حسگر اکسیژن apple watch: دقت سنسور اکسیژن اپل واچ در ایران + عکس

مطالعات اخیر نشان داده است که اکسیمتر داخل اپل واچ سری 6 (سنسور اکسیژن اپل واچ سری 6) به اندازه یک «دستگاه استاندارد پزشکی» قابل اعتماد و دقیق است. برای آشنایی بیشتر با عملکرد حسگر اکسیژن apple watch در این متن از وبلاگ ایساج با ما همراه شوید.

حسگر اکسیژن apple watch

یکی از نگرانی‌های کلیدی که استفاده از سنسورهای هوشمند در فناوری‌های مختلف را تهدید می‌کند، این است که چگونه می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد؟ چقدر آن‌ها دقیق هستند؟ اضافه شدن سنسور اکسیژن به اپل وچ سری 7 و 6 بخاطر اینکه از کاربری این فناوری دور است، آدم را به تردید می‌اندازد! آیا این تعداد اعدادی را که بر روی تلفن خود می‌بینیم، انعکاس‌دهنده‌ی اتفاقات واقعی در بدن است؟

حسگر اکسیژن appl watch: طبق مطالعه منتشر شده در Digital Health، اپل واچ سری 6 “می‌تواند خیلی دقیق و بطور قابل اعتمادیحالت‌های کاهش اکسیژن خون را تشخیص دهد” و “فناوری مورد استفاده در این ساعت هوشمند به اندازه کافی برای اندازه‌گیری نشانگر (اشباع اکسیژن)، در خارج از محیط پیشرفته است.”

(برای فعالسازی رومینگ آیفون به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

دقت بالای حسگر اکسیژن apple watch

حسگر اکسیژن apple watch: سنسور اکسیژن اپل واچ سری 6 چقدر دقیق است؟

به گفته محققان، هدف این مطالعه بررسی این موضوع بود که یک ساعت هوشمند تجاری، چقدر خوب می‌تواند هیپوکسمی (وقتی بدن اکسیژن کافی نداشته باشد دچار هیپوکسمی می‌شود)، را در مقایسه با دستگاه‌های درجه‌ی یک پزشکی‌، تشخیص دهد. با آنالیز انجام شده می‌توانیم متوجه شدیم که سنسور اکسیژن خون اپل واچ هم خیلی دقیق عمل می‌کند و قابل اعتماد است.

حسگر اکسیژن apple watch: هدف از تست سنسور اکسیژن اپل واچ این است که یک دستگاه تجاری تا چه حدی در اندازه‌گیری اشباع اکسیژن محیط (Spo2) و تشخیص کاهش اکسیژن خون (هیپوکسمی)، دقیق باشد.

(برای فعالسازی رومینگ اینترنت اندروید به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

دستگاه اکسیژن خوان Apple Watch چگونه آزمایش شد؟

محققان 24 شرکت‌کننده سالم  را در حالی که اپل واچ سری 6‌ را در مچ دست چپ خود داشتند و اکسیژن خوان پزشکی را روی انگشت میانی چپ خود قرار داده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند.

در این آزمایش، شرکت‌کنندگان از دستگاه‌های تنفسی استفاده می‌کردند که در چندین مرحله، میزان اکسیژن دریافتی، آن کاهش می‌یافت. محققان سطح اکسیژن خون ثبت شده توسط هر دستگاه را در فواصل 30 ثانیه‌ای ثبت کردند.

حسگر اکسیژن apple watch: در تست دقت اکسیژن خوان یا سنسور اکسیژن اپل واچ در مقایسه با اکسیژن خوان پزشکی (اکسیمتر) می‌تواند وضعیت‌های کاهش اشباع اکسیژن خون با Spo2 زیر 90 درصد را به درستی تشخیص دهد.

(راهنمای تغییر شماره در واتساپ را در این متن بخوانید.)

بررسی دقت اکسیژن خوان اپل واچ

اپل واچ چقدر به  دستگاه اکسیژن خوان پزشکی نزدیک شد؟

در مطالعه سطح اکسیژن محیط که SpO2 نامیده می‌شود،  تفاوت اپل واچ با اکسیژن خوان پزشکی (اکسیمتر) تقریبا برابر صفر بوده است. شرکت کنندگان در سه فاز تنفسی مختلف، با استنشاق هوای اشباع شده از اکسیژن و همینطور هوایی با اکسیژن کمتر، اکسیژن خون خود را هر 30 ثانیه یکبار بطور همزمان، توسط هر دو دستگاه بررسی کردند.

حسگر اکسیژن apple watch: شرکت کنندگان با در دست داشتن apple watch و دستگاه پالس اکسیمتر، اکسیژن خون را به طور همزمان در شرایط اکسیژن اشباع و اکسیژن کم، توسط هر دو دستگاه مورد بررسی قرار دادند.

(برای آشنایی با وای فای 7 به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

حسگر اکسیژن apple watch: اهمیت سطح اکسیژن خون

سطح اکسیژن خون – که به عنوان اشباع اکسیژن خون نیز تعریف می‌شود – مربوط به اندازه‌گیری میزان اکسیژنی است که ریه‌ها به خون تزریق می‌کنند. حالا چقدر پیگیری سطح اکسیژن خون اهمیت دارد که اپل واچ همچین ویژگی را به فناوری خود اضافه کرده است؟

در دسترس بودن سنسور اکسیژن چقدر اهمیت دارد؟

وجود یک اکسیمتر دقیق و در دسترس، مخصوصا بعد از کرونا، برای دو گروه خیلی اهمیت دارد:

گروه اول افرادی که از مشکلات تنفسی یا بیماری مانند آپنه خواب (وقفه‌ی تنفسی خواب)، آمفیزم ریوی، COPD یا هر مشکل سلامتی مرتبط با تنفس و اکسیژن رسانی خون هستند، کاملا نیاز است. این توانایی بررسی مطمئن و آسان سطح اکسیژن خون، برای فرد مبتلا به مشکل تنفسی و پزشک او بسیار مهم است.

گروه دومی که به این سنسور اکسیژن اپل واچ 7 نیاز دارند، ورزشکاران استقامتی هستند. اگر درگیر فعالیتی هستید که به طور مکرر ظرفیت تنفس شما را افزایش می‌دهد؛ مثل: دویدن، کوهنوردی و غیره، این دستگاه برای ردیابی کارایی اکسیژن خون خیلی مفید است.

حسگر اکسیژن apple watch: اپل واچ فراتر از یک ساعت عمل می‌کند، البته که اکسیمتر پزشکی بسی با اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون می‌تواند شما را از مشکلات تنفسی تا حد قابل قبولی آگاه کند.

چرا سطح اکسیژن خون را با حسگر اکسیژن apple watch پیگیری می‌کنیم؟

حسگر اکسیژن apple watch: دستگاه اکسیژن خوان اپل واچ

در این مطالعه می‌توان متوجه شد که اکسی‌متر – اکسیژن‌خوان خون – در اپل واچ به اندازه یک «دستگاه استاندارد پزشکی» قابل اعتماد و دقیق است. اپل اندازه‌گیری اکسیژن خون را برای بار اول در اپل واچ سری 6 اضافه کرد. این ویژگی در دستگاه‌های جدیدتر مانند اپل واچ سری 7، اپل واچ سری 8 و اپل واچ اولترا نیز در دسترس است که به راحتی می‌توان آن را راه اندازی کرد.

اهمیت دستگاه اکسیژن خوان

منبع مطلب

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات