معرفی اینترنت VDSL

این روزها بحث درباره‌ی اینترنت، مثل بحث بر سر سبک زندگی است. مخصوصا از زمان ورود کرونا و آنلاین شدن مدارس، یکجورایی جزو ملزومات زندگی به حساب می‌آید. سرویس‌دهنده‌های خدمات اینترنت نیز بر آن شدند که با ایجاد بستری مناسب، کاربران را برای لذت بردن از دنیای مجازی با یک سرعت مناسب و پایدار پشتیبانی کنند. در این متن قرار است که با یکدیگر اینترنت VDSL که نوع پرسرعت و تقریبا جدیدی است را بررسی کنیم. اما پیش از آن بهتر است که با مقدمه‌ای از اینترنت ADSL شروع کنیم و سپس به معرفی اینترنت جدید VDSL بپردازیم.

اینترنت ADSL چیست؟

اینترنت ADSL مخفف Asymmetric Digital Subscriber Line است. این مدل اینترنت که خیلی وقت است با آن آشنا هستید روش اصلی ارائه خدمات باند پهن از طریق خطوط مس برای تمامی مشترکین جهان بوده و در حال حاضر در کشور ما نیز برای کاربرانی که نزدیک مخابرات هستند و زیرساخت‌های شهری آن‌ها از نوع مس است یک انتخاب مناسب و مقرون بصرفه است، که با ورود اینترنت VDSL کم کم باید به فکر رقابت با این رقیب سرسخت باشد.

اینترنت ADSL چیست؟

دسترسی به اینترنت کابلی ADSL

خوبی اینترنت ADSL به این است که در هر کجایی که مخابرات هست و بساط تلفن به راه است، امکان استفاده از آن تقریبا فراهم است. البته در بسیاری مناطق به دلیل ضعف زیرساخت‌های شهری و دوری از مخابرات، مثل شهرک‌های تازه ساخت و مناطق دور افتاده، هنوز استفاده از این نوع اینترنت کابلی، امکان‌پذیر نیست. تحت این شرایط کاربران مجبور هستند که از اینترنت وایرلس مثل مودم‌های وایمکس که الان تبدیل به مودم‌های TD-LTE شده‌اند، از اینترنت همراه استفاده کنند که آن هم باز با عدم نزدیکی به دکل‌های مخابراتی چندان اتفاق جالبی نیست. اگر شرایط برای دسترسی به اینترنت VDSL فراهم شود، مطمئنا با افزایش سرعت آپلود و دانلود، رضایت بسیاری از کاربران را به خود جلب خواهد کرد.

اینترنت ADSL با خطوط تلفن مخابرات در دسترس کاربران قرار می‌گیرد اما اینترنتِ VDSL با سرعت بالاتر می‌تواند جایگزینی برای ADSL باشد.

(پیشنهاد می‌کنیم از مطلب اینترنت ماهواره نیز بازدید کنید.)

سرعت اینترنت ADSL

اینترنت ADSL، خط اشتراک نامتقارن است، سرعت دانلود در بهترین شرایط حدود 20 Mbps مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود حدود 1 Mbps مگابیت بر ثانیه است. این عدم توازن در سرعت دانلود و آپلود، اینترنت ADSL را اینترنت نامتقارن ساخته است. سرعت اینترنت ADSL در کل به نسبت فاصله‌ی کاربران‌ از دکل‌های مخابراتی و تعداد مشترکین، بستگی شدیدی دارد. اگر شرایط کاملا جور باشد، برای کارهای روزمره و حتی کارهای تخصصی، نه بگوییم عالی، اما متناسب است.

ولی به محض اینکه یکی از این مواد جور نباشد با سرعتی کمتر از سرعت Dial-up مواجه خواهید شد. البته اگر شرایط برایتان جور است اما برای دانلود و آپلود داده‌های پرحجم‌تر و به قولی سنگین این سرعت شما را راضی نمی‌کند، بهتر است به فکر خدمات دیگری باشید. به عنوان مثال خدمات ADSL +، اینترنت فیبر نوری یا اینترنت VDSL.

سرعت دانلود و آپلود اینترنت ADSL متفاوت است و به همین خاطر به آن اینترنت نامتقارن گفته می‌شود.

(در مورد تفاوت مگابایت و مگابیت بیشتر بخوانید.)

سرعت اینترنت ADSL

بررسی اینترنت vdsl: اینترنتِ VDSL چیست؟

VDSL مخفف Very High Bitrate Digital Subscriber Line (خط اشتراک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالا) است. VDSL فرم جدیدی از اینترنت باند پهن است که با تلفیقی از خطوط مسی تلفن و فیبر نوری در دسترس قرار می‌گیرد. با اینترنتِ VDSL، کاربران می‌توانند اینترنت را با سرعت بالاتری از ADSL داشته باشند. کارشناسان ادعا می‌کنند که VDSL می‌تواند با سرعت دانلود 52 مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود 16 مگابیت بر ثانیه اینترنت ارائه دهد.

(از مطلب تست سرعت اینترنت نیز بازدید کنید.)

دسترسی به VDSL

اگرچه در حال حاضر اینترنتِ VDSL جزو آپشن‌های انتخابی کاربران است، اما پیش از آن باید مطمئن شوید که آیا اصلا خط تلفن شما برای فعال شدن این نوع اینترنت DSL مجهز است یا خیر و مورد بعدی نزدیکی محل زندگی شما به دکل مخابرات است. طبق نظر کارشناسان، اگر منزل شما در فاصله‌ی 750 تا 900 متری از دکل مخابراتی قرار دارد، از انتخاب VDSL می‌توانید لذت ببرید، در غیر اینصورت انتخاب VDSL یا ADSL برای شما فرقی نخواهد کرد.

سرعت اینترنت VDSL چقدر است؟

در کل، سرعت اینترنتِ VDSL از هر دو جهت عالی است. برای دانلود حدود 5 برابر و برای آپلود حدود 10 برابر بیشتر از اینترنت ADSL ارائه می‌شود. با فراهم بودن شرایط مساعد میزان سرعت اتصال مودم کاربر در دریافت دیتا Downstream حدود 52 مگابیت بر ثانیه و میزان سرعت اتصال مودم کاربر در ارسال دیتا Upstream حدود 16 مگابیت بر ثانیه است. کاربران VDSL در حال حاضر سرعتی معادل سرعت اولیه‌ی فیبر نوری را تجربه می‌کنند. برای برخورداری از اینترنت VDSL عوامل خارجی مثل کیفیت خط، فاصله از دکل و کیفیت سخت افزاری بستگی دارد.

عواملی مانند کیفیت خط، فاصله از دکل یا سرویس‌دهنده‌ی اینترنتِ شما و کیفیت سخت‌افزاری بر سرعت سرویس VDSL تاثیرگذار است.

(مطلب اسکن با گوشی اندروید نیز می‌تواند برای شما مفید باشد.)

سرعت اینترنت VDSL چقدر است؟

آیا برای داشتن اینترنتِ VDSL به مودم خاصی نیاز است؟

هدف اصلی مودم‌های ADSL و VDSL کاملا مشترک است: دسترسی دستگاه‌های شما به اینترنت. هر دوی این دو مودم مطابق با نوع خدمات رسانی متمایز می‌شوند. بنابراین اگر با بررسی کارشناسان، خط تلفن شما برای این مدل اینترنتی مناسب است، برای داشتن خدمات VDSL باید مودم سازگار با آن را تهیه کنید. پروسه‌ی اتصال در ADSL و VDSL متفاوت است. چون یک مودم ADSL فقط با خط تلفن مسی فعال می‌شود اما برای اتصال VDSL فیبر نوری نیز مورد نیاز است، البته اگر فاصله‌ی زیادی از دکل نداشته باشد، می‌توان فقط با کابل مس از اتصال VDSL بهره‌مند شد.

برای استفاده از خدمات VDSL لازم است مودم خاص آن را نیز تهیه کنید.

(پیشنهاد می‌کنیم از مطلب واتساپ بیزینس بازدید کنید.)

تفاوت بین اینترنت VDSL و ADSL

VDSL یا همان خط اشتراک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالا نسل جدید اینترنت پهن باند است که از خط تلفن مسی استفاده می‌کند و سرعت اتصال بالاتری ارائه می‌دهد. همانند اینترنت ADSL، سرعت این تکنولوژی به طول سیم مسی از خانه تا تجهیزات شبکه بستگی دارد. به عبارت دیگر، هرچه فاصله‌ی شما از تجهیزات شبکه و سوئیچینگ آن بیشتر باشد، سرعت اینترنت شما کاهش می‌یابد. سرویس VDSL تجربه‌ی کاربری بهتری برای کاربران اینترنت فراهم می‌کند و از خط مشترک به طور موثرتری استفاده می‌کند.

اتصال کاربر با نصب یک گره فیبر نور در نزدیکی محل کاربر فراهم می‌شود که با استفاده از کابل فیبر نوری به ISP متصل می‌شود. از VDSL بیشتر برای کاربردهایی مانند تلویزیون اینترنتی (VOD)، سیستم صدا روی پروتکل اینترنت (VoIP) و غیره که پهنای باند بالایی لازم دارند، استفاده می‌شود. در ادامه در مورد تفاوت‌های سرویس VDSL و ADSL صحبت می‌کنیم.

VDSL با پهنای باند بیشتر می‌تواند مناسب برنامه‌های تلویزیون اینترنتی یا سیستم VoIP باشد.

(از ترفندهای جالب واتساپ چه می‌دانید؟ در مورد آن در بلاگ ایساج بخوانید.)

تفاوت بین اینترنت VDSL و ADSL

سرعت

اولین و مهم‌ترین تفاوت بین این دو اتصال اینترنت، سرعت آنها است. VDSL نسبت به ADSL سرعت بیشتری به کاربران ارائه می‌دهد و سرعت دانلود تا 70 مگابیت در ثانیه و سرعت آپلود تا 10 مگابیت در ثانیه است. اما از سوی دیگر اینترنت ADSL حداکثر سرعت دانلود 24 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد و سرعت آپلود آن بسیار کمتر است. از طرف دیگر، کاربران VDSL سرعت یکسانی در Downstream و Upstream خواهند داشت.

نکته‌ی قابل‌توجه در مورد VDSL این است که کیفیت کابل‌های مسی و فاصله‌ی کاربر تا سوئیچینگ شبکه، به طور مستقیم بر سرعت سرویس تاثیر می‌گذارد.

(در مورد تفاوت آنتی ویروس و فایروال مطالعه کنید.)

هزینه

تفاوت بعدی سرویس اینترنت VDSL و ADSL هزینه‌ها و تعرفه‌ی آنها است. تعرفه‌های این دو سرویس تفاوت چندانی با هم ندارند اما با توجه به جدیدتر بودن اتصال VDSL و اینکه تعداد ارائه‌دهندگان آن نسبا به ADSL کمتر است، هزینه‌ی ارائه‌ی اتصال VDSL بیشتر خواهد بود.

جدید بودن و کمتر در دسترس بودن خدمات VDSL باعث شده این سرویس قیمت بالاتری نسبت به سرویس‌های ADSL داشته باشد.

(در مورد نحوه دانلود ویدئو از یوتیوب مطالعه کنید.)

دسترسی

از آنجایی که VDSL یک فناوری جدید و پیشرفته است، دسترسی به آن محدودتر از ADSL است. اگرچه ارائه‌دهندگان سرویس اینترنت در حال گسترش شبکه‌های VDSL خود هستند و آنها را در دسترس عموم قرار می‌دهند اما در بسیاری از نقاط کشور ممکن است هنوز دسترسی به آن وجود نداشته باشد. این در حالی است که ارائه‌دهندگان سرویس اینترنت ADSL محدوده‌ی بسیار وسیع‌تری را پوشش می‌دهند.

سیگنال

همانطور که گفتیم، هر دوی این سرویس‌های اینترنتی به فاصله‌ی کاربر تا مرکز سوئیچینگ ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنت بستگی دارد. با افزایش فاصله بین کاربران، سیگنال‌های دریافت‌شده ضعیف می‌شود و در نتیجه سرعت اینترنت کاهش می‌یابد. اما در مقایسه با ADSL، سیگنال VDSL سریع‌تر تضعیف می‌شود.

ارائه‌دهندگان اینترنت VDSL در ایران – شاتل

علاوه بر اینترنت vdsl مخابرات (در شهرهایی مانند تهران، مشهد، قم، اصفهان و غیره) شرکت‌های دیگری از جمله اینترنت vdsl پیشگامان، اینترنت vdsl های وب و شاتل نیز ارائه‌دهنده‌ی این سرویس اینترنتی هستند. شاتل یکی از ارائه‌دهندگان اینترنتِ VDSL است که برنامه‌ی خود را برای گسترش مناطق تحت پوشش اینترنت vdsl شاتل دارد. اینترنت vdsl شاتل به سه روش ارائه می‌شود:

  • نزدیکی به کابینت‌های شاتل و ارائه‌ی سرویس اینترنت به روش FTTC: در این روش کابینت‌های تجهیزات در نقاط مختلف شهر نصب می‌شود و اینترنتِ VDSL به کاربرانی ارائه می‌شود که در نزدیکی کابینت‌ها هستند. در این روش کاربران صرفا باید مودم VDSL داشته باشند تا به خدمات اینترنت دسترسی پیدا کنند.
  • نزدیک بودن به مرکز مخابرات مجهز به تجهیزات VDSL: اگر کاربران در محدوده‌ی نزدیک به مرکز مخابراتی مجهز به تجهیزات VDSL باشند می‌توانند با خرید یک مودم VDSL از این خدمات استفاده کنند.
  • مجتمع‌های مسکونی و تجاری: در این ساختمان‌ها می‌توان کابینت‌های تجهیزات ارائه‌دهنده‌ی VDSL را نصب کرد تا استفاده از این نوع اینترنت امکان‌پذیر شود. به این ترتیب ساکنان این مجتمع‌ها می‌توانند با مودم VDSL از این خدمات بهره‌مند شوند.

اینترنت vdsl آسیاتک

آسیاتک نیز یکی از ارائه‌دهندگان اینترنتِ پرسرعت است که ارائه‌ی VDSL نیز یکی از خدمات جدید آن محسوب می‌شود. با نصب کابینت‌های تجهیزات VDSL در ساختمان‌ها و برج‌های مسکونی، ساکنان می‌توانند از این نوع اینترنتِ پرسرعت بهره‌مند شوند. سرویس VDSL آسیاتک با سرعت بالا و ویژگی‌های زیر برای برج‌ها و مجتمع‌ها همراه است:

  • ارائه‌ی سرویس اینترنت بدون نیاز به مراحل اداری در مخابرات
  • پشتیبانی 24 ساعته در تمام روزهای هفته
  • سرویس اینترنت باکیفیت و بدون قطعی به دلیل پهنای باند اختصاصی

خرید اینترنت vdsl

در این مطلب بلاگ ایساج در خصوص سرویس VDSL صحبت کردیم. این سرویس از سیم‌های مسی یا کابل فیبر نوری در خط تلفن برای ارائه‌ی اینترنتِ پرسرعت استفاده می‌کند. VDSL دارای سریع‌ترین سرعت دانلود و آپلود است و با استفاده از مودم‌های VDSL می‌توانید به این نوع اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشید. برای خرید سرویس vdsl، لازم است ابتدا مناطق تحت پوشش اینترنت vdsl و تعرفه vdsl را بررسی کنید تا مطمئن شوید شهر یا منطقه‌ی شما از این سرویس اینترنت پشتیبانی می‌کند. بعلاوه همانطور که گفتیم قیمت اینترنت vdsl با ADSL تفاوت چندانی ندارد و صرفا به خاطر محدود بودن ارائه‌ی آن، ممکن است قیمت بالاتری داشته باشد.

منبع مطلب 

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات