ترفندهای افزایش شارژدهی باتری گوشی : 10 ترفند مخصوص انواع گوشی‌ها + عکس

کاربران گوشی‌های هوشمند می‌توانند با ایجاد برخی تنظیمات از بیشترین توان باتری خود استفاده کنند و امکان استفاده‌ی بیشتر و طول عمر بالاتر باتری‌ها را فراهم سازند. در ادامه‌ی این مطلب ایساج تصمیم داریم به برخی از ترفندها برای افزایش شارژدهی باتری گوشی و بالا بردن عمر باتری موبایل اشاره کنیم.

راه‌هایی برای افزایش شارژدهی باتری گوشی

گوشی‌های هوشمند این روزها تقریبا به همان اندازه که نیاز داریم، سریع هستند و تنها چیزی که مطرح است عمر باتری آنهاست! با اینکه سازندگان تراشه و فروشندگان نرم‌افزارها، محصولات خود را برای افزایش عمر باتری بهینه‌سازی کرده‌اند اما واقعیت این است که ما بیش از پیش از تلفن همراه خود استفاده می‌کنیم و این باعث کاهش عمر باتری و یا نگهداری شارژ آن می‌شود. دستگاهی که همه‌ی کارهایمان را با آن انجام می‌دهیم؛ بازی کردن، برقراری تماس با خانواده و دوستان، تماشای فیلم، جستجو در شبکه‌های اجتماعی، چک کردن ایمیل‌ها و غیره از کاربردهای روزانه‌ی تلفن هوشمند است. شارژ باتری گوشی نیز متعاقبا سریع‌تر و راحت‌تر شده اما باتری‌های تلفن همراه به خودی خود عمر بیشتری ندارند! و درست همین جاست که ترفندهای افزایش شارژدهی باتری گوشی به کار کاربران تلفن‌های هوشمند می‌آید. رعایت این ترفندها می‌توانند باعث به تعویق انداختن تخلیه‌ی شارژ باتری شما شود.

 

ترفندهای افزایش شارژدهی باتری گوشی

ترفندهای افزایش شارژدهی باتری گوشی: 1. برنامه‌های مصرف‌کننده‌ی باتری را پیدا کنید

پیش از اینکه بخواهید به دنبال مشکلات مربوط به عمر کم باتری بگردید باید در وهله‌ی اول بدانید که چه چیزی باعث از بین رفتن سریع شارژ باتری شما می‌شود. یکی از بهترین مکان‌ها برای شروع، بخش تنظیمات و منوی باتری است که در آن گزارشی از سلامت باتری و برنامه‌هایی که به صورت عادی اجرا می‌شوند را می‌توانید مشاهده کنید. اگر برنامه‌ای هست که مقدار زیادی از قدرت باتری را در پس‌زمینه مصرف می‌کند در این قسمت می‌توانید هشدار آن را ببینید. با شناسایی برنامه‌های پرمصرف در این قسمت، ساده‌ترین راه این است که این برنامه‌ها را حذف کنید تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود و یا می‌توانید به تنظیمات هر کدام از برنامه‌ها بروید و مصرف باتری آن‌ها را محدود کنید.

علاوه بر این، بسیاری از برنامه‌های تلفن همراه با دسترسی به موقعیت مکانی، باعث مصرف بیشتر باتری می‌شوند. به این ترتیب می‌توانید به تنظیمات آنها مراجعه کنید و اجازه‌ی دسترسی به موقعیت مکانی را غیرفعال یا محدود کنید.

در نتیجه، شناسایی برنامه‌های پرمصرف جز ترفندهای افزایش شارژدهی گوشی محسوب می‌شود.

ترفندهای افزایشِ شارژدهی باتری گوشی: برنامه‌های مصرف‌کننده‌ی باتری را پیدا کنید

ترفندهای افزایش شارژدهی باتری گوشی: 2. صرفه‌جویی در مصرف باتری

گوشی‌های اندرویدی و iOS گزینه‌هایی را برای صرفه‌جویی در مصرف باتری ارائه داده‌اند. این ویژگی‌ها معمولا زمانی فعال می‌شوند که باتری تا مقدار خاصی کاهش پیدا می‌کند اما کاربر می‌تواند آن را به صورت دستی نیز فعال کند. در برخی از نسخه‌های اندروید گزینه‌ی Power mode وجود دارد که سه حالت Optimized، Medium Power Saving و Maximum Power saving دارد. با فعال کردن حالت ذخیره‌ی باتری به صورت متوسط، به طور خودکار مصرف داده‌ها در پس‌زمینه، سرعت CPU و روشنایی دستگاه تا حدی کاهش پیدا می‌کنند. گزینه‌ی آخر نیز بسیاری از برنامه‌های گوشی شما را محدود می‌کند و تنها موارد ضروری را قابل استفاده نگه می‌دارد.

در نسخه‌های جدیدتر اندروید گزینه‌ی Battery Saver وجود دارد که برای فعال کردن آن می‌توانید وارد تنظیمات شده و بخش مربوط به باتری را انتخاب کنید. این گزینه در اندروید باعث خاموش شدن برخی از سرویس‌ها شده و فعالیت برنامه‌های بدون استفاده را محدود می‌کند. بعلاوه می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید که با رسیدن به سطح خاصی از شارژ به طور خودکار فعال شود.

صرفه جویی در مصرف باتری در گوشی‌های آیفون

در گوشی‌های آیفون نیز می‌توانید در بخش باتری (Battery) در تنظیمات، گزینه‌ی Low Power Mode را انتخاب کنید. زمان فعال شدن این گزینه را می‌توانید به صورت دستی فعال کنید و یا این امکان وجود دارد که به صورت پیش‌فرض با رسیدن میزان شارژ به یک مقدار خاص، به صورت خودکار فعال شود. این ویژگی باعث کاهش عملکرد برنامه‌ها در پس‌زمینه‌ی گوشی می‌شود.

(مطلب انتقال تماس همراه اول در وبلاگ ایساج نیز می‌تواند برایتان جالب باشد.)

ترفندهایِ افزایشِ شارژدهی باتری گوشی: صرفه‌جویی در مصرف باتری

ترفندهای افزایش شارژدهی باتری موبایل: 3. توقف برنامه‌هایی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند

اگر به ویژگی‌هایی که در بخش قبلی به آنها اشاره کردیم دسترسی ندارید و گزینه‌ی Adaptive Battery در تلفن همراه شما وجود ندارد، می‌توانید خودتان برنامه‌هایی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند را بررسی کنید و آنهایی را که در منوی چند وظیفه‌ای قرار دارند را حذف کنید. در اندروید 10 تنها کافی است پایین صفحه را به سمت بالا بکشید تا به آن دسترسی داشته باشید اما در سایر نسخه‌های اندروید باید یکی از دکمه‌های سمت چپ یا راست که به این موضوع اختصاص داده شده است را انتخاب کنید و گزینه‌ی close all را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید بستن اجباری یک برنامه تنها در صورتی مفید است که قصد نداشته باشید آن را چند لحظه‌ی بعد دوباره راه‌اندازی کنید؛ در این صورت تلفن همراه شما از قدرت بیشتری برای بازکردن مجدد آن برنامه استفاده می‌کند.

بستن برنامه‌های پس زمینه را می‌توان یکی از ترفندهای افزایش شارژدهی باتری گوشی معرفی کرد.

ترفندهای افزایشِ شارژدهی باتری موبایل: توقف برنامه‌هایی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند

ترفندهای افزایش شارژدهی باتری: 4. کاهش روشنایی صفحه و خاموش کردن گزینه‌ی روشنایی تطبیقی

گوشی‌های قدیمی و ارزان معمولا صفحه نمایش‌های کسل‌کننده‌ای دارند و در مقابل گوشی‌های جدید و باکیفیت به میزانی از روشنایی می‌رسند که می‌تواند به چشم کاربر آسیب برساند. این ویژگی روشن بودن صفحه نمایش برای مواقعی که در زیر نور مستقیم آفتاب باشید مفید است اما در مواقع دیگر این روشنایی نه تنها آزرده‌کننده است بلکه باتری گوشی را نیز خالی می‌کند. شما می‌توانید روشنایی صفحه نمایش تلفن همراه خود به بخش تنظیمات (Setting) و سپس Display بروید و سطح روشنایی را با حرکت دادن نوار کشویی Brightness تنظیم کنید. البته این بخش را می‌توانید در نوار اعلان کشویی تلفن همراه خود نیز تنظیم کنید.

ترفندهای افزایش شارژدهی باتری: کاهش روشنایی صفحه

ترفندهای افزایش عمر باتری گوشی: 5. غیرفعال‌کردن ویجت‌ها

ویجت‌ها می‌توانند برای دریافت داده‌های به روز از اپلیکیشن‌های محبوبتان بسیار مناسب باشند اما این آپدیت بودن به روز ویجت‌ها می‌تواند یکی از دلایل تخلیه‌ی زودتر باتری باشد. از بین ویجت‌هایی که دارید موارد محبوب خود را نگه دارید و آنهایی که خیلی کاربردی نیستند را حذف کنید. برای حذف ویجت‌ها لازم است روی آن را لمس کنید و چند لحظه نگه دارید و سپس آن را به نماد حذف در بالای صفحه بکشید.

بنابراین، حذف ویجت‌ها یکی از ترفندهای افزایش شارژدهی باتری گوشی در نظر گرفته می‌شود.

ترفندهای افزایش عمر باتری گوشی: غیرفعال‌کردن ویجت‌ها

ترفندهای افزایش شارژدهی باتری گوشی: 6. در صورت عدم استفاده وای‌فای، بلوتوث و NFC را خاموش کنید

امواج رادیویی مختلف تلفن هوشمند می‌توانند باعث تخلیه‌ی زودتر باتری شوند. اگر به وای‌فای نیاز دارید مشکلی نیست اما اگر از آن استفاده نمی‌کنید باید آن را قطع کنید. این مساله در مورد دیتای گوشی، هات اسپات، بلوتوث و NFC نیز صادق است.

(اگر ایرانسلی هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب پربازدید سرویس پشت خطی ایرانسل را از دست ندهید.)

ترفندهای افزایش عمر باطری گوشی: 7. روشن کردن حالت هواپیما در مناطقی با آنتن‌دهی ضعیف

وقتی جایی هستید که قدرت سیگنال ضعیف است باتری گوشی شما با سرعت بیشتری خالی خواهد شد زیرا به طور مداوم به دنبال سیگنال است. اگر در هر صورت نمی‌توانید از شبکه‌ی تلفن همراه خود استفاده کنید و می‌دانید که تا مدتی به آنتن دسترسی نخواهید داشت، تلفن همراه خود را روی حالت هواپیما قرار دهید. این گزینه را می‌توانید از نوار کشویی بالای صفحه نمایش و یا از طریق تنظیمات، سپس Network & Internet و انتخاب Airplane mode فعال کنید.

ترفندهای افزایش عمر باطری گوشی: روشن کردن حالت هواپیما در مناطقی با آنتن‌دهی ضعیف

ترفندهای افزایش شارژدهی باتری: 8. به روزرسانی و آپدیت برنامه‌ها را بررسی کنید

به روزرسانی برنامه‌ها به طور معمول اشکالات و باگ‌ها را رفع می‌کند که می‌تواند به آنها کمک کند بهتر اجرا شوند. برخی از این بروزرسانی‌ها بعلاوه ممکن است به آنها کمک کند تا کارآمدتر اجرا شوند. با راه‌اندازی گوگل پلی (Google Play) می‌توانید برنامه‌ها را طوری تنظیم کنید که از طریق وای‌فای به طور خودکار بروزرسانی شوند. برای اینکار وارد برنامه‌ی گوگل پلی شوید و با لمس تصویر اکانت خود در بخش بالا سمت راست، گزینه‌ی تنظیمات (Setting) را انتخاب کنید. سپس روی Network Preferences را لمس کنید. در این قسمت می‌توانید دانلود برنامه‌ها را طوری تنظیم کنید که با اتصال به وای‌فای، آپدیت آنها به طور خودکار انجام شود.

این موضوعات باعث می‌شود که آپدیت کردن برنامه های گوشی یکی از ترفندهای افزایش عمر باتری گوشی باشد.

ترفندهای افزایشِ شارژدهی باتری: به روزرسانی و آپدیت برنامه‌ها را بررسی کنید

ترفندهای افزایش شارژدهی باتری تلفن همراه: 9. آپدیت سیستم

فقط برنامه‌ها نیستند که می‌توانند باتری و انرژی گوشی شما را مصرف کنند؛ خود سیستم عاملی که روی تلفن شما وجود دارد نیز منبع تخلیه‌ی باتری است. گوگل همیشه در تلاش است تا کارآیی اندروید را بهبود بخشد و به طور معمول بروزرسانی‌ها را از طریق اینترنت ارسال می‌کند. برای بروزرسانی سیستم گوشی خود لازم است وارد تنظیمات شده و در قسمت System گزینه‌ی Advanced و سپس System update را چک کنید تا اگر آپدیت جدیدی ارائه شده آن را اعمال کنید.

(در مطلبی دیگر در مورد مقایسه سرعت اینترنت اپراتورهای همراه در ایران نوشته ایم که می‌توانید آن را مطالعه کنید.)

ترفندهای افزایش شارژدهی باتری تلفن همراه: آپدیت سیستم

ترفندهای افزایش شارژدهی باتری گوشی: 10. راه‌اندازی مجدد یا ریستارت کردن گوشی

برخی اوقات تلفن شما کاملا شارژ است اما باتری خیلی زودتر از آنچه فکرش را می‌کنید تخلیه می‌شود و شما نمی‌توانید دلیل آن را بفهمید. در این مواقع است که راه‌اندازی مجدد لازم است تا به رفع تخلیه‌ی غیرقابل توضیح باتری کمک کند. روش کمی جدی‌تر می‌تواند بازگشت به تنظیمات کارخانه باشد! برای بازگشت به تنظیمات کارخانه می‌توانید وارد تنظیمات شده و از بخش General management گزینه‌ی Reset و سپس Factory data reset را انتخاب کنید. البته به خاطر داشته باشید اگر از فایل‌های خود پشتیبان تهیه نکرده‌اید همه‌ی آنها را از دست می‌دهید!

منبع

 

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات

آیدین
۰۷ شهریور ۱۴۰۱

اضافه کردن نظر جدید