معرفی وای فای 7 (Wi-Fi 7)

تکنولوژی در حال پیشرفت است و فناوری وای فای نیز از این قاعده مستثنی نیست و در حالی که وای فای 6 از سال 2019 به بازار معرفی شده، وای فای 7 نیز جدیدترین نسل شبکه‌های بی‌سیم است. استاندارد آتی وای‌فای 7 از نسل‌های قبلی خود چندان متفاوت نیست. این نسل وای‌فای در باندهای فرکانسی 2.4، 5 و 6 گیگاهرتز به کار خود ادامه خواهد داد اما به نظر می‌رسد به طور قابل‌توجهی قابلیت اطمینان و پایداری اتصال را بهبود بخشد. در ادامه این مطلب ایساج در مورد وای فای 7 بیشتر صحبت خواهیم کرد.

وای فای 7 چیست؟

درحالی که وای فای 6 صرفا افزایش تدریجی سرعت را نسبت به وای فای 5 ارائه می‌دهد، وای فای 7 با اتصالات سریع همراه است. به همین خاطر، در اصطلاح تخصصی صنعت به 802.11be EHT نام‌گذاری شده است که EHT به معنای توان عملیاتی بسیار بالا (Extremely High Throughput) است. اگرچه مشخصات فنی این تکنولوژی هنوز در حال بررسی است اما این استاندارد جدید می‌تواند حداکثر نرخ اسمی بیش از 40 گیگابایت بر ثانیه را ارائه دهد. این یعنی وای فای 7 تقریبا 4 برابر سریع‌تر از وای فای 6 و وای فای 6E خواهد بود و می‌تواند حداکثر سرعت داده‌ی 9.6 گیگابایت بر ثانیه و نزدیک 6 برابر سریع‌تر از وای‌فای 5 را داشته باشد که حداکثر سرعت آن 6.9 گیگابایت بر ثانیه است.

وای فای 7 علاوه بر این سرعت بالا، از فناوری‌های جدیدی برای کاهش تاخیر، افزایش ظرفیت شبکه و افزایش کارآیی آن استفاده می‌کند. با این حال این استاندارد جدید با دستگاه‌های وای‌فای 6 و نسخه‌های قدیمی‌تر نیز سازگار خواهد بود.

نسل هفتم وای فای پیشرفت عمده‌ای نسبت به وای‌فای 6 و 6E ارائه می‌دهد و سرعت آن بیش از 4 برابر سریع‌تر خواهد بود. برای بهره‌مندی از ویژگی‌های وای فای 7 لازم است دستگاه‌های خود را ارتقا دهید.

(پیشنهاد می‌کنیم در مورد اینترنت ماهواره نیز مطالعه کنید.)

وای فای 7 چیست

مزایای استفاده از اینترنت وای فای 7

وای فای 7 نسبت به نسخه‌های پیشین خود سریع‌تر خواهد بود، از اتصالات بیشتری پشتیبانی می‌کند و برای حفظ عملکرد با تاخیر پایین قابل‌اعتمادتر و سازگارتر خواهد بود. این مزایا باعث می‌شود بتوان ویدئوهای بسیار باکیفیت و بازی‌های ابری را بهتر ارائه کرد و به برنامه‌هایی که نیاز به توان عملیاتی بالا و تاخیر کم دارند، کمک می‌کند. وای فای نسل هفتم همچنین با ازدحام و تداخل نیز مقابله می‌کند و مزایای زیادی برای مناطقی با دستگاه‌های متراکم یا شبکه‌های مجاور که همپوشانی دارند، به ارمغان می‌آورد.

سرعت بالا، تاخیر کم و پشتیبانی از اتصالات بیشتر، ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود وای‌فای 7 بسیار مورد استقبال قرار گیرد.

(از مطلب سرویس اینترنت DSL نیز بازدید کنید.)

مزایای استفاده از وای فای 7

سرعت وای فای 7

نکته‌ی مهمی که در مورد Wi-Fi 7 مطرح است این است که این استاندارد پهنای باند کانال بیشتری نسبت به قبل ارائه خواهد داد. در گذشته، پیشرفت‌های وای‌فای باعث افزایش تعداد باندهای موجود برای ارتباط بین روترها و دستگاه‌های متصل شد. اگر باند 2.4 گیگاهرتز شلوغ است می‌توانید دستگاه‌های دارای وای فای 6E را فعال کنید و به باند 5 گیگاهرتزی یا حتی 6 گیگاهرتزی سوئیچ کنید. اما پهنای این باندها نیز در حذف تداخل و افزایش سرعت تفاوت ایجاد می‌کند.

در وای فای 6 شاهد دو برابر شدن عرض کانال از 80 مگاهرتز وای فای 5 به 160 مگاهرتز بودیم. وای فای 7 نیز دوباره آن را دو برابر می‌کند و پهنای باند کانال 320 مگاهرتزی را در باندهای رادیویی 2.4، 5 و 6 گیگاهرتزی ارائه می‌دهد. وای‌فای 7 همچنین با مفهومی به نام puncturing همراه است که از تداخل در بخشی از کانال و غیرقابل استفاده شدن باقی کانال جلوگیری می‌کند.

(در ایساج بخوانید: وای فای دایرکت چیست؟)

چرا به اینترنت وای فای نسل 7 نیاز داریم؟

مسلما بسیاری از ما هنوز هم از دستگاه‌ها و روترهای محدود به وای فای 5 استفاده می‌کنیم که یک استاندارد با یک دهه قدمت است. اگرچه وای فای 6 و 6E جدیدتر هستند اما هنوز راه خود را به خیلی از دستگاه‌های کاربران باز نکرده‌اند، مگر در گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار. پس چرا صنعت شبکه تا این حد علاقمند به ارائه‌ی یک تکنولوژی بی‌سیم جدید است؟ به بیان ساده می‌توان گقت شاهد نواوری‌های بسیار بیشتری در زمینه‌های دیگر هستیم که ممکن است از بهبود عملکرد بی‌سیم در چند سال آینده بهره‌مند شوند.

اگرچه امروزه فناوری ویدئو کنفرانس و اینترنت اشیا (IoT) هنوز هم نسبتا جدید هستند اما به نظر می‌رسد محبوبیت آنها در چند سال آینده افزایش چشم‌گیری داشته باشد. این امر به ویژه در بخش سازمانی صادق است؛ جایی که دستگاه‌های صنعتی اینترنت اشیا مانند سنسورها و تجهیزات نظارتی می‌توانند به راحتی محدودیت‌های استانداردهای وای فای موجود را آزمایش کنند. با این حال، حتی در خانه هم استفاده از بلندگوی هوشمند، سیستم روشنایی هوشمند متصل، پریزهای هوشمند و هزاران دستگاه دیگر می‌توانند به اینترنت متصل شوند.

افزایش ظرفیت وای‌فای 7، تاخیر کمتر و بهبود قابلیت مدیریت تداخل، آن را گزینه‌ی خوبی برای استفاده در تکنولوژی‌های زندگی مدرن می‌سازد. تاخیر کمتر و پایداری اتصال بهتر وای فای 7 آن را گزینه‌ی خوبی برای کاربران صنعتی می‌سازد.

(در مورد حفظ امنیت در گوشی نیز مطالعه کنید.)

اینترنت وای‌فای نسل 7

مقایسه‌ی وای فای 7 و وای فای 6

حتما به این موضوع فکر می‌کنید که چه چیزی وای فای 7 را از وای فای 6 متمایز می‌کند که به طور کلی با باز کردن باند 6 گیگاهرتز مزایای مشابهی را نسبت به استانداردهای قبلی وعده می‌دهد. به ویژه اینکه وای‌فای نسل هفتم نیز از همان سه باند 2.4، 5 و 6 گیگاهرتزی استفاده می‌کند. در ادامه به برخی از تفاوت‌های این دو نسل اینترنت اشاره می‌کنیم.

(از مطلبی که در مورد فضای ذخیره سازی ابری نوشته‌ایم، بازدید کنید.)

کانال‌های گسترده‌تر

هر باند به چند کانال تقسیم می‌شود. باند 2.4 گیگاهرتزی از 11 کانال 20 مگاهرتزی تشکیل می‌شود. باند 5 گیگاهرتزی دارای 45 کانال است اما به جای آنکه محدود به عرض 20 مگاهرتز باشد، می‌تواند از کانال‌های 40 یا 80 مگاهرتزی ترکیب شود. باند 6 گیگاهرتزی از 60 کانال پشتیبانی می‌کند و در وای‌فای 6E این کانال‌ها می‌توانند 160 مگاهرتز باند.

وای فای 7 از کانال‌هایی پشتیبانی می‌کند که حداکثر عرض 320 مگاهرتز دارند. هر چه کانال گسترده‌تر باشد، داده‌های بیشتری را می‌توان منتقل کرد. یک تشبیه ساده این است که تصور کنید یک جاده‌ی تک لاینه در مقایسه با یک بزرگراه سه لاینه یا 6 لاینه، چقدر می‌تواند ترافیک را تحمل کند.

هرچه باندها و کانال‌های وای فای گسترده‌تر باشد، امکان انتقال داده‌های بیشتری وجود دارد.

(در مورد تفاوت آنتی ویروس و فایروال مطالعه کنید.)

QAM بیشتر

مدولاسیون کیوآام (QAM) روشی برای ارسال و دریافت داده‌ها در امواج فرکانس رادیویی است. هرچه این مقدار بیشتر باشد، اطلاعات بیشتری می‌توانید جمع‌آوری کنید. وای فای 7 از 4K-QAM، وای فای 6 از 1024-QAM و وای فای 5 از 256-QAM پشتیبانی می‌کند. مزایای بالقوه‌ی آن نیز با قدرت سیگنال، نویز پس‌زمینه و تداخل پیچیده است. در نتیجه، هر چه QAM بیشتر باشد، دامنه کاهش می‌یابد و شما به سیگنال قوی‌تری نیاز دارید.

بنابراین، جهش به 1024-QAM در وای فای 6 حدود 25 درصد افزایش نرخ داده را نسبت به وای فای 5 ارائه می‌دهد. جهش به 4K-QAM در وای فای 7 نیز افزایش 20 درصدی در عملکرد داده‌ها را ارائه می‌دهد.

(در مورد روش های جلوگیری از هک وای فای مطالعه کنید.)

عملیات چند پیوندی (Multi-Link Operation)

شاید یکی از جذاب‌ترین پیشرفت‌ها در وای‌فای 7، عملیات چند پیوندی (MLO) باشد. هر استاندارد وای فای قبلی یک ارتباط بین دو دستگاه در یک باند واحد برقرار می‌کند. حتی یک روتر وای فای 6E سه بانده نیز دو دستگاه را در یک باند و در یک کانال ثابت متصل می‌کند و این روتر است که تصمیم می‌گیرد به باند 2.4، 5 یا 6 گیگاهرتزی متصل شود. MLO می‌تواند چندین فرکانس را در سراسر باندها در یک اتصال واحد، ترکیب کند. روتر وای‌فای 7 می‌تواند به طور همزمان از طریق دو یا چند کانال در باندهای مختلف به یک دستگاه وای فای 7 متصل شود.

عملیات چند پیوندی یا MLO به طور بالقوه کانال‌های گسترده‌تر را قادر می‌سازد تا بتوانند داده‌های بیشتری را منتقل کنند. سرعت همیشه اولویت نیست اما MLO همچنین امکان عملکرد کارآمدتر را نیز ارائه می‌کند. روتر وای‌فای 7می‌تواند تراکم و سایر تداخل‌ها را در نظر بگیرد و برای حفظ اتصال پایدار و تاخیر کم، اطلاعات را از بهترین کانال منتقل کند.

(با رمزگذاری سرتاسری نیز آشنا شوید.)

مقایسه‌ی وای فای نسل 6 و 7

وای فای 7 چه زمانی ارائه می‌شود؟

احتمالا بیش از یک سال زمان خواهد برد تا اولین دستگاه‌ها و روترهای Wi-Fi 7 به بازار معرفی شوند اما این استاندارد جدید در حال شکل‌گیری است. کوالکام (Qualcomm) از چیپست (مجموعه تراشه) وای‌فای 7 و پلتفرم Networking Pro Series رونمایی کرده است که می‌تواند حداکثر 33 گیگابایت بر ثانیه اتصال چهاربانده را در 16 استریم ارائه دهد. شرکا در حال حاضر روی ادغام فناوری‌های آن در دستگاه‌ها کار می‌کنند.

شرکت برودکام (Broadcom) و مدیاتک (MediaTek) نیز فناوری‌های وای‌فای 7 را معرفی کرده‌اند. با این حال با ظهور وای فای 7، همچنان وای فای 6 برقرار خواهد بود و احتمالا این دو تکنولوژی به عنوان فناوری‌های مکمل برای سال‌های آتی با یکدیگر همزیستی خواهند داشت.

مطلب منبع

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات