چگونه حافظه‌ی رم را در گوشی‌های اندرویدی مدیریت کنیم؟

اگر شما نیز یکی از کاربران گوشی اندرویدی هستید که با مشکل کمبود حافظه‌ی رم مواجه شده‌اید می‌توانید اقداماتی برای افزایش سرعت رم خود انجام دهید. ما در ادامه‌ی این مطلب ایساج تصمیم داریم در مورد مدیریت حافظه رم در گوشی‌های اندروید نکاتی را بیان کنیم.

مدیریت حافظه رم در گوشی‌های اندرویدی

یکی از مشکلاتی که کاربران گوشی‌های اندرویدی کم و بیش با آن مواجه می‌شوند کمبود حافظه‌ی RAM است. برخی از افراد حتی برای ایجاد فضای بیشتر، از app killer یا سایر برنامه‌های مدیریت رم استفاده می‌کنند؛ اما آیا خالی کردن حافظه رم گوشی اندروید یا مدیریت دستی حافظه رم در اندروید واقعا منطقی است؟ تلفن‌های هوشمند مسیری طولانی را طی کرده‌اند و هر ساله عملکرد یا امکانات جدیدی به آنها اضافه می‌شود. برخی از تلفن‌های هوشمند مجهز به حافظه‌ی رم بالایی هستند که گاهی حتی نصف آن هم برای یک کاربر معمولی می‌تواند زیاد باشد! با وجود این، هنوز موبایل های هوشمند زیادی هست که حافظه‌ی رم کمی دارند که باعث کند شدن عملکرد آنها با گذشت زمان می‌شود.

حافظه‌ی رم چیست؟

تلفن هوشمند مانند هر نوع رایانه‌ای، دارای انواع مختلفی از حافظه است که از نظر سرعت، قیمت و عملکرد با یکدیگر متفاوت هستند. برای مثال، حافظه‌ی داخلی (Internal Storage) معمولا ارزان و کند است و حتی اگر به منبع تغذیه متصل نباشد، به طور مداوم در حال ذخیره‌سازی داده‌ها و اطلاعات است. در نتیجه این حافظه‌ی داخلی مکانی برای ذخیره‌ی داده‌های اپلیکیشن‌ها و همینطور عکس‌ها و ویدئوهای کاربران است.

در مقابل حافظه‌ی رم RAM (یا حافظه‌ی دسترسی تصادفی – Random Access Memory) گران است اما بسیار سریع‌تر از حافظه‌ی داخلی عمل می‌کند. با این حال اگر به یک منبع تغذیه متصل نشود همه چیز را فراموش خواهد کرد. حافظه رم در اندروید به عنوان یک لایه و سطح برای برنامه‌ها عمل می‌کند و وظیفه‌ی ذخیره‌سازی داده‌های موقتی مورد نیاز برای استفاده از تلفن همراه را بر عهده دارد.

حافظه رم گوشی‌ها محلی برای ذخیره‌سازی داده‌های موقت است و عملکرد سریع‌تری نسبت به حافظه‌ی داخلی دارد.

(در مورد حذف برنامه های پیش فرض اندروید نیز مطالعه کنید.)

حافظه‌ی رم چیست؟

مدیریت حافظه رم در اندروید – آیا پر شدن حافظه‌ی رم نگران‌کننده است؟

با استفاده‌ی مداومی که از تلفن همراه خود داریم و نصب کردن برنامه‌های مختلف، پس از مدتی حافظه‌ی داخلی دستگاه پر می‌شود. این حافظه باید تا حدی خالی شود تا بتوان برنامه‌های جدیدی راه‌اندازی کرد. سیستم اندروید معمولا این کار را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد و نیازی نیست شما کار خاصی انجام دهید. این تصور که باید حافظه‌ی رم گوشی اندروید را به صورت دستی پاک کنید کاملا اشتباه است.

حافظه‌ی رم خالی به این معنی است که شما باید به طور مداوم برنامه‌ها را راه‌اندازی مجدد کنید. این کار متعاقبا هزینه‌ی زیادی می‌خواهد و زمان‌بر است و مهم‌تر از همه عمر باتری را کاهش می‌دهد.

این مساله که حافظه‌ی رم تلفن هوشمند شما پر شده، بد نیست و حتی مطلوب است! از آنجایی که اندروید ریشه در لینوکس و یونیکس دارد، هسته‌ی سیستم لینوکس قوانینی برای مدیریت حافظه وضع کرده است. این قوانین از این فلسفه پیروی می‌کنند که حافظه‌ی داخلی خالی به معنای حافظه‌ی هدررفته است.

(مطلب ریکاوری گوشی اندروید نیز می‌تواند برای شما مفید باشد.)

آزاد کردن حافظه = هدر دادن حافظه!

اگر تلفن هوشمند خود را روشن کنید و چند برنامه را باز کنید، همه‌ی این برنامه‌ها در حافظه باقی می‌مانند. اگر برنامه‌ای را باز کنید، سپس به صفحه نمایش اصلی بروید و دوباره به برنامه‌ی مورد نظر برگردید، این برنامه تقریبا سریع بارگیری می‌شود. این مساله به این دلیل است که اپ مورد نظر شما به نوعی در حافظه‌ی داخلی باقی می‌ماند و به لطف این حافظه، پردازنده‌ی تلفن هوشمند می‌تواند فورا عمل کند.

اما اگر شما از برنامه‌های task-killer استفاده می‌کنید و یا به طور معمول از ویژگی‌های صرفه‌جویی در رم استفاده می‌کنید که به طور مداوم فرآیندها را در پس زمینه می‌بندند، باید زمان بیشتری صبر کنید تا برنامه‌های شما دوباره اجرا شوند. این روش مدیریت حافظه رم در اندروید حتی می‌تواند به ضرر تلفن‌های هوشمند قدرتمند باشد!

آزاد کردن دائم حافظه رم در اندروید سرعت عملکرد برنامه‌ها و باز شدن آنها را کند می‌کند و می‌تواند به مرور به ضرر گوشی‌ شما باشد.

(از مطلب حفظ امنیت در گوشی های هوشمند نیز بازدید کنید.)

مدیریت حافظه رم در اندروید – آیا پر شدن حافظه‌ی رم نگران‌کننده است؟

مدیریت حافظه رم در اندروید – چه زمانی می‌توانیم حافظه‌ی رم را پاک کنیم؟

با توجه به اینکه برخی از تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند گزینه‌ای برای پاک کردن دستی حافظه‌ی رم قرار داده‌اند شاید این تصور ایجاد شود که این کار می‌تواند ضروری باشد. اما حقیقت این است که بستن برنامه‌ها برای باز کردن فضای حافظه‌ی RAM تنها در چند مورد خاص می‌تواند کاربردی باشد. به طور کلی توصیه نمی‌شود که به عملکرد یک برنامه خاتمه بدهید یا کل حافظه را پاک کنید.

با وجود این در برخی شرایط ممکن است به این کار احتیاج پیدا کنید؛ مانند زمانی که یک برنامه خراب شده و یا آنطور که باید، عمل نمی‌کند. برای مثال ممکن است مرورگر شما بسیار کند عمل کند و یا خطاهای نمایش زیادی داشته باشد و یا ممکن است با بارگذاری برنامه‌هایی مانند فیس بوک یا توییتر مشکل داشته باشید. حتی داغ شدن بیش از حد گوشی شما نیز ممکن است به خاطر خرابی برخی از برنامه‌ها باشد. در صورت بروز مشکلاتی این چنینی، خاتمه دادن به برنامه‌ی آسیب‌دیده می‌تواند منطقی باشد و یا می‌توانید حافظه‌ی رم را پاک کنید.

گاهی اوقات بستن برنامه در نمای مولتی‌تسکینگ می‌تواند برای رفع مشکل حافظه رم کافی باشد؛ اما این کار ممکن است موثر نباشد چرا که به جای خاتمه دادن به عملکرد آن، صرفا نمای کلی آن را حذف کرده‌ایم!

(از مطلب نحوه دانلود ویدئو از یوتیوب در بلاگ ایساج دیدن کنید.)

مدیریت حافظه رم در اندروید – چه زمانی می‌توانیم حافظه‌ی رم را پاک کنیم؟

مدیریت حافظه RAM در اندروید – مشاهده‌ی میزان استفاده از رم و بستن برنامه‌ها

اگر بستن یک برنامه در منوی مولتی‌تسکینگ کمکی نمی‌کند، شاید لازم باشد رویکرد سخت‌تری اتخاذ کنید و برنامه را به صورت دستی ببنیدید. این کار را می‌توان از طریق منوی تنظیمات انجام داد. بعلاوه از این طریق می‌توانید متوجه شوید کدام برنامه‌ها بخش زیادی از حافظه‌ی RAM را اشغال کرده‌اند و در پاکسازی بعدی می‌توانید به سراغ کدام برنامه‌ها بروید. بنابراین برای نمایش میزان RAM مورد استفاده باید وارد تنظیمات تلفن هوشمند خود شوید. سپس منوی برنامه‌ها (Apps) را باز کنید و برنامه‌های فعال را مشاهده کنید.

در اندروید مارشمالو به بعد این گزینه دارای ورودی خاص خود در با نام Memory است با این حال ممکن است با توجه به انواع گوشی این موضوع کمی متفاوت باشد. برای بستن کامل یک برنامه باید وارد اطلاعات مربوط به آن برنامه شوید. در این قسمت می‌توانید دکمه‌ی خاتمه‌ی برنامه (Force stop) را پیدا کنید. راه‌اندازی مجدد برنامه‌ی مورد نظر شما بلافاصله بعد از خاتمه دادن به آن گاهی اوقات خارج از کنترل شماست.

با انتخاب سایر برنامه‌های موجود می‌توانید ببینید کدام یک از آنها بیشترین بخش از حافظه را پر کرده‌اند. در صورتی که مشکل شما برطرف نشد، ری‌استارت کردن یا راه‌اندازی مجدد تلفن هوشمند می‌تواند کمک‌کننده باشد.

(در مطلب ترفند اینستاگرام با ویژگی‌های جالب این برنامه اشنا شوید.)

مدیریت حافظه RAM در اندروید – مشاهده‌ی میزان استفاده از رم و بستن برنامه‌ها

مدیریت حافظه رم در اندروید – حذف برنامه‌های که حجم زیادی از حافظه را مصرف می‌کنند

با وارد شدن به تنظیمات و منوی برنامه‌ها می‌توانید مشاهده کنید که هر کدام از برنامه‌ها چه میزان از فضای حافظه‌ی رم گوشی شما را پر کرده‌اند و بعلاوه می‌توانید برنامه‌هایی که مدتهاست از آنها استفاده نکرده‌اید یا مشکوک به نظر می‌رسند را حذف نصب کنید. برای این کار برنامه‌ی مورد نظر خود را انتخاب کنید و به سادگی گزینه‌ی حذف نصب (Uninstall) را انتخاب کنید. اگر این امکان وجود نداشت باید حقوق پیشرفته یا advanced rights برنامه را حذف کنید.

معمولا این اجازه را در زمان نصب برنامه به آن می‌دهید اما برای این کار می‌توانید به تنظیمات و سپس امنیت (Security) و بعد از آن مدیریت دستگاه (Device Administrators) بروید و تیک کنار آن برنامه را بردارید. حالا می‌توانید آن برنامه را حذف نصب کنید.

پاک کردن برنامه‌هایی که حجم زیادی از حافظه را اشغال می‌کنند می‌تواند برای مدیریت حافظه رم در اندروید موثر باشد.

(در بلاگ ایساج بخوانید: بهترین آنتی ویروس برای اندروید)

مدیریت حافظه رم در اندروید – حذف برنامه‌های که حجم زیادی از حافظه را مصرف می‌کنند

بایدها و نبایدهای مدیریت حافظه RAM در گوشی‌های اندرویدی

در این مطلب به بایدها و نبایدهای مدیریت حافظه‌ی رم در اندروید اشاره کردیم و بیان کردیم که پاک کردن حافظه‌ی رم به طور کلی ضروری نیست. با وجود این اگر با برنامه‌ای به مشکل برخوردید و عملکرد تلفن هوشمند شما کاهش پیدا کرد می‌توانید اقدامی برای رفع آن انجام دهید. دستگاه‌های اندروید به طور کلی از فضای رم به طور بهینه استفاده می‌کنند.

بستن برنامه‌ها در پس‌زمینه می‌تواند عملکرد دستگاه را بهتر کند اما ربطی به کارآیی حافظه‌ی RAM ندارد و البته این موضوع، اصلا مساله‌ی بدی نیست. مدیریت خودکار رم در اندروید یکی از کارآمدترین و سریع‌ترین سیستم‌هایی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. بنابراین مدیریت حافظه را به اندروید بسپارید و سیستم عامل به خودی خود از آن مراقبت می‌کند.

منبع مطلب

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات