تفاوت آنتی ویروس و فایروال: آشنایی با عملکرد آن‌ها بر روی کامپیوتر و گوشی

امکان ندارد که اهل پرسه زدن در دنیای مجازی باشید و تابحال اسم آنتی ویروس و فایروال به گوشتان نخورده باشد! در ادامه با ایساج همراه باشید تا علاوه بر اینکه بدانید دقیقا منظور از فایروال چیست و آنتی ویروس چگونه عمل می‌کند، به تفاوت آنتی ویروس و فایروال هم پی ببرید.

تفاوت آنتی‌ ویروس و فایروال

تفاوت آنتی‌ ویروس و فایروال

شما کمتر کسی را پیدا می‌کنید که کامپیوتر یا لپ‌تاپ داشته باشد و از آنتی‌ ویروس و فایروال Antivirus and Firewall استفاده نکند. آنتی‌ ویروس و فایروال دو نوع سیستم امنیتی هستند که امروزه تقریباً هر کسی بر روی سیستم نرم‌ افزاری خود نصب می‌کند تا سیستم خود را در برابر تهدیدات جدی آفلاین و آنلاین محافظت کند. همه ما با اینترنت و استفاده‌های زیاد و نقش مهم آن در زندگی‌مان آشنا هستیم.با رواج اینترنت، حملات سایبری هم به‌ مراتب بیشتر شده‌اند و هر روز بدافزارهای جدیدی وارد فضای اینترنتی شده و کاربران را هدف قرار می‌دهند. ما در این متن قرار است که بطور جداگانه و دقیق به بررسی آنتی‌ ویروس و فایروال بپردازیم و سپس، در مورد فرق آنتی‌ ویروس و فایروال توضیح دهیم.

آنچه در این متن خواهید خواند: آنتی‌ ویروس چیست و انواع آن کدام هستند؟ کار آنتی‌ ویروس چیست؟ مفهوم قرنطینه در آنتی‌ ویروس‌ها چیست؟ آنتی‌ ویروس موبایل چیست؟ آنتی‌ویروس کامپیوتر چیست؟ آنتی ویروس مکافی چیست؟آشنایی با آنتی ویروس ایرانی (آنتی ویروس شید) و همینطور معرفی آنتی ویروس قوی اندروید، فایروال چیست و چگونه کار می‌کند؟ فایروال ویندوز چیست؟ فایروال اندروید چیست؟ کار فایروال چیست و انواع آن کدام هستند؟ فایروال سوفوس چیست؟ آیا وجود فایروال بر روی کامپیوتر ضروری است؟ و نحوه عملکرد فایروال چگونه است؟

تفاوت آنتی ویروس و فایروال: آنتی‌ ویروس چیست؟

پیش‌از توضیح هر چیزی می‌خواهیم به بررسی این‌ موضوع بپردازیم که آنتی‌ ویروس چیست؟ آنتی‌ویروس یک نوع نرم‌ افزار کامپیوتری است که در واقع به‌ عنوان ضد بد افزار هم شناخته می‌شود. ما از آنتی‌ویروس برای تشخیص بدافزارها Malware، کرم، تروجان، جاسوس افزار، تبلیغ افزارها روی سیستم‌های نرم‌افزاری خود یا جلوگیری از ورود و حذف آن‌ها روی سیستم نرم‌ افزاری‌مان استفاده می‌کنیم. در واقع، آنتی‌ ویروس‌ها بیشتر ضد بدافزار هستند که هدف ابتدایی آن‌ها شناسایی و حذف ویروس‌ های کامپیوتری بود و برای همین، به آن‌ها عنوان آنتی‌ویروس داده می‌شود.

(سری به مطلب برنامه اندروید Google Find My Device نیز بزنید.)

تفاوت آنتی ویروس و فایروال: آنتی‌ ویروس چیست؟

انواع آنتی‌ ویروس

ما می‌توانیم تمام برنامه‌ های آنتی ویروس را به سه مقوله کلی تقسیم کنیم:

  • آنتی‌ ویروس مستقل

آنتی‌ ویروس مستقل یک نوع ابزار مخصوص شناسایی و حذف از ویروس‌های کامپیوتری است. به این نوع آنتی‌ویروس نرم‌افزار آنتی ویروس قابل‌ حمل هم می‌گویند، به این خاطر که می‌توان آن را روی یک دستگاه USB نصب کرد و در صورت نیاز، فورا آن را به هر سیستمی می‌توان متصل و آن سیستم را برای حضور بدافزار اسکن کرد. یک مشکل آنتی ویروس مستقل این است که بیشتر این نوع نرم‌افزارها نمی‌توانند به اینترنت متصل شده و خود را بروزرسانی کنند. برای همین، حفاظت آن‌ها از سیستم‌های کامپیوتری ممکن است دچار نقص باشد.

  • سرویس نرم‌ افزار امنیتی

سرویس نرم‌ افزار امنیتی کارش فقط به برنامه آنتی ویروس محدود نمی‌شود. علاوه‌بر شناسایی و حذف ویروس‌های کامپیوتری، سرویس‌های نرم افزار امنیتی این قابلیت را دارند تا تمام دیگر بد افزارهای کامپیوتری را شناسایی کرده و در تمام مدت از سیستم‌های نرم‌افزاری محافظت کنند.

سرویس‌های امنیتی بسته به نوعشان می‌توانند پسوردهای سیستم‌ها را مدیریت کنند. برخی هم دارای VPN مخصوص خود بوده و حتی یک برنامه آنتی‌ویروس مستقل را هم از درون خودشان گنجانده‌اند.

نرم‌افزار آنتی‌ویروس مبتنی بر رایانش ابری

نرم‌افزار آنتی‌ ویروس مبتنی بر رایانش ابری یک فناوری آنتی‌ویروس جدید است که به‌جای این‌که بر روی سیستم کامپیوتر شما نصب‌شده باشد و از منابع داده‌های سیستم کامپیوتری شما استفاده کند، در مخازن ابری واقع‌شده و دیگر نیازی به دیسک حافظه کامپیوتر شما ندارد تا عملیات‌های خود را انجام دهد.

نرم‌افزار مبتنی بر رایانش ابری شامل دو قسمت می‌شود. یک قسمت از این نرم‌افزار بر روی کامپیوتر نصب‌ می‌شود و بدون کند کردن سرعت کامپیوتر شما سیستم نرم‌افزاری‌تان را به‌طور دوره‌ای اسکن می‌کند.

قسمت دوم این آنتی ویروس در وب وجود دارد و داده‌ها را از قسمت اول که بر روی سیستم شما نصب است تحلیل می‌کند. سپس، داده‌های اسکن شده را با پایگاه داده‌های خود که برای شناسایی بد افزارها و ویروس‌ها طراحی شده‌اند تطبیق می‌دهد.

تفاوت آنتی ویروس و فایروال: آنتی‌ ویروس کامپیوتر چیست؟

ما در بخش قبلی در مورد آنتی‌ ویروس به‌طورکلی توضیح داده‌ایم. بااین‌حال، می‌خواهیم در این بخش به توضیح این مسئله بپردازیم که آنتی‌ ویروس کامپیوتر چیست؟ در واقع اولین آنتی‌ویروس‌ها در پاسخ به وجود بد افزارها در سیستم‌های کامپیوتری به وجود آمدند و با این هدف طراحی شدند.

پس می‌توان گفت که اولین آنتی‌ویروس‌ها با در نظر گرفتن سیستم‌های کامپیوتر طراحی‌شده بودند. آنتی‌ ویروس نرم‌افزاری است که شما روی کامپیوتر خود نصب می‌کنید و می‌تواند فایل‌های کامپیوتر شما را اسکن و در صورت وجود بدافزار یا ویروس آن‌ها را شناسایی و حذف کند.

در کامپیوترتان بیشتر آنتی‌ویروس‌ها در پس زمینه کامپیوتر عملیات‌های خود را انجام می‌دهند و به محافظت از فایل‌های کامپیوتری شما می‌پردازند. ما در ادامه در مورد یکی از آنتی‌ویروس‌های معروف که برای سیستم‌های کامپیوتری طراحی‌شده است صحبت خواهیم کرد.

تفاوت آنتی ویروس و فایروال: آنتی‌ ویروس کامپیوتر چیست؟

آنتی‌ ویروس مکافی چیست؟

کامپیوترها سابقه‌ای قدیمی دارند و طبیعتاً با پیدایش اولین بدافزارها و ویروس‌های کامپیوتری ایده طراحی نرم‌افزارهای مقابله با بدافزارها و ویروس‌ها هم مطرح‌شده بود. ما در این بخش می‌خواهیم در مورد یکی از آنتی‌ویروس‌های پرسابقه و معروف کامپیوتری توضیح دهیم که این آنتی‌ویروس، آنتی‌ ویروس مکافی McAffe Virus‌Scan است.

آنتی‌ ویروس مکافی سابقه‌اش به چند دهه پیش برمی‌گردد، اما دقیقاً آنتی‌ویروس مکافی چیست؟ آنتی‌ویروس مکافی در سال ۱۹۸۹ توسط جان مکافی طراحی شد. در سال ۱۹۹۲ جان مکافی توانست شرکت مکافی را تأسیس کند. از آن زمان تا کنون، تمرکز این شرکت بر روی طراحی آنتی‌ ویروس و راه‌حل‌هایی برای امنیت در فضای سایبری معطوف شده است. آنتی‌ویروس مکافی یکی از پرسابقه‌ترین و معروف‌ترین آنتی‌ ویروس‌های کامپیوتری محسوب می‌شود.

آنتی ویروس مکافی: یک آنتی ویروس پر استفاده و بصرفه در بین کاربران اینترنتی

آنتی‌ ویروس مکافی‌ (Mc‌Afee VirusScan) با توجه به قیمت مناسبش بسیاری از ویژگی‌های مفید امنیتی را برای کاربران خود در اختیار می‌گذرد. نوع حفاظتی که آنتی‌ویروس مکافی برای کاربران خود در اختیار می‌گذرد نسبت‌به قیمت خود مناسب است.

این نرم‌افزار به‌طور منظم بروزرسانی می‌شود و تمام عملیات‌های بروزرسانی و نظارت بر امنیت کامپیوتر آن در پس‌زمینهٔ کامپیوتر شما انجام می‌شود. درهمین‌حال، این آنتی‌ویروس در عملیات‌های کاربر یا خود کامپیوتر دخالتی ندارد. علاوه‌براین، محیط کاربری آنتی‌ویروس مکافی محیط ساده‌ای است و کاربران به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

(مطلب قفل گوگل کروم نیز می تواند برایتان جالب باشد.)

تفاوت آنتی‌ ویروس و فایروال: آنتی ویروس ایرانی

در بین بازار داغ انواع آنتی ویروس خارجی، که در جهان معروف هستند، مثل همین انتی ویروس مکافی یا آنتی ویروس نود 32 که به عنوان آنتی ویروس قوی برای اندروید و همینطور آنتی ویروس ویندوز 10 زبانزد است. دو برنامه ضد ویروس قوی ایرانی به نام آنتی ویروس شید و آنتی ویروس پادویش حسابی تمامی کاربران خوش فکر را به سمت خود جذب کرده‌اند.

از آنجاییکه نصب آنتی ویروس‌های خارجی به دلایل مختلف، کمی دشوار شده‌، کاربران از وجود آنتی ویروس قوی و موفق ایرانی با قیمت مقرون بصرفه‌تر، پشتیبانی رایگان و از همه مهمتر فضای کاربری به زبان فارسی بسیار استقبال کردند. به همین دلیل بر آن شدیم که انتی ویروس شید را به عنوان یک آنتی ویروس پر طرفدار ایرانی  که از موتور جستجوی آنتی ویروس معروف نود 32 و Avira استفاده می‌کند را خدمتتان معرفی کنیم.

تفاوت آنتی‌ ویروس و فایروال: آنتی ویروس مکافی

آنتی ویروس شید Sheed Antivirus

آنتی ویروس شید در ابتدا اصلا برنامه‌ی قابل اعتمادی نبود چون علاوه بر سرعت پایین، در شناسایی ویروس‌ها نیز بسیار ضعیف عمل می‌کرد. اما با پشت سر گذاشتن تمامی شکست‌ها، در حال حاضر به یک انتی ویروس قدرتمند تبدیل شده است.

برای اینکه از عملکرد آنتی ویروس شید و فضای آن آشنا شوید،  همانند آنتی ویروس‌های خارجی می‌توانید حدود 30 روز بصورت رایگان از تمامی امکانات آن استفاده کرده و در صورت رضایت، آنرا خریداری کنید. خوشبختانه آنتی ویروس شید علاوه بر اینکه یک نرم افزار ضد ویروس است، مجهز به سامانه‌ی ضد سرقت هم شده است و می‌تواند دستگاه شما در برابر سرقت نیز حفاظت کند.

تفاوت آنتی ویروس و فایروال: آنتی‌ ویروس گوشی چیست؟

گوشی‌های تلفن همراه ما هم مثل کامپیوتر دارای یک سیستم نرم‌افزاری هستند و ما از آن‌ها استفاده‌های متفاوتی داریم. مخصوصاً، ما با گوشی‌های هوشمند می‌توانیم به اینترنت متصل بشیم. بنابراین، مسلم است که این سیستم‌های نرم‌افزاری هم به طور دائم نیاز به امنیت و حفاظت دارند.

اما آنتی‌ ویروس گوشی چیست؟ و آیا با آنتی‌ویروس کامپیوتر فرقی دارد؟ از لحاظ وظیفه و عملکرد آنتی‌ویروس گوشی با آنتی‌ویروس کامپیوتری فرق زیادی ندارد. آنتی ویروس‌هایی که روی اسمارت فون ها و گوشی‌های تلفن‌همراه نصب می‌شوند هم باید مثل آنتی‌ویروس‌های کامپیوتری بتوانند فایل‌های درون سیستم را اسکن کرده و هر نوع بدافزار و ویروسی را شناسایی کنند.

اما سیستم‌های نرم‌افزاری اسمارت فون ها نسبت‌به نرم‌افزار کامپیوتری جدیدتر هستند و به‌مراتب، آنتی‌ویروس‌هایی هم که برای آن‌ها طراحی شده‌اند هنوز هم نیاز به زمان بیشتری دارند تا بتوانند در زمینه امنیت دستگاه‌های اسمارت فون ها کارایی خود را افزایش دهند.

چالش‌های پیش رو برای آنتی ویروس‌های گوشی

آنتی‌ویروس‌های گوشی‌ها با چالش‌های منحصربه‌فردی روبرو می‌شوند که بسیاری از کامپیوترها ممکن است این چالش‌ها را نداشته باشند. برای مثال، شبکه‌های وای‌فای که اسمارت فون ها به آن متصل می‌شوند تا به اینترنت دسترسی داشته باشند و همچنین، افزایش امکانات به‌اشتراک‌گذاری فایل‌ها بین گوشی‌ها باعث می‌شود که این چالش‌ها برای آنتی‌ویروس‌ها چالش‌های جدید و دشواری از لحاظ امنیتی باشند. بنابراین، هنوز هم برای افزایش کارکرد مؤثر آنتی‌ویروس‌ها در این زمینه زمان باقی است.

تفاوت آنتی ویروس و فایروال: آنتی‌ ویروس گوشی چیست؟

آنتی ویروس موبایل سامسونگ

در میان بازار رنگارنگ آنتی ویروس برای اندروید، آنتی ویروس فایروال Avast Mobile Security می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای موبایل سامسونگ شما باشد. البته برنامه نود 32 به عنوان یک برنامه امنیتی همه چیز تمام، برای آنتی ویروس گوشی سامسونگ j7  بهترین انتخاب است.

آنتی ویروس رایگان

آنتی ویروس همانند بیمه ماشین، یک برنامه ضروری برای کامپیوتر و گوشی های هوشمند به حساب می‌آید. اگر برنامه آنتی ویروس فایروال ما از نوع رایگان باشد که بسی جای خوشحالی است. اما اکثر کاربران نسبت به آنتی ویروس رایگان کاملا بی اعتماد هستند و آن‌ها را به چشم بد افزار نگاه می‌کنند.

خوب البته با وجود صدها نوع آنتی ویروس رایگان، مخصوصا آنتی ویروس برای اندورید و آنتی ویروس برای گوشی آیفون، می‌توان گفت این حساسیت و بی‌اعتمادی چندان هم بی دلیل نیست. اما در گوگل پلی و همینطور اپل استور شرایط برای دانلود بهترین آنتی ویروس و فایروال رایگان باکیفیت و قوی مهیا است و دستگاه شما را بخوبی حفاظت می‌کنند.

اگر آنتی ویروس رایگان معتبری برای دستگاه خود انتخاب کنید، مطمئن باشید که دستگاه شما را در برابر خطرات احتمالی حفاظت خواهد کرد چون تنها تفاوت آنتی ویروس رایگان با آنتی ویروسی که بابتش پول می‌دهید، استفاده از سایر خدمات و قابلیت‌های امنیتی بیشتر آن است.

شما می‌توانید برای دانلود آنتی ویروس و فایروال رایگان، با مشاهده‌ی امتیاز و نظرات کاربران در گوگل پلی یا اپل استور، پر امتیازترین را انتخاب کنید یا به صفحه بهترین آنتی ویروس‌ و فایروال رایگان در وبلاگ ایساج مراجعه کرده و با بررسی امکانات و قابلیت‌ها، آنتی ویروس فایروال اندروید یا آنتی ویروس و فایروال رایگان برای ویندوز را انتخاب کنید.

تفاوت آنتی ویروس و فایروال: کار آنتی‌ ویروس چیست؟

حالا که کمی درمورد آنتی‌ ویروس و انواع آن صحبت کردیم، بیایید به سراغ هدف آنتی‌ ویروس در سیستم‌های نرم‌افزاری برویم. دقیقاً کار آنتی‌ ویروس چیست؟ کار آنتی‌ویروس در سیستم‌های نرم‌افزاری در ابتدا این است که فایل‌های آن‌ها را اسکن بکند تا ببیند ویروس یا بدافزاری در این فایل‌ها وجود دارند یا خیر.

آنتی ویروس‌ها هم زمانی‌که سیستم شما آفلاین است و هم‌زمانی که به وب متصل هستید مدام در حال اسکن کردن سیستم شماست. علاوه‌بر اسکن کردن، آنتی ویروس باید هر نوع بدافزار مثل ویروس، تروجان، جاسوس افزار، باج‌افزار و غیره را شناسایی و حذف کند. زمانی که شما دارید با سیستم نرم‌افزاری‌تان کار می‌کنید، آنتی‌ویروس شما در پس‌زمینه سیستم شما کار می‌کند و مدام در حال حفظ امنیت سیستم نرم‌افزاری‌تان است.

(مطلب تست سرعت اینترنت نیز می تواند برایتان جالب باشد.)

تفاوت آنتی ویروس و فایروال: نحوه عملکرد آنتی‌ویروس به چه صورت است؟

بسیاری از آنتی‌ویروس‌هایی که ما معمولاً از آن‌ها استفاده می‌کنیم از نوع سرویس نرم افزار امنیتی هستند. این نوع آنتی ویروس‌ها نمی‌توانند از هوش مصنوعی استفاده کنند و به این صورت، بد افزارها و ویروس‌های کامپیوتری را تشخیص بدهند. معمولاً نحوه اسکن کردن فایل‌های سیستم و پایگاه داده‌های این نوع آنتی ویروس‌ها برای تشخیص و شناسایی بدافزارها توسط سازندگانشان در آن‌ها تعبیه شده‌است.

فرض کنید شما از اینترنت فایلی را دانلود کرده‌اید یا با USB فایلی را وارد کامپیوتر خود کرده‌اید. آنتی ویروسی که روی نرم‌افزار سیستم شما نصب‌شده است فایل‌های وارد شده به کامپیوتر شما را اسکن می‌کند. زمانی‌که آنتی‌ویروس فایل‌هایتان را اسکن می‌کند این فایل‌ها را با پایگاه داده‌های خود تطبیق می‌دهد.

در این پایگاه داده‌ها اطلاعات در مورد انواع بدافزارها وجود دارند. در صورت تطبیق فایل‌های سیستم با یکی از انواع بدافزارها در پایگاه داده‌ها آنتی‌ویروس می‌تواند آن بدافزار را در سیستم شما تشخیص دهد. آنتی‌ویروس‌ها برای افزایش کارکرد خود و مؤثر ماندن مدام باید خود را بروزرسانی کنند، زیرا انواع بدافزارها و به‌طور مداوم در حال افزایش هستند. برای همین، آنتی‌ویروس‌ها باید به‌طور مستمر پایگاه داده‌های خود را بروزرسانی کنند تا بتوانند اطلاعات درمورد جدیدترین بدافزارها را در خود داشته باشند.

مفهوم قرنطینه در آنتی‌ ویروس‌ ها چیست؟

ما در بخش قبلی در مورد نحوه کلی عملکرد آنتی‌ ویروس توضیح دادیم. یکی از مفاهیمی که در نحوه عملکرد آنتی‌ویروس به‌طور مکرر مطرح می‌شود قرنطینه آنتی‌ ویروس است. ما می‌خواهیم در این بخش ببینیم که قرنطینه آنتی‌ویروس چیست؟ قرنطینه آنتی‌ویروس به زمانی گفته می‌شود که آنتی‌ویروس فایلی را از فایل‌های دیگر جدا و آن را قرنطینه کرده‌است.

فایل قرنطینه شده هنوز حذف نشده‌است و این فایل به این دلیل قرنطینه شده چون بنابر تشخیص آنتی‌ویروس ممکن است آلوده‌شده باشد. آنتی‌ویروس با رعایت احتیاط این فایل را از بقیه فایل‌ها در کامپیوتر شما قرنطینه می‌کند برای این‌که نتواند فایل‌های دیگر را آلوده کند.

درصورتی‌که بتوان این فایل رابعد از تعمیر و برطرف کردن نوع آلودگی، آنتی‌ویروس آن را به فایل‌های دیگر کامپیوتر برمی‌گرداند. اما درصورتی‌که نتوان فایل را تعمیر کرد، آنتی‌ویروس آن را کاملاً حذف می‌کند تا نتواند بقیه فایل‌های شما در کامپیوتر را آلوده کند.

تفاوت آنتی ویروس و فایروال: نحوه عملکرد آنتی‌ویروس

تفاوت آنتی ویروس و فایروال: آیا نصب آنتی‌ ویروس بر روی کامپیوتر ضروری است؟

نصب آنتی‌ ویروس‌ها بر روی سیستم کامپیوتر یا کلاً هر نوع سیستم نرم‌افزاری‌تان می‌تواند امنیت کامپیوتر یا سیستم نرم‌افزاری‌تان را تا حد قابل‌توجهی افزایش دهد. اما نصب کردن آن‌هم ممکن است مشکلاتی را برای سیستم شما به وجود بیاورد. برای مثال، کاربرانی که برخی از سرویس‌های امنیتی را بر روی کامپیوترشان نصب کرده‌اند، با کند شدن سرعت کامپیوترشان مواجه هستند.

حقیقت این است که آنتی‌ویروس‌ها ممکن است سرعت سیستم کامپیوتر را برای کارکرد خود پایین بیاورند. همچنین، برای حفظ امنیت سیستم، آنتی ویروس‌ها تمام فایل‌ها از جمله فایل‌های شخصی و خصوصی کاربران را هم اسکن می‌کنند.

با آنتی ویروس یا بی آنتی ویروس؟

هر کاربر کامپیوتری این انتخاب را دارد تا آنتی‌ویروس را بر روی سیستم خود نصب نکند. اما از طرف دیگر، آن کاربر باید مراقب باشد تا چه فایل‌هایی را چه به‌صورت آفلاین یا به‌صورت آنلاین وارد سیستم نرم‌افزاری خود می‌کند. در دنیای آنلاین باید کاربر مراقب باشد تا از هر وب‌سایتی بازدید نکند و فقط به سراغ وب‌سایت‌های امن برود.

علاوه بر این، کاربر از منابع مشکوک به‌هیچ‌وجه نباید فایلی دانلود نکند و لینک‌های مشکوکی را که از طریق ایمیل به او ارسال می‌شوند را باز نکند. این کار دشوار است، چون ممکن است بسیاری از سایت‌ها در ظاهر امن به‌نظر برسند، اما ممکن است بدافزاری را در خود نهان داشته باشند. اگر نمی‌خواهید که از آنتی‌ویروس استفاده کنید، باید حتماٌ بر استفاده اینترنتی خود نظارت داشته باشید.

تفاوت آنتی ویروس و فایروال: فایروال چیست؟

از توضیحات پیشین ما در این متن می‌توانید بفهمید که آنتی‌ویروس نرم‌افزاری است که هدف آن محافظت از سیستم نرم‌افزاری شما با اسکن کردن مداوم فایل‌ها و شناسایی بدافزارها در آن است. سیستم کامپیوتر شما یک محافظ دیگر هم دارد که به آن فایروال می‌گویند. اما آیا فایروال هم کارکردی مشابه با آنتی‌ویروس دارد؟

ما می‌خواهیم در این بخش ببینیم که فایروال چیست و انواع آن کدام هستند؟ فایروال یک سیستم امنیت شبکه‌ای است که وظیفه آن نظارت بر ترافیک ورودی و خروجی شبکه و کنترل آن بر اساس قوانین امنیتی است که از پیش برای فایروال تعیین شده‌اند. معمولاً فایروال بین شبکه خود سیستم که قابل‌اطمینان است و شبکهٔ دیگر که غیر قابل‌اطمینان است (مثل اینترنت) به‌عنوان یک مانع عمل می‌کند. به دلیل همین عملکرد است که نام فایروال به معنای دیواره آتش است.

فایروال چیست؟

انواع فایروال

ما در این بخش دو نوع فایروال اصلی را با توجه به عملکردشان برای شما توضیح می‌دهیم: یکی فایروال نرم‌افزاری و دیگری فایروال سخت‌افزاری.

  • فایروال نرم افزاری:

فرض کنید که چند کامپیوتر در یک شبکه با همدیگر متصل هستند فایروال‌های نرم افزاری بر روی هر کدام از این کامپیوترها نصب‌شده‌اند. فایروال‌های نرم‌افزاری می‌توانند برنامه‌های مختلف در هر کامپیوتر را از همدیگر تشخیص دهند.

این کار باعث می‌شود که آن‌ها به یک برنامه اجازه دهند تا داده‌ها را از یک برنامه به برنامه دیگر انتقال دهند و درهمین‌حال، می‌توانند از ورود داده‌ها از یک برنامه به برنامه دیگر جلوگیری کنند.

  • فایروال سخت‌افزاری:

فایروال سخت افزاری نوعی از فایروال است که دیواره‌ای را بین شبکه کامپیوتر شما و شبکه خارجی مثل اینترنت تشکیل می‌دهد. این نوع فایروال بر تمام داده‌هایی که از اینترنت به سمت کامپیوتر شما روانه می‌شوند نظارت می‌کند.

بر اساس بررسی فایروال سخت‌افزاری از داده‌های ورودی به کامپیوتر شما داده‌های امن می‌توانند وارد شوند و داده‌های که احتمالاٌ خطرناک هستند بلاک می‌شوند.

تفاوت آنتی ویروس و فایروال: نحوه عملکرد فایروال چگونه است؟

ما در دو بخش قبلی کمی درمورد فایروال و انواع آن صحبت کردیم. اما دراین‌بین می‌خواهیم بدانیم که دقیقاً کار فایروال چیست؟ اگر بخواهیم به زبان ساده در مورد فایروال توضیح دهیم، فایروال در واقع مانعی است که بین یک شبکه نرم‌افزاری داخلی و شخصی مثل کامپیوتر و یک شبکه عمومی و ناشناخته مثل اینترنت وجود دارد و هدف اصلی آن فیلتر کردن ترافیک داده‌ها است. اگر این داده‌ها خطرناک نباشند می‌توانند وارد کامپیوتر شوند، ولی اگر خطرناک باشند بلاک می‌شوند.

(به مطلب عوض کردن صدای زنگ آیفون نیز سر بزنید.)

فایروال ویندوز چیست؟

بسیاری از ماها در کامپیوترمان آنتی‌ویروس داریم که از امنیت کامپیوتر ما به‌صورت آفلاین و آنلاین محافظت می‌کند. به‌غیراز آنتی‌ویروس، اکثر ویندوزها از پیش‌از دارای یک فایروال هستند. ما در این بخش می‌خواهیم بدانیم که فایروال ویندوز چیست و چه عملکردی دارد؟

اگر کامپیوتر شما مجهز به ویندوز مایکروسافت باشد، احتمال این که فایروال ویندوز روی آن نصب‌شده باشد زیاد است. فایروال ویندوز نرم‌افزاری است که اطلاعاتی را که شما در زمان استفاده از اینترنت وارد کامپیوتر خود می‌کنید را فیلتر می‌کند و از بین این اطلاعات اطلاعاتی که ممکن است خطرناک باشد را بلاک می‌کند.

انواع فایروال

فایروال ویندوز: نظارت کننده مستقیم بر فایل‌ها و نرم افزارهای کامپیوتری

بسیاری از نرم‌افزارهایی که شما روی کامپیوتر خود نصب می‌کنید ممکن است توسط فایروال ویندوز بلاک شوند، زیرا ممکن است این نرم‌افزارها نیاز به ارتباط با اینترنت داشته باشند. فایروال ویندوز دارای فهرستی است که به کاربران خود اجازه می‌دهد تا برنامه‌های نرم‌افزاری کامپیوتر را درون آن لیست قرار داده یا از آن لیست خارج بکنند.

اگر شما برنامه‌ای را در لیست فایروال ویندوز قرار دهید و به آن اجازه ارتباط را بدهید، فایروال شما اجازه عملکرد آن نرم‌افزار را می‌دهد. همچنین، زمانی‌که شما از یک شبکه عمومی مثل اینترنت استفاده می‌کنید، درصورتی‌که افراد دیگر بخواهند به شبکه متصل بشوند فایروال ویندوز می‌تواند تمامی تلاش‌های آن‌ها برای ارتباط با این شبکه را بلاک کند.

تفاوت آنتی ویروس و فایروال: فایروال اندروید چیست؟

درباره فایروال اندروید باید گفت معمولاً وقتی بحث فایروال پیش می‌آید افراد فکر می‌کنند که فایروال سیستم امنیتی است که بیشتر روی ویندوزها یا سیستم‌های کامپیوتری نصب می‌شود. امروزه، ما بیش از پیش با اسمارت فون های خود کار می‌کنیم، به‌طوری‌که می‌توان گفت اسمارت فون ها و تبلت‌ها کم‌کم دارند جای کامپیوترها را در انجام کارهای روزمره می‌گیرند.

سیستم‌های اندرویدی با امکانات مختلفی که در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند و با قابل‌دسترس بودنشان خیلی می‌توانند در معرض خطر باشند. همان‌طور که برای سیستم‌های کامپیوتری بحث فایروال مطرح می‌شود، برای سیستم‌های اندرویدی هم این بحث مورد توجه قرار می‌گیرد؟ اما دقیقاٌ فایروال اندروید چیست؟ ما در این بخش می‌خواهیم در مورد فایروال اندروید صحبت کنیم و این‌که آیا اصلاً فایروال برای دستگاه اندروید ضروری است یا خیر.

تفاوت آنتی ویروس و فایروال: فایروال اندروید چیست؟

تفاوت آنتی ویروس و فایروال: فایروال اندروید

فایروال اندروید عملکردی تقریباً مشابه با فایروال ویندوز دارد. فایروال اندروید می‌تواند به کاربران اندرویدی اجازه دهد تا به برخی از نرم‌افزارهایی که بر روی سیستم اندروید نصب‌شده‌اند اجازه ارتباط با اینترنت را داده یا آن‌ها را بلاک کنند.

این کار باعث می‌شود که کاربر بتواند داده‌هایی که این نرم‌افزارها از طریق اینترنت انتقال می‌دهند را کنترل کند، از دسترسی اشخاص ثالث به داده‌هایی که برای کاربر شخصی و محرمانه هستند جلوگیری کرده و حملات متجاوزانهٔ هکرها به سیستم اندروید را مسدود می‌کند.

آیا ما به فایروال اندروید نیاز داریم؟

معمولاً افراد برای تأمین امنیت آنلاین و آفلاین خود در سیستم‌های اندرویدی شان از آنتی‌ویروس استفاده می‌کنند. اگر شما هم از آنتی‌ویروس استفاده می‌کنید، معمولاً دیگر نیازی به فایروال ندارید. موضوع این است که اگر شما نرم‌افزارهای گوشیتان را از منابع قابل‌اطمینانی مثل Google Store دانلود کنید، معمولاً از لحاظ امنیت نرم‌افزاری تأمین هستید.

دانلود نرم‌افزارها از منابع مشکوک می‌تواند امنیت سیستم اندروید شما را به خطر بیندازد، زیرا این نرم‌افزارها می‌توانند داده‌های شما را به اشخاص دیگر منتقل کنند.

(در وبلاگ مطلبی در خصوص اینکه اینترنت 5g چیست نوشته‌ایم.)

فایروال اندروید

فایروال سوفوس چیست؟

در بازار نرم‌افزارهای فایروال زیادی وجود دارند که هرکدام از آن‌ها می‌توانند امنیت سیستم‌های نرم‌افزاری ما را افزایش دهند. در این‌جا می‌خواهیم یکی از این فایر وال‌های معروف را بررسی کنیم. این فایروال سوفوس نام دارد. اول اجازه بدهید ببینیم که فایروال سوفوس چیست و چه کارکردهایی را به کاربران خود ارائه می‌دهد.

فایروال سوفوس نوعی فایروال است که چندین ویژگی امنیتی و حفاظتی از شبکه محلی شما را با همدیگر ترکیب می‌کند تا بتواند یک امنیت شبکه همه‌جانبه را در اختیار کاربران خود قرار دهد.

فایروال سوفوس به‌عنوان دروازه شبکه محلی شما عمل می‌کند و می‌تواند آن را در برابر هجوم ویروس‌ها، برابر آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزارهای اینترنتی، بدافزارها و حملات پیشرفته هکرها در امان نگه دارد. همچنین، نرم‌افزار فایروال سوفوس می‌تواند فایروال‌های دیگر را مدیریت بکند و تهدیدات ناشناخته را خنثی کند.

تفاوت آنتی ویروس و فایروال: نحوه عملکرد فایروال چگونه است؟

در بخش‌های قبلی در مورد نحوه عملکرد آنتی‌ ویروس صحبت کردیم. حالا می‌خواهیم در مورد نحوه عملکرد فایروال صحبت کنیم. فایروال هم عملکردی مشابه با آنتی‌ ویروس دارد. فرض کنید که شما به‌صورت آنلاین یا آفلاین داده‌های جدیدی را وارد سیستم نرم‌افزار کامپیوترتان کرده‌اید.

فایروال قسمتی از آن داده‌ها را دریافت و اسکن می‌کند. سپس، داده‌های اسکن شده را با پایگاه داده‌های خود تطبیق می‌دهد. در پایگاه داده‌های فایروال اطلاعات موجود مربوط به بدافزارها وجود دارند. اگر داده‌های ورودی کاملاً از عاری از هرگونه بدافزار باشند، می‌توانند از فایروال عبور کنند. اگر هم این داده‌ها آلوده به بدافزار یا مشکوک به آلودگی باشند، نمی‌توانند از فایروال عبور کنند.

تفاوت آنتی ویروس و فایروال: نحوه عملکرد فایروال

تفاوت آنتی ویروس و فایروال: بروزرسانی منظم فایروال برای مؤثر بودن کارکرد آن

فایروال‌ها هم مثل آنتی‌ویروس‌ها برای داشتن یک کارکرد مؤثر نیاز به بروزرسانی منظم دارند. آن‌ها دارای پایگاه داده‌هایی هستند که هرروز خطرات امنیتی را با این پایگاه داده‌ها تطبیق می‌دهند. برای همین، پایگاه داده‌های آن‌ها باید بروزرسانی شود تا فایروال‌ها بتوانند بدافزارها را تشخیص دهند.

روش‌های اسکن فایروال

فایروال‌ها به چند روش جریان داده‌هایی که وارد شبکه‌تان می‌شوند را اسکن می‌کنند. ما در این بخش می‌خواهیم این چند روش را به‌صورت مختصر توضیح دهیم.

  • سرویس پروکسی فایروال: فایروال پروکسی امن‌ترین نوع فایروال است. این نوع فایروال پیام‌ها و داده‌هایی که وارد سیستم می‌شوند را در لایه اعمال سیستم اسکن و فیلتر می‌کند تا از منابع شبکه محلی کامپیوتر حفاظت کند. فایروال پروکسی نرم‌افزارهایی در سیستم را محدود می‌کند که شبکه می‌تواند از آن‌ها حمایت بکند و این کار باعث می‌شود که امنیت شبکه بالا برود. اما به دلیل این‌که فایروال از منابع از سیستم استفاده می‌کند سرعت سیستم را می‌تواند پایین بیاورد.
  • روش فیلترینگ بسته: در روش فیلترینگ بسته داده‌ها به‌صورت خرد خرد و در حجم‌های کم اسکن می‌شوند. هر نوع حجمی از داده‌ها که قرار است توسط فایروال اسکن شود، توسط مجموعه‌ای از فیلترهای فایروال اسکن می‌شوند. این بسته‌های داده‌ها اگر به‌عنوان داده‌های آلوده شناسایی شده باشند، توسط فایروال تگ و بلاک می‌شوند.
  • روش دروازه‌های سطح مدار: فایروال که از روش دروازه‌های سطح مدار استفاده می‌کند داده‌هایی که وارد سیستم می‌شوند را اسکن نمی‌کند. این نوع فایروال به‌جای اسکن کردن داده‌های ورودی سعی می‌کند که ارتباط شبکه را بررسی کند و از امنیت آن اطمینان حاصل کند. همچنین، در روش دروازه سطح مدار منبعی که داده‌ها را به سیستم کامپیوتر ارسال می‌کند را بررسی می‌کند. آن منبع است که باید امنیتش تأیید شود. فایروال دروازه سطح مدار فایروالی است که سرعت و کارآمدی زیادی دارد، اما ۱ نقض امنیتی دارد. آن نقض این است که ممکن است داده‌هایی که وارد سیستم می‌شوند بدافزارهایی را هم وارد سیستم بکنند. برای همین، به یک سیستم امنیتی دیگر مثل آنتی‌ویروس نیاز دارد تا این نقص را برطرف کند.

روش‌های اسکن فایروال

تفاوت آنتی ویروس و فایروال: آیا وجود فایروال در سیستم نرم‌افزاری ما ضروری است؟

فایروال‌ها هم مثل آنتی‌ویروس‌ها یک ویژگی امنیتی برای امنیت نرم‌افزاری شما به حساب می‌آیند. حقیقت این است که هر کاربری که از سیستم کامپیوتر خودش برای ارتباط با اینترنت استفاده می‌کند سیستم آن کاربر در معرض ریسک آلوده شدن به بدافزار و ویروس است.

فایروال‌ها هم مثل آنتی‌ویروس‌ها می‌توانند در افزایش امنیت سیستم کاربر در برابر تهدیدات آنلاین و آفلاین امن مؤثر باشند. درست است که نصب کردن فایروال بر روی سیستم‌های کامپیوتری ضروری نیست، اما می‌تواند امنیت سیستم کاربر را تا حد قابل‌توجهی افزایش دهد.

(به مطلب رمز گذاری سرتاسری نیز سر بزنید.)

تفاوت آنتی‌ویروس و فایروال

حالا که ما در مورد آنتی‌ویروس و فایروال صحبت کردیم، می‌خواهیم در مورد تفاوت آنتی‌ویروس و فایروال کمی توضیح دهیم. آنتی‌ویروس و فایروال هر دو ویژگی‌های مخصوص خود را دارند و با اینکه عملکرد مشابهی بین این دو سیستم امنیتی است، اما تفاوت‌های چشمگیری هم در بین این دو وجود دارد. با ما همراه باشید تا تفاوت آنتی ویروس و فایروال را در این بخش توضیح دهیم.

  • آنتی‌ویروس نرم‌افزاری است که فقط در سیستم‌های نرم‌افزاری نصب می‌شود. اما فایروال را هم می‌توان در سخت‌افزار و هم در نرم‌افزار نصب کرد.
  • آنتی‌ویروس زمانی‌که داده‌ها را بررسی می‌کند هم داده‌های داخلی کامپیوتر و هم داده‌های خارجی کامپیوتر را اسکن کرده و آن‌ها را برای شناسایی تهدیدات آنالیز می‌کند. اما فایروال فقط داده‌هایی که از بیرون وارد شبکه کامپیوتر می‌شوند را اسکن می‌کند.
  • در آنتی‌ویروس پس‌از حذف بد افزارها بر روی سیستم هیچ اقدام ضد حمله‌ای ممکن نیست. از طرف دیگر، در فایروال زمانی‌که خطری شناسایی شد، اقدامات ضد حمله مثل حملات مسیریابی امکان‌پذیر هستند.
  • عملکرد آنتی‌ویروس مبتنی بر اسکن کردن فایل‌ها و نرم‌افزار آلوده به بدافزار است. اما عملکرد اصلی فایروال نظارت بر بسته‌های داده‌هایی است که وارد سیستم می‌شوند. فایروال این بسته داده‌ها را برای آلودگی بررسی می‌کند.
  • آنتی‌ویروس هدف آنتی‌ویروس فقط نجات سیستم نرم‌افزاری از ویروس‌ها است درصورتی‌که فایروال سیستم نرم‌افزاری را از تمام انواع خطراتی که می‌توانند آن را تهدید کنند نجات می‌دهد.
  • برنامه‌ریزی آنتی‌ویروس در مقایسه با برنامه‌ریزی فایروال ساده‌تر است. اما برنامه‌ریزی که برای طراحی فایروال به کار می‌رود نسبت‌به برنامه‌ریزی آنتی‌ویروس پیچیده‌تر است.

ضرورت وجود فایروال در سیستم نرم افزاری

تفاوت آنتی ویروس و فایروال: نصب کدام یک بر روی سیستم ضروری است؟

ما در این مقاله در مورد آنتی‌ویروس و فایروال به‌طور جداگانه صحبت کردیم. همچنین، ما در مورد تفاوت آنتی‌ویروس و فایروال هم توضیح دادیم. حقیقت این است که هم آنتی‌ویروس و هم فایروال دو نوع سیستم نرم‌افزاری حفاظتی هستند و نصب هرکدام از آن‌ها بر روی سیستم کامپیوترتان می‌تواند برای امنیت آن مفید باشد.

موضوع این است نمی‌توان گفت که یکی بهتر از دیگری است و می‌توان یکی را جایگزین دیگری کرد. عملکرد این دو نوع سیستم امنیتی متفاوت و مستقل است و شما می‌توانید هر یک را به‌دلخواه بر روی سیستم خود نصب کنید. اگر هم می‌خواهید حداکثر امنیت را برای کامپیوترتان فراهم کنید، می‌توانید هر دو سیستم امنیتی را بر روی کامپیوترتان نصب کرده و آن‌ها را فعال کنید.

منبع مطلب

ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات