روش های مختلف پاک کردن کش اندروید

روی موبایل خود فضای خالی ندارید؟ عملکرد گوشی شما پایین آمده؟ برنامه‌های مختلفی روی گوشی ما وجود دارد که هر کدام فضایی را اشغال می‌کنند اما پاک کردن کش برنامه‌ها می‌تواند به خالی کردن فضای داخلی گوشی کمک کند. در ادامه‌ی این مطلب ایساج می‌توانید متوجه شوید کش اندروید چیست، کش گوشی اندروید کجاست و بعلاوه با نحوه پاک کردن کش اندروید و افزایش سرعت و آزاد کردن  فضای آن آشنا شوید.

کش اندروید چیست و کش گوشی کجاست؟

اما منظور از کش اندروید یا داده های موجود در حافظه پنهان چیست؟ داده‌های ذخیره شده با نگه داشتن فایل‌های موقت مانند ریزعکس‌ها، اسکریپت‌ها، ویدئوها و غیره در موبایل به برنامه‌ها کمک می‌کند، سریع‌تر بارگیری شوند. اما این داده‌های کش می‌توانند به سرعت فضای ذخیره‌سازی گوشی را پر کنند و با پاک کردن حافظه‌ی پنهان، تمام داده‌های چند رسانه‌ای و غیرضروری را از برنامه‌ی مورد نظر خود پاک می‌کنید. برخی از برنامه‌ها خودشان بر داده‌های کش نظارت می‌کنند. برای مثال برنامه‌ی Spotify حافظه‌ی پنهان بارگیری سریع آلبوم‌هار ا به طور دائم پاک می‌کند و باعث می‌شود برنامه سریع‌تر بارگیری شود.

به این ترتیب می‌توانید با پاک کردن حافظه پنهان اندروید، بهینه‌سازی فضای داخلی موبایل خود را شروع کنید. اگرچه حافظه‌ی پنهان به برنامه‌ها کمک می‌کند سریع‌تر بارگیری شوند، کوکی‌ها (cookies) به ذخیره‌ی تنظیمات برگزیده‌ی کاربر، تکمیل اتوماتیک داده‌ها و ثبت تاریخچه‌ی مرورگرها، کمک می‌کند و این داده‌ها نیز می‌توانند انباشته شوند. بنابراین پاک کردنِ دوره‌ای کوکی‌ها در اندروید نیز می‌تواند برای عملکرد بهتر دستگاه خوب باشد. حالا که متوجه شدید حافظه کش چیست در ادامه به روش‌های حذف کردن حافظه‌ی پنهان در مرورگرها و برنامه‌های اندروید می‌پردازیم.

کش اندروید محلی برای نگهداری داده‌های موقت است که به باز کردن و لود شدن سریع برنامه کمک می‌کند اما به مرور زمان می‌تواند حجم زیادی از حافظه را اشغال کند و بنابراین حذف دوره‌ای آن ضروری است.

(از مطلب روش های ساخت اپل آیدی نیز بازدید کنید.)

کش گوشی اندروید

کش گوشی سامسونگ کجاست: نحوه پاک کردن کش مرورگر اندروید

در ادامه در مورد نحوه پاک کردن کش مرورگر در اندروید برای کروم (پاک کردن کش مرورگر اندروید فارسی یا انگلیسی) صحبت می‌کنیم:

  1. ابتدا مرورگر کروم را باز کنید.
  2. در قسمت بالا سمت راست، روی علامت سه نقطه‌ی عمودی ضربه بزنید تا منوی گزینه‌های کروم باز شود.
  3. گزینه‌ی تاریخچه (History) را انتخاب کنید.
  4. گزینه‌ی پاک کردن داده‌های مرورگر (Clear browsing data) را انتخاب کنید.
  5. تیک تصاویر و فایل‌های کش شده (Cached images and files) را فعال کنید.
  6. در بخش محدوده‌ی زمانی، All time (همیشه) را انتخاب کنید تا هر بار کش کروم شما نیز پاک شود.
  7. روی پاک کردن داده‌ها (Clear data) ضربه بزنید.

به این ترتیب می‌توانید عملکرد مرورگر کروم موبایل خود را با پاک کردن حافظه پنهان اندروید بهتر کنید. اگر از مرورگر کروم استفاده نمی‌کنید، تاریخچه‌ی سایر مرورگرها را بررسی کنید. اگر پاک کردنِ حافظه پنهان اندروید برای شما دشوار است می‌توانید از یک برنامه پاک کردن کش گوشی اندروید استفاده کنید.

حذف تاریخچه و کش مرورگرها نیز سرعت عملکرد آنها را بالا می‌برد و بعلاوه حافظه‌ی گوشی شما را خالی می‌کند.

(در بلاگ ایساج می‌توانید با روش‌های مختلف کاهش حجم تصاویر آشنا شوید.)

 پاک کردن کش مرورگر اندروید

چگونه حافظه پنهان گوشی سامسونگ را پاک کنیم: نحوه پاک کردن کش برنامه در اندروید

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که منظور از کلیر کش چیست؟ پاک کردن حافظه پنهان اندروید می‌تواند فضای ذخیره‌سازی تلفن شما را بازیابی کند و مشکلاتی مانند کند شدن برنامه‌ها را حل کند. در ادامه نشان می‌دهیم چطور می‌توانید حذف کردن کش اندروید را از طریق کلیر کش (Clear Cache) انجام دهید.

  1. تنظیمات گوشی خود را باز کنید و گزینه‌ی Storage را انتخاب کنید.
  2. انتخاب کنید که می‌خواهید حافظه پنهان عکس‌ها و ویدئوها، بازی‌ها یا دسته‌های دیگر را پاک کنید؛ یا روی سایر برنامه‌ها ضربه بزنید تا یک نمای کلی از همه‌ی برنامه‌های خود داشته باشید.
  3. روی نماد سه نقطه در گوشه‌ی سمت راست ضربه بزنید و مرتب‌سازی بر اساس اندازه را انتخاب کنید تا ببینید کدام برنامه‌ها کش بیشتری اشغال کرده‌اند.
  4. حالا یکی از برنامه‌ها را انتخاب کنید و Clear cache (پاک کردن کش) را بزنید.

این یکی از روش‌های پاک نمودن کش برنامه ها در اندروید است. با همین روش می‌توانید کش سایر برنامه‌ها را نیز پاک کنید. فایل کش هر برنامه اندرویدی که فکر می‌کنید باعث مشکل در عملکرد موبایل شما می‌شود را پاک کنید. به این ترتیب تا حدی فضای ذخیره‌سازی گوشی شما باز می‌شود.

(از مطلب اسپم چیست و روش‌های مقابله با پیام‌های اسپم نیز بازدید کنید.)

پاک کردن حافظه پنهان گوشی سامسونگ

اگر حافظه پنهان گوشی را پاک کنیم چه میشود: چرا حافظه کش در اندروید را پاک کنیم؟

پاک کردن حافظه پنهان در اندروید می‌تواند فضای خوبی را در گوشی هوشمند شما باز کند و مشکلاتی از قبیل مشکل کاهش باتری، سرعت و امنیت گوشی را حل کند. داده‌های کش قدیمی می‌تواند باعث مشکلات زیادی در عملکرد گوشی شود. اگر یک برنامه‌ی خاص بروزرسانی شود، داده‌های کش اندروید نسخه‌ی قبلی می‌تواند باعث تداخل شود. از نظر امنیتی نیز بهتر است داده‌های کش مرورگر اندروید خود را پاک کنید تا مورد حمله‌ی هکرها قرار نگیرد.

با پاک کردن حافظه‌ی پنهان نه تنها سرعت و عملکرد دستگاه شما بهتر می‌شود، بلکه احتمال به خطر افتادن داده‌های قدیمی شما از طریق هکرها نیز کاهش می‌یابد.

(پیشنهاد می‌کنیم از مطلب روش های جلوگیری از هک وای فای نیز بازدید کنید.)

پاک کردن حافظه کش در اندروید

هر چند وقت یکبار حافظه پنهان اندروید را پاک کنیم؟

بسته به میزان استفاده از گوشی اندروید خود می‌توانید به صورت دوره‌ای نسبت به حذف کش اندروید خود اقدام کنید. حذف کردن وسواس‌آمیز کش اندروید نتیجه‌ی معکوس خواهد داشت زیرا هدف از ذخیره‌ی فایل‌های موقت، راحت‌تر شدن تجربه‌ی استفاده‌ی شما از برنامه است. اما پس از مدتی انجام دادن بیش از حد این کار باعث ایجاد مشکل می‌شود. اگر نمی‌دانید چه برنامه‌ای باعث ایجاد مشکل شده است، حذف کامل کش اندروید می‌تواند کمک‌کننده باشد. اما بهتر است از یک برنامه‌ی پاکسازی استفاده کنید که بتواند رفتار مشکل‌ساز برنامه را شناسایی کرده و آن را به طور خودکار حل کند.

در پاک کردن حافظه‌ی پنهان گوشی خود زیاده‌روی نکنید و این کار را تنها به صورت دوره‌ای انجام دهید.

(از مطلب کاهش مصرف اینترنت اندروید نیز بازدید کنید.)

پاک کردن کش تلگرام اندروید

برنامه‌های مختلف هر کدام حافظه‌ی داخلی گوشی را تا حدی پر می‌کنند. در ادامه تصمیم داریم به این مساله بپردازیم که کش تلگرام شامل چیست و چگونه حافظه تلگرام را خالی کنیم در اندروید. از آنجایی که در تلگرام فایل، عکس، موزیک و ویدئو بسیار رد و بدل می‌شود، فایل‌های زیادی در بخش حافظه‌ی کش آن انباشته می‌شود. کش تلگرام اندروید باید هر از گاهی پاک کنیم و نگران این نباشید که اگر کش تلگرام را پاک کنیم چه میشود.

پاک کردن کش تلگرام اندروید

روش پاک کردن کش تلگرام در اندروید

اما چگونه حافظه تلگرام فارسی را خالی کنیم؟ برای این کار باید به محل ذخیره کش تلگرام در اندروید بروید و این مراحل را دنبال کنید:

  1. وارد برنامه‌ی تلگرام شده و روی آیکون سه خط در سمت چپ بالای صفحه (تلگرام انگلیسی) و آیکون سه خط در سمت راست بالای صفحه (تلگرام فارسی) ضربه بزنید.
  2. وارد تنظیمات تلگرام شوید و Data and Storage را انتخاب کنید.
  3. سپس Storage Usage را انتخاب کرده و سپس روی clear Telegram Cache ضربه بزنید. به این ترتیب کش تلگرام اندروید شما پاک می‌شود.

اگر با این مساله مواجه شدید که چرا کش تلگرام بالا نمیاد، نگران نباشید. این مساله معمولا به خاطر این است که حجم زیادی از فایل‌ها در حافظه‌ی داخلی تلگرام شما ذخیره شده است که باعث کند شدن آن می‌شود. شما می‌توانید از نحوه پاک کردن کش برنامه در اندروید استفاده کنید. بعلاوه می‌توانید گوشی خود را به کامپیوتر متصل کرده و از طریق کامپیوتر به فایل کش اندروید دسترسی پیدا کنید و نسبت به حذف آنها اقدام کنید.

پاک کردن کش تلگرام اندروید برای پاک کردن فایل‌های موقتی که حجم بالایی از حافظه را اشغال می‌کنند، ضروری است.

(مطالعه‌ی مطلب کسب درآمد از یوتیوب می‌تواند برای شما مفید باشد.)

برنامه پاک کردن کش اندروید

بررسی گوشی اندرویدی به طور مرتب و تمیز کردن حافظه‌ی پنهان یا کش آن اگرچه ضروری نیست اما می‌تواند کاربردی باشد و باعث افزایش عملکرد دستگاه، افزایش عمر باتری و حذف فایل‌های اضافی شود. برای تمیز کردن کش اندروید علاوه بر روش‌های قبلی که گفتیم، می‌توانید از برنامه های پاک کننده‌ی کش اندروید نیز استفاده کنید. برنامه‌های پاک‌کننده‌ی اندروید برای یافتن فایل‌های غیرضروری و کمک به حذف آنها مفید هستند اما استفاده از آنها برای پاک کردن RAM منسوخ شده است زیرا نسخه‌های جدید اندروید این کار را به خوبی انجام می‌دهند.

اگر از یک گوشی قدیمی‌تر استفاده می‌کنید و عملکرد آن کاهش یافته است می‌توانید از بهترین برنامه پاک کردن کش اندروید استفاده کنید که در ادامه لیستی از آنها را ارائه خواهیم داد.

(مطالعه‌ی مطلب کم شدن شارژ همراه اول می‌تواند برای مشترکین این سیم‌کارت‌ها کاربردی باشد.)

برنامه‌ی SD Maid

این برنامه برای دیلیت کش اندروید و فایل‌های ناخواسته بسیار مناسب است. SD Maid برای این کار طیف گسترده‌ای از ابزارهای مدیریت را ارائه می‌کند و پس از حذف کش اندروید، می‌توانید به فایل‌های تکراری، فایل‌های باقیمانده از برنامه‌های قبلی، برنامه‌های موجود روی گوشی و غیره رسیدگی کنید. شما همچنین می‌توانید زمان‌بندی و برنامه‌ای برای حذف کردن کش اندروید خود تعیین کنید. اگرچه این ویژگی تنها روی نسخه‌ی پرو در دسترس است.

برنامه‌ی CCleaner

این برنامه پاک کردن کش نه تنها برای اندروید بلکه برای ویندوز 10 و macOS نیز کاربردی است. با این برنامه می‌توانید فایل‌های اضافی را حذف کنید، RAM گوشی خود را پاک کنید و فضای بیشتری را بازیابی کنید. CCleaner یکی از بهترین برنامه‌های برای دیلیت کش اندروید است. این برنامه جدای از پاک‌کردن کش، یک ابزار نظارت بر سیستم نیز هست و به شما امکان می‌دهد تا به استفاده از CPU، رم مصرف شده توسط برنامه‌های مختلف و سطح دمای دستگاه نیز نظارت داشته باشید.

برنامه‌ی Droid Optimizer

این برنامه یکی از قدیمی‌ترین و سبک‌ترین برنامه‌های حذف کش اندروید است. اگرچه رابط کاربری شاید قدیمی به نظر برسد اما عملکرد آن در بسیاری از گوشی‌های اندرویدی عالی است. این برنامه‌ی اندروید دارای یک داشبورد است که جزئیات رم و فضای خالی آن را نمایش می‌دهد. Droid Optimizer یکی از بهترین برنامه‌های پاک کننده برای اندروید است که می‌توانید روی گوشی خود نصب کنید.

انواع برنامه برای پاک کردن کش اندروید

جمع بندی پاک کردن کش اندروید

در این مطلب در مورد پاک کردن کش گوشی اندروید فارسی و انگلیسی صحبت کردیم. در واقع فرآیندهای حذف کش اندروید در گوشی‌های فارسی و انگلیسی یکسان است و می‌توانید از مسیر مشابه با دسترسی به حافظه پنهان گوشی نسبت به حذف آنها اقدام کنید. از این روش‌ها می‌توانید برای پاک کردن کش نوت 8 و سایر گوشی‌های اندروید نیز استفاده کنید.

منبع مطلب

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات