علت داغ شدن گوشی (Android و iOS)

علت داغ شدن گوشی چیست؟ چرا گوشی‌های اندروید در حد انفجار داغ می‌شوند؟ در این متن از وبلاگ ایساج قصد داریم درباره‌ی علت داغ شدن گوشی صحبت کنیم. مثل خیلی از وسایل دیگر، دمای گوشی نیز بر اساس دمای محیط، تغییر می‌کند، که این حالت طبیعی است. اما اگر تلفن همراه شما گاه‌و‌بی‌گاه، بی‌دلیل بیش از حد داغ می‌شود، باید به فکر رفع مشکل داغی گوشی باشید. البته برخی از موارد مثل حل مشکل داغ شدن گوشی سامسونگ و علت داغ شدن گوشی شیائومی بخاطر اینکه مربوط به نوع ساختار تراشه است، جز مدارا کردن راهکار اساسی ندارد! اما با اجرای دستورالعمل‌هایی که در این متن به آن‌ها اشاره می‌شود؛ می‌توان با کاهش دمای گوشی از آن محافظت کرده و بر عمر باتری آن بیافزایید.

علت داغ شدن گوشی و رفع مشکل داغی گوشی

تلفن‌های همراه همانند سایر ابزارهای برقی گاهی اوقات به دلایل مختلف مثل استفاده بیش از حد، قرار گرفتن در فضای گرم (مثل داخل ماشین زیر نور آفتاب یا اینکه مدت طولانی در دست یا جیب باشد) یا وقتی که در حال شارژ است، کمی گرم می‌شود (این گرم شدن با داغ شدن تفاوت دارد!) که کاملا طبیعی است. اما گاهی گوشی در حد انفجار داغ می‌شود که مجبور می‌شویم گوشی را خاموش کنیم.

در این متن قرار است به سوالاتی نظیر اینکه: ، علت داغ شدن گوشی آیفون، دلایل رایج داغ شدن انواع گوشی‌ها، چگونه گوشی را خنک کنیم؟، راهکارهایی برای جلوگیری از داغ شدن گوشی، حل مشکل داغ شدن گوشی سامسونگ، علت داغ شدن پشت گوشی، دلیل داغ شدن گوشی هنگام شارژ، علت داغ شدن دوربین گوشی و مواردی از این قبیل پاسخ دهیم.

داغ شدن گوشی سامسونگ

علت داغ شدن گوشی اندروید

گزارش‌های زیادی بنابر داغ شدن بیش از حد گوشی‌های اندروید وجود دارد. حتی طبق آخرین اخبار، گوشی‌های پرچم دار اندروید نیز با چنین مشکلاتی مواجه هستند. آنچه که کارشناسان درباره دلیل داغ بودن گوشی اندروید می‌گویند، مشکل سخت افزاری است، که مربوط به ساختار پردازنده‌ی آن‌ها (معماری آرم ARM architecture) می‌شود.

البته که تراشه بکار رفته در سیستم عامل iOS نیز از همین ساختار استفاده می‌شود، منتها با بهینه‌سازی، داغ شدن گوشی‌های آیفون نسبت به اندروید خیلی کمتر است. از طرفی، احتمال نصب بدافزارها و برنامه‌های غیر استاندارد، در دستگاه‌های اندرویدی رایج‌تر است. این عوامل، علت داغ شدن گوشی سامسونگ a50 و سایر مدل‌های گوشی‌های اندرویدی است.

خبرهایی از ساخت تراشه‌ی تنسور برای گوشی‌های هوشمند پیکسل که بخوبی بهینه‌سازی شده، به گوش رسیده است و همین امر احتمالا انقلابی در ساخت تراشه‌های بهینه‌سازی شده در گوشی‌های اندرویدی بپا خواهد کرد که با رفع مشکل داغی گوشی نیز همراه است.

(در مورد تفاوت آنتی ویروس و فایروال مطالعه کنید.)

علت داغ شدن گوشی آیفون

از آنجایی که گوشی‌های آیفون برای نصب هر نوع برنامه‌ و اپلیکیشنی مجوز ندارند، معمولا فکر اینکه ویروس یا بدافزار دلیل داغ بودن گوشی باشد، خیلی ضعیف است. قطعا گوشی آیفون هم به عنوان یک وسیله‌ی الکترونیکی در معرض داغ شدن قرار می‌گیرند.

دلیل گرم شدن گوشی‌های آیفون به جز خراب شدن باتری یا استفاده از شارژر غیر استاندارد، بیشتر نرم‌افزاری مانند حجم بالای نرم‌افزارهای نصب شده، فعال بودن چند برنامه در یک زمان، زیاد بودن نور صفحه و مواردی از این قبیل است که برای کاهش دمای گوشی می‌توانید این مشکلات را رفع کنید.

(در ایساج بخوانید: بهترین آنتی ویروس ها برای اندروید)

دلایل رایج داغ شدن انواع گوشی‌ها و روش‌های کاهش دمای گوشی

دلایل زیادی برای داغ شدن گوشی وجود دارد. جدا از چالش‌های‌سخت افزاری که مربوط به کمپانی است، کاربران نیز با مواردی مثل استفاده طولانی‌مدت از گوشی، اجرای برنامه‌های سنگین، باز کردن چند برنامه بطور همزمان به داغ کردن گوشی دامن می‌زنند. در ادامه به علت شایع داغ شدن گوشی اشاره می‌کنیم:

دلیل داغ بودن گوشی: بازی طولانی مدت

اکثر ما، بخاطر بازی‌های آنلاین طرفدار گوشی‌های هوشمند هستیم. اما فراموش نکنید که برنامه‌های بازی (Gaming apps) علاوه بر واحد پردازش گرافیکی GPU از هسته‌های پردازش مرکزی تلفن نیز استفاده می‌کنند. به همین خاطر، برنامه‌ی گیم، مخصوصا گیم آنلاین، حسابی باعث داغ شدن گوشی می‌شود.

البته علت داغ شدن گوشی هنگام اتصال به اینترنت نیز بی‌تأثیر نیست. چون در هنگام بازی، CPU گوشی باید دائما آماده‌ی پردازش داده‌ها باشد، قطعا نور صفحه در درجه‌ی حداکثری است و اسپیکر هم فعال است. با این اوصاف، داغ شدن گوشی چندان هم دور از انتظار نیست!

(از مطلب مدیریت حافظه رم در اندروید مطالعه کنید.)

دلیل داغ بودن گوشی: تماشای فیلم و کلیپ

یکی دیگر از پرطرفدارترین بخش استفاده از تلفن همراه، سرگرمی استریمینگ یوتیوب و نتفلیکس است. استریم محتوا و تماشای آنلاین فیلم و کلیپ، گوشی را برای بارگیری داده‌های ویدئویی در طولانی مدت فعال نگه می‌دارد و این می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد گوشی شود؛ به ویژه اگر ساعت‌های طولانی پای تماشای فیلم و ویدئو بنشینید! در این صورت برای رفع مشکل داغی گوشی شاید لازم باشد هر از گاهی به گوشی خود استراحت بدهید.

تنظیمات مهم‌ترین علت داغ شدن گوشی

به جرات می‌توان گفت که تنظیمات گوشی (مخصوصا در گوشی والدین) مهم‌ترین علت داغ شدن گوشی است. اگر همیشه صفحه نمایش شما روی روشنایی حداکثری تنظیم است، اگر از بک گراندهای متحرک و ویجت‌های مختلف استفاده می‌کنید، گوشی شما انرژی زیادی صرف می‌کند و همین باعث داغ شدن گوشی می‌شود. بهتر است روشنایی گوشی را روی حالت خودکار بگذارید، بک گراند ایستا انتخاب کنید، مطمئنا با کاهش بار مصرفی CPU، به کاهش دمای گوشی خود کمک می‌کنید.

تنظیمات ساده‌ی گوشی مانند روشنایی صفحه نمایش و انتخاب بک‌گراند نیز می‌تواند دلیل داغ بودن گوشی شود.

(در بلاگ ایساج با سیم کارت شاتل موبایل آشنا شوید.)

رفع مشکل داغی گوشی با آپدیت برنامه‌های قدیمی

اگر برنامه‌ای باگ یا مشکل داشته باشد، ممکن است با استفاده بیش از حد از CPU، باعث افزایش دمای گوشی شود. در برخی موارد با بروزرسانی سیستم عامل و برنامه‌ها و رفع اشکالات نرم افزاری، مشکل داغ شدن گوشی نیز برطرف می‌شود.

آپدیت و بروزرسانی منظم برنامه‌ها می‌تواند با رفع اشکالات آنها مانع از داغ شدن بیش از حد گوشی شود.

(با روش های شارژ شورانگیر رایتل آشنا شوید.)

بروزرسانی برنامه‌ها دلیل داغ بودن گوشی

در برخی موارد وقتی گوشی در حال آپدیت است، به شدت گرم می‌شود. به احتمال زیاد این مورد به خاطر مشکلات نرم‌افزاری است که گوشی در حال رفع کردن آن‌ها است. البته خوب است که برنامه‌ها را هم از حالت بروزرسانی خودکار دربیاروید، چون همین مورد، خودش علت داغ شدن گوشی است!

عوامل محیطی دلیل داغ بودن گوشی

قرار دادن گوشی در معرض آفتاب به مدت طولانی، دمای آن را بالا می‌برد. این مدل گرم شدن گاهی آنقدر خطرناک است که نه تنها باعث تخریب، بلکه شاید موجب انفجار گوشی شود. گوشی که در معرض هوای گرم باشد، عملکرد صفحه لمسی را مختل کرده و موجب تخلیه سریع باتری می‌شود. علاوه بر گرمی بیش از حد هوا، ورود آب به داخل گوشی نیز می‌تواند آن را در معرض خطر و داغ شدن قرار می‌دهد.

قرار دادن طولانی مدت گوشی در برابر آفتاب مستقیم و یا خیس شدن گوشی می‌تواند باعث داغ شدن بیش از حد گوشی و اختلال در عملکرد آن شود.

(با راهنمای نصب واتساپ بیزینس آشنا شوید.)

داغ کردن آیفون

علت داغ شدن گوشی : چگونه گوشی خود را خنک کنیم؟

برای کاهش دمای گوشی که بیش از حد داغ شده است، ابتدا قاب را بردارید تا گرمای محبوس شده آزاد شود. سپس، تلفن را برای چند دقیقه در حالت هواپیما قرار دهید، تا مواردی که موجب تخلیه باتری می‌شوند، مثل بلوتوث، غیرفعال شوند. در مرحله بعد، تلفن خود را به مکانی خنک‌تر منتقل کنید. حواستان باشد که گوشی را داخل یخچال نگذارید! نهایتا آن را در مقابل فن قرار دهید.

تلفن همراه شما در دمای بین 0 تا 35 درجه سانتیگراد (32 تا 95 درجه فارنهایت) بهترین عملکرد را دارد. قرار گرفتن در معرض دمای شدید (بالاتر یا پایین‌تر) بر عملکرد سخت‌افزار تلفن تأثیر منفی می‌گذارد. در ادامه راهکارهایی برای جلوگیری از داغ شدن گوشی و کاهش دمای گوشی ارائه می‌شود.

گوشی می‌تواند در دمای بین 36-43 درجه سانتی‌گراد باشد اما اگر دمای گوشی بالاتر از 44 درجه سانتی‌گراد برود، شرایط کمی خسارت‌آور است و در این دما می‌توان گفت که اصطلاحا گوشی داغ کرده است. تلفن شما نباید چندین بار در روز بدون دلیل واضح داغ شود. برای بررسی دمای تلفن همراه نرم‌افزارهای مختلفی در Google Play موجود است.

(در مورد فضای ذخیره سازی ابری مطالعه کنید.)

علت داغ کردن موبایل هنگام شارژ

راهکارهایی برای جلوگیری از داغ شدن گوشی و کاهش دمای گوشی

  • به گوشی خود استراحت دهید!

دلیل داغ بودن گوشی و تخلیه سریع باتری، استفاده‌ی طولانی مدت از آن است. برای تعادل دما و عمر باتری، هر از گاهی به گوشی خود را خاموش کرده و به آن استراحت دهید.

  • نرم‌افزار‌های Junk Cleaner نصب کنید

اجرا و نصب فایل‌های ناخواسته، باری اضافی برای پردازنده و باتری گوشی است. برنامه‌های کلینر زیادی برای اندروید در Google Play موجود است. با نصب یک برنامه‌ی Junk Cleaner فایل‌های غیر ضروری، شناسایی و حذف می‌شوند. با این روش، هم به بهبود عملکرد گوشی کمک کرده‌اید و هم باعث افزایش عمر باتری می‌شوید.

  • کاهش روشنایی نور صفحه

همانطور که قبلا هم گفته شد، روشنایی حداکثر صفحه نمایش، بصورت تمام مدت دلیل داغ بودن گوشی و کاهش عمر باتری می‌تواند باشد. نگه داشتن صفحه نمایش در سطح روشنایی متعادل، فشار روی باتری تلفن و همینطور چشمان‌تان را کاهش می‌دهد و به کاهش دمای گوشی نیز کمک می‌کند.

  • تلفن خود را ری استارت کنید

اگر گوشی‌تان بی دلیل خیلی داغ شد، پیش از آنکه خودش خاموش شود، شما برای رفع مشکل داغی گوشی با راه‌اندازی مجدد آن را نجات دهد. شاید با یک ری استارت، اشکالات جزئی نرم‌افزاری حل شود و علت داغ شدن گوشی نیز برطرف!

  • بستن برنامه‌های غیر ضروری

اگر به طور همزمان برنامه‌های متعددی روی گوشی خود باز کنید، مطمئنا تلفن شما نیاز به پردازش بیشتری دارد. بنابراین بهتر است برنامه‌های باز شده را به خوبی مدیریت کرده و پس از پایان استفاده، آن‌ها را ببندید و به رفع مشکل داغی گوشی کمک کنید.

  • حل علت داغ شدن گوشی با فعال کردن حالت صرفه‌جویی در باتری

با فعال کردن حالت صرفه جویی باتری در گوشی‌های اندروید، معمولا گزینه‌ی موقعیت مکانی و داده‌های پس‌زمینه (مثل بلوتوث) غیرفعال می‌شود. بنابراین مصرف انرژی برای افزایش عمر باتری و احتمالاً کاهش دمای گوشی شما بهینه می‌شود.

  • حذف بدافزار و رفع مشکل داغی گوشی

نرم‌افزارهای مخرب عامل مهمی در داغ کردن بیش از حد دستگاه هستند. بدافزارهای گوشی خود را با نصب یک آنتی ویروس خوب و قدرتمند اسکن و حذف کنید؛ تا عملکرد گوشی بهبود و دمای گوشی کاهش یابد. گرمای بیش از حد می تواند نشانه آلوده شدن آن به بدافزار باشد که به شدت بر امنیت و عملکرد کلی تلفن شما تأثیر می‌گذارد.

داغ شدن گوشی با نت روشن

حل مشکل داغ شدن گوشی سامسونگ

اصلا این دمای بالا از کجا می‌آید و دلیل داغ بودن گوشی چیست؟ چرا گوشی سامسونگ یا شیائومی تا این حد داغ می‌شوند؟ حرارت گوشی معمولاً یا از باتری است، یا از قطعه‌ی پردازنده یا از صفحه نمایش است. این اجزا همگی گرما تولید می کنند: مواد شیمیایی داخل باتری تلفن شما برق تولید می‌کنند، پردازنده اطلاعات را با سرعت برق منتقل می‌کند و صفحه نمایش گوشی شما نور ساطع می‌کند.

همانطور که در ابتدای متن هم اشاره شد، معماری تراشه دلیل اصلی گرم شدن گوشی سامسونگ است که فقط با رعایت نکاتی که ذکر شد می‌توان حرارت آن را تحت کنترل قرار داد و باعث کاهش دمای گوشی شد.

گرم شدن معمولی گوشی نسبتا طبیعی و به خاطر عملکرد دستگاه است اما علت داغ شدن بیش از حد گوشی باید بررسی شود.

(با روش های مختلف ساخت اپل آیدی اشنا شوید.)

علت داغ شدن پشت گوشی

اگر پشت تلفن شما داغ می شود، به احتمال خیلی زیاد دلیل آن از باتری است. اکثر تلفن‌های همراه مدرن از باتری‌های لیتیومی یون قدرتمند استفاده می‌کنند. باتری‌های لیتیوم یونی عموماً ایمن هستند، اما جاودان نیستند! یک باتری داغ، به خصوص اگر قدیمی باشد، ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. این نکته را فراموش نکنید که باتری‌ها به مرور زمان کارایی خود را از دست می‌دهند.

اگر باتری گوشی شما بیش از حد داغ می‌شود، لازم است به فکر تعویض ان باشید!

(در ایساج با روش اسکن با گوشی اندروید آشنا شوید.)

داغ کردن تلفن همراه

دلیل داغ شدن گوشی هنگام شارژ

علت داغ شدن گوشی در حین شارژ، به عنوان یک ابزار الکترونیکی اصیل، کاملا طبیعی است. اما، اگر گوشی شما آنقدر گرم می‌شود که احتمال دارد به برد آن صدمه وارد کند، سه دلیل دارد: یا پورت شارژر خراب است، یا کابل شارژر فاسد شده یا باتری آسیب دیده. برای اینکه مطمئن شوید، شارژرهای دیگر را امتحان کنید. بهتر است گوشی را بدون قاب به شارژ بزنید.

گرم شدن باتری گوشی حین شارژ کاملا طبیعی است اما اگر باتری گوشی شما هنگام شارژ بیش از حد داغ می‌شود، حتما دلیل آن را بررسی کنید و برای رفع مشکل داغی گوشی حین شارژ اقدام کنید.

(با روش‌های جلوگیری از هک وای فای آشنا شوید.)

علت داغ شدن دوربین گوشی

اگر گرمای اضافی تلفن شما از ناحیه باتری یا پورت شارژر نیست و در قسمت بالا سمت اسپیکر یا دوربین است، احتمالا در نتیجه کار زیاد پردازنده یا عوامل خارجی باشد.

راهکار خنک کردن گوشی

منبع مطلب

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات