انواع مشکل حریم خصوصی اپل که خود اپل نمی‌خواهد شما بدانید!

مثل هر کاربر اسمارت‌فون و آیفون، شاید شما هم دغدغه حریم خصوصی را داشته باشید. این مسئله کاملاً طبیعی است. ما با اسمارت‌فون یا آیفونمان هر روزه با اینترنت کارهای زیادی می‌کنیم، از نصب اپلیکیشن‌های مختلف گرفته تا دانلود از سایت‌های مختلف کارهایی است که با گوشی‌های هوشمند انجام می‌دهیم. در این میان اشخاص و نهادهای ثالث ممکن است به اطلاعات شخصی ما در اسمارت فون یا آیفونمان دسترسی داشته باشند. در این مطلب ایساج تصمیم داریم در خصوص مشکل حریم خصوصی اپل صحبت کنیم.

آیا  سیستم اپل غیرقابل نفوذ است؟

یک مزیت شرکت اپل این بوده که همیشه به مشکل حریم خصوصی کاربران خود اهمیت می‌دهد. اگر شما آیفون داشته باشید، توجه کرده‌اید که چقدر سیستم بسته‌ای دارد و خیلی به کاربرانش اجازه نمی‌دهد تا خارج از خود سیستم اپل فایل دانلود یا آپلود کنند. اما آیا حریم خصوصی آیفون یا آیپد اپل آنقدر که اپل دلش می‌خواهد نشان دهد غیر قابل نفوذ است؟

ایمن بودن حریم خصوصی اپل: ادعا یا حقیقت؟

یکی از افتخارات اپل که آن را در شعارهای تبلیغاتی‌اش هم ترویج می‌کند این است که حریم خصوصی آیفون و آیپد این شرکت از سیستم‌های دیگر اسمارت‌فون‌ها مثل سیستم‌های اندرویدی امن‌تر است. اما ما می‌خواهیم در این مطلب نشان دهیم که حریم خصوصی اپل آنقدر که شما فکر می‌کنید غیر قابل نفوذ نیست. ما همراه باشید تا در مورد انواع مشکل حریم خصوصی اپل توضیح دهیم.

اپل - سیستم غیر قابل نفوذ یا غیر ایمن؟

مشکل حریم خصوصی اپل: جمع‌آوری داده‌های کاربران در اپل استور

یکی از انواع مشکل حریم خصوصی اپل به فروشگاه اپ استور آن برمی‌گردد. کاربران اپل خیلی از فروشگاه اپ استور برای نصب اپلیکیشن‌های خود استفاده می‌کنند. اما آیا شما که کاربر اپل هستید، می‌دانستید که شرکت اپل از این طریق می‌تواند اطلاعات شما را در زمان استفاده با این اپلیکیشن‌ها جمع آوری کند؟

بله، درست است. زمانی که شما در اپ استور جستجو می‌کنید، اپ استور می‌تواند داده‌های مدل دستگاه اپل، زبان مورد استفاده با کیبورد و نحوه اتصال به اینترنت کاربران را جمع‌آوری و آن‌ها را به شرکت اپل ارسال کند. همچنین، اپ استور می‌تواند اطلاعات اپلیکیشن‌هایی که نصب کرده‌اید را مشاهده کند. برای مثال، اگر اپلیکیشن‌های شما تبلیغاتی را نشان دهند، اپ استور می‌تواند بفهمد که چقدر شما تبلیغات را مشاهده کرده‌اید یا چه نوع تبلیغاتی را دیده‌اید.

شاید شما فکر کنید که این واقعاً مشکل حریم خصوصی نیست و خیلی از اطلاعات در گوشی شما ماهیت خصوصی ندارد. اما در نظر داشته باشید که ممکن است اپلیکیشن‌هایی را بر روی گوشی خود نصب کنید که در مورد عقاید شخصی و سیاسی شما هستند یا در مورد مسائلی مثل روانپزشکی و پزشکی هستند. این مسائل به نوعی شخصی محسوب می‌شوند و شاید شما نخواهید اطلاعات آنها را در اختیار اپل بگذارید.

(در مورد فعال کردن قابلیت Voice Over در آیفون مطالعه کنید.)

مشکل حریم خصوصی اپل: جمع‌آوری اطلاعات موقعیت کاربران

جمع آوری اطلاعات مکانی تقریباٌ چیزی است که همه‌ی ما در مورد آن می‌دانیم. برای مثال، موقعی که ما می‌خواهیم از یک مسیریاب در زمان رانندگی یا حتی پیاده‌روی استفاده کنیم، دستگاه اسمارت فون یا آیفون ما اطلاعات مکانی ما را جمع‌آوری می‌کند تا بتواند خدمات مربوطه را ارائه کند. حالا ممکن است شما با خودتان فکر کنید که این مشکل حریم خصوصی اپل معضل نیست و می‌تواند به من کمک کند تا مکان مورد نظر خود را پیدا کنم.

درست است که این عمل می‌تواند به شما کمک کند. اما توجه داشته باشید که اپل بعد از اینکه اطلاعات مکانی شما را جمع آوری کرد، آن‌ها را در پایگاه داده‌های خود ذخیره می‌کند. شما حتی می‌توانید در بخش تنظیمات حریم خصوصی اپل داده‌های مکانی خود که ذخیره شده‌اند را مشاهده کنید.

برای دسترسی به تنظیمات حریم خصوصی اپل برای داده‌های مکانی اول باید به بخش privacy & security و بعد به بخش location services بروید. در آنجا می‌توانید وارد بخش system servicesو بعد وارد significant locations شوید. به این صورت، شما می‌توانید داده‌های مکانی ذخیره شده توسط اپل را مشاهده کنید.

(با روش فعالسازی رومینگ اینترنت آیفون آشنا شوید.)

اپل حتی بعد از غیر فعال کردن تنظیمات حریم خصوصی اپل داده‌های کاربران را جمع‌آوری می‌کند

بنابر بررسی‌های شرکت امنیت سایبری مایسک اگر شما اپلیکیشنی داشته باشید و ویژگی ارسال داده‌ها توسط آن اپلیکیشن را غیرفعال کرده باشید، اپل حتی بعد از غیرفعال کردن این ویژگی می‌تواند داده‌های کاربری شما را جمع‌آوری کند. اپل می‌تواند این داده‌ها را در قالب اعداد و حروف دریافت کند که رمزگذاری شده‌اند و با گشودن رمز آنها اطلاعات کاربران را مشاهده کند. این مسئله یک نقض آشکار سیاست‌های حریم خصوصی اپل است و اپل هنوز هم بعد از آشکار شدن این مسئله به این ادعا رسیدگی نکرده است.

زمانی که ما با اپلیکیشن‌های مختلف کار می‌کنیم، آن‌ها برای ارائه خدمات خود از داده‌های دستگاه اسمارت‌فون ما استفاده می‌کنند. یک مثال آشکار همان استفاده از اپلیکیشن‌های مسیریابی است که به داده‌های مکانی ما نیاز دارند. اپلیکیشن‌های دیگر مثل دوربین یا اپلیکیشن‌هایی مثل فتوشاپ به گالری عکس‌های شما دسترسی دارند.

قابلیت App Tracking Transparency اپل

شرکت اپل یک کار هوشمندانه در رابطه با این مسئله کرده است و قابلیتی به نام App Tracking Transparencyرا برای کاربران خود به وجود آورده است. حالا با این قابلیت شما می‌توانید پیامی را مشاهده کنید که از طریق آن، اپلیکیشن به شما می‌گوید که به چه اطلاعاتی از گوشی شما می‌خواهد دسترسی داشته باشد. این ویژگی با استفاده از قابلیت App Tracking Transparencyفعال شده است.

درست است که این قابلیت دسترسی اپلیکیشن‌ها به اطلاعات شما را محدود می‌کند، اما راه کاملاٌ غیر قابل نفوذی برای جمع‌آوری همه اطلاعات شما توسط اپلیکیشن‌ها نیست. در حقیقت، قابلیت App Tracking Transparency برخی از راه‌های دسترسی به اطلاعات شما توسط اپلیکیشن‌های نهاد سوم را مسدود می‌کند و برای محافظت همه‌جانبه راه‌حل ایده‌الی نیست. این یکی دیگر از مشکلات حریم خصوصی اپل است که آن را در برابر احتمال سرقت اطلاعات باز نگه می‌دارد.

(از مطلبی که در مورد بهترین اپلیکیشن های تقویت صدای آیفون نوشته‌ایم، بازدید کنید.)

مشکلات حریم خصوصی اپل و جمع‌آوری اطلاعات موقعیت کاربران

مشکل حریم خصوصی اپل: استفاده از دستگاه شما برای ردیابی دستگاه‌های آشنایانتان

شاید با خودتان فکر کنید که اپل هرچقدر هم که از نظر امنیتی مشکل داشته باشد، مشکلات آن فقط گریبان‌گیر خودتان می‌شود، مگر نه؟ اما مشکلات حریم خصوصی اپل فقط به کاربران خود محدود نمی‌شود. پژوهشی از دانشکده ایی در ایرلند نشان داد که آیفون می‌تواند از طریق وای فای آدرس‌های وای فای کاربران دیگر را هم جمع‌آوری کند. اپل می‌تواند از طریق شبکه وای فای به داده‌های دستگاه‌های دیگران دسترسی داشته باشد.

فرض کنید که شما با چند تا دوست در یک مکان نشسته‌اید و از یک شبکه وای فای استفاده می‌کنید. زمانی که وای فای آیفون شما متصل به اینترنت باشد و دوستان و آشنایان شما هم به همان وای فای متصل باشند، آیفون شما می‌تواند داده‌های مربوط به آدرس وای فای دستگاه‌های آنها را جمع‌آوری کند.

اگر موقعیت مکانی دستگاه آنها روشن باشد، اپل می‌تواند داده‌های مکانی‌شان را هم جمع آوری کند. بنابراین، مشکل حریم خصوصی اپلدر این مورد می‌تواند گریبان گیر دوستان و آشنایانتان هم شود.

(با روش‌های ضبط مکالمه در گوشی آیفون آشنا شوید.)

مشکل حریم خصوصی اپل: درست نکردن مشکل حریم خصوصی اپل برای اپلیکیشن iMessage

کاربران اپل با استفاده از اپلیکیشنی به نام آی مسیج می‌توانند پیام‌های رمزگذاری شده را به طرف مقابل خود بفرستند. اما این اپلیکیشن یک ایراد دارد. اگر طرف مقابل شما مثل خودتان کاربر آیفون باشد، پس استفاده از این نرم‌افزار موردی ندارد و پیام‌ها به صورت رمزگذاری شده به طرف مقابل ارسال می‌شوند. اما اگر طرف مقابلتان دارای اسمارت فون اندرویدی باشد و از آی مسیج استفاده کند، در آن موقع دیگر پیام‌ها یه طور رمزگذاری شده را ارسال نخواهند شد.

این هم یکی دیگر از مشکلات حریم خصوصی اپل است که شرکت اپل حاضر نیست به آن رسیدگی کند. می‌توان گفت که این مسئله به رقابت‌های تجاری شرکت اپل با اسمارت‌فون‌های اندرویدی باز می‌گردد.

مخصوصاً شرکت اپل می‌خواهد با این مزیت کاربران اسمارت‌فون‌ها را ترغیب کند تا به جای اسمارت‌فون‌های اندرویدی، آیفون بخرند. به این صورت، پیام‌های آی مسیج آن‌ها در کاملاً بطور امنیتی و رمزگذاری شده به طرف مقابل ارسال خواهد شد.

(در مورد پیدا کردن گوشی آیفون دزدیده شده مطالعه کنید.)

مشکلِ حریم خصوصی اپل در اپلیکیشن iMessage

مشکل حریم خصوصی اپل: عبور از موانع VPNها برای جمع‌آوری داده‌های کاربران

یکی از موارد کاربردی vpn برای کاربران اینترنت این است که آنها با استفاده از فیلترشکن می‌توانند رد ترافیک جستجوهای اینترنتی خود را به خوبی بپوشانند. اما بررسی‌های امنیتی که شرکت سایبری مایسک در این مورد انجام داده است، نشان می‌دهند که استفاده از vpn مانعی برای شرکت اپل نخواهد بود و هنوز هم اپل می‌تواند داده‌های کاربران را جمع آوری کند.

سخن پایانی

یکی از نقاط قوت شرکت اپل نسبت به کارکردهایی که تکنولوژی اسمارت‌فون اندرویدی ارائه می‌کند، امنیت بیشتر آن است. این مسئله تا حدی حقیقت دارد. حریم خصوصی آیفون و آیپد نسبت به دستگاه‌هایی که دارای سیستم‌های اندرویدی هستند بسیار بیشتر است. اما همانطور که در این مطلب مشاهده کرده‌اید، هیچ سیستمی کاملاً بی‌نفوذ و رخنه نیست و در آخر نقض‌هایی هم دارد. به طور کلی، احتیاط  ایجاب می‌کند که هیچ وقت کاملاً به یک ارائه‌دهنده سیستم نباید اعتماد کرد. همانطور که مشاهده کرده‌اید، اپل با تمام محدودیت‌هایی که بر کاربران سیستم خود اعمال می‌کند، خود به داده‌های آنها دسترسی دارد. بنابراین، در زمان خرید محصولات اپل چنین چیزی را در نظر داشته باشید.

منبع مطلب

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات