بدافزار چیست و چگونه می‌توان آن‌ها را بر روی کامپیوتر و گوشی شناسایی و حذف کرد؟

در این متن با عبور از تاریخچه‌ی پیدایش بدافزار ها و ویروس ها، موارد مهم و چالش برانگیزی مثل: بدافزار چیست، شناسایی بد افزار در کامپیوتر، بد افزار پگاسوس، بد افزار آیفون، بدافزار های اندروید، بدافزار به انگلیسی، بدافزار تروجان، بدافزار جوکر، ضد بدافزار، بد افزار موبایل، انواع بدافزار malware و نصب بدافزار شرح می‌دهیم.

بد افزار چیست و چگونه می‌توان آن‌ها را بر روی کامپیوتر و کامپیوتر و گوشی شناسایی و حذف کرد؟

در زندگی امروز ما استفاده از کامپیوتر، گوشی هوشمند و بسیاری از دستگاه‌های هوشمند دیگر یک امر عادی شده‌ است. ما امروز با اتصال به اینترنت به‌ راحتی می‌توانیم مدت‌ها در دنیای مجازی سرگرم بوده و در کمترین زمان اطلاعات مورد نظر خود را بیابیم، فرایندهای تجاری خود را انجام دهیم، با افراد در نقاط مختلف دنیا ارتباط برقرار کنیم و بسیاری از کارهای دیگری را انجام دهیم که شاید یک قرن پیش انجام آن‌ها امکان‌پذیر نبود. پیشرفت‌های تکنولوژیکی در زمینه فناوری ارتباطات باعث شده تا بسیاری از جوانب زندگی ما آسان‌تر شوند. اما این پیشرفت‌ها بدون هزینه نبوده‌ است. چیزی از پیدایش دنیای مجازی نگذشته بود که سر و کله انواع ویروس و بد افزارها (Malware) پیدا شد. ما در این متن از ایساج می‌‌خواهیم خیلی اساسی به موضوع اینکه بد افزار چیست و آن‌ها چگونه می‌توانند دنیای مجازی ما را مختل کنند بپردازیم.

(چجوری سیم کارتم رو شارژ کنم؟ ما در مطلب راهنمای کامل نحوه شارژ سیم کارت همراه اول به شما آموزش می‌دهیم.)

بد افزار چیست

 

پیشرفت در حوزه ارتباطات و ظهور بد افزارها

با افزایش پیشرفت در حوزه ارتباطات این مسئله اجتناب‌ ناپذیر بود که مسلماً پیچیدگی‌ها و نقص‌هایی هم در این حوزه به وجود می‌آید. بد افزار ها یکی از مشکلات و پیچیدگی‌هایی هستند که با ورود فناوری اینترنت، کامپیوتر و گوشی هوشمند هم پدیدار شدند. بد افزارها انواع مختلفی دارند و به شیوه‌های مختلفی می‌توانند وارد سیستم‌های نرم‌افزاری کاربران شوند.

برای مثال، یک بدافزار اندروید وارد سیستم اندرویدی شما شده‌ است. شما چگونه می‌توانید این ویروس بدافزار را در سیستم تلفن‌همراه خود تشخیص دهید؟ چگونه می‌توانید آن را حذف کنید؟ ما در این مقاله در مورد بدافزار، انواع بدافزار malware، تاریخچه بدافزار و روش‌های حذف بدافزار صحبت می‌کنیم. ابتدا اجازه دهید به سراغ تعریف خود بدافزار برویم. اصلاً بدافزار چیست؟ و اولین بدافزار در چه زمانی پدیدار شد؟

(با استفاده از کد دستوری مانده اینترنت ایرانسل، از اینترنت باقی مانده خط خود مطلع شوید.)

بدافزار چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده بد افزار یا بدافزار به انگلیسی یعنی Malware را تعریف کنیم بد افزار یک نوع نرم‌ افزار مزاحم و نفوذی است که هدف آن آسیب‌ رساندن و نابود کردن سیستم‌های کامپیوتری است. واژه‌ی بدافزار به نوعی مخفف عبارت نرم‌ افزار بد است. بد افزارها انواع بسیاری دارند. ویروس‌ ها، کرم‌ ها، تروجان ها،آگهی افزار ها، جاسوس افزار ها و باج‌افزار ها نمونه‌های معمولی از انواع بدافزار ها هستند.

بدافزار به انگلیسی

تاریخچه‌ای کوتاه از بد افزار: اولین بد افزار در چه زمانی و توسط چه کسی به وجود آمد؟

اگر ما بخواهیم به تاریخچه پیدایش بد افزارها در حوزهٔ کامپیوتر نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که تقریباً بد افزارها از همان زمان حضور کامپیوترها وجود داشته‌اند. شاید بتوان پیدایش ایده‌ی بد افزار را به سال ۱۹۴۹ برگرداند. در آن زمان یک دانشمند علوم کامپیوتری به نام جان فون نیومن مقاله‌ای را بنام «نظریه و سازماندهی ماشین‌هایی پیچیده» نوشت.

او در این مقاله بر روی موضوع «چگونه یک برنامه کامپیوتری می‌تواند خود را تکثیر کند» می‌پردازد. چند سال بعد، در دهه ۵۰، برخی از برنامه‌نویسان کامپیوتری ایده نیومن را عملی کردند و یک بازی کامپیوتری را طراحی کردند که در این بازی، برنامه‌نویس‌ها کنترل جاندارهای نرم‌افزاری در کامپیوتر را به دست می‌گرفتند. هدف این جاندارهای نرم‌ افزاری این بود که آن‌ها با هم رقابت می‌کردند تا کنترل کامپیوتر را به دست بگیرند.

(مطلب انتقال شارژ همراه اول نیز می‌تواند برایتان مفید باشد.)

  • آغاز دوران ویروس‌ ها و بد افزار های کامپیوتری

در اوایل دهه ۷۰ بود که اولین ویروس‌ های کامپیوتری یا بدافزار های واقعی سر و کله‌شان پیدا شد. معمولاً اولین ویروس ساخته‌ شده را به باب توماس نسبت می‌دادند. نام این ویروس Creeper بود و به این منظور طراحی‌ شده بود که خود را در سیستم‌های دیگر کپی کند. زمانی‌که Creeper این عمل را انجام می‌داد این پیام در سیستم‌های کامپیوتری دیگر نمایان می‌شد: «من Creeper هستم؛ اگر می‌توانی من را بگیر.»

با این‌ وجود، ویروس به‌ عنوان یک مفهوم رسمی تا اواسط دهه ۸۰ ناشناخته بود. سرانجام، فردی بنام کوهن، در پایان‌نامهٔ دکترای خودش در سال 1986، مفهوم ویروس را مطرح کرد. تعریف او از ویروس به این‌گونه بود: «برنامه‌ای که برنامه‌های دیگر را آلوده می‌کند و آن‌ها را تغییر می‌دهد تا بتواند نسخه پیشرفته‌تری از خودش بسازد.»

  • پیشرفت و افزایش انواع بد افزارها در فضای مجازی

با گذشت سال‌ها و پیشرفت‌های شگرف در حوزه‌های کامپیوتر، تولید بد افزارها هم پیشرفت کرده است. تا کنون برآورد شده است  که بد افزارها، حدود یک‌ سوم از کامپیوترهای دنیا را آلوده کرده‌اند. صنعت بد افزارها به‌ قدری پیشرفت کرده که حتی تبدیل به نوعی اسلحه شده و از بد افزارها در جنگ‌های امنیتی و سایبری هم استفاده می‌شود. حالا که کمی در مورد تاریخچه بدافزارها از صحبت کردیم، بیایید به سراغ انواع بدافزار برویم.

تاریخچه‌ای کوتاه از بدافزار

انواع بد افزار malware و شناسایی بدافزار در کامپیوتر

بد افزارها انواع بسیار متفاوتی دارند. ما در این بخش در مورد چند نوع بدافزار که بسیار معمول هستند و بسیاری از سیستم‌های کامپیوتری را آلوده می‌کنند و کمی هم درمورد شناسایی بدافزار در کامپیوتر توضیح خواهیم داد.

  1. بدافزار تروجان

تروجان، بدافزاری است که اسم خود را از یک افسانه قدیمی یونانی بنام اسب تروجان گرفته‌ است. در این افسانه ارتش یونان باستان اهالی شهرک تروآ را فریب می‌دهند تا یک اسب چوبی غول پیکر را وارد شهر خود کنند. مردم شهر تروآ نیز این اسب را به‌عنوان هدیه پذیرفتند.

غافل از اینکه، این اسب حامل سربازان یونانی بود که قصد آن‌ها تصاحب شهر تروآ بود. زمانی که مردم اسب چوبی را وارد شهر کردند سربازان از اسب بیرون آمده و شهر را تصاحب کردند. بد افزار تروجان عملکردی مشابه با عملکرد اسب تروجان دارد.

این نرم‌افزار در ظاهر به چشم کاربران مثل یک نرم‌ افزار کاربردی و خوب به‌نظر می‌آید، بطوریکه کاربر ترغیب می‌شود تا آن نرم‌ افزار را روی سیستم خود نصب کند. پس‌ از نصب، تروجان این بدافزار بلافاصله حمله خود را به سیستم شما آغاز می‌کند. تروجان یکی از مضرترین و آسیب زننده‌ترین بدافزارها است.

( در وبلاگ ایساج مطلبی در خصوص پیامگیر صوتی ایرانسل نوشته‌ایم.)

  1. آگهی افزار

فرض کنید که شما  وارد وب‌سایتی می‌شوید که در قسمت بالایی و قسمت جانبی صفحه وب‌سایت پر از بنرها و آگهی‌های تبلیغاتی است. دیدن تبلیغات ممکن است بسیار آزاردهنده باشد و گاهی اوقات هم اگر شما روی آن‌ها کلیک کنید باعث بازکردن صفحه‌های پاپ آپ می‌شود.

در بیشتر موارد هدف آگهی افزارها دزدیدن اطلاعات کاربران کامپیوتری نیست و بیشتر هدف آن‌ها ترغیب کاربران برای بازکردن و بستن این پنجره‌ها است. البته، بعضی اوقات اگر شما با گوشی تلفن‌تان بخواهید این پنجره‌ها را باز کنید ممکن است شارژ تلفن همراه‌تان خیلی سریع تمام شود.

در بقیه موارد، آگهی افزارها می‌توانند از این تبلیغات استفاده کنند تا اطلاعات شخصی کامپیوتر شما را بدزدند. برخی از هکرها هم از این تبلیغات استفاده می‌کنند تا شما با کلیک بر روی آن‌ها برایشان درآمدزایی کنید.

  1. جاسوس افزار

جاسوس افزار یکی از معمول‌ترین خطرات امنیتی در حوزه اینترنت برای کاربران اینترنتی است. معمولاً جاسوس افزارها بدون آگهی آگاهی کاربران اینترنتی، وارد سیستم آن‌ها می‌شوند و به این صورت می‌توانند از اطلاعاتی که در سیستم آن‌ها وجود دارد مطلع شدند (برای مثال، شمارهٔ کارت‌های اعتباری، اطلاعات بانکی، پسوردها، سابقه جستجوی جستجوگرها و بسیاری از موارد دیگر).

همچنین، تشخیص وجود جاسوس افزارها هم کار دشواری است. مثلاً شما می‌خواهید نرم‌افزاری را روی سیستم‌تان نصب کنید و یکی از لازمه‌های نصب، این است که شما آنتی ویروس خود را غیرفعال کنید یا طوری آن را تنظیم کنید تا که وجود این بد افزار را نادیده بگیرد. معمولاً جاسوس افزارها به این صورت خیلی راحت وارد سیستم کامپیوتر می‌شوند و می‌توانند بر روی اطلاعات کاربر جاسوسی کنند و آن اطلاعات را به افراد دیگر هم انتقال دهند.

  1. ویروس کامپیوتری

ویروس‌ های کامپیوتری نوعی بد افزار هستند که با ورود به سیستم‌های کامپیوتری دیگر، تکثیر می‌شوند و کد رمز خود را وارد آن سیستم می‌کنند. اگر عمل تکثیر ویروس‌ های کامپیوتری در سیستم کامپیوتری موفقیت‌آمیز باشد آن نواحی را آلوده می‌کند.

ویروس‌های کامپیوتری هم می‌توانند فایل‌های سیستم میزبان خود را به‌گونه‌ای تغییر دهند تا به کامپیوتر دیگر منتقل شوند. با اینکه ویروس‌های کامپیوتری سابقه‌ای قدیمی دارند، اما امروزه معمولاً ویروس‌های کامپیوتری تقریباً دیگر وجود نداشته و دیگر رایج نیستند.

همچنین، فناوری‌های حوزه امنیت سایبری باعث شده که از ورود بسیاری از ویروس‌های کامپیوتری جلوگیری شود. با این‌ حال، اگر یک ویروس واقعی وارد سیستم کامپیوتری شود حذف کردن آن کار بسیار دشواری است، بطوریکه حتی بهترین و پیشرفته‌ترین نرم‌افزارهای امنیتی و آنتی‌ویروس‌ ها هم ممکن است نتوانند جلوی آن را بگیرند.

(مطلب پر بازدید کد دستوری مانده اینترنت همراه اول را از دست ندهید.)

  1. کرم‌های کامپیوتری

عملکرد کرم‌ های کامپیوتری خیلی شبیه به ویروس‌ های کامپیوتری است، اما سابقه کرم‌ های کامپیوتری قدیمی‌تر از ویروس‌ های کامپیوتری است. تاریخچه کرم‌ های کامپیوتری را می‌توان به زمان کامپیوترهای غول پیکر قدیمی برگرداند. کرم‌های کامپیوتری در دهه 90 بسیار معمول بودند و در این دهه بود که آن‌ها به عنوان فایل‌های پیوست در ایمیل‌ها به کاربران ارسال می‌شدند.

با باز کردن ایمیل حاوی کرم ها، آن‌ها وارد سیستم‌های کامپیوتری شده و سیستم‌ها را آلوده می‌کند. کرم‌ ها هم مثل ویروس‌ ها، در سیستم کامپیوتری تکثیر شده و می‌توانند از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر منتقل شوند. عملکرد آن‌ها در سیستم‌های کامپیوتری مثل ویروس‌ها است. کرم‌ ها اطلاعات حساس کاربران را می‌دزدند، فایل‌ها را آلوده کرده و مشکلات بسیاری را برای سیستم به وجود می‌آورند.

  1. باج‌ افزار

آنچه که می‌شود از اسم باج‌ افزار متوجه شد، بدافزاری است که از اطلاعات حساس کاربران بر علیه آن‌ها استفاده کرده و از آن‌ها باج می‌گیرد. عملکرد باج‌ افزار به این صورت است که آن‌ها به سیستم کامپیوتر یا دستگاه تلفن شما دسترسی پیدا خواهند کرد و سپس، داده‌های حساس و سرّی (مثل رمزهای بانکی یا رمز ارزهایی مثل بیت کوین) را رمزگذاری می‌کنند و مانع از دسترسی شما به آن‌ها می‌شوند. سپس، آن‌ها از شما باج می‌خواهند و تا زمانیکه شما هزینه مورد نظر آن‌ها را پرداخت نکنید، نمی‌توانید به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنید.

معمولاً بد افزارها وقتیکه وارد سیستم کاربر می‌شوند، کاربران از آن‌ها هیچ اطلاعی ندارند. اما ماهیت عملکرد باج‌ افزار با بسیاری از بد افزارهای دیگر متفاوت است و افرادی که از باج‌ افزارها استفاده می‌کنند تا از افراد دیگر باج‌ گیری کنند اغلب در زمان کوتاهی کاربر را از حضور خود در سیستم‌شان مطلع خواهند ساخت.

  1. بد افزار Wiper

حملاتی که با به‌وسیلهٔ بد افزار Wiper صورت می‌گیرند تنها یک هدف دارند: نابود کردن و حذف کردن تمامی اطلاعات کاربر بر روی سیستم کامپیوتر. معمولاً دیگر حملات بد افزاری هدف‌هایی مثل جاسوسی، آلوده کردن فایل‌ها و باج‌خواهی دارند اما در مورد Wiper اینطور نیست.

در بیشتر موارد، حملات Wiper بسیار مخرب هستند و تمام داده‌های یک سیستم را کاملاً از بین می‌برند، به‌ طوریکه احتمال و بازیابی داده‌ها بسیار کم و حتی غیر ممکن به‌نظر می‌رسد. گاهی اوقات هم هکرها از حملات Wiper به‌عنوان یک تاکتیک انحرافی استفاده می‌کنند تا اطلاعات سیستم دیگر را بدزدند.

  1. بد افزار بات نت

بات نت شبکه‌ای از کامپیوترها است که به یکدیگر متصل هستند و بدافزار بات نت، بدافزاری است که کنترل این شبکه کامپیوترها را به دست می‌گیرد. شبکه کامپیوترهای بات نت با اینترنت به یکدیگر متصل هستند. وقتی بات نت وارد این سیستم شبکه کامپیوتری می‌شود و آن‌ها را آلوده می‌کند می‌تواند به مجرمان سایبری این امکان را بدهد تا از راه دور این شبکه کامپیوتری را کنترل کنند و حملات سایبری خود را در مقیاس بسیار بیشتری انجام دهند.

یکی از مثال‌های معروف حمله بات نت حمله Mirai در سال 2016 است. Mirai یک شبکه کامپیوتری بود که بیش‌ از ۱۰۰ هزار کامپیوتر در آن با اینترنت به همدیگر متصل شده بودند. در سال 2016 این کنترل این شبکه به دست مجرمان سایبری افتاد و آن‌ها به چندین شرکت امنیت سایبری حمله کردند و باعث شدند که ترافیک زیادی (حدوداً ۱ ترابایت بر ثانیه) برای وب سایت‌های این شرکت به وجود بیاید. همچنین، هکرها توانستند بسیاری از زیرساخت‌های امنیتی شرکت‌ها را کشف کنند.

  1. بد افزار استخراج رمز ارز

اخیراً مدتی است که استفاده از رمز ارز بسیار رایج شده‌ است. کاربران کامپیوتری می‌توانند با قدرت پردازش هسته مرکزی کامپیوتر رمز ارزها را به‌طور آنلاین استخراج کنند. دراین‌بین هکرهایی هم وجود دارند که می‌توانند با بدافزارهایی که هدفشان استخراج رمز ارز است این رمز ارزها را از کاربران دیگر بدزدند.

در واقع، استخراج رمز ارز استفاده غیرقانونی یک کاربر از کامپیوتر کاربر دیگر است تا بتواند رمز ارزهای او را استخراج کند. برای مثال، هکرها به کامپیوتر کاربری که می‌خواهند به آن نفوذ کنند لینک یا ایمیلی را می‌فرستند که در آن استخراج رمز ارزها انجام می‌شود.

اگر کاربر آن ایمیل را باز کند یا روی آن لینک کلیک کند، این رمز در کامپیوتر آن فرد بارگذاری شده و شروع به استخراج رمز ارزها می‌کند. درهرصورت، فعالیت بد افزار رمز ارز در کامپیوتر کاربر مخفیانه است و معمولاً کاربران متوجه نیستند که که هکرها دارند از کامپیوتر آن‌ها برای استخراج رمز ارز استفاده می‌کنند.

(چگونه شماره‌های مزاحم را مسدود کنیم؟ ما در مطلب بلاک کردن شماره تلفن در اندروید به شما آموزش می‌دهیم.)

  1. بد افزار روت کیت

روت کیت بد افزاری است که هدف آن دسترسی کنترل از راه دور یک نرم‌ افزار کامپیوتری است. هکرها با نصب بدافزار روت کیت می‌توانند فایل‌های کامپیوتر هدف خود را اجرا کنند، اطلاعات حساس روی آن را بدزدند، تنظیمات سیستم کامپیوتری را تغییر دهند یا بدافزارهای دیگر را وارد سیستم کنند.

در بیشتر اوقات بدافزار روت کیت نرم‌ افزار یک سیستم را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما در بعضی موارد می‌تواند برای کامپیوترها مشکلات سخت افزاری هم به وجود بیاورد. روت کیت یکی از خطرناک‌ترین بدافزارها در فضای سایبری محسوب می‌شود، چون علاوه‌ بر پنهان کردن خود می‌تواند برنامه‌های امنیتی و  نرم افزارهای مبارزه با بدافزار در کامپیوتر را هم مختل کند.

  1. بد افزار بدون فایل

بدافزار بدون فایل نوعی بد افزار است که برخلاف ویروس‌ های کامپیوتری نیازی به فایل‌های آلوده‌ شده ندارد تا سیستم کامپیوتری را آلوده کند. این نوع بدافزار از برنامه‌های کامپیوتری استفاده می‌کند که استفاده از آن‌ها رایج است و از آن‌ها برای اجرای یک رمز آلوده‌کننده در حافظه کامپیوتر استفاده می‌کند.

بیشتر بدافزارها نیاز به یک عامل مهاجم در سیستم کامپیوتری دارند تا بتوانند رمز خود را وارد سیستم کنند، اما این نوع بدافزار احتیاج به هیچ عامل مهاجمی ندارد. بدافزار بدون فایل به‌خوبی می‌تواند در سیستم کامپیوتر خودش را مخفی کند، بطوری که شناسایی آن توسط آنتی‌ویروس‌ها و سیستم‌های امنیتی سیستم دشوار است.

انواع بد افزارها و شناسایی بد افزار در کامپیوتر

بد افزار موبایل

ما در بخش‌ها های قبلی بیشتر به معرفی بدافزارهایی پرداختیم که سیستم‌های کامپیوتری را آلوده می‌کنند. امروزه بسیاری از کاربران به دلیل سرعت بیشتر موبایل‌ها و دسترسی راحت‌تر به آن‌ها بیشتر به کار با موبایل‌ها روی می‌آوردند. این مسئله باعث شده که مجرمان فضای سایبری و هکرها هم توجه خود را به موبایل‌ها و نرم افزارهایی که بر روی موبایل‌ها نصب‌ شده بیشتر معطوف کنند.

بدافزار موبایل بدافزاری است که مخصوصاً بر روی گوشی‌های هوشمند و موبایل‌ها طراحی‌شده و هدف آن حمله به سیستم عامل است که بر روی موبایل‌ها نصب شده‌اند.

آگاهی از انواع بدافزار موبایل برای کاربران آن بسیار مهم است، زیرا علاوه‌بر افرادی که از گوشی‌های تلفن‌ همراه خودشان برای مصارف شخصی استفاده می‌کنند، بسیاری از کسب‌ و کارها هم آب به‌ طور روز افزون از موبایل‌ها برای انجام فرایندهای کاری خود استفاده می‌کنند. ما در این بخش به معرفی چند نوع بدافزار رایج که سیستم‌های موبایل را آلوده می‌کنند می‌پردازیم.

  1. بدافزار پگاسوس

بدافزار پگاسوس (Pegasus Spyware) یک نوع جاسوس افزار است که می‌تواند دستگاه‌های IOS یا سیستم‌های اندرویدی را هک کند. این جاسوس افزار می‌تواند داده‌های بسیار زیادی را از دستگاه هک شده مثل پیام‌های متنی، ایمیل‌ها، اطلاعات صوتی و اطلاعاتی که از نرم‌افزارهای نصب‌شده روی گوشی بدست می‌آیند را بدزدد (مثل اطلاعات نرم‌افزارهایی مثل اینستاگرام).

نحوه آلوده کردن سیستم‌های اندرویدی توسط پگاسوس بسیار آسان است. در ابتدا هکر به گوشی کاربر از طریق یک ایمیل، پیام رسانه اجتماعی یا پیام متنی لینک، وب‌سایت، یا پیامی را ارسال می‌کند.

کافی است که فقط کاربر بر روی آن پیام یا لینک کلیک کند و به این صورت، این جاسوس افزار را وارد سیستم خود می‌کند. بدافزار پگاسوس دارای یک رمز آلوده‌ کننده است. وقتی این رمز وارد سیستم اندروید و می‌شود بر روی فعالیت‌های کاربر در آن دستگاه جاسوسی می‌کند.

(اگر از اپراتور ایرانسل استفاده می‌کنید، مطلب شارژ اضطراری ایرانسل می‌تواند برایتان کارآمد باشد.)

  1. بد افزار آیفون

آیفون‌ها به دلیل امنیت بالای خود توسط بسیاری از کاربران به‌عنوان یک اسمارت فون ایده‌آل در نظر گرفته می‌شوند. با این‌ وجود، با تمام امنیتی که سیستم‌های آیفون دارند، سیستم‌های بسته IOS نمی‌توانند آیفون را در مقابل تمام خطرات سایبری محافظت کنند.

در بعضی مواقع هم سیستم‌های آیفون تحت حملات سایبری و بدافزارها هم قرار می‌گیرند. بدافزارهای سیستم آیفون بسیار محدود هستند و این‌هم به دلیل سیاست‌های سخت‌گیرانه شرکت اپل برای اسمارت فون ها و دستگاه‌های هوشمند خود است. اما در مواقع نادری بدافزار یا ویروسی می‌تواند وارد سیستم آیفون شود و دلیل عمده ورود آن جیل بریکینگ (jail breaking) است.

  • جیل بریکینگ: نقض امنیتی در دیوار محکم آیفون

جیل بریکینگ به زبان ساده کارکردی است که به واسطه آن می‌توان از محدودیت‌های سفت‌ و سخت اپل برای دستگاه‌های هوشمندش گذشت و ویژگی‌های بیشتری را روی آیفون‌ها پیاده‌سازی کرد. برای مثال، کاربران آیفون برای نصب نرم‌افزار فقط باید از Apple Store اپل نرم‌افزارهای مورد نیاز خود را روی گوشی‌شان نصب بکنند و از منبع دیگری نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

با فرآیند جیل بریک کردن می‌توان از منابع دیگر نرم‌افزارهای دیگر را روی آیفون نصب کرد. در واقع، این فرایند جیل بریکینگ است که سیستم آیفون شما را آسیب‌پذیر می‌کند و به این صورت، احتمال ورود بدافزارها به سیستم IOS را افزایش خواهد داد. بنابراین، معمولاً بدافزارها نمی‌توانند وارد آیفون‌ها شوند مگر اینکه در سیستم بسته آن تغییراتی به وجود بیاید و نقاط ضعفی پدیدار شود.

  1. بد افزار های اندروید

بد افزار اندروید همان‌طور که از اسمش پیدا است بدافزاری است که سیستم‌های اندرویدی را هدف قرار می‌دهد. این نوع بدافزارها با بد افزارهایی که به سیستم‌های کامپیوتری حمله می‌کنند تفاوت چندانی ندارند. بدافزار های اندروید انواع مختلفی دارند.

برای مثال، تروجان‌ها، آگهی افزارها، باج‌ افزارها، جاسوس افزارها و ویروس‌ ها جزو بدافزارهایی هستند که می‌توانند سیستم‌ های اندرویدی را آلوده کنند. این بد افزارها می‌توانند به روش‌های مختلف وارد سیستم اندروید شوند. مثلاٌ شما وقتی بخواهید نرم‌افزاری را روی دستگاه اندروید خود نصب کنید. ممکن است این نرم‌افزارها درون خودشان بدافزارهایی را مخفی کرده باشند که به‌محض نصب آن نرم‌افزار روی سیستم شما این بدافزارها وارد سیستم اندرویدی شما خواهند شد.

پس‌از ورود بد افزارها به اندروید، آن‌ها ممکن است فعالیت‌های گوناگونی را بر روی اندروید شما انجام دهند. برای مثال، بدافزارها می‌توانند با به وجود آوردن تبلیغات مزاحم بر روی وب‌سایت‌هایی که شما مشاهده می‌کنید برای شما مزاحمت ایجاد کنند یا فعالیت‌های مخرب‌تری مثل دزدیدن اطلاعات حساس از سیستم اندرویدتان را انجام دهند.

  1. بدافزار جوکر

بدافزار جوکر یک نوع بدافزار trojan است. این بدافزار مخفیانه از طریق یک نرم‌ افزار آلوده بر روی سیستم اندروید وارد آن می‌شود. بدافزار جوکر می‌تواند اطلاعات کاربر را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را بدزدد. یکی دیگر از عملکردهای بدافزار جوکر این است که هکری که این بدافزار را وارد سیستم اندرویدی می‌کند می‌تواند از اطلاعات کاربر برای گرفتن وجه اشتراک پرمیوم، بدون اطلاع کاربر استفاده کند.

بدافزار جوکر می‌تواند از طریق پیام‌های متنی، فهرست شماره تماس افراد و اطلاعات دستگاه به سیستم اندروید نفوذ کند. هدف اصلی بدافزار جوکر این است که از طریق انجام فعالیت‌های تبلیغاتی فریب دهنده و مجرمان سایبری درآمدزایی می‌کند.

  1. بد افزار واتساپ

اخیراً  بدافزاری در بین کاربران واتساپ بسیار معمول شده و می‌تواند منجر به از بین رفتن داده‌های تلفن همراه آن‌ها شود. بد افزار واتس‌اپ یک نوع کرم اندرویدی است که در قالب پیام وارد سیستم اندرویدی می‌شود و فهرست شماره تماس افراد را آلوده می‌کند. مجرمان سایبری می‌توانند از واتساپ برای ارسال پیام‌های آلوده به کاربران واتس‌اپ استفاده کنند و به این صورت، وارد سیستم آن‌ها شده و اطلاعات حساس آن‌ها را بدزدند یا اکانت واتساپ کاربران را غیرفعال کنند.

(یکی از مطالب جدید وبلاگ ایساج به این سوال که چگونه برنامه‌های پیش فرض اندروید را حذف کنیم پاسخ می‌دهد.)

بد افزار موبایل

حذف بد افزار از روی سیستم‌های کامپیوتری و اندروید

ما در بخش‌های قبلی درباره‌ی انواع بدافزار malware بر روی سیستم‌های مختلف کامپیوتری و گوشی‌های تلفن‌ همراه صحبت کردیم. همان‌ طور که می‌دانید بد افزارها انواع بسیاری دارند و زمانیکه وارد سیستم نرم‌افزاری کاربر می‌شوند ممکن است تشخیص آن‌ها بسیار دشوار باشد.

برای همین، اول از همه بهتر است که کاربران برای حفاظت سیستم خود در برابر حملات بد افزاری سعی کنند نرم‌ افزارهای خود را مدام بروزرسانی کنند و بهترین آنتی ویروس‌ها را روی سیستم خود نصب کنند.

درست است که آنتی‌ ویروس‌ها کاملاً از ورود تمام انواع بدافزار ها به سیستم‌های نرم‌افزاری جلوگیری نمی‌کنند، اما این کار می‌تواند امنیت سیستم نرم‌افزاری کامپیوتر یا اسمارت فون شما را تا حد زیادی افزایش دهد. ما در این بخش در مورد روش‌های حذف بدافزارها بر روی سیستم‌های کامپیوتری و گوشی‌ های هوشمند توضیح می‌دهیم.

چگونگی تشخیص حضور بد افزار بر روی سیستم‌های کامپیوتری

پیش‌ از اینکه درمورد روش‌ های حذف بد افزار بر روی سیستم‌ های کامپیوتری توضیح دهیم، بیایید اول به توضیح این مسئله بپردازیم که چگونه شما می‌توانید متوجه شوید که بدافزاری سیستم کامپیوترتان را آلوده کرده‌ است. برای این کار شما می‌توانید اول به رفتار سیستم نرم‌افزاری کامپیوترتان دقت کنید.

برای مثال، اگر پنجره‌های ویندوز به‌طور ناگهانی بر روی ویندوز باز شوند یا زمانیکه تبلیغات نامتعارفی را ببینید، حتی با اینکه وب را جستجو نمی‌کنید، این یعنی که عامل ناشناخته‌ای بر روی کامپیوتر شما در حال فعالیت است. یک نشانه مهم دیگر این است که نرم‌ افزار ویندوز یا مک شما ممکن است عملکرد بسیار کندی داشته باشد یا فضای ذخیره دیسک آن بسیار کمتر شود.

  • به رفتارهای جستجوگرهای اینترنتی کامپیوترتان دقت کنید

اگر ظاهر صفحه نخست جستجوگر یا عملکرد جستجوگرتان تغییر پیدا کند این به این معنی است که بد افزاری آن را آلوده کرده‌ است. علاوه‌ بر این، زمانیکه شما با جستجوگر وب کار می‌کنید برخی از تبلیغات ممکن است محتوای نامناسبی را به شما نشان دهند یا از مشاهده محتوایی که شما می‌خواهید ببینید جلوگیری کنند. حالا که کمی در مورد علائم وجود بد افزار بر روی سیستم کامپیوترتان صحبت کرده‌ایم، بیایید به سراغ روش‌ های حذف بد افزار بر روی کامپیوتر برویم.

شناسایی بد افزار در کامپیوتر

حذف بد افزار بر روی سیستم‌های کامپیوتری

همان‌طور که قبلاً گفتیم شما باید پیش‌ از هر کاری یک آنتی‌ ویروس بسیار قوی را روی کامپیوترتان نصب کنید و از این اطمینان حاصل کنید که آن آنتی‌ ویروس همیشه بروزرسانی شده‌ است و جدیدترین نسخه آن همیشه روی کامپیوترتان نصب است.

با این‌ وجود، برخی از بد افزارها وجود دارند که می‌توانند از فایروال کامپیوتر و حتی آنتی‌ ویروس شما نیز عبور کنند. ما در این بخش در مورد چند روش که شما می‌توانید بد افزارها را از روی سیستم کامپیوترتان حذف کنید توضیح می‌دهیم.

  • ارتباط سیستم کامپیوتر خود با اینترنت را قطع کنید

فرض کنید بد افزاری وارد سیستم شما شده باشد و آنتی‌ ویروس متوجه ورود این بد افزار نشده باشد. ولی شما از از علائمی که روی کامپیوترتان وجود دارد به این مسئله مشکوک شده‌اید. اولین کاری که بهتر است انجام دهید این است که ارتباط سیستم کامپیوتر خود با اینترنت را قطع کنید. به این صورت، آن بد افزار نمی‌تواند داده‌های شما را به کامپیوتر دیگری منتقل کند.

(پیشنهاد می‌کنیم مطلب بهترین آنتی ویروس اندروید را از دست ندهید.)

  • وارد حالت ایمن (safe mode) در سیستم کامپیوتری خود شوید

برخی از بد افزارها با راه‌اندازی سیستم کامپیوتر و به طور خودکار بارگذاری می‌شوند. اگر شما کامپیوتر خود را وارد حالت ایمن کنید، این کار از بارگذاری خودکار بد افزار جلوگیری می‌کند و حذف آن را آسان‌تر خواهد کرد.

  • از ویژگی Activity Monitor برای نظارت بر نرم‌افزارهای مشکوک استفاده کنید

در سیستم‌های مک و کامپیوترهای اپل ویژگی بنام Activity Monitor وجود دارد که به کاربران اجازه می‌دهد تا عملکرد نرم‌افزارها بر روی سیستم کامپیوترشان را بررسی کنند. در سیستم‌های ویندوز این نوع این ویژگی معمولاً همان Task Manager است.

اگر شما می‌دانید که نرم‌افزاری که بر روی سیستم کامپیوترتان نصب کرده‌اید مشکوک به آلودگی است، بلافاصله آن را ببندید. سپس، Activity Monitor یا Task Manager را بر سیستم مک یا ویندوزتان اجرا کنید تا ببینید آن نرم افزار بر عملکرد سیستمتان چه اثری دارد.

  • از یک اسکنر بد افزار استفاده کنید

اگر سیستم کامپیوتری شما دارای آنتی‌ویروس نیست، می‌توانید از ویژگی اسکنر بد افزار بر روی آن استفاده کنید تا بتوانید بد افزارهای عادی و معمولی که می‌توانند وارد سیستم‌تان شوند را تشخیص دهید و آن‌ها را حذف کنید. اما اگر شما یک برنامه آنتی‌ ویروس را روی سیستم خود نصب کردید، بهتر است از اسکنر آنتی ویروس برای انجام این کار استفاده کنید.

  • جستجوگر وب خود را بررسی کنید

گاهی اوقات بد افزارها، صفحه نخست یا جستجوگر وب شما را تغییر می‌دهند تا مجدداً بتوانند سیستم کامپیوتر شما را آلوده کنند. شما برای اطمینان از آلوده نشدن جستجوگرتان باید صفحهٔ نخست آن را چک کنید. برای مثال، اگر شما از نرم‌ افزار گوگل کروم بر روی سیستم کامپیوترتان استفاده می‌کنید برای تأیید سالم بودن صفحهٔ نخست آن می‌توانید جستجوگر کروم را باز کنید.

سپس، به بخش تنظیمات Setting بروید. در بخش تنظیمات گزینه‌ای بنام Search Engine وجود دارد. در آنجا می‌توانید صفحه نخست مورد نظر خود در کروم را تأیید کنید.

  • حافظه نهان یا حافظه کش (Cache) بر روی سیستم کامپیوتر خود را حذف کنید

در بخش قبل گفتیم که برای اطمینان از آلوده نبودن جستجوگرتان می‌توانید صفحه نخست مورد نظر خود در آن جستجوگر را تأیید کنید. قدم دیگری که شما می‌توانید برای آلوده نبودن و جستجوگرتان بردارید این است که حافظهٔ نهان یا حافظه کش آن را حذف کنید.

برای این کار شما باید به بخش تاریخ (History) جستجوگرتان رفته و سپس داده‌های جستجو را حذف کنید. بهتر است که شما تمام داده‌ها و حافظه نهانی که بر روی جستجوگرتان وجود دارد را حذف کنید.

  • ویندوز یا سیستم نرم‌افزاری و کامپیوتری خود را مجدداً نصب کنید

گاهی اوقات آنتی‌ویروس‌ها یا روش‌هایی که ما در این بخش توضیح دادیم در حذف بد افزار از روی سیستم کامپیوتری موفقیت‌آمیز نیستند. در این‌ صورت، شاید تنها راهی که برای شما باقی بماند تا مطمئن شوید که کامپیوترتان به هیچ بدافزاری آلوده نباشد این است که مجدداً سیستم نرم‌ افزاری جدیدی را بر روی کامپیوترتان نصب کنید.

برای این کار بهتر است شما از فایل‌های روی سیستم کامپیوتر بکاپ گرفته و آن‌ها را روی یک حافظه خارجی ذخیره کنید تا بتوانید داده‌های امن فایل‌های قبلی را داشته باشید. سپس، ویندوز یا سیستم مک را مجدداً روی دستگاه کامپیوترتان نصب کنید.

حذف بدافزار بر روی کامپیوتر

افزایش آگاهی کاربران و پیشگیری از ورود بد افزار به سیستم‌های کامپیوتری

همان‌طور که گفتیم نه آنتی‌ویروس‌ها و نه فایر وال‌های سیستم‌های کامپیوتری به‌طور کامل نمی‌توانند از ورود بد افزارها به سیستم‌های کامپیوتری جلوگیری کنند. بنابراین، بهتر است که کاربران همیشه در مورد حملات سایبری و امنیت سایبری کمی آگاهی داشته باشند تا از ورود بدافزارها به سیستم‌شان جلوگیری کنند.

برای مثال، شما می‌توانید از بازکردن ایمیل‌ها، لینک‌ها و وب‌سایت‌هایی که به نظر مشکوک می‌آیند جلوگیری کنید. گاهی اوقات، بدافزارها یا ویروس‌ها در فایل‌های تصویری، متنی و ویدیویی خود را مخفی کرده و به‌ راحتی می‌توانند وارد سیستم شما شوند. همچنین، اگر شما فایلی را دانلود کرده‌اید و آن فایل در سطل زباله (Recycle Bin) انداخته‌اید، باید سطل زباله سیستم نرم‌ افزاری خود را کاملاً پاک کنید.

  • در ایجاد پسوردها دقت کنید

یک روش دیگر برای جلوگیری از ورود بد افزارها به سیستم‌تان ایجاد پسوردهای قوی و پیچیده‌ است. پس‌ از اینکه شما سیستم کامپیوتر خودتان را از وجود هر گونه بد افزاری پاک کردید، به سراغ وب‌سایت‌هایی بروید که بر روی آن‌ها اکانت دارید و تمام پسوردهای خود برای آن وب‌سایت‌ها را تغییر دهید. سعی کنید پسوردهای قوی و پیچیده و ترکیبی از حروف، اعداد و نمادها را برای این اکانت ها بگذارید.

حذف بد افزارها از روی دستگاه‌های اسمارت فون و گوشی‌های تلفن‌همراه

در بخش قبلی، ما درمورد حذف بد افزار از روی سیستم‌های کامپیوتری صحبت کردیم اما در مورد دستگاه‌های تلفن‌ همراه یا اسمارت فون ها چه باید کرد؟ ما امروز از اسمارت فون‌ها و تلفن‌های همراه برای انجام بسیاری از کارهای روزانه خود استفاده می‌کنیم، به‌ طوریکه می‌توان گفت اسمارت فون‌ها دارند جای کامپیوترها و سیستم‌های کامپیوتری را می‌گیرند.

بنابراین، روش‌های حذف بد افزار بر روی سیستم‌های اسمارت فون هم به‌ اندازهٔ سیستم‌های کامپیوتری مهم است. ما در این بخش در مورد روش‌های حذف بد افزار از روی اسمارت فون‌ها صحبت می‌کنیم.

روش های حذف بد افزارها

چگونه از حضور بد افزارها روی اسمارت فون خود مطلع شویم؟

مثل سیستم‌های کامپیوتری، سیستم‌های نرم‌افزاری که روی اسمارت فون ها نصب هستند در صورت وجود بدافزار در سیستم علائم و نشانه‌هایی را از خودشان بروز می‌دهند. این علائم و نشانه‌ها عبارت‌اند از:

  • پدیدار شدن تبلیغات پاپ آپ بر روی دستگاه اندروید و آیفون

حتی در زمانیکه شما از جستجوگر وب بر روی اسمارت فون خود استفاده نمی‌کنید پدیدار شدن ناگهانی تبلیغات نشان‌ دهنده آن است که بدافزاری بر روی سیستم آیفون یا اندروید شما در حال انجام فعالیت است.

  • از کار افتادن زیاد اپلیکیشن‌های اسمارت فون

گاهی اوقات ممکن است به دلیل کار زیاد اپلیکیشن‌ها در پشت زمینه اسمارت فون، برخی از اپلیکیشن‌های دیگر از کار بیفتند. اما زمانیکه بسیاری اپلیکیشن‌های شما به‌ طور منظم و بدون هیچ دلیل خاصی از کار می‌افتند ممکن است این نشانه‌ای باشد که اسمارت فون شما به بدافزار آلوده شده‌ است.

  • افزایش استفاده از داده در اسمارت فون

اگر شما میزان استفاده از داده‌ها را بر روی اسمارت فون خود مدام بررسی کنید و متوجه می‌شوید که اسمارت فون شما مقدار زیادی از داده‌ها را مصرف می‌کند. این پدیده ممکن است به این معنی باشد که بد افزاری در اسمارت فون شما وجود دارد که به‌ دور از چشم شما در تلفن شما دارد عملیات‌هایی را انجام می‌دهد و حتی ممکن است اطلاعات شخصی‌تان را به گوشی دیگری انتقال دهد.

  • دریافت قبض تلفن زیاد

گاهی اوقات بد افزارهایی که در اسمارت فون‌ها وجود دارند باعث می‌شوند که پیام‌های متنی را به تلفن‌های دیگر ارسال کنند که باعث تحمیل هزینه زیادی بر روی قبض تلفن شما خواهد شد و این مسئله باعث می‌شود که هزینه قبض تلفن شما بسیار زیاد شود.

  • خالی شدن خیلی زود باتری تلفن همراه

یکی از علائمی که اسمارت فون شما می‌تواند در مورد حضور بد افزار بر روی سیستم خود نشان دهد این است که باتری گوشی تلفن‌ همراه شما خیلی زود خالی خواهد شد. اگر سرعت خالی شدن باتری تلفن‌تان از حد معمول بیشتر است، به این معنا است که بدافزاری بر روی اسمارت فون شما وجود دارد و شما باید آن را حذف کنید.

  • داغ شدن بیش‌ازحد اسمارت فون

معمولاً اپلیکیشن‌هایی که ما در روی اسمارت فون‌ها داریم عملکردشان می‌تواند باعث گرم شدن بدنه گوشی تلفن همراهمان شود. اما گاهی اوقات هم هست که این داغ شدن خیلی سریع صورت می‌گیرد. در این صورت، اگر داغ شدن گوشی سریعاً و غیر معمول باشد، شاید بیانگر وجود یک بدافزار بر روی سیستم اسمارت فون باشد.

اطلاع از حضور بدافزارها روی گوشی هوشمند

روش‌های حذف بد افزار بر روی سیستم‌های اندروید

در صورتیکه شما به این مسئله مشکوک هستید که سیستم عامل اندروید‌تان ممکن است دچار آلودگی بدافزاری شده باشد، می‌توانید روش‌های زیر برای حذف بدافزار بر روی سیستم اندروید تان انجام دهید.

  • حافظه نهان و دانلودهای خود را پاک کنید

برای این کار شما می‌توانید به بخش تنظیمات اندروید خود بروید و در آن بخش گزینه Apps & Notifications را انتخاب کرده و برای مثال در بخش ذخیره و حافظه نهان جستجوگر تلفن‌تان، آن را پاک کنید.

  • سیستم اندروید خود را در حالت ایمن ریستارت کنید

برای این کار شما می‌توانید دکمه پاور دستگاه خود را نگه دارید. سپس، برای شما گزینه ریستارت کردن سیستم در حالت ایمن پدیدار خواهد شد. پس‌از ریبوت کردن گوشی‌تان می‌توانید گزینه حالت ایمن را در گوشه صفحه تلفن همراهتان مشاهده کنید.

(به مطلب حفظ امنیت در گوشی هوشمند نیز سری بزنید.)

  • اپلیکیشن‌هایی که ممکن است برای سلامت سیستم اسمارت فون شما مضر باشند را پیدا کرده و آن‌ها را حذف کنید

اگر فکر می‌کنید اپلیکیشنی را که نصب کرده‌اید باعث آلوده شدن دستگاه شما شده‌ است، باید آن را بسرعت حذف کنید. برای این کار، به گزینه تنظیمات Setting اسمارت فون خود رفته و در قسمت Apps & Notifications گزینه تمام اپلیکیشن‌ها را انتخاب کنید. در این بخش اپلیکیشن‌های نصب‌ شده را انتخاب کنید. در فهرست اپلیکیشن‌هایی نصب‌شده می‌توانید اپلیکیشن‌هایی را که نا آشنا یا مشکوک بنظر می‌آیند را مشاهده کنید. شما می‌توانید هر کدام از این اپلیکیشن‌ها را از این قسمت به‌ راحتی حذف کنید.

  • ویژگی Play Protect گوگل پلی را فعال کنید

فروشگاه گوگل پلی یک ویژگی به نام Play Protect دارد. این ویژگی بر روی اپلیکیشن‌هایی که شما از این فروشگاه نصب کرده‌اید نظارت دارد. در صورتیکه این اپلیکیشن‌ها رفتار غیر معمولی از خودشان نشان دهند، به معنی وجود بدافزار روی سیستم اندروید است.

  • یک نرم‌افزار ضد بد افزار را روی سیستم اندروید خود نصب کنید

تمام روش‌هایی که گفتیم برای شناسایی و حذف بد افزار بر روی سیستم اندروید‌تان مفید هستند. اما یک روش بهتر برای حفاظت از دستگاه اندرویدی‌تان نصب ضد بد افزار است. این نرم‌افزار علاوه‌ بر شناسایی و تشخیص بدافزارها روی اندروید می‌تواند به حذف آن‌ها هم کمک کند.

  • سیستم اندروید خود را پاک کنید

اگر روش‌های قبلی برای حذف بدافزار از روی سیستم اندرویدتان جواب نداد، شما باید به‌عنوان آخرین چاره تلفن‌ همراه خود را ریست کنید. سعی کنید پیش از ریست کردن تلفن همراه، اول از همه داده‌های ضروری بر روی گوشی همراه‌تان بکاپ گیرید و سپس اینکار را انجام دهید.

 حذف بدافزار از سیستم‌های اندروید

حذف بد افزار از روی سیستم‌های آیفون

همان‌طور که گفتیم سیستم‌های آیفون با توجه به سیستم بسته و سیاست‌های سخت‌گیرانه شرکت اپل در حوزه امنیت سایبری خیلی کم به بدافزارها آلوده می‌شوند. بااین‌حال، در موارد نادر این مسئله می‌تواند رخ دهد. در صورت پیش‌ آمدن این مسئله شما می‌توانید روش‌های زیر را برای حذف بدافزار از روی سیستم آیفون خود بکار گیرید.

  • داده‌ها و تاریخچهٔ جستجو در جستجوگرتان را حذف کنید

شما برای این کار می‌توانید به بخش تنظیمات جستجوگرتان رفته و بر روی گزینه حذف تاریخ و داده‌های وب‌سایت کلیک کنید. برای اطمینان از حذف تمام داده‌های جستجوگر این فرایند را برای تمام جست‌وجوگرهای دیگر نصب‌شده روی آیفونتان تکرار کنید.

  • گوشی خود را ریستارت کنید

برای این کار شما می‌توانید دکمه پاور را نگه‌ داشته و گوشی خود را خاموش و سپس، دوباره آن را روشن کنید.

  • سیستم IOS خود را مدام بروزرسانی کنید

یکی از راه‌های جلوگیری از ورود بد افزارها به سیستم آیفون بروزرسانی مداوم آن است. شما برای این کار می‌توانید به بخش تنظیمات و سپس، به بخش General رفته و سیستم خود را بروزرسانی کنید.

  • سیستم آیفون خود را به حالت قبل‌ از آلودگی بد افزار برگردانید

اگر سیستم آیفون شما آلوده به بد افزار است، شما می‌توانید آن را به حالت پیش‌ از آلودگی بد افزار برگردانید. برای این کار شما باید از داده‌های آیفون خود بکاپ داشته باشید. یرای انجام این کار، به بخش تنظیمات Setting بروید، سپس در بخش General، گزینه‌ی ریست و در نهایت گزینه حذف تمام محتوا و تنظیمات را انتخاب کنید. پس‌ از انجام این کار شما می‌توانید به بخش بکاپ در همان تنظیمات بروید و بکاپ داده‌هایی را انتخاب کنید که قبل‌ از آلودگی در دستگاه‌تان وجود داشت.

  • پاک کردن کلیه اطلاعات بر روی آیفون یا فکتوری ریست کردن

اگر پس‌ از انجام دادن فرایند بازگرداندن آیفون به حالت پیش‌ از آلودگی به بدافزار هنوز هم دچار مشکل بود، پس باید به‌ طور کلی محتوای اطلاعاتی خود را بر روی آیفون حذف کنید.

برای این کار شما باید به بخش تنظیمات Setting رفته، در آنجا بخش عمومی General را انتخاب کرده و گزینه ریست Reset را انتخاب کنید. سپس، روی گزینه حذف تمام محتوا و تنظیمات کلیک کرده و تلفن همراه خود را ریست کنید. دقت داشته باشید که پس از ریست کردن، بکاپ داده‌های قبلی‌تان را مجددا اعمال نکنید.

  • اپلیکیشن امنیتی IOS را بر روی آیفون خود نصب کنید

سیستم عامل IOS معمولاً بسیار ایمن است. اما اگر شما می‌خواهید از امنیت بیشتر آن اطمینان حاصل کنید، می‌توانید یک سیستم امنیت تلفن‌ همراه که مخصوص سیستم‌های آیفون و iPad است را بر روی دستگاه iOS خود نصب کنید. سیستم امنیتی به شما اطمینان می‌دهد که پسوردهای شما برای نرم‌افزارها و شبکه‌های وای‌فای مختلف، ایمن می‌مانند.

حذف بد افزار از روی سیستم آیفون

راه‌های پیشگیری از ورود بد افزارها به سیستم‌های آیفون و اندروید

ما در بخش قبلی درمورد روش‌های حذف بدافزار بر روی سیستم‌های اندروید و آیفون صحبت کردیم . اما چگونه می‌شود از ورود بدافزارها به سیستم‌های اندروید و آیفون جلوگیری کرد؟ برای اینکار، کاربران می‌توانند آگاهی خود را در مورد روش‌های هک کردن تلفن‌ همراه خودشان یا ورود بدافزارها به سیستم اسمارت فون و اندرویدشان را افزایش دهند. ما در این بخش به چند نکته اشاره می‌کنیم که کاربران اسمارت فون اندرویدی یا آیفونی می‌توانند از ورود بدافزار به سیستمشان جلوگیری کنند.

  • اپلیکیشن‌ها را از منابع قابل‌اعتماد برای گوشی‌های تلفن همراهتان نصب کنید

فروشگاه گوگل پلی و App Store هر دو متعلق به سیستم‌های اندروید و اپل هستند. این دو فروشگاه پیش‌ از آن که به کاربران اجازه دهند تا اپلیکیشن‌ها را روی از سیستم اسمارت فون خود نصب کنند، آن‌ها را از لحاظ امنیتی بررسی می‌کنند.

سعی کنید اگر اسمارت فون شما اپل است یا گوشی دارید که سیستم اندرویدی آن نصب‌ شده است، فقط از این دو منبع اپلیکیشن‌های خود را روی اسمارت فونتان نصب کنید و از منابع دیگر مثل سایت‌های مشکوک برای نصب اپلیکیشن دوری کنید.

  • از ایمن بودن اپلیکیشن‌هایی که روی گوشیتان نصب می‌کنید اطمینان حاصل کنید

با اینکه از فروشگاه‌های گوگل پلی Google Play و اپ استور App Store همیشه ایمن بودن اپلیکیشن‌های درون خود را چک می‌کنند، شما نیز حتماً این کار را انجام دهید؛ زیرا برخی از بدافزارها با وجود اقدامات امنیتی توسط اندروید و اپل می‌توانند وارد اپلیکیشن‌ها شوند.

برای بررسی ایمن بودن اپلیکیشن‌ها شما می‌توانید به صفحه آن اپلیکیشن در فروشگاه گوگل پلی یا App Store بروید و پیش‌ از دانلود کردن اپلیکیشن‌ها پروفایل تولیدکننده آن اپلیکیشن، نقدهایی که کاربران اپلیکیشن نوشته‌اند و میزان دانلود آن اپلیکیشن را بررسی کنید. در این‌مورد بیشتر سعی کنید اپلیکیشن‌هایی را دانلود کنید که میزان دانلود آن‌ها بالا بوده و نقدهای خوبی داشته‌اند.

  • حتماً درمورد اپلیکیشنی که می‌خواهید روی دستگاه‌تان نصب کنید تحقیقات لازم را انجام دهید

ما گفتیم که شما می‌توانید برای تحقیق در مورد ایمن بودن یک اپلیکیشن اول به فروشگاه گوگل پلی یا App Store رفته و نقد کاربران در مورد نصب آن اپلیکیشن را بخوانید. به شما توصیه می‌کنیم که دراین‌باره تحقیقات بیشتری انجام دهید.

اگر شما در گوگل، اپلیکیشن خاصی را سرچ کنید، می‌توانید مقالاتی را که به  نقد و بررسی اپلیکیشن‌های اسمارت فون‌ها پرداخته‌اند را بیابید، در این مقالات اطلاعات خوبی دستگیرتان خواهد شد. قبل‌ از اینکه هرگونه اپلیکیشن جدیدی را روی دستگاه خود نصب کنید، به بخش ارزیابی‌های مستقلانه از اپلیکیشن‌های اسمارت فون مراجعه کنید.

  • مدام گوشی تلفن‌ همراه خود را بروزرسانی کنید

با بروزرسانی سیستم عامل و نرم‌افزارهایی که بر روی اسمارت فون شما نصب‌ شده، شما می‌توانید باگ‌ها و نقص‌هایی که در سیستم امنیتی آن وجود دارد را برطرف کنید. بنابراین، همیشه یادتان باشد که سیستم عامل تلفن همراه خود را بروزرسانی کنید و همچنین، نرم‌افزارهای نصب‌شده روی آن هم باید بروزرسانی شده باشند.

  • هرگز روی لینک‌های مشکوک کلیک نکنید

ممکن است در اینباکس ایمیل‌ یا در اپلیکیشن‌های رسانه‌های اجتماعی، پیام‌های متنی و لینک‌های مشکوکی به تلفن همراهتان ارسال شود. سعی کنید هرگز بر روی این لینک‌ها کلیک نکنید، چون این لینک‌ها ممکن است حاوی بدافزارها باشند.

  • در هنگام استفاده از شبکه اینترنت وای‌فای عمومی محتاط باشید

اگر شما از شبکه‌های وای‌فای عمومی استفاده می‌کنید بسیار مراقب باشید، زیرا شبکه‌های وای‌فای عمومی کار هکرها را برای هک کردن گوشی بسیار راحت‌تر می‌کنند. درنتیجه، زمانی که از شبکه‌های وای‌فای عمومی استفاده می‌کنید، سعی کنید عملیات‌هایی را که شامل اطلاعات حساس شما می‌شوند، انجام ندهید.

  • یک اپلیکیشن امنیت سایبری روی اسمارت فون خود نصب کنید

داشتن یک اپلیکیشن امنیت سایبری بر روی دستگاه اندرویدی یا اسمارت آیفون می‌تواند به شما کمک کند تا بدافزارها و دیگر تهدیدات برای سیستم نرم‌افزاری موبایلتان را شناسایی کنید.

منبع

 

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات