اشتباهات رایج در نگهداری از گوشی موبایل که حتماً باید بدانید

استفاده از گوشی‌های هوشمند بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی مدرن امروزی است اما آیا از گوشی موبایل خود به خوبی مراقبت می‌کنید؟ برخی اشتباهات در نگهداری از موبایل باعث خرابی و از کار افتادن آنها می‌شود که ممکن است با هزینه‌های تعمیر بالا و یا در نهایت غیرقابل استفاده شدن آن برای همیشه شود. در ادامه این مطلب ایساج به اشتباهات رایج در نگهداری گوشی اشاره می‌کنیم تا از این اسمارت‌فون‌های پراستفاده بهترین بهره را ببرید.

اشتباهات رایج در نگهداری از موبایل

امروز ما آن‌قدر از اسمارت‌فون‌ها در زندگی روزمره‌ی خود استفاده می‌کنیم که تقریباً تبدیل به یک بخش اساسی و جدایی‌ناپذیر از زندگی ما شده‌اند. ما از اسمارت‌فون‌ها برای تماس گرفتن، سرچ کردن در اینترنت، بازی کردن، خریدهای اینترنتی و … استفاده می‌کنیم. برای همین هم تعجبی ندارد که خیلی به این وسایل وابسته هستیم. این اسمارت‌فون‌ها آن‌قدر پیشرفته هستند که به نوعی یک مینی‌کامپیوتر محسوب می‌شوند و تعجبی هم ندارد که قیمت آن‌ها گران است.

بنابراین، ما باید مواظب این باشیم که گوشی هوشمند ما آسیب نبیند، چون اگر آسیبی به آن وارد شود که غیرقابل‌جبران باشد مجبوریم که یک گوشی موبایل جدید تهیه کنیم. ما در ادامه‌ی این مطلب ایساج تصمیم داریم در خصوص اشتباهات رایج در نگهداری از گوشی موبایل صحبت کنیم. امیدواریم که با اجتناب از اشتباهات رایج در نگهداری از گوشی موبایل که در این مطلب ذکر می‌کنیم از گوشی خود بهتر نگهداری کنید تا بعداً مجبور به خرید یک گوشی جدید نشوید.

(در مورد مدیریت حافظه مدیریت رم در گوشی اندروید مطالعه کنید.)

اشتباهات رایج در نگهداری از موبایل

اشتباهات رایج در نگهداری از گوشی موبایل: 1. برای اسمارت فون خود یک قاب محافظ بخرید

هر اسمارت فون از قطعات ریزتری تشکیل شده که هر کدام از این قطعات به کارکرد کلی آن کمک می کنند. بیشتر گوشی‌هایی که ما می‌خریم اصلاً کیس محافظ ندارند. اگر شما می‌توانید به خوبی از گوشتان بدون کیس محافظ نگهداری کنید و به خودتان در این زمینه اطمینان دارید که چه بهتر. اما اگر فکر می‌کنید که ممکن است گوشی شما از دستتان بیفتد پس بهتر است که احتیاط را رعایت کنید و برای گوشی‌تان در همان اول قاب محافظ بگیرید.

اگر گوشی تان از دستتان بیفتد می‌تواند به بدنه آن ضربه‌ی محکمی بخورد و به باتری کیس یا اجزایی که در داخل آن هستند ضربه سخت‌افزاری وارد شود و این مسئله باعث می‌شود که گوشی شما دچار آسیب جبران‌ناپذیری شود. برای همین بهتر است که در همان اول برای گوشی خود قاب محافظ بگیرید و از وارد شدن این آسیب‌ها به گوشی جلوگیری کنید.

(با روش مخفی کردن برنامه ها در اندروید آشنا شوید.)

چند اشتباه رایج در نگهداری از اسمارت فون: 2. محافظت از صفحه نمایش گوشی

محافظت کردن از صفحه نمایش اسمارت فون مسئله مهمی است. فرض کنید که شما دارید با اسمارت فون خودتان کار می‌کنید و گوشی به‌طور تصادفی از دستتان بیفتد. اگر بدشانس باشید و اسمارت فون شما از رو به زمین بیافتد، ممکن است صفحه‌ی آن ترک بخورد و دیگر نتواند به خوبی صفحه اسمارت فون را نمایش دهد. در این مواقع، شما می‌توانید یا صفحه اسمارت فون خودتان را تعویض کنید.

اگر هم بدشانس باشید، مجبورید یک گوشی جدید بگیرید. کاری که می‌توانید برای جلوگیری از این کارها انجام دهید این است که برای اسمارت فون خود یک صفحه محافظ نمایش بگیرید. به این صورت، دیگر از این اطمینان حاصل می‌کنید که اگر آسیبی به صفحه نمایش شما وارد شد این آسیب اول از همه به محافظ صفحه نمایش وارد می‌شود.

خرید یک محافظ صفحه نمایش از آسیب به صفحه نمایش گوشی و از کار افتادن قابلیت لمسی آن تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

(از مطلب کاهش مصرف اینترنت اندروید بازدید کنید.)

اشتباهات رایج در نگهداری از گوشی

چند اشتباه معمول در نگهداری کردن از گوشی: 3. موبایل خود را در جاهای خطرناک قرار ندهید

فرض کنید که شما موبایل خود را در جیبتان همراه با یک شیء تیز مثل کلید یا سوزن یا هر شیء که می‌تواند به صفحه نمایش گوشی خراش بیندازد، قرار داده‌اید. بعد از مدتی متوجه خواهید شد که به صفحه نمایش موبایل شما خراش و آسیب وارد شده است و این مسئله حتی ممکن است تجربه لمس کاربر با صفحه نمایش لمسی گوشی شما را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، حتماً در مورد این مسئله هوشیار باشید و سعی کنید تا اسمارت فون تان را در جاهایی قرار ندهید که چنین آسیب‌هایی ممکن است به آن‌ها وارد شوند.

از قرار دادن گوشی موبایل خود در ارتفاع نیز اجتناب کنید چرا که گوشی شما ممکن است افتاده و آسیب ببیند.

اشتباهات رایج که در نگهداری از گوشی می‌توانید مرتکب شوید: 4. تمیز نگه نداشتن گوشی

یکی از چیزهایی که می‌تواند به اجزای سخت‌افزاری داخل گوشی صدمه بزند و باعث تداخل در کارکرد نرم‌افزاری گوشی شود این است که ذرات گرد و غبار ممکن است وارد گوشی شوند.  برای همین، شما باید هرچند وقت یک‌بار گوشی خود را حتی با این‌که کیس دارد با یک پارچه نرم و تمیز گرد و غبار آن را پاک کنید. اگر هم می توانید بعضی موقع ها روکش محافظتی آن را بردارید و داخل سخت‌افزار آن را با پارچه تمیز کنید.

تمیز کردن بخش‌های مختلف گوشی می‌تواند از آسیب به آن جلوگیری کند.

تمیز نگه نداشتن گوشی

اشتباهات رایج در نگهداری از گوشی موبایل: 5. بروزرسانی نکردن نرم‌افزارها

بروزرسانی نرم‌افزارهایی که روی گوشی شما وجود دارند، کار خیلی مهمی است با این حال خیلی از افراد به آن توجهی نشان نمی‌دهند. نرم‌افزارهایی که از قبل بر روی گوشی شما نصب شده بودند یا نرم‌افزارهایی که شما از گوگل پلی یا بازار می‌گیرید هم قابل بروزرسانی شدن هستند. با بروزرسانی کردن نرم‌افزارها شما از این اطمینان حاصل می‌کنید که کارکردهای جدیدی به آن نرم‌افزار اضافه می‌شوند. از سوی دیگر، میزان استفاده‌ای که آن نرم‌افزار از اسمارت فون شما دارد خیلی بهینه‌تر خواهد شد و همچنین باعث جلوگیری از هک شدن گوشی نیز می‌شود.

بروزرسانی نرم‌افزارها باعث افزایش عمر باتری گوشی شما می‌شود، بنابراین سعی کنید که نرم‌افزارهایی که روی گوشی خود دارید را بروزرسانی کنید.

(از مطلب حذف بدافزار از اندروید بازدید کنید.)

چند اشتباه معمول در رابطه با نگهداری از گوشی همراه: 6. پاک نکردن کش گوشی

زمانی که کش گوشی هوشمند بیش ازحد پر می‌شود عملکرد آن گوشی نیز کند خواهد شد. حالا کش گوشی دقیقاً چیست؟ کش اسمارت فون یا گوشی همراه فایل‌هایی است که در زمان استفاده از نرم‌افزارهای گوشی یا اجرای آن‌ها در حافظه پنهان اسمارت فون تان ذخیره می‌شوند. اگر تعداد این فایل‌ها بیش از حد باشد ممکن است حافظه ای که برای کارکرد دیگر نرم‌افزارهای شما مورد نیاز باشد را اشغال و به این صورت، عملکرد گوشی‌تان را کند کنند. برای همین، شما باید هرازچندگاهی یک‌بار کش گوشی خود را پاک کنید.

بیشتر گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌ها در تنظیمات خودشان این عملکرد را دارند .اما اگر می‌خواهید، می‌توانید از گوگل پلی یا بازار نرم‌افزاری را دانلود کنید که مخصوصاً کارکرد آن در این زمینه است.

(با تفاوت آنتی ویروس و فایروال آشنا شوید.)

پاک نکردن کش گوشی

اشتباهات معمول در رابطه با نگهداری از اسمارت‌فون‌ها: 7. دانلود فایل‌ها از منابع نامعتبر

در دنیایی که ما در آن خیلی از اینترنت استفاده می‌کنیم، طبیعی است که مسائلی مثل حملات سایبری و بدافزارها یا ویروس‌ها هم در این فضا وجود دارند. در زمانی‌که ما با اسمارت فون مان کار می‌کنیم شاید به این مشکل بر بخوریم. دانلود کردن فایل‌ها و نرم‌افزارها از منابع و سایت‌هایی که معتبر و قابل‌اعتماد نیستند می‌توانند به اسمارت فون شما آسیب جدی وارد کنند. شما با دانلود این فایل ها می‌توانید اسمارت فون تان را در معرض خطر این بد افزار ها و ویروس ها قرار دهید.

یکی از اشتباهات رایج در نگهداری از گوشی دانلود برنامه‌ها از منابع نامعتبر است؛ بنابراین سعی کنید نرم‌افزارهایی قابل‌اعتماد دانلود کنید.

(از مطلب بازیابی داده ها پس از ریست فکتوری بازدید کنید.)

اشتباهات رایج در نگهداری از گوشی: 8. ارتقاء ندادن حافظه اسمارت فون

بعضی از افراد در زمانی‌که خیلی نرم‌افزار و برنامه را بر روی گوشی خودشان نصب می‌کنند ممکن است متوجه شوند که اسمارت فون شما عملکردش بسیار کند شده است. این به این دلیل است که آن ها در حافظه داخلی اسمارت فون خود اطلاعات زیادی را ذخیره کرده‌اند. وقتی‌که اطلاعات روی حافظه داخلی دستگاه اسمارت فون شما بیش‌ازحد می‌شود عملکرد آن‌هم بسیار کند خواهد شد.

برای جلوگیری از رخ دادن چنین مسئله‌ای شما می‌توانید یک کارت حافظه خارجی یا SD را برای گوشی تهیه کنید. سپس، تنظیمات گوشی همراه خود را به‌گونه‌ای تغییر دهید که فایل‌هایی مثل فایل‌های موسیقی، فیلم و عکس روی کارت حافظه خارجی شما ذخیره شوند و نصب و اجرای برنامه‌ها را فقط بر روی کارت حافظه داخلی اسمارت فون اختصاص دهید. به این صورت، اسمارت فون شما عملکرد سریع‌تر و بهتر خواهد داشت.

(از مطلب علت داغ شدن گوشی بازدید کنید.)

اشتباهات رایج در نگهداری از موبایل

اشتباهات رایج در نگهداری از گوشی: 9. نگهداری نکردن از باتری

اگر شما به خوبی بتوانید از باتری اسمارت فون خود نگهداری کنید توانید ساعات طولانی‌تری از گوشی تان استفاده کنید و درنهایت، عمر آن هم طولانی‌تر خواهد بود. برای چنین کاری، شما باید راهنمایی‌هایی که در مورد مراقبت از باتری گوشی وجود دارد و معمولاً در کتابچه دفتر راهنمای استفاده از اسمارت فون تان شامل شده را انجام دهید. بعلاوه می‌توانید با تست سلامت باتری گوشی اندروید از سلامت آن مطمئن شوید.

بیشتر دستورالعمل‌هایی که در رابطه با عمر باتری اسمارت فون وجود دارند به این صورت هستند که شما نباید حتماً تا صددرصد آن را شارژ کنید. بگذارید که باتری آن به حداقل میزان شارژ برسد و بعد آن را شارژ کنید (که این میزان معمولاً بیست تا سی درصد است). در مطلبی جداگانه در مورد شارژ باتری گوشی های هوشمند نوشته‌ایم که می‌توانید به آن رجوع کنید.

در مواقعی که از اینترنت وای‌فای یا اینترنت داده‌های همراه گوشی خود استفاده نمی‌کنید حتماً آن‌ها را خاموش کنید، زیرا این کارها شارژ گوشی شما را خیلی مصرف می‌کنند.

منبع مطلب

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات