مشکلات محدودیت اینترنت و تاثیر آن بر کسب و کارها

در چند ماه اخیر شاهد قطعی اینترنت، کاهش سرعت اینترنت، فیلترینگ و موارد دیگر بوده‌ایم و همچنان نگرانی‌ها در بین مردم وجود دارد که اینترنت قطع میشود یا اینترنت ملی میشود. محدودیت اینترنت در ایران اثرات مخرب بیشماری با خود به همراه داشته که شاید یکی از مهم‌ترین آنها را بتوان نابودی کسب‌وکارها به ویژه کسب‌وکارهای خانگی دانست. در ادامه بیشتر در خصوص مشکلات محدودیت اینترنت صحبت خواهیم کرد.

مشکلات محدودیت اینترنت

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران اعلام کرده افزایش اختلال در اینترنت و محدودیت‌های اعمال شده بر اینترنت، بیش از 400 هزار کسب و کار را در معرض نابودی قرار داده است و با تداوم این وضعیت، معیشت 9 میلیون نفر از جمعیت کشور در معرض خطر قرار می‌گیرد.

آقای شافعی در بیست و پنجمین جلسه‌ی هیئت نمایندگام اتاق ایران در مورد آثار اقتصادی محدودیت اینترنت در فضای مجازی صحبت کرده و گفت:

«یکی از مشکلاتی که صاحبان کسب‌وکار به‌ویژه کسب‌وکارهای کوچک در این دو ماه با آن دست‌به‌گریبان بوده‌اند، مشکل محدودیت اینترنت به عنوان یکی از اجزای مهم و انکارناپذیر فضای کسب‌وکار امروز است. آمارهای رسمی بانک مرکزی حاکی از آن است که 3.3 درصد تولید ناخالص ملی به صورت مستقیم به اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گره خورده است. بر این اساس، محدودسازی اینترنت در چند ماه اخیر ضمن آنکه زیان جبران‌ناپذیری را بر بسیاری از شرکت‌ها به‌ویژه کسب‌وکارهای فعال در بخش خدمات تحمیل کرده، به کاهش سهم فناوری اطلاعات در تولید ناخالص ملی منجر شده است.»

رئیس اتاق ایران در ادامه به برآوردهای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اشاره کرد و اعلام نمود معیشت 9 میلیون نفر از افرادی که محصولات خود را در شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی عرضه می‌کردند، در معرض تهدید قرار گرفته است.

ایشان معتقدند ادامه‌ی کسب و کارهای اینترنتی از آن جهت بیش از پیش مهم است که بیشتر از 71 درصد محصولات ارائه شده در صفحات اینستاگرام کالای ایرانی و محصول زنان و جوانان است. او بعلاوه به نظرسنجی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در مهر ماه 1401 اشاره کرده و گفت:

«این نظرسنجی با مشارکت 104 شرکت صورت گرفته که حدود 25 درصد پاسخ‌دهندگان عنوان کردند 50 تا 75 درصد فروششان کاهش یافته است. همچنین 33 درصد از مشارکت‌کنندگان میزان کاهش فروش را بین 75 تا 100 درصد عنوان کرده‌اند. برآورد میزان خسارت احتمالی در صورت تداوم محدودیت‌ها هم جالب توجه است. 25 درصد روزانه 50 میلیون تا 60 میلیون تومان خسارت برآورد کرده‌اند. 21 درصد بین 50 تا 100 میلیون تومان و 26 درصد بالای صد میلیون تومان تخمین زده‌اند. بیش از 400 هزار کسب‌وکار در این شرایط در معرض نابودی هستند. نوش‌داروی بعد از مرگ سهراب کارساز نیست.»

آقای شافئی با اشاره به اینکه در جلسات مختلف، مسئولان از آنها سوال می‌پرسند که برای بهبود وضع اقتصادی کشور چه کارهایی می‌توان کرد، اینطور پاسخ می‌دهند:

«اول اینکه حل مشکل اقتصادی کشور و بهبود وضع اقتصادی مردم نیازمند سرمایه‌گذاری‌های عظیم و دسترسی به فناوری‌های بروز است. دوم حضور افراد دارای اهمیت حرفه‌ای در مناصب مهم اقتصادی کشور چاره‌ساز است. آنچه تاکنون اقتصاد ما در طول دهه‌های گذشته با آن روبه‌رو بوده خالی از موارد فوق‌الذکر و حرکت در مسیری پر از اشتباه بوده که ما را به نقطه بحرانی در اقتصاد کشور هدایت می‌کند.»

در نهایت اینکه اثر فیلترینگ بر اینترنت بسیار زیاد است. بیش از دو ماه از فیلتر اینستاگرام و واتساپ می‌گذرد و مشکل محدودیت اینترنت تاثیر زیادی بر زندگی مردم داشته است. با این حال، با وجود هشدارهای متعدد هنوز تصمیمی برای رفع فیلترینگ گرفته نشده است.

مشکلات مرتبط با محدودیت‌های اینترنت

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات