خالی کردن حافظه‌ی گوشی‌های اندرویدی: معرفی ترفندهای خالی کردن حافظه‌ی داخلی

پیام “حافظه‌ی گوشی پر است” یکی از آن پیام‌هایی است که هوش و حواس آدم را پرت می‌کند. حالا باید فکر کنید چه چیزی حافظه‌ی داخلی گوشی اندرویدی شما را پر کرده و چطور می‌توانید از این شرایط خلاص شوید؛ مخصوصا اگر در یک موقعیت حساس قرار داشته باشید و بخواهید عکس بگیرید، فیلمبرداری کنید یا یک برنامه‌ی کاربردی دانلود کنید این مساله مشکل‌سازتر خواهد بود! با این حال جای نگرانی نیست. می‌توان به سادگی ترفندهایی را بکار برد و حافظه‌ی داخلی گوشی هوشمند را آزاد کرد. در ادامه‌ی این مطلب ایساج تصمیم داریم در مورد روش‌های خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی نکاتی را بیان کنیم.

خالی کردن حافظه‌ی گوشی‌های اندرویدی

خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی از آهنگ‌ها و فایل‌های اضافی و قدیمی

این روزها برنامه‌های پادکست و دانلود موسیقی بسیار پرطرفدار هستند؛ برنامه‌هایی که امکان دانلود موسیقی، پادکست و ویدئو را فراهم می‌کنند و کاربر به سادگی و بدون توجه به فضایی که اشغال می‌شود، اقدام به دانلود فایل‌های صوتی یا تصویری مختلف می‌کند. گاهی اوقات این ویدئوها و پادکست‌ها طولانی هستند و متعاقبا حجم بالایی دارند و به این ترتیب فضای زیادی از حافظه‌ی داخلی گوشی هوشمند اندرویدی را پر می‌کنند. شما می‌توانید هر از گاهی فایل‌های دانلودی در گوشی هوشمند خود را بررسی کنید و فایل‌هایی را که دیگر به آنها احتیاجی ندارید حذف کرده و یا به سیستم دیگری منتقل کنید.

( در وبلاگ ایساج مطلبی در خصوص اینکه چگونه از حساب جیمیل دستگاه گمشده خود خارج شویم نوشته‌ایم.)

خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی از فایل‌های قدیمی

خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی از ایمیل‌های قدیمی

گوشی‌های هوشمند کارها را برای ما ساده کرده‌اند؛ خیلی راحت با باز کردن برنامه‌ی ایمیل‌ها می‌توانیم ایمیل‌های خود را چک کنیم و یا ایمیل بفرستیم. با این حال حجم بالای ایمیل‌ها در گوشی نیز می‌تواند باعث پر شدن حافظه‌ی گوشی اندرویدی شود. در این صورت می‌توانید سری به ایمیل‌های خود بزنید و ایمیل‌های قدیمی را پاک کنید.

راه دیگر برای خلاص شدن از ایمیل‌های ناخواسته از سایت‌ها و برنامه‌های مختلف، لغو اشتراک با آنهاست. برای این کار لازم است به پایین صفحه‌ی ایمیل بروید و روی لینک کوچک Unsubscribe کلیک کنید تا دیگر ایمیلی برای شما ارسال نشود. علاوه بر این از فولدر پیش‌نویس‌ها که ایمیل‌های ناموفق ارسالی هستند نیز غافل نشوید. همچنین فولدرهای Spam، Junk و ایمیل‌های ارسالی را نیز بررسی کنید و در صورت لزوم آنها را پاک کنید تا فضای داخلی گوشی شما باز شود.

خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی از ایمیل‌های بلا استفاده

خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی از فایل‌هایی که به طور خودکار دانلود شده‌اند

یکی از چیزهایی که شاید حواستان به آن نباشد دانلود خودکار فایل‌هایی مانند عکس، ویدئو یا اسناد در برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف است. این فایل‌ها که شاید خیلی از آنها مهم و کاربردی هم نباشند علاوه بر مصرف حجم زیادی از دیتا یا اینترنت وای‌فای شما، باعث پر شدن فضای حافظه‌ی داخلی گوشی نیز می‌شوند. برنامه‌هایی مانند واتس‌اپ یا تلگرام که از پر کاربردترین شبکه‌های اجتماعی هستند، این امکان را فراهم کرده‌اند تا در قسمت تنظیمات از دانلود ناخواسته‌ی فایل‌ها جلوگیری کنید.

برای این کار وارد تنظیمات برنامه‌ی مورد نظر خود شوید و دانلود خودکار فایل‌های رسانه‌ای را غیرفعال کنید. این ویژگی در اپ‌های مختلف متفاوت است اما با کمی جستجو حتما می‌توانید آنها را پیدا کنید و با لغو دانلود خودکار از پر شدن ناخواسته‌ی فضای داخلی گوشی اندرویدی پیشگیری کنید.

(مطلب پر بازدید وای فای دایرکت را از دست ندهید.)

پر شدن ناخواسته‌ی فضای داخلی گوشی اندرویدی

خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی از برنامه‌های بی‌استفاده

همه‌ی کاربران گوشی‌های هوشمند حتما چند برنامه دارند که هرگز از آن استفاده نمی‌کنند و یا حداقل اینکه به ندرت به دردشان می‌خورد. اگر این برنامه‌ها را خودتان نصب کرده‌اید می‌توانید آنها را حذف کنید و فضای اشغال شده توسط آنها را آزاد کنید. با این حال برخی از این برنامه‌های بی‌استفاده جزو پیش‌فرض‌های گوشی‌های هوشمند هستند و امکان حذف مستقیم آنها وجود ندارد. در این صورت می‌توانید آنها را غیرفعال کنید. با غیرفعال کردن برنامه‌ها دیگر آن برنامه اجرا نمی‌شود و حجم کمتری از حافظه‌ی داخلی گوشی اندرویدی شما اشغال می‌شود. بعلاوه این برنامه‌ها دیگر بروزرسانی هم نمی‌شوند. برای غیرفعال کردن برنامه‌های بی‌استفاده و غیرکاربردی لازم است آن را چند ثانیه نگه دارید و از کادری که باز می‌شود، گزینه‌ی Disable را انتخاب کنید.

پاک کردن حافظه کش یا حافظه پنهان گوشی اندروید

حافظه‌ی کش داده‌ها را برای استفاده‌های بعدی شما نگهداری می‌کند و به راحتی با باز کردن یک برنامه، در کمترین زمان ممکن این داده‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما در هر صورت همین حافظه‌ی کش نیز می‌تواند بخشی از حافظه‌ی داخلی گوشی اندرویدی شما را پر کند و باعث کاهش سرعت آن شود. به این ترتیب می‌توانید حافظه‌ی کش برنامه‌های مختلف و همینطور مرورگرها را به صورت جداگانه پاک کنید. برای پاک کردن حافظه‌ی کش مرورگرها به بخش تنظیمات آنها بروید و گزینه‌های Clear History و یا Clear Browsing data را انتخاب کنید.

(مطلب چگونگی همگام سازی گوشی اندروید و ویندوز 10 نیز می‌تواند برایتان مفید باشد.)

پاک کردن کش حافظه‌ی داخلی گوشی اندرویدی

خالی کردن حافظه گوشی اندرویدی با انتقال فایل‌ها به کارت حافظه

گوشی‌های میان‌رده معمولا حافظه‌ی داخلی کمی برای ذخیره‌سازی فایل‌ها دارند اما برای جبران این ضعف، این تلفن‌های هوشمند قابلیت نصب کارت حافظه‌ی SD را دارند. به این ترتیب می‌توانید با قرار دادن کارت حافظه در گوشی هوشمند خود برخی از برنامه‌ها یا فایل‌ها را از حافظه‌ی گوشی به حافظه‌ی SD منتقل کنید.

برنامه مدیریت حافظه ذخیره‌سازی برای خالی کردن حافظه گوشی اندروید

برنامه‌ی مدیریت حافظه‌ی ذخیره سازی روی گوشی‌های اندرویدی به طور پیش‌فرض وجود دارد که می‌تواند با مدیریت فضای داخلی، اطلاعات و حافظه‌ی مصرف شده را شناسایی کرده و آنها را مدیریت کند. در این برنامه امکان آزادسازی فضا با ابزار Free Up Space نیز وجود دارد که فایل‌های اضافی را پاک کرده و فضای داخلی گوشی هوشمند شما را بیشتر می‌سازد. این ویژگی فضای ذخیره‌سازی شما را بررسی و ارزیابی می‌کند و تمام فایل‌ها را نمایش می‌دهد؛ در نهایت اگر مایل باشید می‌توانید نسبت به حذف آنها اقدام کنید.

منبع مطلب

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات