متاورس چیست و چه کاربردی دارد + عکس

ما به دنبال ورود به دنیایی فراتر از این جهان هستی هستیم: و متاورس Metaverse ما را به این دنیای شگفت انگیز (‌دنیای متاورس) دعوت می‌کند. دنیای Real Magic که ما را غرق تکنولوژی می‌کند. در دنیای متاورس دیگر تنهایی معنایی ندارد، به محض اینکه اراده کنید، آواتارها با روی و ذهنی باز، ما را در گذران زندگی یاری می‌کنند! برای اینکه بدانید متاورس چیست و چگونه کار می‌کند در این متن ایساج  با ما همراه شوید.

متاورس چیست؟

برای تعریف متاورس، از آنجاییکه آنچنان توسعه پیدا نکرده است، باید کمی قوه‌ی تخیل خود را هم دخیل کنید. زیاد راه دوری نرویم، بگذارید از معنای کلمه‌ی متاورس و سازنده‌ی آن شروع کنیم تا راحت‌تر بتوانیم این دنیای رؤیایی را تعریف کنیم.

متا نام تغییر یافته‌ی فیسبوک است! بله اینبار هم مارک زاکربرگ و اهالی Silicon Valley دست به کار شده‌اند تا دنیایی جدید را برای ما رقم بزنند. متاورس از ترکیب کلمه یونانی Meta به معنی برتر و کلمه Verse (Universe) به معنی جهانی، ساخته شده است که به صورت تحت الفظی جهان برتر یا فراتر از جهان هستی می‌توان آن را معنا کرد.

خب متوجه شدیم که منظور از مِتاورس یا اینکه دنیای متاروس چیست؟ قرار است که دنیای مجازی جدیدی بسازد. به تعبیر متیو بال “Mattew Ball” یکی از مدیران سایت متاورس پرایمر: “دنیای مِتاورس شبکه‌ای گسترده از جهان‌ها (مجازی) و شبیه‌سازی‌های سه بعدی پایدار است که بصورت آنی و لحظه به لحظه پردازش می‌شود.”

متاورس چیست: مِتاورس یک دنیای مجازی متشکل از شبکه‌های مجازی و پلتفرم‌های مختلف است که کاربران را قادر می‌سازد تا با یکدیگر و دیگر اجزای محیط اطراف خود تعامل داشته باشند.

(نظرتان درباره دقت حسگر اکسیژن apple watch چیست؟)

مِتاورس چیست

متاورس چیست و چه کاربردی دارد؟

برای اینکه دنیای متاورس را بهتر درک کنید: اینگونه تصور کنید که ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی از جمله چت کردن، پخش صدا، درست کردن پروفایل و ویژگی‌های بازی‌های ویدئویی از جمله ساخت کاراکترها و عبور و مرور در شهر و مواردی مانند این، با یکدیگر ادغام شوند! اینگونه یک دنیای واقعی در اینترنت ساخته می‌شود که شما را از این کسالت و روزمرگی حاصل شده در فضای مجازی خلاص می‌کند. اینگونه است که با سوال خرید زمین متاوس چیست روبرو می‌شویم. شما می‌توانید در دنیای مجازی زمین بخرید، معامله کنید، ملک اجاره دهید، لباس مارک بپوشید و فروشگاه بزنید!

در این دنیا، نه تنها کاربران با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند بلکه با اجزای محیط نیز در تعامل هستند. فقط اینکه دست خالی نمی‌شود پا به این دنیای شگفت انگیز گذاشت، برای ورود به این دنیا نیازمند یکسری تجهیزات و مهم‌تر از همه پول دیجیتال با همان ارزهای متاورس هستید.

متاورس چیست: در دنیای متاورس، شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های ویدئویی، فناوری واقعیت مجازی VR و واقعیت افزوده AR و بلاک‌چین، با یکدیگر ادغام شده‌اند.

(اثر فیلترینگ بر اینترنت را در این صفحه خبری مطالعه کنید.)

دنیای مِتاورس چیست؟

ثبت نام در متاورس برای همه‌ی افرادی که گوشی هوشمند و تجهیزات هوشمند دارند، آزاد است، بنابراین متاورس در ایران نیز جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت، البته اگر سرعت اینترنت امان دهد. هر کسی می‌تواند در هر زمان و در هر مکانی که بخواهد در دنیای مِتاورس وارد شود. دنیای متاورس از ادغام واقعیت مجازی “Virtual Reality” و واقعیت افزوده “Augmented Relity” شکل می‌گیرد:

واقعیت مجازی

طبق گفته‌ی مارک زاکربرگ که به شدت تلاش کرده تا دنیای نوینی بسازد: متاورس مجموعه‌ای از فضاهای مجازی محسوب می‌شود که می‌توان در آن‌ها افرادی را که در یک فضای فیزیکی در کنار یکدیگر نیستند، گرد هم جمع کرد.” منظور از واقعیت مجازی “Virtual Reality”  این است که افراد با زدن عینک‌ با اشیاء دنیای مجازی، تعامل پیدا می‌کنند.

واقعیت افزوده

منظور از واقعیت افزوده یا “Augmented Reality”، همانطور که از نامش پیدا است، اضافه کردن یک کاراکتر دیجیتالی است که با ظاهر و شکل و شمایلی که دوست دارید ساخته می‌شود.

متاورس چیست: داستان خلق متاورس از فیلمِ Snow Crashنیل استفنسون در سال 90 گرفته شده است که برای اولین بار مفاهیم مِتاورس و آواتار ارائه شد. و کمی بعد، ارنست کلاین نویسنده کتاب Ready Player One برای تلفیق شدن دنیای واقعی و مجازی نگرشی نو در ذهن‌ها ایجاد کرد.

(برای شکایت از خدمات ارزش افزوده چه باید کرد؟ این مطلب شما را راهنمایی می‌کند.)

دنیای مِتاورس

ثبت نام در مِتاورس

ورود به متاورس با استفاده از تجهیزاتی مثل عینک‌های واقعیت افزوده، هدست‌های واقعیت مجازی و گوشی‌های هوشمند امکان‌پذیر است. کاربران با ارائه هر نوع محتوایی می‌توانند در دنیای متاورس خودی نشان دهند و آن را با دیگران به اشتراک گذارند. یکی از شگفتی‌های این دنیای ناشناخته، مربوط به آواتارهایی است که با استایل‌ها و شخصیت‌های متفاوت برای ارتباط با کاربران تعریف شده‌اند. آن‌ها با هوش مصنوعی قابل کنترل هستند.

متاورس چیست: اینجا است که خلاء تنهایی بشر با وجود این آواتارهاپر می‌شود. آن‌ها می‌توانند با شما معاشرت کنند، بازی فکری کنند، درباره موضوعات مختلف حرف بزنند و حتی با شما راهی دنیای واقعی شوند. درست مثل کارتن‌های علمی تخیلی!

(راهنمای سوزاندن سیم کارت ایرانسل را در ایساج بخوانید.)

نحوه ورود به دنیای متاورس

شاید طولی نکشد که روزمرگی دنیای اینترنت برایتان کسل کننده شود و شما هم دوست داشته باشید ساکن دنیای متاورس شوید! نحوه ورود به دنیای متاورس کار چندان پیچیده‌ای نیست اما نیازمند یکسری تجهیزات گرانقیمت و اینترنت پر سرعت است! برای ساکن شدن در این دنیای شگفت انگیز می‌توانید زمین بخرید، خانه کرایه کنید، معامله کنید و خیلی از کارهای دیگر مشابه دنیای واقعی:

  1. اول از همه انتخاب پلتفرم The Sandbox یا Decentraland
  2. انتخاب کیف پول رمز ارز یا کیف‌های پول سخت افزاری
  3. ایجاد کیف پول (رمز 12 رقمی را فراموش نکنید.)
  4. متصل کردن کیف پول به بازار پلتفرم انتخاب شده. (مثل آدرس ایمیل و ایجاد کردن یک پروفایل)
  5. انتقال رمزارز، خب حالا که کیف پول خود را به بازار پلتفرم متصل کردید، باید آن را با پول دیجیتال یا رمزارز دیجیتالی مورد پذیرش پر کنید.)
  6. خرید زمین، پس از خرید ارز دیجیتالی و انتقال آن به کیف پول‌تان به‌راحتی می‌توانید قطعه زمین دیجیتالی موردنظرتان را از نقشه پلتفرم انتخاب کنید و آن را بخرید.
  7. ایجاد آواتار، حالا به بخش جذاب ماجرا می‌رسیم و آن ایجاد آواتار است. از وب‌سایت Spatial می‌توانید برای انتخاب آواتارتان اقدام کنید. با گرفتن عکس باکیفیت در شرایط نوری مناسب، آواتار باکیفیتی برای خودتان ایجاد کنید.

(برای لغو پیامک تبلیغاتی همراه اول به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

ورود به دنیای متاورس

متاورس کجاست؟

متاورس در واقع آینده دنیای دیجیتال است که با قصد نفوذ به زندگی و افراد حقیقی، شکلی واقعی به خود می‌گیرد. این دنیای آنقدر وسیع است که شبکه‌های اجتماعی بخش کوچکی از آن را دربر می‌گیرند. برای آشنایی با شگفتی‌های دنیای متاورس به نمونه‌هایی از کاربردهای آن اشاره می‌کنیم:

کاربرد متاورس در پزشکی

با استفاده از هدست واقعیت مجازی می‌توان حالت شبیه‌سازی جراحی را قبل از انجام عمل واقعی، با تلفیقی از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، به بیماران ارائه داد.

مِتاورس - آینده دنیای دیجیتال

کاربرد متاورس در آموزش

متاورس بهترین روش برای آموزش در جلسات مجازی است. شبیه سازی فضای آموزشی و ارتباط مستقیم با شخصیت‌‌های علمی از ویژگی‌های دنیای علم و آموزش با متاورس است.

بازی در دنیای مِتاورس

جذاب‌ترین بخش دنیای متاورس، پیاده سازی بازی از ترکیب واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و دنیای واقعی است. ایجاد آواتارهای دیجیتالی شخصیت‌ها و افراد واقعی در بازی‌ها از ویژگی‌های جالب توجه دنیای مِتاورس است.

کاربرذهای مِتاورس

دنیای متاورس و گردشگری

همه‌ی ما تجربه‌ی گشت و گذار در دنیا با استفاده از اینترنت را داشته‌ایم اما این کجا و آن کجا! با بهره‌مندی از هدست‌های واقعیت مجازی، سفر در شهرها و کشورهای مختلف را تجربه می‌کنید.

دنیای مِتاورس در حوزه نظامی

یکی دیگر از کاربردهای دنیای متاورس در تشخیص موقعیت سربازان خودی و دشمن است. با استفاده از فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی می‌توان در بحبوبه‌ی جنگ از آن بهره‌مند شد.

متاورس در معماری

شبیه سازی خانه یا ملک در واقعیت مجازی و واقعیت افزوده روشی عالی برای ساخت ساختمان ایده‌آل و نمایش آن به مالکین، پیش از شروع ساخت است. در این روش مالکان می‌توانند خانه را با جزئیات کامل بررسی کنند.

کاربرد متاورس در معماری

تربیت نیروی کاربلد

کار در محیط‌های پرخطر یا اعزام نیرو برای کارهای هزینه‌بر که نیازمند مهارت‌های خاص دارد و بهتر است که پیش از شروع بصورت آزمون و خطا به روش درست پی‌برد تا هزینه‌ها کمتر و نیروها با آموزش بیشتری وارد عرصه شوند، واقعیت مجازی با شبیه‌سازی محیط می‌تواند بهترین راهکار باشد.

خرید زمین متاورس

حالا وقت آن رسیده که در دنیای شگفت انگیز مِتاورس صاحب ملک و خانه شوید. زمین متاورس در واقع تکه‌ای از یک فضای دیجیتال است. در دنیا متاورس‌ هم، توسعه‌دهندگان مختلفی روی پروژه‌ها کار می‌کنند که و پس از چند تکه کردن زمین، آن‌ها را به صورت تکه تکه یا یکجا به فروش می‌رسانند.

متاورس چیست: زمین متاورس محیط مجازی سه بعدی جذابی را ایجاد می‌کند و این زمین غیر قابل معاوضه است و فقط و فقط متعلق به مالک است. زمین‌های خریداری شده برای اهداف مختلفی، مثل برگزاری رویدادها و کنفرانس‌های مجازی یا حتی تبلیغات استفاده می‌شوند.

(سرعت 5G بیشتر است یا فیبر؟ به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

خرید زمین متاورس

اقتصاد دنیای مِتاورس

معامله و خرید و فروش در دنیای مجازی نیازمند رمزارزهای دیجیتالی یا فناوری بلاکچین است. شما وارد دنیای نوینی شده‌اید و برای خرید زمین، آواتار، لباس، دکوراسیون، حتی حیوانات دیجیتالی باید از ارزهای دیجیتالی استفاده کنید.

زمانی که در متاورس آیتمی با ارز دیجیتال خریداری می‌شود در ازای فروش آن ارز دیجیتال دریافت می‌کنید. مالکیت آن آیتم دیجیتالی در شبکه بلاکچین انتقال داده می‌شود. به بیانی ساده بلاکچین پلی برای انتقال مالکیت آیتم‌های دیجیتالی در داخلی یک دنیای مجازی یا بین دو دنیای مجازی است.

متاورس چیست: طبق گفته‌ی مارک زاکربرگ در دنیای مجازی متاورس هر آنجا که نمی‌توان در دنیای واقعی رفت، با موبایل و کامپیوتر می‌توان کاملا تجربه و از نزدیک حس کرد.

(با مناطق تحت پوشش 5G آشنا شوید.)

کسب درآمد در متاورس

شما در دنیای متاورس هم می‌توانید بنگاه معامله املاک خوبی بهم بزنید! در این دنیا نیز پول در ملک است! ملک بخرید و بفروشید و حتی اجاره بدهید.

طراحی لباس و مد

برندهای قدر از همین حالا برای سفارشی‌سازی ظاهر آواتارها دست به طراحی‌های نوین زده‌اند.

فروش تجهیزات و گجت‌ها

برای گشت و گذار جذاب در دنیای متاورس به تجهیزات ویژه‌ای نیاز است. بنابراین بازار هدست‌های واقعیت مجازی، عینک‌ها و سایر گجت‌های مربوط به آن حسابی داغ است.

(برای فعالسازی اینترنت 5G چه کنیم؟)

کسب درآمد در متاورس

نحوه حفظ دارایی‌ها در مِتاورس

برای حفاظت از دارایی‌ها در متاورس، بیشتر متخصصین NFTها را پیشنهاد می‌دهند. آن‌ها ارزهای قابل معاوضه و ماهیت پیچیده‌ای دارند. استفاده از آن‌ها با خصوصیات ویژه‌ای که دارند، برای ثبت مالکیت یک کالای مجازی، عالی است.

متاورس چیست: ارزهای دیجیتال بنام توکن‌های غیرمثلی (None-fungible token) هستند. این توکن‌ها یکی از جدیدترین پدیده‌های فناوری بلاک‌چین بوده و به سرعت در حال گسترش است.

(تعرفه اینترنت 5G چه مبلغی است؟)

آینده متاورس

متاورس فرضیه‌ای از آینده اینترنت است. شرکت‌های قدری مانند متا و مایکروسافت در حال طرح‌ریزی بر روی این پروژه‌ی عظیم هستند. در این پروژه نام‌ تولید کنندگان قدرتمندی لیست شده‌اند: مثل شرکت ایمجین اپتیکس برای تولید قطعات هدست‌ها واقعیت مجازی، شرکت اسکیپ برای تبدیل ویدئو و عکس به نقشه‌های سه بعدی است.

برای ساخت چیپ‌های هوشمند نیز نام دو شرکت پر آوازه‌ی اینتل و انویدیا به منظور گسترش استفاده از مِتاورس به چشم می‌خورد. جالب است بدانید که در متاورس مراکز خرید از برندهای مطرح پوشاک، کیف و کفش و سایر کالاها مثل نایکی و گوچی موجود هستند.

متاورس چیست: متاورس از آنجاییکه محدود به فضاهای فیزیکی نیست، تا بی‌نهایت گسترش دارد و به همین خاطر آن را به عنوان دنیای بی‌پایان می‌نامند.

(برای تست سرعت اینترنت 5G به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

متا و مایکروسافت - آینده‌ی اینترنت

چالش‌های روبروی مِتاورس

هر فناوری نو ظهوری با چالش‌های زیادی همراه است که با گذر زمان رفع می‌شود، متاورس هم از این نظر مستنثنا نیست:.

  • عدم پشتیبانی تمامی پلتفرم‌ها و شرکت‌ها از یک کد (به این معنا که شما باید با حفظ تمامی جزئیات از یک دنیای مجازی مثل بازی فورتنایت وارد دنیای مجازی دیگر مثل ماینکرفت شوید.)
  • هزینه‌ی بالا (طراحی همه آیتم‌ها و جزئیات، ارزش این همه هزینه را ندارد.)
  • حجم بالای اطلاعات (برای پشتیبانی تمامی جزئیات با حجم عظیمی از کدها روبرو می‌شویم.)
  • اینترنت سرعت بالا
  • گجت‌های گرانقیمت
  • گشت و گذار دشوار افراد کم بینا یا نابینا
  • محدود بودن ارائه تبلیغ

منبع مطلب

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات