آموزش فلش کردن گوشی سامسونگ

گاهی اوقات سیستم گوشی سامسونگ یا هر گوشی اندرویدی دیگر با مشکل مواجه می‌شود و یا حافظه‌ی گوشی به حدی پر می‌شود که حتی جابجایی و حذف فایل‌ها هم مشکل را حل نمی‌کند. در این مواقع معمولا فلش کردن گوشی سامسونگ بهترین گزینه است. چگونه گوشی را فلش کنیم که اطلاعات پاک شود؟ در ادامه‌ی این مطلب ایساج در مورد فلش کردن گوشی سامسونگ بیشتر صحبت خواهیم کرد.

منظور از فلش گوشی چیست؟

حتما شما هم تا حالا عبارت فلش کردن گوشی به گوشتان خورده است. اما آیا می‌دانید فلش کردن گوشی چیست و چرا این کار را انجام می‌دهیم؟ معانی زیادی برای فلشینگ (Flashing) یا همان فلش کردن وجود دارد اما در مورد فلش گوشی، منظور نصب سیستم عامل یا فایل بازیابی روی گوشی اندروید مورد نظر ما است. مشکلات زیادی وجود دارد که باعث می‌شود تصمیم بگیرید گوشی اندروید خود را فلش کنید؛ چه یک تاخیر ساده روی گوشی و یا مشکلات نرم‌افزاری که باعث دشوار شدن کار با گوشی شما می‌شود.

فلش کردن گوشی اندروید زمانی که مشکلات فنی روی گوشی خود دارید، واقعا منطقی است و یک فرآیند قانونی محسوب می‌شود زیرا حتی مراکز خدمات گوشی‌های هوشمند نیز برای خلاص شدن از شر باگ‌ها، همین کار را می‌کنند. اما فرآیند و نحوه فلش کردن موبایل اندروید اساسا به چیزی به نام ROM نیاز دارد که نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ی اندروید است.

این رام می‌تواند کاستوم یا استوک باشد که هر دو متفاوت هستند. این فرآیند زمانی انجام می‌شود که یک رام اندروید کاستوم یا استوک دانلود کنید، پیش‌نیازها را دنبال کنید و سپس همان رام را به عنوان هسته‌ی رسمی نصب کنید. در ادامه بیشتر در مورد فلش کردن گوشی سامسونگ صحبت می‌کنیم.

فلشینگ یا فلش کردن گوشی اندروید به معنی نصب سیستم عامل یا فایل بازیابی جدید روی گوشی اندروید است.

(از مطلب ریکاوری گوشی اندروید نیز بازدید کنید.)

نحوه فلش گوشی سامسونگ

انواع روش‌های فلش گوشی

فلش کردن گوشی سامسونگ و سایر گوشی‌ها به دو روش کامل و جزئی امکان‌پذیر است. در فلش کامل دستگاه، تمام اطلاعات روی گوشی مرتبط با سیستم عامل و تمام نرم‌افزارها، عکس‌ها و غیره از بین می‌رود و طبق خواست شما، دوباره روی رام گوشی نصب می‌شود.

در فلش جزئی دستگاه که به آن آپدیت دستگاه نیز گفته می‌شود، اطلاعات پاک نمی‌شود و صرفا در این فرآیند ترمیم و آپدیت گوشی انجام می‌شود. با این حال اگر گوشی با اختلالات سطحی موتجه شود ممکن است برخی از اطلاعات نیز در روند فلش جزئی از بین برود. به همین خاطر لازم است پیش از آغاز این فرآیند، از تمام اطلاعات گوشی خود فایل پشتیبان تهیه کنید.

فلش دستگاه اندروید می‌تواند به دو صورت کامل و جزئی انجام شود. در هر دو صورت بهتر است از تمام فایل‌های خود پشتیبان بگیرید.

(مطالعه‌ی مطلب اسکن با گوشی اندروید می‌تواند برای شما مفید باشد.)

روش‌های مختلف فلش کردن گوشی‌های سامسونگ

دلایل نیاز به فلش کردن گوشی سامسونگ

بروز مشکلات نرم‌افزاری در گوشی‌های سامسونگ معمولا راه چاره‌ای غیر از فلش کردن دستگاه را پیش رو نمی‌گذارد. به این ترتیب حذف ویروس‌ها و خطاهای متعددی که در گوشی خود با آن مواجه هستید، تنها با فلش کردن امکان‌پذیر است. از سوی دیگر، این کار باعث می‌شود نرم‌افزار گوشی شما سبک شده، سرعت پردازش داده‌ها بالاتر رود و در نتیجه مصرف باتری نیز کاهش پیدا کند.

اگرچه فلش کردن گوشی سامسونگ فواید زیادی برای کاربر می‌تواند داشته باشد اما انجام اشتباه این کار یا نصب سیستم عامل نامناسب روی گوشی، باعث ایجاد مشکلات متعددی می‌شود. بنابراین با صرف هزینه فلش گوشی، این کار را به افراد متخصص واگذار کنید تا از مشکلات بعدی پیشگیری شود.

فلش گوشی سامسونگ را بهتر است به افراد متخصص واگذار کنید تا از مشکلات ناشی از فلش کردن اشتباه دستگاه جلوگیری شود.

(کاربران واتساپ می‌توانند در ایساج با ترفندهای جالب واتساپ آشنا شوند.)

نکات قبل از فلش گوشی

نحوه فلش کردن موبایل اندروید سامسونگ برای افرادی که تخصص دارند کار ساده‌ای است اما همچنان باید دو نکته را قبل از شروع فرآیند فلش کردن گوشی سامسونگ یا هر گوشی اندرویدی دیگری در نظر داشته باشید. اما این دو نکته‌ی قبل از فلش گوشی سامسونگ چیست؟

نکات مهم پیش از فلش گوشی

از تمام داده‌های خود پشتیبان تهیه کنید

اول از همه شما باید یک نسخه‌ی پشتیبان کامل از تمام داده‌های خود از جمله مخاطبین، پیام‌ها، گزارش‌های تماس، عکس‌ها، ویدئوها و کل فضای ذخیره‌سازی گوشی خود تهیه کنید. این مهم‌ترین پیش‌نیاز برای فلش گوشی است زیرا فلش کردن گوشی سامسونگ به معنای از دست دادن کل داده‌ها و شروع مجدد همه‌ی فرآیندها از صفر است. به هر روشی که در نظر دارید می‌توانید از داده‌های ضروری خود فایل پشتیبان بگیرید. اما حتما این کار را دقیق انجام دهید چرا که در غیر این صورت امکان ریکاوری داده‌های شما وجود نخواهد داشت.

شارژ کردن گوشی موبایل

شارژ کردن گوشی هوشمند نیز پیش از فلش کردن آن یک نیاز ضروری است زیرا در صورت خالی شدن باتری گوشی و در نتیجه خاموش شدن در بین این فرآیند، ممکن است با مشکل بزرگی مواجه شوید. در واقع ممکن است فرایند بوت شدن گوشی تکمیل نشود. با در نظر گرفتن این موضوع توصیه می‌کنیم پیش از شروع فلش دستی گوشی سامسونگ، حداقل 40 درصد گوشی خود را شارژ کنید.

گوشی خود را شارژ کنید، از فایل‌های خود پشتیبان بگیرید و به سراغ فلش کردن گوشی سامسونگ خود بروید.

(در بلاگ ایساج در مورد فضای ذخیره سازی ابری بیشتر بخوانید.)

شارژ کردن گوشی پیش از فلش گوشی سامسونگ

نحوه فلش کردن گوشی سامسونگ

پیش از انجام فرآیند فلش گوشی سامسونگ، لازم است در نظر داشته باشید که اگر دانش و مهارت کافی در کارهای کامپیوتری ندارید، بهتر است این کار را انجام ندهید. بعلاوه برای فلش گوشی با کامپیوتر نیاز به ابزارهایی دارید که شامل موارد زیر می‌شود و باید آنها را در سیستم خود داشته باشید:

  • نرم‌افزار درایو گوشی سامسونگ برای شناسایی درایو گوشی
  • نرم‌افزار فلش سامسونگ
  • درایو گوشی متناسب با نوع گوشی سامسونگ

نحوه فلشِ گوشی سامسونگ

آموزش فلش کردن گوشی سامسونگ با کامپیوتر

پس از آماده کردن برنامه فلش گوشی و نرم‌افزارهای متناسب می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. گوشی خود را خاموش کنید و در حالت دانلود گوشی را بوت کنید. برای این کار باید همزمان دکمه‌های پاور، کاهش صدا و دکمه‌ی اصلی گوشی خود را نگه دارید. اگر این کار را به درستی انجام دهید، پیغامی روی گوشی شما نمایش داده می‌شود که باید با کلید افزایش صدا آن را تایید کنید. در غیر اینصورت دوباره امتحان کنید. این کار باعث می‌شود گوشی شما در حالت دانلود قرار گیرد.
  2. نرم‌افزار فلشر (Odin) را نصب و اجرا کنید. سپس با استفاده از کابل گوشی خود را به کامپیوتر متصل کنید و منتظر بمانید تا گوشی شما توسط نرم‌افزار شناسایی شود.
  3. پس از شناسایی گوشی توسط برنامه، در قسمت ID:COM به رنگ آبی نمایش داده می‌شود.
  4. فایل رام (ROM) که دانلود کردید در دو حالت تک فایل یا چند فایل و به صورت زیپ است. آن را از حالت زیپ خارج کرده و سپس نصب کنید.

آموزش فلش کردن گوشی با کامپیوتر: دانلود رام مناسب برای گوشی سامسونگ

دانلود درایو یکی از مهم‌ترین مراحل در روش فلش کردن گوشی اندروید است و درایوی که دانلود می‌کنید برای دستگاه شما بسیار مهم است. رام در گوشی اندروید شما نقش مدیریت سیستم عامل را بر عهده دارد و به همین خاطر بهتر است از رام‌های رسمی که توسط شرکت سامسونگ ارائه شده، استفاده کنید. رام‌های متفرقه معمولا غیررسمی یا کاستوم هستند و باعث ناسازگاری و بروز مشکلات متعددی از جمله پاک شدن اطلاعات، از کار افتادن بخش‌های از گوشی و غیره می‌شوند.

رام مناسب را از وب‌سایت سامسونگ دانلود کنید. در این سایت می‌توانید اطلاعات دستگاه، مدل، منطقه، نسخه و سیستم عامل را به تفکیک مشاهده کنید و این اطلاعات را با اطلاعات دستگاه خود چک کنید. اطلاعات دستگاه خود را در قسمت تنظیمات، بخش About Device مشاهده کنید و مطمئن شوید که درایو متناسب با گوشی خود دانلود می‌کنید.

یکی از مهم‌ترین نکات در فلش گوشی‌ها، دانلود رام مناسب و اصلی است.

(در بلاگ ایساج با روش‌های جلوگیری از هک وای فای آشنا شوید.)

آموزش فلش کردن گوشی خاموش: روش فلش کردن گوشی سامسونگ بدون کامپیوتر

فلش کردن تبلت بدون کامپیوتر یا فلش گوشی سامسونگ بدون کامپیوتر نیز امکان‌پذیر است. در این بخش به اموزش فلش کردن گوشی سامسونگ دستی می‌پردازیم. برای این کار ابتدا گوشی یا تبلت را خاموش کنید و سپی باید دکمه‌ی افزایش صدای گوشی و دکمه‌ی اصلی (Home) را به طور همزمان نگه دارید. بعد از آن کلید پاور گوشی یا تبلت را نگه دارید تا گوشی روشن شود. با این کار منوی اندروید را می‌توانید روی گوشی خود مشاهده کنید.

در منوی اندروید که پیش روی شما باز شده برای حرکت بین گزینه‌ها از دکمه‌های افزایش و کاهش صدا استفاده کنید و با فشردن دکمه‌ی اصلی، گزینه‌ی مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای مثال برای فلش گوشی سامسونگ j5 بدون کامپیوتر یا فلش گوشی سامسونگ j7، در منوی اندروید گزینه‌ی wipe data/factory rese را انتخاب کنید و روی آن کلیک کنید تا باز شود.

سپس در صفحه‌ی جدیدی که برای شما باز می‌شود روی گزینه‌ی بله (Yes) کلیک کنید تا فرآیند فلش کردن گوشی سامسونگ شما انجام شود. این کار چند دقیقه زمان می‌برد و پس ریست شدن دستگاه، مشاهده خواهید کرد که گوشی شما فلش شده است.

(مطالعه‌ی مطلب کسب درآمد از یوتیوب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.)

روش فلش کردن گوشی خاموش

آموزش فلش کردن گوشی با دکمه پاور

دکمه‌ی پاور به تنهایی نمی‌تواند برای فلش کردن گوشی بکار برده شود. برای فلش کردن گوشی سامسونگ لازم است همانطور که در بخش فلش کردن گوشی سامسونگ بدون کامپیوتر یا آموزش فلش کردن گوشی با کامپیوتر گفتیم، دکمه‌ی پاور را به همراه دکمه‌ی هوم و دکمه‌ی کاهش صدا نگه دارید و باقی فرآیند را طبق دستورالعمل‌ها دنبال کنید.

تفاوت ریست فکتوری و فلش کردن گوشی

حتما با گزینه‌ی ریست فکتوری در گوشی‌های مختلف آشنا هستید. ریست فکتوری گوشی‌های هوشمند همه چیز را به حالت کارخانه می‌برد اما چه تفاوتی بین ریست فکتوری و فلش کردن گوشی سامسونگ وجود دارد. لازم است بدانید در حالت ریست فکتوری همانطور که گفتیم، دستگاه به تنظیمات کارخانه بازمی‌گردد اما داده‌های روی گوشی از بین نمی‌رود و می‌توان آنها را بازیابی کرد. به این ترتیب پس از ریست فکتوری گوشی هوشمند می‌توان با برنامه‌های بازیابی اطلاعات گوشی، این اطلاعات را دوباره بازیابی و ذخیره کرد.

در مقابل، فلش کردن گوشی سامسونگ حالتی پیشرفته‌تر از ریست فکتوری است و علاوه بر پاک شدن تمام برنامه‌ها، داده‌ها و اطلاعات گوشی نیز به طور کلی از بین می‌رود و امکان بازیابی آنها وجود نخواهد داشت. به همین خاطر است که در بسیاری از موارد، دستگاه فلش گوشی گزینه‌ی بهتری است.

تفاوت ریست فکتوری و فلش کردن گوشی

منبع مطلب

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات