معرفی سرویس اینترنت DSL

کاربرد سرویس اینترنت DSL

در حال حاضر بیش از 8 میلیارد نفر در سراسر جهان مشغول به کارند که از میان آنها 4 میلیارد نفر کاربران اینترنت هستند. این بدان معنی است که 4 میلیارد نفر نیاز به اتصال به اینترنت مقرون به صرفه هستند که سریع و قابل اطمینان باشد تا بتوانند شغل، خرید آنلاین، پخش ویدئو و موزیک و خیلی کارهای دیگر خود را انجام دهند. علاوه بر افزایش روزافزون کاربران اینترنت، ساعات استفاده از اینترنت در طول روز نیز افزایش یافته است. اگرچه بیشتر این زمان به استفاده از اینترنت برای اوقات فراغت شخصی تعلق دارد، استفاده از اینترنت برای استفاده‌ی شغلی نیز بسیار زیاد است. برای رفع نیاز به اینترنت، بیش از هر چیز باید نوع اتصال اینترنت مورد نیاز خود را تعیین کنید. اگرچه تعداد انگشت‌شماری برای انتخاب وجود درد اما در خیلی از موارد سرویس اینترنت DSL می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

DSL مخفف Digital Subscriber Line (خط اشتراک دیجیتال) است. کاربران از یک جک دیواری تلفن بر روی یک شبکه‌ی تلفن موجود، از پهنای باند پرسرعت استفاده می‌کنند. سرویس اینترنت DSL در فرکانس‌هایی کار می‌کند که تلفن در آن کار نمی‌کند و بنابراین شما می‌توانید همزمان که از اینترنت استفاده می‌کنید تماس تلفنی نیز برقرار کنید. در ادامه‌ی این مطلب در مورد اینترنت DSL نکات بیشتری را بیان خواهیم کرد.

کاربرد های سرویس اینترنت DSL

سرویس اینترنت DSL چگونه کار می‌کند؟

اینترنت DSL با انتقال داده‌های دیجیتالی از طریق خطوط تلفن کوآکسیکال مسی کار می‌کند. خطوط تلفن صدها هزار فرکانس را حمل می‌کنند که تنهت چند هزار مورد آن برای ارتباطات تلفنی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین اجازه می‌دهد تا انتقال داده‌های دیجیتالی همزمان و بدون مشغول شدن خطوط انجام شود. فیلترهای DSL معمولا در خانه‌ها و مشاغل برای جلوگیری از تداخل با فرکانس بالا، اجرا می‌شود.

امروزه دو نوع اصلی سرویس اینترنت DSL وجود دارد: خط اشتراک دیجیتال نامتقارن (ADSL) و خط اشتراک دیجیتال متقارن (SDSL). اینترنت ADSL بیشترین استفاده را برای دسترسی به اینترنت دارد. اینترنت SDSL نیز پهنای باند برابری برای سرعت بارگیری و بارگذاری (دانلود و آپلود) ارائه می‌کند و برای اکثر برنامه‌ها مناسب است زیرا افراد بیشتر زمان خود را صرف دانلود می‌کنند.

سرویس اینترنت DSL و انواع آن

امروزه اینترنت DSL یا خط اشتراک دیجیتال، رایج‌ترین اتصال باندپهن در خانه‌ها است. DSL شما را از طریق یک جفت سیم مسی اختصاصی در خطوط تلفن و مودم به اینترنت متصل می‌کند.  از آنجایی که DSL با فرکانس متفاوتی از سرویس صوتی انتقال می‌یاابد، با سرویس تلفن خانگی تداخل ندارد و به کاربر امکان می‌دهد همزمان از تلفن و اینترنت استفاده کند. انواع مختلفی از خدمات اینترنت DSL وجود دارد که در ادامه هر کدام را به طور مجزا تعریف می‌کنیم.

انواع پروتکل اینترنت DSL

خط اشتراک دیجیتال نامتقارن – ADSL

اینترنت ADSL (Asymmetrical Digital Subscriber Line) به این خاطر نامتقارن نامیده می‌شود که سرعت بارگیری یا دانلود بیشتری نسبت به آپلود یا بارگذاری فراهم می‌کند. سرعت دانلود می‌تواند تا 8 مگابایت بر ثانیه باشد و سرعت آپلود در این نوع سرویس اینترنت DSL در حدود 800 کیلوبایت بر ثانیه است. ADSL2+ نسخه‌ی جدیدی از اینترنت ADSL است که با فرکانس‌های بالاتری متصل می‌شود و هم سرعت دانلود و سرعت آپلود را افزایش می‌دهد. این نسخه‌ی جدید می‌تواند سرعت دانلود تا حداکثر 24 مگابایت بر ثانیه و سرعت آپلود حداکثر 1.4 مگابایت بر ثاینه فراهم کند.

خط اشتراک دیجیتال متقارن – SDSL

خط اشتراک دیجیتال متقارن یا SDSL یک فن‌آوری مبتنی بر DSL است که امکان انتقال داده در یک خط را فراهم می‌کند و امکان پهنای باند متقارن را در انتقال و دریافت داده‌ها فراهم می‌کند. مکانیسم کار SDSL دقیقا مخالف خط اشتراک دیجیتال نامتقارن یا ADSL است که سرعت دانلود بیشتری از سرعت آپلود دارد.

مقایسه انواع سرویس DSL

خط اشتراک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالا – VDSL

این نوع اتصال اینترنت DSL که به آن خط اشتراک دیجیتال با نرخ بیت بالا گفته می‌شود، در فرکانس‌هایی حتی بالاتر از ADSL2+ متصل می‌شود و حداکثر سرعت دانلود 52 مگابایت بر ثانیه و سرعت آپلود 16 مگابایت بر ثانیه ارائه می‌دهد. اینترنت VDSL2 نیز از بالاترین فرکانس‌های ارتباطات DSL استفاده می‌کند و می‌تواند تا 100 مگابایت بر ثانیه سرعت را برای دانلود و آپلود فراهم کند.

مقایسه‌ی اینترنت DSL با سایر سرویس های اینترنت

سرعت و توان تکنولوژی DSL نمی‌تواند با آنچه اینترنت کابل و فیبر ارائه می‌دهد مطابقت داشته باشد اما هنوز هم گزینه‌ای بهتر نسبت به اینترنت Dial-up است. در ادامه به مقایسه‌ی سرویس اینترنت DSL با سایر اتصالات اینترنت می‌پردازیم.

مقایسه‌ی سرویس اینترنت DSL با Dial-up

در حالی که اینترنت DSL و Dial-up هر دو از طریق خطوط تلفن متصل می‌شوند، Dial-up کل خط را مشغول می‌کند اما DSL اینطور نیست. این بدان معنی است که Dial-up به شما امکان استفاده‌ی همزمان از اینترنت و برقراری تماس تلفنی را نمی‌دهد. بعلاوه با Dial-up هر زمان که به اینترنت نیاز دارید باید دوباره متصل شوید. از طرف دیگر اینترنت DSL همیشه روشن است و به لطف فیلتر خاصی که در فیش تلفن نصب شده است، اینترنت و سیگنال‌های تلفن با یکدیگر تداخل ندارند. به این ترتیب می‌توانید همزمان از اینترنت و تلفن استفاده کنید.

مقایسه سرویس های اینترنت با پروتکل DSL

مقایسه‌ی سرویس اینترنت DSL و اینترنت کابلی

اینترنت کابلی از کابل‌های کواکسیکال برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کند و این کابل‌ها اینترنتی بسیار سریع‌تر از سرویس اینترنت DSL ارائه می‌دهند. برای مثال، سرعت اینترنت کابل می‌تواند تا 1.000 مگابایت بر ثانیه برسد درحالی که اینترنت DSL در حدود 100 مگابایت بر ثانیه است. تکنولوژی اینترنت کابلی بعلاوه سرعت آپلود بیشتری نسبت به VDSL2 ارائه می‌دهد، به این معنی که فایل‌های بزرگ خود را راحت‌تر می‌توانید آپلود و ارسال کنید.

اما یکی از مواردی که اینترنت DSL از اینترنت کابلی پیشی می‌گیرد این است که DSL به شما یک مدار اختصاصی می‌دهد. به این معنی که شما خطوط اینترنت DSL خود را با دیگران مشترک نیستید. بنابراین اگر آنها به صورت همزمان با شما آنلاین باشند سرعت اینترنت شما کمتر نخواهد شد. با اینترنت کابلی، شما بخشی از ارتباط خود را با همسایگانی که از ISP مشابه استفاده می‌کنند به اشتراک می‌گذارید. این مساله می‌تواند باعث کاهش سرعت اینترنت شما شود.

مقایسه‌ی DSL با اینترنت فیبر

اینترنت فیبر همیشه بر سایر انواع اینترنت برتری دارد. این تکنولوژی جدید با استفاده از الیاف شیشه‌ای و سیگنال‌های نوری، شما را به اینترنت متصل می‌کند و در نتیجه سرعت بسیار بالاتری دارد و ارتباط در مسافت‌های طولانی بدتر نمی‌شود. در سال‌های اخیر قیمت اینترنت کاهش یافته است و این بدان معناست که هزینه‌ی سرویس اینترنت DSL و فیبری تقریبا برابر شده است و انتخاب بین این دو اتصال اینترنت ساده‌تر خواهد بود.

مقایسه‌ی اینترنت DSL با اینترنت ماهواره‌

اگر در خارج از شهر زندگی می‌کنید، اینترنت ماهواره ممکن است گزینه‌ای جایگزین برای شما باشد. اما اگر اینترنت پرسرعت DSL (50 تا 100 مگابایت بر ثانیه) در دسترس شما هست گزینه‌ی بهتری نسبت به اینترنت ماهواره‌ای خواهد بود. این بدان خاطر است که سرویس اینترنت DSL بسیار کم‌هزینه‌تر از اینترنت ماهواره است. بعلاوه دلیل دیگر این است که اینترنت ماهواره دارای تاخیر زیادی است. تاخیر اینترنت ماهواره معمولا حدود 600 میلی ثانیه است درحالی که تاخیر اینترنت DSL حدود 30 میلی ثانیه است.

مقایسه‌ی اینترنت DSL و اینترنت ماهواره

انتخاب اینترنت DSL – آری یا خیر؟

انتخاب اینترنت مناسب بستگی به محل زندگی دارد. در برخی موارد گزینه‌های زیادی در دسترس نیست. اما به طور کلی اینترنت DSL نسبت به اینترنت ماهواره و Dial-up بهتر است اما اگر به اینترنت کابل یا فیبر نیز دسترسی دارید، اینها گزینه‌های بهتری برای شما خواهند بود. هر جا که شبکه‌ی تلفنی موجود باشد اینترنت DSL نیز در دسترس است و اتصالی مطمئن و مقرون به صرفه را ارائه می‌دهد.

مزایای اینترنت DSL

  • از آنجایی که روی خطوط تلفن موجود ساخته شده است، به طور گسترده‌تری در دسترس است.
  • هزینه‌ی آن کمتر از اینترنت ماهواره یا سایر اتصالات باندپهن است.
  • با DSL، هر مشترک، مدار اختصاصی خود را دارد و چندین مشترک DSL باعث ترافیک در خطوط اینترنت نمی‌شوند. در اینترنت کابلی، همسایه‌ها کابل مشترک دارند و این مساله باعث می‌شود در زمان اوج مصرف، سرعت اینترنت کاهش پیدا کند.

معایب اینترنت DSL

  • انواع پرسرعت‌تر اتصال اینترنت نیز وجود دارد که معمولا هزینه‌ی بالاتری هم دارند.
  • سرویس اینترنت DSL به فاصله حساس است، بعنی هرچه به دفتر مرکزی ارائه‌دهنده‌ی اینترنت نزدیک‌تر باشید اتصال بهتر است و هرچه دورتر باشید، سیگنال و درنتیجه سرعت اینترنت شما کاهش می‌یابد.

مزایا و معایب استفاده از سرویس اینترنت DSL

سرویس اینترنت DSL

سرویس اینترنت DSL همانطور که گفتیم از خط تلفن محلی برای ارائه‌ی اینترنت پرسرعت استفاده می‌کند. برخلاف سرویس Dial-up، اینترنت DSL از فرکانس‌های متفاوتی برای تلفن و اینترنت استفاده می‌کند و به همین خاطر می‌توانید همزمان از هر دوی اینها استفاده کنید. از بین سه گزینه‌ی باندپهن معمولا DSL کمترین سرعت را دارد. سرعت دانلود برای بسته‌های DSL معمولا از 1 مگابایت بر ثانیه شروع می‌شود که برای کارهای پایه مانند مرور وب و ایمیل مناسب است و تا 6 یا 7 مگابایت بر ثانیه نیز می‌رسد که برای پخش موسیقی و یا ویدئوهای استاندارد کافی است، البته این سرعت برای پخش فیلم‌های باکیفیت می‌تواند کم باشد، به ویژه اگر چند دستگاه همزمان به وای فای متصل باشند. برای بررسی سرعت اینترنت 4G و 5G هم می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات