حافظه رم مورد نیاز گوشی اندروید

واقعا حافظه رم مورد نیاز برای گوشی اندروید چه حجمی است؟ حتما می‌گویید هر چه بیشتر بهتر! اما بر طبق هسته لینوکس (تراشه بکار رفته در گوشی اندروید)، حافظه‌ی رم بالا، حافظه‌ی بی‌مصرف است. چون طبق تست‌ها و تحقیقات مختلف، حافظه رم 4 گیگ می‌تواند نیاز اکثر کاربران را برآورده کند و این رقابت سخت در عرضه‌ی رم بالاتر، در خیلی موارد، فقط و فقط امتیازی بزرگ برای افزایش قیمت گوشی‌های اندروید است. اما واقعا حجم حافظه‌ی رم استاندارد چه مقدار است؟ برای جواب این سوال، در ادامه با ایساج همراه باشید.

حافظه رم مورد نیاز برای گوشی اندروید

در زمان خرید تلفن همراه، قطعا یکی از ویژگی‌های قابل توجه، حجم حافظه‌ رم (Random Access Memory) است. در اذهان عمومی، به دلیل اینکه گوشی‌های قدیمی با حافظه رم خیلی محدود ارائه می‌شدند، یکی از معیارهای گوشی خوب، حافظه رم بالا است. به همین خاطر، گوشی‌هایی با حافظه رم  12 گیگا بایت به بالا در رده‌ی گوشی‌های گرانقیمت و گوشی‌های معمولی با حافظه رم 4، 6 و 8 گیگابایت معرفی می‌شوند.

از آنجا که حافظه‌ی رم جزئی از مادر برد است و بعد از خرید قابل ارتقاء نیست، هر فردی به دنبال گوشی ای با بالاترین حافظه ممکن است و اگر مقدور باشد، یک گوشی با حافظه نامحدود را انتخاب می‌کند! اما واقعا حافظه RAM ایده‌آل برای گوشی‌های اندروید در سال 2022 چیست؟ آیا رقابت بر سر حافظه رم بالاتر، فقط یک بازار گرمی است و یا واقعا از مزیت‌های گوشی است؟

حافظه رم بالا یکی از آپشن‌های مهم در خرید گوشی هوشمند است. اما واقعا چه حجمی از رم می‌تواند کار ما را راه بیاندازد؟ آیا گوشی‌ها با حافظه رم بالا واقعا برای همه افراد مفید هستند و ارزش این همه هزینه را دارند یا نه؟

(در مورد روش حذف اکانت واتساپ از گوشی بیشتر بدانید.)

حافظه رم مورد نیاز برای گوشی اندروید

حافظه رم مورد نیاز گوشی : کاربرد رم در گوشی اندروید

هر کامپیوتر یا گجت قابل حمل، از جمله تلفن‌های اندرویدی، برای اجرای برنامه‌ها و ذخیره‌ی موقتی داده‌ها، نیازمند به رم RAM است. بنابراین با ذخیره‌ی اطلاعات، مثل نصب برنامه (سیستم عامل iOS بخاطر اینکه تراشه‌ی آن بهینه سازی شده است، نسبت به سیستم عامل Android حجم کمتری از حافظه را اشغال می‌کند. در گوشی‌های اندروید، مخصوصا در گوشی‌های سامسونگ که ویژگی‌های زیادی دارند، حجم بیشتری از حافظه را نیاز دارند) حجمی از حافظه اشغال می‌شود.

اما جدا از ذخیره‌ی اطلاعات، توانایی حافظه برای کمک به اجرای برنامه‌ها، به جهت پردازش آن‌ها، اهمیت زیادی پیدا می‌کند. و بدیهی است با باز شدن تعداد بیشتری از برنامه‌ها، حجم حافظه‌ی موقت به چالش کشیده می‌شود. با این اوصاف واقعا حافظه مورد نیاز گوشی اندروید چه مقداری است؟

حجم رم RAMیکی از شاخصه‌های مهم هر گجت هوشمندی است. توانایی حافظه علاوه بر ذخیره اطلاعات برای اجرای برنامه‌ها بسیار مهم است. دقیقا مشکلاتی مثل حذف شدنی یکباره‌ی برنامه‌ی در حال اجرا از روی صفحه و هشدارهای وقت و بی‌وقت، همگی بخاطر حجم رم ناکافی بود. میزان استاندارد حجم رم چه مقداری است؟

(با روش فلش کردن گوشی سامسونگ آشنا شوید.)

کاربرد رم در گوشی اندروید

عملکرد zRAM در گوشی اندورید

در رایانه‌های جدید، تکنیکی بنام فضای مبادله تعریف می‌شود. حالا این فضای مبادله چه اهمیتی دارد؟ اگر برنامه‌های زیادی روی سیستم باز شوند و به فضای خالی حافظه نیاز باشد، اینجاست که فضای مبادله وارد عمل شده و ابتدا با فشرده سازی برنامه‌ها و در نهایت با حذف قدیمی‌ترین و کم استفاده‌ترین صفحات و برنامه‌هایی که بر روی سیستم عامل باز شده‌اند، فضای خالی مورد نیاز را تأمین می‌کند.

در لپ‌تاپ‌ برای اجرای فضای مبادله از حافظه اکسترنال مثل هارد SSD استفاده می‌شود. اما مدیریت فضای رم در گوشی اندروید نسبت به کامپیوتر کمی متفاوت است. سیستم عامل اندروید برای مدیریت فضای حافظه خود در دو مرحله وارد عمل می‌شود و از ویژگی‌ zRAM خود استفاده می‌کند.

zRAM بخشی از حافظه است که برای خالی کردن فضای حافظه، داده‌های فشرده شده را در خود نگه می‌دارد. بنابراین بدون  حذف برنامه‌ای از روی سیستم، فضای مورد نیاز فراهم می‌شود. اما اگر نیاز به حافظه‌ی بیشتری احساس شد، سیستم عامل اندروید وارد مرحله‌ی بعد، یعنی حذف برنامه‌ها و اطلاعات قدیمی‌تر و کم استفاده‌تر می‌شود. (مثلا اگر چهار برنامه را بصورت همزمان بر روی سیستم خود باز کرده‌اید، بمحض اینکه برنامه‌ی پنجم را باز کنید، یک برنامه، آنکه مدت بیشتری باز مانده و یا کمتر مورد استفاده قرار گرفته است، البته با اجازه از کاربر برای ذخیره‌ی تغییرات، بسته می‌شود.)

اگر شما جزء کاربرانی هستید که برنامه‌های سنگین زیادی را همزمان بر روی گوشی خود فعال می‌کنید، اینجاست که رم گوشی باید با مدیریت درست و مهیا کردن فضای مورد نیاز خیلی هوشمندانه و دقیق وارد عمل شود. ابتدا استفاده از فضای مبادله و فشرده سازی داده‌ها و در نهایت بستن یک برنامه‌ی فعال!

(در ایساج بخوانید: رم بیشتر یا سریع تر؟)

عملکرد zRAM در گوشی اندورید

حافظه رم مورد نیاز گوشی : تأثیر رم در سرعت گوشی

برای مقایسه بین گوشی‌های مختلف آزمایش‌های زیادی انجام شد. مثلا تفاوت رام 4 و 6 در گوشی (مخصوصا تفاوت رام 4 با 6 در گوشی شیائومی و یا تفاوت رام 4 با 6 در گوشی a22 )،  اما با تولید گوشی‌های پرچم دار با حافظه رام 15 و 16 گیگابایت، رقابت بین گوشی‌های حافظه بالا و گوشی‌های میانرده خیلی مهیج‌تر است!

در این بخش می‌خواهیم نتیجه‌ی رقابت بین گوشی سامسونگ 12 گیگابایتی (Galaxy S21 Ultra) و گوشی پیکسل 4 گیگابایتی (Pixel 3 XL) که هر دو دارای سیستم عامل اندروید 12 هستند را گزارش دهیم.

هدف از این رقابت، تأثیر رم در سرعت گوشی، برای باز نگه داشتن برنامه‌های سنگین، مثل اپلیکیشن‌های گیم است. نتیجه‌ی گزارش این رقابت: حافظه گوشی سامسونگ قابلیت پردازش ده بازی را بدون استفاده از zRAM دارد، و این یک اتفاق فوق العاده است. ولی حافظه گوشی پیکسل، در آن واحد، فقط سه بازی را مدیریت می‌کند. خوب مطمئنا بندرت پیش می‌آید که یک کاربر عادی، همزمان ده برنامه‌ی سنگین را روی گوشی خود باز کند!

نتیجه‌ی رقابت برای حافظه رم مورد نیاز گوشی، این بود که هرچه حجم رم بیشتر باشد، قدرت پردازش برنامه‌های سنگین بصورت همزمان بالاتر. اگر گیمر هستید یا گرافیست و عادت دارید که برنامه‌های سنگین روی گوشی خود داشته باشید، خرید گوشی هوشمند با حافظه‌ی بالا فقط و فقط مناسب شما است.

(با ربات تبدیل استیکر به عکس در تلگرام اشنا شوید.)

حافظه رم مورد نیاز گوشی و تأثیر رم بر سرعت گوشی

حافظه رم مورد نیاز برای هر کاربر چقدر است؟

حافظه مورد نیاز برای هر کاربر بسته به نوع عملکرد آن‌ها متفاوت است. مثلا اگر استفاده از گوشی‌تان فقط در حدود نصب شبکه‌های اجتماعی واتساپ و اینستاگرام و امثالهم است، یک گوشی 4 گیگا بایتی کاملا مناسب است. اما اگر عادت دارید که با گوشی‌تان فیلم و سریال ببینید و نصب اپلکیشن‌هایی مثل یوتیوب برایتان در اولویت است گوشی 6 گیگا بایت کارتان را راه می‌اندازد.

ولی اگر گیمر هستید و یا برای ویرایش فیلم و عکس از گوشی‌تان استفاده می‌کنید، برای نصب برنامه‌های سنگین، باید گوشی با حافظه رم بالاتری (بالاتر از 6 گیگابایت) خریداری کنید. البته طبق تست بالا، گوشی 4 گیگابایت پیکسل، به دلیل اینکه سیستم عامل سبکی دارد، با چهار گیگابایت نیز برنامه‌های سنگین را بخوبی مدیریت می‌کند.

طبق نظر کارشناسان و گوشی بازهای حرفه‌ای، حافظه مورد نیاز گوشی یا به عبارتی حافظه رم استاندارد میزان 4 گیگابایت عالی است.

(مشترکین سیم کارت‌های همراه اول می‌توانند برای خرید شارژ مستقیم همراه اول و خرید بسته اینترنت همراه اول به سایت ایساج مراجعه کنید.)

حافظه رم مورد نیاز گوشی : مشاهده مقدار حافظه رم استفاده شده در گوشی اندروید

برای اینکه متوجه شویم که چه مقدار از حافظه‌ی رم گوشی ما مصرف شده است، مراحل زیر را اجرا کنید:

  • در گوشی شیائومی به بخش تنظیمات Setting گوشی بروید. در بخش درباره گوشی About Phone، با ضربه زدن بر روی حافظه Memory، می‌توانید فضای ذخیره‌سازی گوشی خود را با جزئیات، مشاهده کنید.
  • در گوشی هوآوی در منوی بخش تنظیمات، روی گزینه حافظه و ذخیره سازی ضربه بزنید، تا مجموع حافظه داخلی برایتان با جزئیات برایتان ظاهر شود.
  • در گوشی سامسونگ به بخش Setting بر روی گزینه Device Care و سپس بر روی گزینه‌ی حافظه Memory ضربه بزنید.

میزان حافظه گوشی را در گوشی‌های جدید، در بخش تنظیمات، بخش درباره گوشی قابل مشاهده است. با در نظر گرفتن حافظه رم مورد نیاز گوشی، مدل مورد نظرتان را با قیمت مناسب خریداری کنید. چون حافظه بالا برای همه الزامی ندارد.

(مشترکین سیم کارتهای شاتل  می‌توانند برای خرید شارژ مستقیم شاتل موبایل و خرید بسته اینترنت شاتل به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

حافظه رم مورد نیاز گوشی

بالاترین حجم رم گوشی

بر طبق تحقیقات انجام شده، خرید گوشی با حافظه رم 6 گیگا بایت انتخاب مناسبی است. اما اگر قرار است گوشی شما جعبه‌ی سیاه زندگی شما باشد و باید نرم افزارهای سنگین‌تری را پردازش کند، 8 گیگابایت حافظه کاملا مناسب است. اما همچنان کاربران با سوالاتی نظیر رم گوشی تا چند گیگ وجود دارد؟ یا بالاترین حجم گوشی چیست؟  نشان می‌دهد که بدون آگاهی از فضای مورد نیاز اندروید، مشتاق خرید گوشی با حافظه رم بالاتر هستند و سازنده‌ها نیز این را خوب می‌دانند! و قطعا این رقابت همچنان ادامه خواهد داشت.

حجم رم گوشی مورد نیاز برای افرادهای مختلف متفاوت است، ولی در کل رم 4 گیگا بایتی و 6 گیگابایتی برای افرادیکه از گوشی برای برنامه‌های متداول استفاده می‌کنند، کاملا مناسب است.

منبع مطلب

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات