مناطق تحت پوشش 5G: راه اندازی نسل پنجم شبکه تلفن همراه در ایران

ما برای رسیدن به اینترنت پرسرعت مسیر طولانی و پر فراز و نشیبی را گذرانده‌ایم و هنوز هم به آن سرعت مطلوب نرسیده‎‌ایم. اما قرار بر این شد که با رونمایی و پوشش همه‌‌جانبه‌ی اینترنت 5G تمامی خاطرات بد اینترنت کم سرعت فراموش شوند! راستی، مناطق تحت پوشش 5G در ایران کجاست؟ کدام مناطق تهران 5G دارند؟ مناطقِ تحت پوشش اینترنت 5G در ایران کجاست؟

مناطق تحت پوشش 5G در ایران

طبق بررسی گزارشات معتبر، حدودا دوسالی از ورود اینترنت 5G در ایران می‌گذرد. در یکم مرداد ماه سال 1399 اپراتور ایرانسل اولین بار، از اینترنت 5G در تهران در دانشگاه تربیت مدرس (خیابان کارگر شمالی) رونمایی کرد و مدتی نگذشت که اینترنت پرسرعت 5G به محله‌های دیگر تهران پا گذاشت:

  • خیابان کارگر شمالی (اولین سایت 5G)
  • امیر آباد تهران (دومین سایت 5G)
  • دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت مدرس (سومین سایت 5G)
  • پارک آب و آتش (چهارمین سایت 5G برای عموم)
  • بلوار اصلی تهرانسر و الهیه و خیلی از مناطق دیگر

مناطق تحت پوشش 5G در ایران: علارغم خبرهای خوشایند از راه‌اندازی سایت‌های اینترنت 5G در مناطق مختلف ایران، اما هنوز قابلیت دسترسی به عموم خیلی محدود است و اکثرا بصورت آزمایشی و تست، مورد استفاه قرار می‌گیرد.

(اینترت 5G چیست؟ در متن مورد نظر درباره فایو جی بیشتر بدانیم.)

سرعت اینترنت 5G؛ مناطق تحت پوشش 5G در ایران

مناطق تحت پوشش 5G ایرانسل در تهران

برای استفاده از اینترنت 5G کاربران باید به گوشی‌هایی که قابلیت اتصال به اینترنت 5G را دارند، استفاده کرد. بهره‌مند شدن از اینترنت 5G شبیه به نسل 2G و 4G نیست که بدون تعویض گوشی بتوان از آن استفاده کرد.

برای استفاده از این اینترنت پر سرعت باید گوشی شما برد مخصوص و قابل تطبیق با 5G را داشته باشد. برخلاف باور عامه، امکان تبدیل گوشی 4G به 5G خیلی پر هزینه و در بیشتر مواقع غیر ممکن است.

مناطق تحت پوشش 5G در ایران: در مناطقی از ایران که امکان دسترسی عمومی وجود دارد، می‌توان با گوشی سازگار، به اینترنت 5G متصل شد.

(در این نوشته پاسخ سوال اینترنت فیبر چیست را بخوانید.)

مناطق تحت پوشش 5G در ایران: مناطقِ تحت پوشش اینترنت 5G ایرانسل

در این دو سال گذشته، بیش از ده سایت نسل پنجم فناوری ارتباطات سیار در ایران راه اندازی شده است و برخی از آن‌ها برای عموم قابل استفاده است.

در اسفند ماه همان سال 1399، پنجمین سایت 5G ایرانسل  جزو مناطقِ تحت پوشش 5G در شیراز در محل ارگ کریم‌خان است و ششمین سایت 5G ایرانسل نیز در کیش راه اندازی شد.

مناطق تحت پوشش 5G در ایران: برای استفاده از اینترنت 5G اگر گوشی شما قابلیت اتصال به 5Gرا داشته و تحت پوشش اینترنت 5Gباشد با کمی تنظیمات دستی، قابل دسترس است.

(برای خرید شارژ آپتل و بسته اینترنت آپتل، ایساج مرجع خوبی برای شماست.)

مناطق تحت پوشش اینترنت 5G همراه اول

اپراتور همراه اول کمی بعد از اپراتور ایرانسل، از اولین و دومین سایت اینترنت 5G خود در مشهد رونمایی کرد. سومین و چهارمین سایت 5G همراه اول در مناطق الهیه و باغ کتاب تهران راه اندازی شد.

البته شهر قم هم در برخورداری از اینترنت 5G همراه اول بی‌نصیب نماند و همان اسفند 1399 پنجمین سایت راه اندازی شد. طبق آخرین گزارشات به دست آمده، در شهریور سال 1401، نسل پنجم همراه اول به شهرهای دیگر مثل جزیره کیش، اهواز و تبریز رسید.

 5G در ایران: سرعت اینترنت 5G همراه اول معادل 3.8 گیگابیت بر ثانیه است. این سرعت در مقایسه با سرعت دانلود 24.31 مگابیت بر ثانیه، بسیار قابل توجه است.

(برای خرید شارژ رایتل و خرید بسته اینترنت همراه رایتل به ایساج رجوع کنید.)

اینترنت 5G چیست؟ و مناطق تحت پوشش اینترنت 5G همراه اول

اینترنت 5G چیست؟

تا کنون با چهار نسل اول ارتباطات سیار که هر کدام سطح جدیدی از اتصال را به ارمغان آوردند، آشنا شده‌ایم.  در نوع اتصال 3G و 4G شاهد تمرکز بر بهبود انتقال داده‌های تلفن همراه بودیم. و حالا 5G به دنبال ادامه‌ی این روند و گسترش استفاده از آن برای دسترسی با پهنای باند بالای تلفن همراه است. 5G قرار است که در کنار 4G کار کند و در نهایت به طور کامل جایگزین آن شود.

5G فرصت‌ها و نوآوری‌های جدیدی را برای پیشرفت فناوری ایجاد خواهد کرد. انتظار می‌رود فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا (IoT)در حال توسعه با 5G رشد کند. ارتقای آینده از 4G به 5G و فراگیری آن تقریباً به هر تکنولوژی و هر فردی که از اتصال سلولی استفاده می‌کند مربوط می‌شود.

(شما برای خرید شارژ مستقیم ایرانسل یا خرید بسته اینترنت ایرانسل می‌توانید سری به وب سایت ایساج بزنید.)

شهری تمام الکترونیک با اینترنت 5G، مناطق تحت پوشش 5G

مناطق تحت پوشش 5G در ایران: 5G چگونه کار می کند؟

برای ساده کردن این موضوع، 5G هزاران داده را در فواصل کوتاه‌تر از 4G LTE منتقل می‌کند. این به سرعت و ثبات سیگنال‌های اتصال و خود شبکه، حتی در حال حرکت، کمک می‌کند.

این شبکه همچنین به دلیل استفاده از طیف‌های گسترده سیگنال‌های جدید، قادر به پشتیبانی از دستگاه‌های بیشتری است. علاوه بر همه این‌ها، فناوری کارآمد در مصرف انرژی، 5G تا از انرژی کمتری استفاده می‌کند.

مناطق تحت پوشش 5G در ایران: از آنجاییکه هنوز پهنای باند اختصاصی برای 5G مشخص نشده است، سرعت واقعی آن در مناطق تحت پوشش خودش را آنطور که باید و شاید نبوده است. در بوستان آب و آتش تهران، گوشی‌های مناسب می‌توانند از سرعت بالای آن بهره‌مند شوند.

(برای خرید شارژ مستقیم همراه اول و بسته اینترنت همراه اول نام آن را در ذهن داشته باشید.)

5G چگونه کار می کند؟؛ مناطق تحت پوشش 5G در ایران

چرا 5G؟

در حالی که 4G LTE قدرتمند است، ما به سرعت از این شبکه پیشی گرفته‌ایم و آن را تا مرزهایش پیش می‌بریم. شبکه‌های LTE کنونی در شهرهای بزرگ بیش از حد بارگذاری می‌شوند، و در زمان‌های شلوغ‌تر، کاهش سرعت به طور منظم اتفاق می‌افتد.

مناطق تحت پوشش 5G در ایران: ظهور گجت‌های «هوشمند» متصل به اینترنت به این معنی است که ما به یک سیستم سریع‌تر و با ظرفیت بالاتربرای پشتیبانی از میلیاردها دستگاه موجود در حال حاضر نیاز داریم. از سال 1399 راه اندازی 5G در ایران استارت خوردهاست.

(برای خرید شارژ شاتل موبایل و خرید بسته اینترنت شاتل موبایل، به ایساج سر بزنید.)

مناطق تحت پوشش 5G در ایران : امکاناتی که 5G در اختیار ما می‌گذارد

نسل پنجم پهنای باند تلفن همراه مزایای بسیاری را به همراه خواهد داشت که بیشتر آنها را می‌توان در ارتقا تکنولوژی با اینترنت اشیاء (IoT) تعریف کرد. اینترنت اشیاء، رشد مبتنی بر فناوری را هم برای صنعت و هم برای کاربران به همراه دارد.

در حالی که بسیاری از دستگاه های IoT همین حالا فعال هستند، ولی بخاطر چارچوب فعلی اینترنت، محدود شده اند. 5G می‌تواند دستگاه‌های باتری‌دار را فعال نگه دارد.

درضمن آن‌ها با تنظیم‌های کمتری متصل می‌شوند و امکان استفاده‌های کاملاً بی‌سیم جدید در مناطق دورافتاده، نامناسب یا صعب العبور را فراهم می‌کند. همه چیز از ترموستات‌ها و بلندگوهای هوشمند گرفته تا حسگرها، در حوزه‌های صنعتی و شبکه‌های برق شهری نقش خود را بدون تأخیر اجرا خواهند کرد.

مناطق تحت پوشش 5G در ایران: هدف شهرهای هوشمند و صنعت 4.0 این است که کار و زندگی کارآمدتر، ایمن تر، مولدتر را داشته باشند. اینترنت اشیاء با پشتیبانی از 5G برای ارائه نظارت بهتر بر زیرساخت شهرها نقش کلیدی دارد. در حال حاضر شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، کیش و تبریز تحت پوشش 5G هستند.

منبع مطلب

امکاناتی که 5G در اختیار ما می‌گذارد، مناطق تحت پوشش 5G در ایران

با ایساج همیشه شارژ باش!

راستی شما برای خرید شارژ مستقیم و یا خرید بسته اینترنت همراه از چه روشی استفاده می‌کنید؟ اگر به دنبال روشی ایمن هستید تا اطلاعات کارت بانکی‌تان را با خیال راحت وارد کنید، پنل فروشگاهی ایساج که با یک دهه سابقه، بصورت اختصاصی فقط برای عرضه شارژ است، درگاه قابل اطمینانی است. شما می‌توانید برای خرید شارژ و بسته اینترنتی اپراتورهای مختلف از جمله همراه اول، رایتل، آپتل، شاتل موبایل و ایرانسل به این وب سایت رجوع کنید. امکان خرید شارژ و بسته اینترنت انبوه برای شرکت‌ها، کافی‌نت‌ها و غیره نیز وجود دارد.

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات

ادد
۲۳ فروردین ۱۴۰۲

سلام من گوشیم 5gهست ولی توی هیچ نقطه از شهر اهواز فعال نیست

Seyedjavadbahremandqucha
۲۵ اسفند ۱۴۰۱

امدوارم درهمه ایران قابل دسترسی باشد

حامد
۲۳ بهمن ۱۴۰۱

واقعا اگر مشکل ایجاد کنه برای سلامتی و... نباید برای سرعت بیشتر سلامتی مون رو به خطر بندازیم هر کسی اطلاعات دقیق از عواقب 5g داره لطفاً اطلاع رسانی کنه ممنون

..
۱۴ بهمن ۱۴۰۱

خیلی خوب همه جزئیات رو در مقالتون توضیح دادین ولی مهمترینشو نگفتین عوارض امواج فایو جی را هم اگه ذکر میکردین خوب تا مردم آگاه میشدن متوجه میشدن چه بلایی داره سرشون میاد

احمد
۰۷ بهمن ۱۴۰۱

سلام خیلی عالیه. ولی ای کاش برای دیگر شهرها و مراکز استان ها نیز زودتر بیاد و ما هم از موهبت اینترنت پرسرعت بی بهره نمونیم. علاوه بر این ما می تونیم در کنار 5 جی از اینترنت ۴ جی نیز در صورت لزوم بهره مند شویم

جواد
۰۹ دی ۱۴۰۱

باید سرعت پایدار باشه وسلام وگرنه فایو جی دو گرون نمیارزه

محمد
۰۸ دی ۱۴۰۱

قیمت بسته ها فوقلعاده پایین

دکتر قره ویسکی
۲۶ آذر ۱۴۰۱

سرعت اینترنت در ایران عالیه . نیازی به نسل پنج و شش نیست . در ایران سایتهای فسق و فوجور که اصلا باز نمیشه که این عالیه . برخی سایتها هم یه خورده دیر تر باز میشه که مشکلی نیست .باعث ایجاد روحیه صبر و حوصله نزد ما میشه .

  • م
    ۲۶ آذر ۱۴۰۱

    همین که امنیت داریم خودش خوبه.)

اضافه کردن نظر جدید