مقایسه سرعت اینترنت اپراتورهای همراه در ایران: کدام اپراتور سرعت اینترنت همراه بالاتری دارد؟

نگارش یک مقاله ارزیابی درباره مقایسه سرعت اینترنت اپراتورهای همراه در ایران؛ نیازمند تورق کتاب تاریخ فعالیت اپراتورهای همراه ایرانی در اواخر دهه هفتاد به بعد است. اواسط دهه‌ی هشتاد بود که پس از ظهور اینترنت‎های پرسرعت خانگی؛ اینترنت همراه هم به فهرست خدمات اپراتورهای تلفن همراه اضافه شد. به این ترتیب در کمتر از چندسال گوشی‌های اسمارت به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما تبدیل شدند، و همواره در نبودشان احساس کردیم یک چیزی را گُم کرده‌ایم. اتفاقی که شاید بتوان آن را یکی از بزرگترین انقلاب‌های عرصه‌ی فناوری اطلاعات در ایران نامید. با در دست داشتن تلفن‌های همراه هوشمند و گسترش بستر اینترنت همراه، جهان به جای کوچکتری تبدیل و فواصل کشورها در نقشه‌ی جغرافیا در ذهن مردم کمتر و کمتر شد. همانطوری متوجه شدید مطلب امروز وبلاگ ایساج به بررسی وضعیت سرعت اینترنت همراه در ایران اختصاص یافته است.

سرعت اینترنت اپراتورهای همراه در ایران

ارزیابی سرعت اینترنت اپراتورهای همراه در ایران – پیشرفتی که در طی 2 دهه اتفاق افتاد!

با رشد سرعت اینترنت در ایران، چه در بسترهای کابل‌های مخابراتی و چه در بسترهای نوین مثل فیبر نوری؛ مقایسه ذهنی مردم در زمینه‌ی سرعت اینترنت در ایران هر روز پررنگ‌تر شد و اپراتورهای ارائه دهنده‌ی اینترنت همراه هم کم‌کم در عرصه این رقابت و مقایسه وارد شدند. اساسا مقایسه بین دو اپراتور اصلی خدمات اینترنت همراه در ایران چندان کار مفیدی نیست؛ چراکه فاصله این دو رقیب با یکدیگر گاها خیلی نامحسوس و از طرف دیگر فاصله این دو رقیب با شرکت‌های خارجی که در خاورمیانه فعال هستند بسیار زیاد است،

اما در این مطلب می‌خواهیم به بازخوانی تحلیل انجام گرفته توسط یکی از وب‌سایت‌های فعال در زمینه اطلاعات دیجیتال بپردازیم. در این مقاله به مقایسه سرعت واقعی اینترنت اپراتورهای همراه در ایران پرداختیم و امیدواریم که این مطلب بتواند برای شما مفید واقع شود.

مقایسه سرعت اینترنت اپراتورهای همراه در ایران در گذر زمان: گذار از دولت هفتم به دولت نهم!

قبل از آنکه اپراتورهای تلفن همراه در ایران بخواهند در زمینه‌ی ارائه خدمات در حوزه اینترنت دیتا وارد شوند؛ لازم بود چالش دائمیِ عدم پوشش‌دهی مناسب و آنتن‌دهی کافی را برطرف کنند. چالشی که از اواخر دهه هفتاد تا چند سال اول دهه هشتاد برقرار بود. معضل آنتن‌دهی تلفن‌های همراه در کنار قیمت بسیار سیم کارت، مانع اساسی برای همه‌گیر شدن این خدمات در ایران بود. می‌شود با اطمینان این واقعیت را مطرح کرد که اپراتور ایرانسل با نصب دکل‌های پرشمار در سراسر ایران و نیز عرضه ارزان قیمت سیم کارت اعتباری، دلیل اصلی پیشرفت‎های بعدی در زمینه ارائه خدمت در حوزه تلفن و اینترنت همراه در ایران بود.

ایرانسل گام اول خود را با عبور از نسل اول شبکه اینترنت همراه موسوم به 1G و گذار به نسل دوم یا همان 2G برداشت. تبدیل سیگنال‌های آنالوگ به دیجیتال، انتقال دیتا از MMS، SMS در مدت کوتاهی عملیاتی شد و اپراتورهای همراه اول و ایرانسل به عنوان اولین متولیان تلفن و اینترنت همراه، با رقابتی تنگاتنگ سرویس‌دهی به کاربران را در دست گرفتند. اپراتور ایرانسل اما همچنان پیشرو بود و نسل دوم اینترنت همراه از نوع GPRS را با سرعت بین 54kbps تا 114kbps اینترنت را به کاربران عرضه کرد.

مقایسه سرعت اینترنت همراه اپراتور‌ها در ایران

رقابت بین ایرانسل و همراه اول به کام مصرف کنندگان اینترنت دیتا

تقریبا در فاصله‌ نه چندان زیادی، همراه اول از شبکه اینترنت نسل 2G و 2.5G رونمایی کرد و بعد آن را به نسل 2.75G ارتقاء داد. ایرانسل نیز از این رقابت کنار نکشید و اینترنت را با نسل 2.75G عرضه کرد. در همین گیر و دار، پای اپراتور سومی به نام رایتل، که اولین ارائه دهنده‌ی اینترنت همراه نسل سوم یعنی 3G به ایرانی‌ها بود به میان آمد. رایتل موفق شد حق انحصاری ارائه اینترنت همراه 3G را به مدت یکسال از آن خود کند که البته در جریان حواشی ایجاد شده پیرامون قابلیت مکالمه آنلاین تصویری، چندان نتوانست از این امکان در راستای بهبود درآمدهای خود استفاده کند و با پایان یافتن موعد حق انحصاری ارائه خدمات 3G، سایر رقبا با همین سلاح به سمت آنها حمله کردند و عملا ابتکار عمل را از دست رایتل درآوردند.

مقایسه سرعت اینترنت اپراتورهای همراه و پوشش‌دهی در مناطق مختلف کشور:

مقایسه پوشش دهی اپراتور‌های همراه در جاده‌ها و خطوط راه‌آهن

اگر بخواهیم بازار سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل تقسیم‌بندی کنیم طبق شواهد قطعی و واقعی، سهم اپراتور اول یعنی همراه اول از مابقی اپراتور‌ها یعنی ایرانسل و رایتل بیشتر است. ولی اگر بخواهیم سرعت اینترنت اپراتورهای همراه را در زمینه‌‌ی پوشش‌دهی جاده‎ها و اینترنت رسانی به خطوط ریلی کشور بررسی کنیم؛ ایرانسل وضعیت بسیار بهتری دارد. با تفکیک تکنولوژی‌های 2G، 3G و 4G در اپراتورهای مختلف و برآورد تمامی نتایج در پوشش‌دهی جاده‌‌ای و ریلی، باز هم ایرانسل برنده‌ی این رقابت خواهد بود.

اگر بخواهیم وضعیت اپراتورها را در زمینه سرعت اینترنت همراه در حوزه‌ی پوشش‌دهی جاده‌ای دسته‌بندی کنیم ارزیابی به شرح زیر خواهد بود:

  • همراه اول در پوشش‌دهی نسل دوم یعنی 2G بهترین عملکرد را داشته است.
  • ایرانسل در 3G و 4G رتبه‌ی خوبی می‌گیرد.
  • رایتل نیز تمرکز خود را بر روی نسل سوم یا همان 3G گذاشته و در این زمینه ظاهرا پیشرو است.مقایسه سرعت اینترنت اپراتورهای همراه و پوشش‌دهی در مناطق مختلف کشور

مقایسه گستره پوشش‌دهی اینترنت همراه نسل چهارم و پنجم در تهران: سرعت اینترنت کدام اپراتور در تهران بیشتر است؟

حالا وقت آن است تا پوشش‌دهی هر سه اپراتور را در سطح شهر تهران بررسی کنیم. همراه اول کل شهر تهران و شهرستان‌های اطراف از جمله اسلامشهر، رباط کریم، شهر ری، پرند و پردیس را تحت پوشش‌دهی شبکه 4G خود قرار داده است.

ایرانسل نیز پایتخت ایران را به صورت 4G پوشش می‌دهد اما هر از گاهی در شهرستان‌ها بین 2G و 3G جابجایی دارد. لازم به ذکر است ایرانسل و همراه اول شبکه 4.5G را نیز در استان تهران راه اندازی کرده‌اند. (در مقاله‌ای همچنین به شکسته شدن رکورد سرعت اینترنت همراه در ایران اشاره کردیم و در آن مفصلا توضیح دادیم که ایرانسل چگونه با به کارگیری نسل پنجم اینترنت همراه، رکوردشکنی کند!)

اپراتور سوم تلفن همراه کشور یعنی رایتل نیز در حال حاضر پوشش‌دهی شبکه 4G را در شهر تهران به کاربران خود عرضه کرده است. اگر بخواهیم کامل‌تر توضیح دهیم در وضعیت آنتن‌دهی برابر، ایرانسل سرعت دانلود بیشتری دارد ولی به دلیل جابه‌جایی شبکه اینترنت از 4g به 3g، بویژه در مجاورت استان تهران؛ رتبه اول سرعت اینترنت همراه در شهر تهران به همراه اول می‌رسد. در ادامه مطلب “مقایسه سرعت اینترنت اپراتورهای همراه” به سراغ بررسی بررسی بخش به بخش عملکرد اپراتورها در خدمت‌رسانی‌های اینترنتی خواهیم رفت.

مقایسه سرعت واقعی اینترنت اپراتورهای همراه

برای بررسی سرعت اینترنت اپراتورهای همراه، سایت دیجیاتو با استفاده از اپلیکیشن Ookla آن‌ها را در شرایط یکسان ولی در زمینه‌های مختلف: مثل سرعت آپلود، سرعت دانلود، سرعت بازکردن صفحه، پینگ بازی آنلاین، استریم ویدئو، موسیقی و سرعت باز کردن صفحات در شبکه‌های اجتماعی مقایسه و به دقت آنالیز کرده است.

سرعت واقعی نت همراه

1. سرعت واقعی اینترنت همراه رایتل چقدر است؟

سرعت دانلود اینترنت همراه اپراتور رایتل در شبکه‌‌ی ارتقاء یافته‌ی 3G، بین 9 الی 13 مگابیت در حال تغییر است. سرعت آپلود اینترنت همراه رایتل هم به 4.5 مگابیت بر ثانیه می‌رسد.  همینطور پینگ رایتل، بین 155 تا 255 میلی ثانیه است. در نسل چهارم شبکه همراه 4G نیز سرعت اینترنت رایتل به 35 مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود به 3.5 مگابیت برثانیه و پینگ به 150 میلی ثانیه رسیده است.

2. سرعت واقعی اینترنت همراه ایرانسل چقدر است؟

حالا به سراغ بررسی سرعت اینترنت همراه ایرانسل می‌رویم اما قبل از آن لازم است یادآورشویم که برای صحت این بررسی، تمامی تست سرعت‌ها در مکان و شرایطی کاملا یکسان انجام شده‌اند. سرعت دانلود ایرانسل 4G چیزی بین 14.5 تا 26 مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود یا بارگذاری ایرانسل حدود 10 مگابیت بر ثانیه و پینگ آن نیز به 150 تا 250 میلی ثانیه می‌‎رسد.

خوشبختانه امکان بررسی سرعت در حالت 4.5G نیز در این منطقه امکان‌پذیر بود و مقادیر ثبت شده از این قرار است:

  • سرعت دانلود 40 مگابیت بر ثانیه
  • سرعت آپلود بین 5 تا 10 مگابیت بر ثانیه
  •  پینگ حدود 150 میلی ثانیه

3. سرعت واقعی اینترنت اپراتور همراه اول چقدر است؟

اکنون به نقد و بررسی اینترنت همراه اول که از قضا صدر نشین این لیست نیز هست، می‌پردازیم.

سرعت دانلود اینترنت اپراتور همراه اول چیزی بین 60 تا 100 مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود اینترنت اپراتور همراه اول 30 مگابیت بر ثانیه و پینگ همراه اول بین 150 تا 200 میلی ثانیه ثبت شده است.

سرعت واقعی اینترنت اپراتور همراه اول چقدر است

تست سرعت آپلود اینترنت اپراتورهای همراه

برای مقایسه سرعت آپلود اینترنت همراه در اپراتورهای مختلف، از باگذاری یک فایل ده مگابایتی در گوگل درایو استفاده شد. در این مسابقه با شرایطی یکسان، همراه اول با زمان 16 ثانیه رتبه‌ی اول را می‌گیرد. رایتل با 49 ثانیه رتبه‌ی دوم و ایرانسل نیز با 52 ثانیه به رتبه‌ی سوم می‌رسد.

مقایسه سرعت اینترنت اپراتورهای همراه هنگام پخش ویدئو در اینستاگرام: ایرانسل اول – رایتل آخر

برای مقایسه‌ی سرعت اینترنت همراه در شبکه‌های اجتماعی، سرعت پخش ویدئو در اینستاگرام (از زمان کلیک تا زمان پخش) مورد بررسی قرار گرفت. در این آزمون ایرانسل با 1:04 ثانیه پر سرعت‌ترین، همراه اول با زمان 1:19 ثانیه رتبه‌ی دوم و رایتل نیز با زمان 1:27 ثانیه در رتبه‌ی سوم قرار گرفت.

مقایسه سرعت اینترنت اپراتور همراه  هنگام پخش موسیقی در بیپ تونز: رقابت شانه به شانه و برابر!

در بخش مقایسه سرعت اینترنت همراه در استریم موسیقی هر سه اپراتور سرعت یکسانی داشتند. برای بررسی این بخش سایت بیپ تونز BeepTunes انتخاب شد. همانطور که گفته شد، زمان پخش موزیک از کلیک تا پخش، در هر سه اپراتور یکسان است.

مقایسه‌ی سرعت لود ویدئو با اینترنت همراه: همراه اول رتبه اول – ایرانسل دوم!

در آزمون سرعت لود ویدئو، همراه اول با حدود 5:49 ثانیه رتبه‌ی اول، ایرانسل با 5:57 و اختلاف چند ثانیه، رتبه‌ی دوم و در آخر رایتل با زمان 7:43 در رتبه‌ی سوم قرار گرفت.

مقایسه‌ی سرعت لود ویدئو: همراه اول رتبه اول - ایرانسل دوم!

مقایسه سرعت باز کردن صفحات وب با اینترنت اپراتورهای همراه – ایرانسل اول – همراه دوم!

در مقایسه‌ی سرعت بازکردن صفحات وب با اینترنت همراه، دو اپراتور اول، یعنی همراه اول و ایرانسل رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند و تا زمانی که میانگین زمان باز کردن صفحات را حساب نکنیم نمی‌توان رتبه‎ی مشخصی را برای آن‌ها در نظر گرفت. در این بخش، دو سایت داخلی یعنی ورزش 3 و دیجیاتو و دو سایت خارجی مایکروسافت و اپل در نظر گرفته شد، که با محاسبه‌ی میانگین زمان‌ها، ایرانسل رتبه‌ی اول، همراه اول رتبه‌ی دوم و رایتل هم رتبه‌ی ‌سوم شد.

مقایسه سرعت باز کردن صفحات وب با اینترنت اپراتورهای همراه – همراه اول در این بخش هم وضعیت بهتری دارد!

برای مقایسه پینگ بازی آنلاین با اینترنت اپراتورهای همراه، بازی آنلاین over watch روی هر سه اپراتور بررسی شد. همراه اول در این بخش با کمترین پینگ حدود 120-115 میلی ثانیه در رتبه‌ی نخست قرار می‌گیرد. ایرانسل با پینگ 125-130 میلی ثانیه رتبه‌ دوم را از آن خود می‌کند و رتبه‌ی سوم هم با میزان پینگ 180-260 میلی ثانیه به رایتل می‌رسد. همانطوری که مشاهده کردید وضعیت رقابت اپراتورهای ایرانسل و همراه اول؛ در بسیاری مواقع بسیار پایاپای هست و وضعیت خدمت‌رسانی هر دو شباهت‌های پرشماری دارد.

وضعیتی که معنای رقابت بین این دو اپراتور را کمرنگ کرده و باعث شده کاربران ایرانی؛ در طی سال‌های اخیر پیشرفت شگرفی را از هیچ یک از این دو مشاهده نکنند.  یکی از دلایلی که شاید مخاطبان با مطالعه مطلبی که درباره مقایسه سرعت اینترنت اپراتورهای همراه نوشته‌ایم کمی حرص بخورند و یا بخواهند به باعث و بانی سرعت ناکافی بدوبیراه بگویند شاید همین باشد 🙂

مقایسه سرعت باز کردن صفحات وب با اینترنت اپراتورهای همراه - همراه اول در این بخش هم وضعیت بهتری دارد!

سطح رضایتمندی کاربران ایرانی از سرعت اینترنت اپراتورهای همراه در ایران: چیزی در حد نارضایتی ملی!

اگرچه سرعت اینترنت همراه اپراتور ایرانسل در یکی از سایت‌های نسل پنجم این شرکت، رکورد خیره‌کننده‌ای از خود برجای گذاشته؛ اما کاربران زیادی در سراسر ایران، حتی در پایتخت که سرویس دهی متمرکزتری در آن ارائه می‌شود؛ همچنان در زمینه سرعت اینترنت، بویژه سرعت دانلود و یا لود کردن کردن ویدئو در شبکه‌های مجازی رضایتمندی ندارند. شاید مقایسه سرعت اینترنت اپراتورهای همراه با یکدیگر ما را به این نتیجه برساند که وضعیت کاربران در دهه نود با فاصله فاحشی از کاربران دهه هشتاد بهتر و راضی کننده‌تر است؛ اما مقایسه سرعت اینترنت همراه در ایران با کشورهای توسعه یافته یا توسعه نیافته‎ی مجاور و همسایه گاهی چیز دیگری می‌گوید. امیدواریم که بزودی شاهد پیشرفت‌های چشمگیرتری در زمینه‌ی ارائه خدمات اینترنت به کاربران ایرانی باشیم.

 

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات

مهدی
۳۰ بهمن ۱۴۰۱

اینقدر صغری کبرا چیدی!خودتم فهمیدی؟یه کلمه بین سه اپراتور کدام اینترنت پرسرعت داره همین

داود
۱۶ شهریور ۱۴۰۱

خداییش خودت فهمیدی چی گفتی یه طومار نوشتی بی فایده...آقا سه خط بیشتر میشه؟ اسم اپراتور و سرعت

Farhan
۱۳ تیر ۱۴۰۱

فرقی نمیکنن فقط بستگی به جایی داره که هستید باید هر سه رو تست کنید ببینیند کدوم بهتر جواب میده اونجا

ناشناس
۱۰ تیر ۱۴۰۱

همراه اول اینترنتش قویتره.ولی ایرانسل خیلیی ضعیف شده.انگار بین سرور و کاربر یه مانع نظارتی باشه

ساسان
۲۶ خرداد ۱۴۰۱

من میخام مودم 3g بگیرم تا 14.4 Mb/s ساپورت میکنه، آیا اپراتور 3G ایران هم میتونه این رو پوشش بده؟

مسعود
۱۷ اسفند ۱۴۰۰

من واقعا همراه اول رو دوست دارم ولی متاسفانه در تهران سرعت اینترنت ایرانسل مبخوره همراه اول رو.. اینیستا یا پین ترست رو درجا لوود میکنه ولی همراه اول نه... با اینکه جفتشون توی تنظیمات یک قدرت سیگنال برای انتن 4جی دارن...حتی جالبه بگم بعضی چیزارو ایرانسل باز میکنه که همراه اول باید vpn روشن باشه.. میترسم بگم چی که اونم فیلتر کنن😂😂😂

اشکان
۰۸ اسفند ۱۴۰۰

دوست عزیز چرابه صورت کاملا هدفمند از مخابرات واینترنت ایران دفاع غیر واقعی میکنید من خط همراه اول دارم ۴خط آنتنم هم پراست 4Gهم روگوشیم زده ومثلا داره براین مبنا کار میکنه اما باتست سرعت خودهمراه اول دانلود۱۹:۹۷وآپلود۱۰:۴۷مگابایت برثانیه است بعدوقتی ملت میگن پایینتراز افغانستان آقای وزیربهش برمیخوره وآتیش میگیره

Mohammad
۱۳ دی ۱۴۰۰

بهترین اپراتور بر اساس کیفیت اینترنت در سطح استان چهارمحال و بختیاری: ایرانسل اصفهان: ایرانسل خوزستان: همراه اول کهگیلویه و بویراحمد: همراه اول لرستان: همراه اول خراسان رضوی: همراه اول فارس: همراه اول آذربایجان شرقی:ایرانسل تهران: همراه اول آذربایجان غربی: ایرانسل البرز: ایرانسل

  • رضا
    ۱۳ دی ۱۴۰۰

    مرسی.دنبال همین بودم.نگارنده سایت خودشو کشت نتونست مث تو اینجوری مفید بگه

محسن
۰۸ آذر ۱۴۰۰

تو یک مکان و با یک گوشی مدل Poco f3 5g ایرانسل ۳۶ مگابیت و همراه اول ۲۵۶ مگا بیت سرعت داشت با سایت speed test net ایرانسل واقعا افتضاح هست

  • Taha
    ۰۸ آذر ۱۴۰۰

    من رو گوشیم همراه اوله اصفهانم هستم منطقه تحت پوشش خوبی هم داریم و تو اپارتمان هم زندگی میکنیم گوشیم هم خوبه ولی فورجی همراه اول نمیدونم چرا سرعت دانلودش تا یه مگ هم نمیره و رو پونصد یا دویست کیلوبایته ولی اپلود خوبی داره میخوام برا گیم استفاده کنم و اصلا نمیاره شما چجور سرعت ۲۰۰ مگابیت در ثانیه میگیرید؟ من که سرعت اپلودم خوبه ۲۰ مگابیت در ثانیه

  • حمید
    ۰۸ آذر ۱۴۰۰

    منم .همراه اول برا من تا سیصد مگ هم رفته .ولی بستگی به منطقه داره .من وسط کوچه سیصد مگ میگرم ولی تا نزدیک دیوار میشم سرعت به سی چهل کاهش پیدا می‌کنه .این سرعت های عجیب قریب به خاطر اینکه مانعی نباید وجود داشته باشه .

  • Bebevdbtn
    ۰۸ آذر ۱۴۰۰

    سرعت همه ی سیمکارتها از 4مگ بالاتر نمیرررررره 40مگ 60 مگ که نوشی واسه خودت،. انقد نت رو محدود کردن رو ملت که نگو

  • Ro
    ۰۸ آذر ۱۴۰۰

    همراه اول کلا بهتره من دارمش خیلی راضیم ولی از ایرانسل اصلا راضی نبودم

  • محمدامین اسدی
    ۰۸ آذر ۱۴۰۰

    ممکنه اون منطقه تحت پوشش اینترنت قوی ایرانسل نباشه البته مقداری سرعت همراه اول بنظرم با لاتره

منل
۰۸ آبان ۱۴۰۰

این همه توضیح بیهوده دادی . عزیز من یک کلام . سرعت اپلود و دانلود اینترنت در سه اوپراتور تلفن همراه ایران رو در سه سطر بنویس

  • حسن
    ۰۸ آبان ۱۴۰۰

    قربون دهنت سه ساعته دارم تاریخچه دولت هارو میخونم

  • ناشناس
    ۰۸ آبان ۱۴۰۰

    دقیقااااااااا

مجید
۱۲ مرداد ۱۴۰۰

پس چرا سرعت گوشی نوکیا ۳.۲ از ۳۰۰ کیلوبایت بیشتر نمیشه؟ سیم کارت ایرانسل هست.

  • Soroush
    ۱۲ مرداد ۱۴۰۰

    طبق برسی های که من دارم می کنم اینترنت ایرانسل کاملا از همراه اول بهتر است چون سرعت ایرانسل در سایت اسپید تست تا ۱۵۰ تا هم می رفت و همراه اول تا ۱۲۰ تا می رفت

اضافه کردن نظر جدید