تفاوت مگابایت و مگابیت (MB vs Mb)

مگابایت (MB) و مگابیت (Mb) : دو واحد اندازه گیری متفاوت و سردرگم کننده

تفاوت بین مگابایت و مگابیت در چیست؟ پاسخ این سؤال برای شما که حسابی اهل تکنولوژی هستید، کاملا بدیهی است: هر هشت بیت معادل یک بایت است. اما موارد مختلفی مثل ارائه خدمات اینترنتی برای سرعت بر اساس مگابیت است ولی محاسبه‌ی دانلود فایل، اندازه فایل و فضای حافظه بر اساس مگابایت باعث شد که ما این متن را برای هموار ساختن این پیچیدگی‌ها ارائه دهیم.

هنگام کار با کامپیوتر و اینترنت با اصطلاحات فنی گیج کننده‌ای روبه‌رو می‌شوید، اما تعداد کمی از آن‌ها به اندازه‌ی تفاوت مگابیت برثانیه Mbps و مگابایت بر ثانیه MBps مبهم هستند. چه در نوشتار انگلیسی و چه در فارسی هر دو واژه تقریبا یکسان به نظر می‌رسند.

تعجب هم ندارد، که مردم دائما این دو اصطلاح را با یکدیگر اشتباه بگیرند. حتی افرادی که کاملا تفاوت بایت و بیت را می‌دانند، باز هم با لغزش زبانی این دو را اشتباهی به کار می‌برند. در هنگام بحث در سر سرعت اتصال اینترنت اصطلاح مگابیت از جانب شرکت‌های خدمات اینترنتی ارائه می‌شود. اما وقتی در حال دانلود هستید، متوجه می‌شوید که همه چیز بر اساس مگابایت محاسبه می‌شود. که این اختلاف من را یاد تفاوت بین ریال و تومان می‌اندازد. مثلا اینترنت می‌گیرید با سرعت 8 مگابیت بر ثانیه، که در واقع دانلود شما برابر با 1 مگابایت بر ثانیه است.

مگابایت MegaByte

مگابایت (MegaByte)

بیت و بایت هر دو واحدهای اندازه‌گیری الکتریکی هستند. یک بایت کوچکترین واحد آدرس پذیر در حافظه کامپیوتر است. حجم حافظه‌های کامپیوتر مثل انواع هارد درایو، RAM و سایر فایل‌ها، همگی بر مبنای بایت اندازه‌گیری می‌شوند. مثلا کلمه‌ی Hello پنج بایت از حافظه را پر می‌کند، هر حرف یک بایت. البته این روزها با عجین شدن بیشتر با دنیای تکنولوژی مگابایت چندان به کار نمی‌آید و گیگابایت جای آن را گرفته است. به عنوان مثال کامپیوتر من 8 گیگابایت رم و 512 گیگابایت ظرفیت ذخیره‌سازی دارد. خب این بخش مربوط بود به بکارگیری بایت.

مگابیت (Megabit)

مگابیت اصطلاحی است که بیشتر اوقات هنگام صحبت در مورد سرعت اتصال به اینترنت بکار می‌رود. معمولا به صورت Mbps، مگابیت بر ثانیه، نوشته می‌شود، معرف سرعت انتقال یک میلیون بیت در ثانیه است. در واقع بیت bit، که حتما باید با حرف کوچک نوشته شود، نشانگر کوچکترین واحد داده کامپیوتری است و از هر 8 بیت یک بایت تولید می‌شود.

یک بیت یک شماره باینری یا دودویی است. یک صفر و یک، روشن و خاموش. بیت کوچکترین واحد از اطلاعاتی است که برای دستگاه‌های دیجیتالی تعریف شده است. این معیار اندازه‌گیری برای سرعت اتصال اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما انتقال دیتا در اینترنت کمی چالش برانگیز است. وب سایتی که شما تماشا می‌کنید و ایمیلی که شما می‌فرستید به پک‌های کوچک‌تری تقسیم ‌می‌شود و بعد در چندین مرحله ارسال می‌شود. اغلب خارج از نظم به یکدیگر می‌رسند ولی باید منظم شده نمایش شوند. این جریان نامنظم داده‌ها همیشه به بایت تقسیم نمی‌شود، بنابراین سرعت حرکت داده‌ها معمولا با استفاده از بیت در ثانیه اندازه‌گیری می‌شود.

بنابراین در مورد نرخ انتقال داده، سرعت بارگذاری، سرعت بارگیری یا پهنای باند باید آن را بر اساس بیت بر ثانیه اندازه‌گیری کرد. بنابراین اگر کسی می‌خواهد  نرخ انتقال داده‌ها، سرعت آپلود، سرعت دانلود یا پهنای باند را بسنجد باید آن‌ها را بر اساس بیت بر ثانیه محاسبه کند.

مگابیت Megabit

تفاوت مگابایت و مگابیت

مگابیت بر ثانیه Bits per second یا bps میزان بیت‌هایی است که می‌توانند در عرض یک ثانیه بین دو دستگاه جابه‌جا شوند. وقتیکه درباره‌ی سرعت اینترنت صحبت می‌کنید، در واقع به تعداد بیتی که در هر ثانیه به دستگاه شما انتقال پیدا می‌کند، اندازه‌گیری می‌شود. که البته برخی اوقات نیز با اصطلاحاتی مثل سرعت دانلود یا پهنای باند معرفی می‌شوند.

بیت برثانیه می‌تواند همچنین با پیشوندهای متریک مثل :

  • یک کیلو بیت بر ثانیه Kbps معادل : 1000 bps
  • یک مگابیت بر ثانیه Mbps معادل : 1000.000 bps
  • یک گیگابیت بر ثانیه Gbps معادل : 1000.000.000 bps

معرفی شوند.

البته شما می‌توانید سرعت اینترنت بیت بر ثانیه را با تقسیم به عدد هشت به بایت بر ثانیه (دقیقا همان میزانی که ارائه دهندگان خدمات اینترنتی محاسبه می‌کنند و از کاربران بابتش هزینه دریافت می‌کنند، محاسبه کرد). در هر حال، سرعت اینترنت هرگز بر معیار bytes بایت اندازه‌گیری نمی‌شود. در تمامی دنیا بر اساس همان موضوع بسته‌های دیتا برای انتقال، سرعت اینترنت بر اساس بیت محاسبه می‌شود.

دانستن تفاوت مگابایت و مگابیت چه اهمیتی دارد؟

حالا چرا دانستن تفاوت بین بیت و بایت اهمیت دارد؟ این تفاوت‌های ظریف در واحدهای اندازه‌گیری باعث می‌شود که در وسط دانلود فایل وقتی اینترنتتان به اتمام رسید، تعجب نکنید، که چرا نتم تمام شد، من که هنوز کلی حجم داشتم و با محاسبات پی در پی خودتان را گیج کرده و به خدماتی اینترنت ناسزا بگویید.

برای روشن شدن مطلب یک مثال می‌زنیم: شما می‌خواهید یک فایل 500 MB (پانصد مگابایت) را دانلود کنید و سرعت اینترنت شما 100 Mbps بر ثانیه (100 مگابیت) است. اگر شما به حرف B بزرگ توجه نکنید و به خیال اینکه هر دوی این معیارها با یکدیگر برابر هستند، دانلود این فایل را حدود 5 ثانیه برآورد می‌کنید. اما این دو واحد یکی نیستند. حجم فایل با مگابایت اندازه‌گیری شده، در حالیکه سرعت اینترنت با معیار مگابیت، تحت این شرایط زمان دانلود این فایل را باید 8 برابر زمان قبلی تخمین بزنید، یعنی 40 ثانیه!

خوب مطمئنا، 35 ثانیه انتظار بیشتر در این فایل با حجم کم چیز چندان محسوسی نیست اما در فایل‌هایی با حجم بالاتر، که 5 دقیقه به 35 دقیقه تبدیل می‌شود، آدم را شوکه می‌کند، مخصوصا اگر گیمر باشید! قطعا اگر متوجه شوید که هزینه اینترنتی را که پرداخت کرده‌اید، سرعت بسیار کمتری نسبت به آنچه که فکر می‌کنید دارد، به شدت شما را ناراحت و عصبی خواهد کرد.

اهمیت تفاوت مگابایت و مگابیت در انتخاب بسته اینترنت

سوء تفاهم سرعت اینترنت با تفاوت مگابایت و مگابیت

برای اینکه از هدف اصلی دور نشویم، به ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی برمی‌گردیم: اینترنت کابلی ADSL با پیشرفت و بالابردن ظرفیت پهنای باند، سرعت اینترنت را از 12 مگابیت به 24 مگابیت بر ثانیه رسانده است و حتی با فیبر نور و اینترنت VDSL (سرویس اینترنت DSL) این سرعت بالاتر نیز می‌رود. اما وقتی می‌خواهیم فایلی را دانلود کنیم، به جای بیت با بایت روبه‌رو می‌شویم یعنی نسبت 1 به 8، در واقع ما سرعت اینترنت را به صورت ذره ذره می‌گیریم و خروار خروار خرج کنیم. یک مگابایت برابر با سرفینگ 5 تا 10 صفحه، یک دقیقه دانلود موزیک یا یک دقیقه و نیم از دانلود فیلم است.

نگران تفاوت مگابایت و مگابیت نباشید

اگر در پیگیری و محاسبه‌ی این اعداد گیج و سردرگم می‌شود، آرام باشید و یک نفس عمیق بکشید. کاری نمیشود کرد. اول اینکه بیت و بایت در زمینه‌های مختلف کاربرد دارند. به طور کلی، سرعت همیشه بر اساس بیت و ظرفیت ذخیره سازی بر اساس بایت انجام می‌شود. فقط تنها توصیه‌ای که می‌شود این است که هنگام خرید هارد دیسک، مارک‌ها و قیمت‌ها را بر اساس میزان مگابایت مقایسه کنید و در هنگام خرید بسته‌های اینترنتی، سرعت بر اساس مگابیت.

شما که نمی‌توانید همیشه این دو واحد را به یکدیگر تبدیل کنید و نگران سود و ضرر باشید. حتی اگر یک ارائه دهنده آب زیر کاه باشد و بخواهد سرعت خود را به جای استاندارد مگابیت بر ثانیه، با مگابایت بر ثانیه اندازه‌گیری کند، چون در نهایت سرعت آن 8 برابر کندتر از آنچیزی هست که ارائه می‌دهد و دستش رو می‌شود و شما را وادار می‌کند که به خدمات اینترنت دیگری مراجعه کنید.

دوما، مطمئنا شما همیشه که وقت ندارید زمان بارگیری را محاسبه کنید، مگر اینکه قضیه سرقت اطلاعاتی در میان باشد که حتما دزدهای عزیز به این مسئله دقت بالایی خواهند داشت. در کل، وقتی در حال دانلود یک فایل بزرگ هستید، هر مرورگر مدرنی زمان دانلود و بارگیری را برای شما به صورت اتوماتیک‌وار محاسبه می‌کند. البته بر روی این زمان‌ها نیز نمی‌توان زیاد اعتماد کرد، چون عوامل زیادی وجود دارد که بر بارگیری بسته‌های داده تأثیر می‌گذارند.

درکل، با تمامی این تفاسیر، نکته مهمی که باید در مورد سرعت اینترنت خود بدانید این نیست که چه حجم داده‌ای را می‌توانید در یک موقعیت ایده‌آل بارگیری کنید، بلکه این سرعت یا عدم سرعت کافی برای انجام کاری است که می‌خواهید آن را انجام دهید. مثلا آیا برای پخش گیم و فیلم‌های HD به اندازه کافی سریع است؟ آیا سرعت کافی برای انجام کارهای روزمره را دارد؟

تفاوت مگابیت و مگابایت دغدغه مهمی نیست

آموزش های بیشتر برای مدیریت بسته اینترنت در وبلاگ ایساج

دانستن تفاوت بین بیت و بایت برای مرور مباحث مربوط به فناوری اینترنت و سایر دستگاه‌های دیجیتالی مفید است. همچنین می‌تواند به شما کمک کند که در هنگام استفاده از پشتیبانی فنی یا خدمات مشتری، سوالات مفیدتری بپرسید. ایساج سعی میکند هر آنچه لازم است شما بدانید تا راحت تر بسته اینترنت خود را انتخاب و مدیریت کنید، در اختیارتان قرار دهد و با ارائه‌ی خدمات اینترنتی مسیر شما برای استفاده از سرویس های مختلف را تسهیل کند. اینبار برای خرید بسته‌های اینترنتی، ایساج را امتحان کنید.

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات