سیم کارت الکترونیکی: سیم کارت الکترونیکی (eSIM) چیست و چه مزایایی دارد؟

سیم کارت الکترونیکی eSIM چیست و برای تبدیل سیم کارت به esim چه باید کرد؟ وضعیت راه اندازی سیم کارت الکترونیکی در ایران چگونه است؟ این‌ها نمونه سوال‌هایی است که ذهن عشق تکنولوژی‌ها را درگیر کرده است. در این متن از وبلاگ ایساج می‌خواهیم به سوالات رایج درباره سیم کارت esim پاسخ دهیم.

سیم کارت الکترونیکی چیست؟

سیم کارت الکترونیکی که بنام eSIM معروف است، یک قطعه‌ی الکترونیکی است که روی مادربورد گوشی تعبیه شده است. واژه eSIM مخفف واژه Embedded SIM یعنی سیم کارت جاساز شده است. بنابراین برای خرید سیم‌کارت الکترونیکی، باید گوشی مجهز به ماژول شناسایی مشترک Subscriber Identity Module یا همان SIM باشد.

سیم‌کارت الکترونیکی (esim) در واقع یک چیپ الکترونیکی است که روی مادربورد گوشی تعبیه شده است.

(برای قطع اینترنت آزاد رایتل مطلبی کاربردی برایتان تدارک دیده‌ایم.)

سیم کارت الکترونیکی چیست

تفاوت سیم کارت معمولی و سیم کارت eSIM

روند خرید سیم کارت معمولی، به این صورت است که ابتدا به نمایندگی مربوطه مراجعه کرده و بعد از انتخاب شماره سیم کارت خود را خریداری می‌کنیم. سیم کارت را در جایگاه مربوطه در گوشی گذاشته، به مخابرات وصل شده و فعال می‌شود.

اما برای خرید سیم‌کارت esim فقط  به یک کد فعالسازی (QR) نیاز هست. با اسکن کردن کد مربوطه که از مخابرات ارسال می‌شود، بدون نصب دستی قطعه‌ی فیزیکی در جایگاه نصب،، سیم کارت esim فعال می‌شود. اینطور اعلام شده است که برای تعویض سیم کارت هم نیازی به تعویض گوشی نیست و فقط کافی است که درخواست داشتن شماره‌ی جدید را به اپراتور مورد نظر اعلام شود.

سیم کارت الکترونیکی esim برای فعال شدن بدون اینکه به قطعه‌ی فیزیکی نیاز داشته باشیم، با اسکن کد QR، ارسالی اپراتور مورد نظر، فعال می‌شود.

(برای انتقال وایرلس فایل از ویندوز به اندروید این مطلب را از دست ندهید.)

تفاوت سیمکارت معمولی و eSim

راه اندازی سیم کارت الکترونیکی در ایران

طبق خبرهای رسیده، اپراتورهای ایرانسل و شاتل در پی فعالسازی سیم کارت esim در ایران هستند، اما همچنان اجرایی نشده است. ایرانسل در سال 1396 طی مراسمی با حضور فعالانی از شرکت‌های معتبر بین المللی و کارشناسان فناوری اطلاعات، پروفایل eSIM را تست کرده بود ولی همچنان این طرح بصورت عمومی اجرایی نشده است.

بنابراین هنوز خرید سیم کارت الکترونیکی همراه اول و یا خرید سیم کارت الکترونیکی ایرانسل به بهره‌وری نرسیده است. با راه‌اندازی سیم کارت esim شرایط برای تبدیل سیم کارت به esim نیز فراهم خواهد شد.

راه اندازی سیم کارت الکترونیکی در ایران، توسط اپراتور ایرانسل با شعار “مسیر اینترنت اشیاء با eSIM آغاز می‌شود“، استارت خورده است ولی همچنان به اجرای همگانی نرسیده است.

(محال اهل اینترنت باشی و بازیابی داده‌ها در گوشی اندروید برات جالب نباشه!)

مزایای خرید سیم کارت الکترونیکی

سیم کارت الکترونیکی ایده‌ی خیلی جدیدی نیست ولی یکی از داغ‌ترین موضوعات برای ورود به دنیای هوشمند است. سیم کارت معمولی که از جنس PVC با یک قطعه‌ی فلزی روی آن است، با شماره مرجع منحصربه‌فردی، موجودیت شما را به اپراتور موردنظر اعلام می‌کند. وظیفه‌ی سیم‌کارت esim نیز دقیقا همین است، منتها با انعطاف‌پذیری بیشتر.

سیم کارت الکترونیک esim تراشه‌ای بسیار کوچک و انعطاف‌پذیر است که روی هر دستگاهی (تجهیزات هوشمند) بدون محدودیت قرار می‌گیرد.

(برای آشنایی با مراحل تبدیل سیم کارت اعتباری به دائمی ایرانسل این مطلب ایساج عالیه!)

مزایای سیم کارت الکترونیک:

  • ای سیم esim از نظر ظاهری سبک، حتی سبک‌تر از سیم کارت نانوسیم است. به همین خاطر به راحتی روی هر دستگاهی بدون محدودیت اندازه و وزن قرار می‌گیرد.
  • اتصال سریع، فقط با اسکن کد ارسالی از اپراتور، سیم کارت فعال می‌شود.
  • حافظه‌بالا از ویژگی‌های عالی سیم کارت الکترونیکی است. سیم کارت معمولی تقریبا حدود 256 کیلوبایت حافظه دارد ولی esim دربردارنده‌ی حافظه‌ی نامحدود است.
  • سیم کارت الکترونیکی انعطاف‌پذیری بالایی دارد. به این معنا که برای تغییر شماره و یا تغییر اپراتور، نیازی نیست که حتما سیم کارت فیزیکی خود را تغییر دهید. این روند با ارسال یک کد از راه دور، قابل اجرا است.
  • در سفرهای برون مرزی، بدون اینکه نیاز به تعویض سیم کارت یا تعویض گوشی، با اسکن کد QR کشور مقصد، قابل مدیریت است.
  • دستگاه موبایل مجهز به تراشه esim، با حذف شکاف جایگاه سیم کارت دستگاهی ظریف‌تر و غیرقابل نفوذتر است.

اتصال سریع، حافظه‌ی بالا، بی‌نیاز از دردسرهای تعویض سیم کارت و تعویض اپراتور در سفرهای برون مرزی و داشتن گوشی ضد آب، از مزایای بدیهی سیم کارت esim است.

(اگر موقع نوشتن پیام کلمات پیشنهادی گوشی آزارت میده مطلب غیرفعال کردن تصحیح خودکار در اندروید راهکارهای آسانی را پیشنهاد داده!)

مزایای استفاده از سیم کارت الکترونیکی

سیم کارت eSIM و اینترنت اشیاء

با هوشمند سازی صنایع مختلف، وجود سیم‌کارت الکترونیکی جزء الزامات است. چون به راحتی می‌توان آن را بر روی هر دستگاهی نصب و برای کنترل از راه دور در بستر اینترنت اشیاء روی آن‌ها حساب کرد.

سیم کارت الکترونیک در هوشمند سازی صنایع، مخصوصا لوازم خانگی هوشمند و برای کنترل از راه دور آن‌ها، بسیار نقش مهمی دارد.

(با روش شارژ کردن باتری گوشی‌های اندروید به گوشی خود طول عمر دهید.)

سیم کارت الکترونیکی اپل

در حال حاضر شرکت اپل گوشی‌های نسل جدید خود را (iphone Xs Max, Xsو Xr) با قابلیت نصب سیم کارت فیزیکی (معمولی) و سیم کارت الکترونیکی عرضه کرده است. همینطور، در گجت‌های دیگری مثل اپل واچ که امکان آسیب دیدن از ورود آب را دارند، با تجهیز به سیم کارت الکترونیک، اسلات (شکاف نصب سیم کارت) حذف شده است.

پاسخ سوال اینکه سیم کارت esim اپل چیست؟ این سیم کارت الکترونیکی دقیقا شبیه به سایر esim ها است. البته برای اولین بار گوشی‌های googlepixel به این فناوری مجهز شدند. و بعد از پیکسل و اپل، شرکت‌های دیگری مثل سامسونگ، هوآوری و lenovo نیز گجت‌هایی مجهز به esim رونمایی کردند.

سیم کارت eism برای اولین بار بر روی گوشی‌های پیکسل و بعد از آن بر روی گوشی‌های اپل رونمایی شدند. در حال حاضر برندهای دیگری مثل سامسونگ، هوآوی و Lenovo نیز گجت‌هایی را مجهز به esim عرضه کردند.

(برای تبدیل گوشی به کنترل تلویزیون این مطلب را از دست ندهید!)

سیم کارت الکترونیکی اپل

معایب سیم کارت‌ الکترونیکی esim

استفاده از سیم کارت esim اگرچه خیلی جذاب و عالی است ولی معایبی هم دارد:

  • با هر گوشی سازگار نیست، و برای داشتن آن‌ها باید به فکر گوشی جدید بود.
  • اگر گوشی ما فقط مجهز به سیم کارت الکترونیک باشد، و کشوری که مقصد ما است آن را پشتیبانی نکند چه کنیم؟
  • هزینه‌‌ی بالای گوشی‌های مجهز به سیم کارت esim
  • جابه‌جایی تراشه بر روی مادربورد و مشکلات سخت افزاری

سیم‌کارت esimپدیده‌ی جدیدی است و هنوز مشکلات و چالش‌ها‌ی خود را بروز نداده است. مطمئنا با دسترسی همگانی راحت‌تر می‌توان مشکلات آن را شناسایی کرده و راه‌حلی برای آن پیشنهاد داد.

(برای حذف بدافزار از اندروید و نجات گوشیت این مطلب از ایساج را از دست نده!)

معایب سیم‌کارت‌های الکترونیکی

منبع مطلب

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات