است. این گزینه به این نرم‌افزارها اجازه می‌دهد که فقط در زمان استفاده از موقعیت مکانی شما استفاده کنند.

گروه دیگر از نرم‌افزارها هم هستند که بر روی آن‌ها گزینه عدم اجازه (Deny) وجود دارد. اگر شما این گزینه را انتخاب کنید، آن وقت نرم‌افزار شما به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند به موقعیت مکانی شما دسترسی داشته باشد.

برخی اپلیکیشن‌ها تنها در زمان استفاده و باز شدن برنامه می‌توانند به موقعیت مکانی شما دسترسی داشته باشند. حالت‌های دیگر این دسترسی نیز در تمام مدت مجاز و عدم اجازه است.

(از مطلب خرید سیم کارت ارزان بازدید کنید.)

بررسی وضعیت دسترسی نرم افزارها و غیر فعال کردن موقعیت مکانی در اپلیکیشن ها

مجوز برای نرم‌افزارهای اندروید و غیر فعال کردن موقعیت مکانی در اپلیکیشن ها

با توجه به توضیحات بخش قبلی شما سه گزینه را در پیش رو دارید. شما می‌توانید موقعیت مکانی را برای نرم‌افزارها در تمام مدت مجاز کنید که در این صورت باید گزینه Allowed all the time را انتخاب کنید. گاهی اوقات هم فقط می‌خواهید در زمان استفاده از همان نرم‌افزار نرم افزار موردنظرتان به موقعیت مکانی شما دسترسی داشته باشد که در این صورت، باید گزینه Allowed only while in use را انتخاب کنید. گزینه دیگر گزینه اجازه ندادن یا Deny است که با استفاده از این گزینه نرم‌افزار مورد نظر شما به هیچ وجه نمی‌تواند به موقعیت مکانی شما دسترسی داشته باشد. بنابراین، شما می‌توانید هر کدام از این گزینه‌ها را برای نرم‌افزارهای اندروید خود انتخاب کنید.

اگر قصد غیر فعال کردن موقعیت مکانی در اپلیکیشن ها را دارید باید گزینه‌ی Deny یا اجازه ندادن را انتخاب کنید.

(درباره مدیریت حافظه رم در اندروید مطالعه کنید.)

مجوز برای نرم‌افزارهای اندروید و غیر فعال کردن موقعیت مکانی در اپلیکیشن ها

غیر فعال کردن موقعیت مکانی در اپلیکیشن ها در سیستم آیفون

برای این کار اول باید به بخش تنظیمات (Settings) در سیستم آیفون و سپس بخش حریم خصوصی (Privacy) و پس‌از آن به بخش خدمات مکانی (Location Services) بروید. در این زمان شما باید از این اطمینان حاصل کنید که گزینه خدمات مکانی فعال است. در این‌جا شما فهرستی از نرم‌افزارهایی را می‌بینید که بر روی سیستم‌تان نصب شده‌اند. در این زمان شما باید نرم‌افزار مورد نظر خود را انتخاب کنید. در این‌جا شما ۴ گزینه می‌بینید:

گزینه هرگز (Never) گزینه‌ای است که مطلقاً دسترسی نرم‌افزار به موقعیت مکانی شما را لغو می‌کند. گزینه فقط در صورتی که از نرم‌افزار استفاده شود (Allowed only while in use) و با فعال کردن این گزینه نرم‌افزار شما زمانی که فقط فعال است می‌تواند به موقعیت مکانی شما دسترسی داشته باشد. گزینه بعدی دفعه بعد بپرس (Ask next time) است. با فعال کردن این گزینه شما می‌توانید از بین ۳ گزینه فقط در صورت استفاده نرم‌افزار، فقط یک‌بار استفاده یا گزینه اجازه نده را فعال کنید. گزینه آخر گزینه همیشه (Always) است. با فعال کردن این گزینه شما می‌توانید کاری کنید که نرم‌افزار شما همیشه به موقعیت مکانی‌تان دسترسی داشته باشد.

منبع مطلب

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات