شارژ کردن باتری در طول شب

گوشی‌های هوشمندِ مدرن از عملکرد گرفته تا ویژگی‌های جذاب‌، خیلی فراتر از گوشی‌های نوستالژیک پیش رفته‌اند. از نظر شارژ باتری و مراقبت باتری نیز کاملا متفاوت هستند. عادت شارژ گوشی‌ در طول شب روشی بود که بر روی گوشی‌های نوستالژیک مثل گوشی 1100 نوکیا خیلی خوب جواب می‌داد؛ اما در حال حاضر این روش، برای گوشی‌های اسمارت، یکجورایی بمنزله‌ی اوردوز است و ممکن است باتری گوشی شما را خیلی زودتر از آنچه که انتظارش را دارید فاسد کرده و از پا در بیاورد! برای آگاهی بیشتر در مورد مراقبت از باتری گوشی های هوشمند و پاسخ سؤال “اگر گوشی شب تا صبح در شارژ باشد چه میشود؟” در ادامه با ایساج Esaj همراه شوید.

شارژ گوشی در طول شب

چه بخواهیم و چه نخواهیم دنیای واقعی ما با دنیای الکترونیک عجین شده‌، و خیلی از ما تنها زمانی حاضر هستیم از گوشی جدا شویم که دیگر وقت خواب رسیده باشد و با خیال راحت، آن را برای صبحی پرانرژی به شارژر بسپاریم. البته خیلی‌ها با این اعتقاد که یک گوشی هوشمند توانایی تشخیص 100 درصد شدن باتری گوشی را دارد و هیچ مشکلی برای آن ایجاد نمی‌شود، همچنان گوشی خود را به همین روش شارژ می‌کنند. و اما از نظر کارشناسان آیا واقعا گوشی های جدید قطع کن شارژ دارند و آیا شارژ شبانه گوشی ایده‌ی خوبی است یا نه؟ در ادامه با ما همراه باشید.

شارژ شبانه گوشی

شارژ شبانه گوشی

همانطور که از اسم گوشی‌های هوشمند مشخص است، آن‌ها توانایی تشخیص میزان شارژ را دارند. اکثرا آن‌ها پس از اینکه شارژ باتری به صد در صد می‌رسد، بصورت خودکار، شارژ باتری را متوقف می‌کنند. خب تا اینجا مشکلاتی که در گوشی‌های قدیمی انتظارش را داشتیم، مثل آتش‌زایی، اتفاق نمی‌افتد.

بنابراین شارژ گوشی در طول شب کاملا بی‌خطر است، فقط باید شرایط را طوری مهیا کرد تا شارژ گوشی شب تا صبح، مثل تولید گرمای زیاد، موجب آسیب دیدن گوشی نشود. توصیه می‌شود که در زمان شارژ گوشی از شب تا صبح، قاب گوشی را بردارید، آن را بر روی یک سطح صاف بگذارید و از گذاشتن آن در کنار هیترها و اجاق گاز یا گذاشتن آن در زیر بالش و لای کتا‌ب‌ و جزوه و اینجور موارد که باعث داغ شدن گوشی می‌شود، جلوگیری کنید.

شارژ شدن گوشی در طول شب بی‌خطر است، اما نه اینکه بر روی عمر باتری بی‌تأثیر باشد. در کل، گوشی‌های مدرن برای اینکه کاملا شارژ شوند، به یک ساعت و نیم و نهایتا دو ساعت زمان نیاز دارند؛ بنابراین شارژ طولانی مدت، مثل ماندن گوشی در شارژ از شب تا صبح، موجب فرسایش باتری یا به عبارتی بهتری موجب کاهش عمر آن می‌شود.

(با روش های عیب یابی گوشی اندروید آشنا شوید.)

شارژ گوشی در طول شب و کاهش عمر باتری

اتفاق جدیدی که در اثر شارژ شبانه می‌افتد، پدیده‌ی شارژ قطره‌ای است. و حالا شارژ قطره‌ای یعنی چه؟ وقتی شارژ گوشی به صد در صد می‌رسد، بصورت خودکار شارژ شدن متوقف می‌شود. اما به محض اینکه به طور طبیعی درصدی از شارژ کم ‌شود، مجددا شارژر دست به کار شده و باتری را شارژ می‌کند. بنابراین در با شارژ گوشی در طول شب، باتری بارها و بارها شارژ شده و با تولید حرارت بیشتر، جان آن گرفته می‌شود.

اگر با تمامی این اوصاف، هنوز هم اصرار دارید که در طول شب گوشی خود را شارژ کنید، پیشنهاد می‌شود که با استفاده از شارژر‌های بی‌سیم، حداقل از سرعت شارژ بکاهید، که نهایتا تا صبح شارژ باتری تکمیل شود!

برای روشن شدن بیشتر مطلب، در ادامه با نوع باتری گوشی هوشمند و عواملی برای طول عمر بیشتر آن، آشنا می‌شویم.

(با روش جلوگیری از هک شدن گوشی آشنا شوید.)

تاثیر شارژ گوشی در طول شب بر عمر باتری

اثر شارژ گوشی در طول شب : نوع باتری گوشی های هوشمند

باتری نقش مهمی در ماندگاری گوشی دارد، چه بسا، دلیل از کارافتادن اکثر گوشی‌ها، بخاطر آسیب رسیدن به باتری است. در حال حاضر، تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های مدرن به باتری‌های لیتیوم یون Lithium-ion مجهز هستند.

باتری لیتیوم یون در مقایسه‌ی باتری‌ِ گوشی‌های قدیمی، کوچک‌تر و ماندگارتر است، ولی زودتر از آن‌ها نیاز به شارژ دارند، که البته این مورد آخر، تا حد زیادی بستگی به نوع کاری که از گوشی می‌کشید نیز دارد. مثلا اگر همیشه صفحه‌ی نمایش با نور حداکثری روشن است و یا دائما در حال تماشای فیلم و سریال و بازی با گوشی هستید، خوب قاعدتا به شارژ بیشتری هم نیاز دارید!‌ و همین عوامل کاربر را برای شارژ موبایل شب تا صبح وسوسه می‌کند.

در یکسری از گوشی‌ها و تلفن‌های هوشمند، از یک مدل باتری لیتیوم یون دیگری بنام باتری لیتیوم پلیمر Lipo استفاده می‌شود. این مدل باتری گاهی آنقدر باریک، در حد و اندازه‌ی یک کارت اعتباری، ساخته می‌شود و وزن بسیار کمی دارد. از طرفی، علاوه بر وزن سبک، قدرت بیشتری در نگهداری شارژ نیز دارد. اما برای مراقبت، دقیقا مشابه سایر باتری‌های لیتیویم یون است و با وجود آن‌ها، شارژ گوشی در طول شب توصیه نمی‌شود.

(با روش مخفی کردن برنامه در اندروید آشنا شوید.)

نوع باتری گوشی و تاثیر شارژ گوشی در طول شب

اثر شارژ گوشی در طول شب : طول عمر باتری قابل شارژ

در اذهان عمومی، اینطور جا افتاده است که یک باتری قابل شارژ، مادام العمر است. یعنی با هر بار شارژ، باید جانی دوباره گیرد و تا زمانیکه گوشی کار می‌کند، آن‌ها نیز نیاز به تعویض ندارند. ولی متأسفانه، باتری‌های قابل شارژ طول عمر مشخصی دارند. طول عمر باتری‌ها، به سه عامل مهم بستگی دارد

زمان موثر در عمر باتری

دقیقا از زمانیکه گوشی روشن می‌شود، عمر باتری استارت می‌خورد، حالا چه استفاده شوند و چه استفاده نشوند. بنابراین اگر گوشی را بدون استفاده در گوشه‌ای هم بگذارید، باز هم جزء عمر باتری حساب می‌شود.

چرخه باتری

مورد دیگری که در طول عمر باتری تأثیر مستقیم دارد، چرخه عمر آن است. به هر بار شارژ صفر تا صد و دشارژ شدن آن، یک چرخه عمر باتری گفته می‌شود. هر باتری تقریبا 500 تا 1200 دور کامل، چرخه عمر دارد. که البته اگر توصیه‌هایی نظیر استفاده از شارژرهای استاندارد (ترجیحا شارژر خود گوشی) و همینطور نحوه‌ی صحیح شارژ کردن‌ رعایت شود، چرخه عمر باتری را می‌توان به 700 تا 1000 دور رساند و تا مدت‌های طولانی از باتری استفاده کرد. به همین دلیل است که زدن گوشی به شارژ تا صبح توصیه نمی‌شود.

دما موثر بر عمر باتری

اکثر گوشی‌ها برای استفاده در رنج دمای وسیعی ساخته می‌شوند. اما افزایش دما منجر به فعل و انفعالات شیمیایی در باتری می‌شود که به شدت دشمن جان آن است. به عنوان نمونه، ساختار گوشی اپل به گونه‌ای است که در صورت داغ شدن بیش از حد، موقتا خاموش می‌شود. و شرکت سازنده هشدار می‌دهد که شارژ کردن دستگاه در فضایی با دمای بالا، به باتری آسیب می‌زند. اما خوشبختانه باتری‌ها در مقابله با سرما، عملکرد نسبتا مناسب‌تری دارند.

اگر قصد شارژ گوشی در طول شب دارید، حتما فاکتور دما را در نظر داشته باشید تا دمای بالا باعث افت کیفیت باتری موبایل شما نشود.

(با روش اسکن با گوشی اندروید آشنا شوید.)

علت تخلیه شارژ مداوم

شارژ گوشی در طول شب : درست یا نادرست؟

خب، اگرچه وسایل الکترونیکی مدرن بمحض اینکه باتری‌هایشان به 100 درصد می‌رسد، به طور خودکار جریان را متوقف می‌کنند. اما با در نظر گرفتن چرخه عمر باتری، هر بار شارژ کامل و دشارژ شدن کامل آن، یک چرخه از عمرش را می‌کاهد.

به همین منظور، تولید کنندگان وسایل الکترونیکی متفق‌القول اظهار دارند که بهترین زمان برای شارژ باتری‌های لیتیوم یونی بین 20% تا 80% است. اگرچه نگهداشتن شارژ در این رنج کار چندان آسانی نیست، اما اگر کمی در زمان شارژ دقت به خرج دهید، در عوض چند برابر عمر مفید باتری می‌توانید از آن استفاده کنید.

برای رعایت این اصول، خیلی از سازندگان بیش از آنکه گوشی به شارژ 100 درصد برسد، گزارش شارژ صد درصدی می‌دهند، تا گوشی زودتر از شارژر جدا شود. و برخی دیگر از سازندگان، مثل Asus، شارژ حداکثری را به 80% محدود می‌کنند.

(در مورد کاهش مصرف اینترنت اندروید بیشتر بدانید.)

شارژ باتری در طول شب خوب است یا نه؟

برای افزایش طول عمر باتری چه کنیم؟

تا اینجا که اثرات زیاد ماندن گوشی در شارژر و شارژ گوشی در طول شب را بررسی کردیم، طبق توصیه کارشناسان برای افزایش عمر باتری این موارد را در گوشه‌ی ذهنتان داشته باشید:

  • در هنگام شارژ، قاب گوشی را جدا کنید، تا باتری خیلی داغ نشود.
  • سعی کنید که پیش از آنکه شارژ گوشی به کمتر از 30 درصد برسد آن را به شارژ بزنید و قبل از آنکه از 80 درصد بالاتر رود، از شارژر جدا کنید.
  • شارژ گوشی در طول شب اصلا ایده‌ی خوبی نیست و باعث کاهش عمر باتری می‌شود.
  • از قرار دادن گوشی در فضاهای خیلی گرم، مثل زیر آفتاب جلوگیری کنید.
  • برای در شارژ ماندن گوشی‌ شیائومی پیشنهاد می‌شود که در هنگامیکه شارژ روی 60 درصد است، گزینه‌‌ی ذخیره باتری را فعال کنید.
  • با متعادل نگه داشتن نور صفحه و خاموش کردن سرویس‌های اضافه، از هدر رفتن شارژ جلوگیری کنید.

نکات افزایش طول عمر باتری

منبع مطلب

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات