فایروال چیست؟ آشنایی با انواع فایروال نرم افزاری و سخت افزاری

فایروال یا دیوار آتش یا به قول فرهنگستان ادب فارسی سپرواره، وظیفه‌ی حفاظت از سیستم و اطلاعات شما را از دستبرد ورم‌ها، تروجان‌ها و هکرها دارد. اگر با خرید بسته اینترنت همراه و ثابت دائما آنلاین هستید، مخصوصا اینترنت پرسرعت، نصب فایِروال جزو الزامات است. برای دانستن اینکه فایروال ویندوز چیست و چگونه عمل می‌ کند در ادامه با ایساج همراه شوید.
فایروال چیست

فایروال ویندوز چیست؟

برای بیان اینکه فایروال چیست به زبان ساده باید گفت که فایِروال ویندوز برای محافظت از رایانه شخصی و داده‌های سازمان شبیه گیت امنیتی است؛ که ورود و خروج داده‌ها و نصب برنامه‌ها و امثالهم را در برابر نفوذ بدافزارها و حملات سایبری حفظ می‌کند. با نصب فایروال، سیستم شما درون قلعه‌ای با حفاظت دیوارها آتشین قرار می‌گیرد که ورود و خروج هر داده‌ای و امکان ارتباط با هر IP وجود ندارد و همه چیز کاملا بررسی شده و تحت کنترل است. فایروال دستگاه یا ترکیبی از سیستم‌های مختلف است که با مجاز کردن یا محدود کردن جریان ترافیک شبکه، از سیستم در برابر تهدیدات داخلی و همینطور تهدیدات خارجی حفاظت می‌کند.
فایروال ویندوز یک دستگاه امنیتی شبکه است که ترافیک ورودی و خروجی شبکه را کنترل کرده و بسته‌های داده را بر اساس مجموعه‌ای از قوانین تعیین شده، مجاز یا مسدود می‌کند.
برای دانستن تفاوت آنتی ویروس و فایروال به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

انواع فایروال ویندوز

فایروال‌ها بر اساس یکسری قوانینی که برای آن‌ها تعریف شده است، عمل می‌کنند. برای مثال اگر رمز عبور بیش از یکبار وارد شود، تحت این شرایط دسترسی IP مورد نظر بصورت موقت یا دائمی مسدود می‌شود. فایروال ویندوز  به دو صورت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری طراحی شده‌ که همه جوره امنیت سیستم و اطلاعات را فراهم می‌کند.
فایروال ویندوز رابط بین سیستم و شبکه شما با اینترنت است، با وجود آن، سرور، شبکه، سیستم کامپیوتری در برابر ورود داده‌های مخرب و همینطور خروج اطلاعات در حمله‌های جاسوسی محافظت می‌شود.
(با بهترین آنتی ویروس اندروید آشنا شوید.)
فایروال نرم افزاری ویندوز

فایروال نرم افزاری

فایروال نرم افزاری ورودی و خروجی داده‌ها را بر روی هر دستگاه محافظت کرده و امنیت Host-based را ایجاد می‌کند. با فایروال نرم افزار، تمامی برنامه‌ها روی کامپیوتر از لحاظ امنیتی بررسی شده و برای انتقال برنامه از یک برنامه دیگر ورودی‌ها بررسی می‌شوند.
معمولا فایروال ویندوز بر روی هر سیستمی بصورت پیش‌فرض نصب شده است و در صورت نبود آن باید برای نصبش به عنوان یک برنامه جانبی اقدام کرد.

انواع فایروال نرم‌افزاری ویندوز

فایروال نرم افزاری بر روی سیستم عامل نصب می‌شود. معمولا ویندوز مایکروسافت به صورت پیش‌فرض دارای فایِروال است. فایروال ویندوز، اطلاعاتی که در زمان استفاده از اینترنت وارد کامپیوتر می‌شود را فیلتر می‌کند. فایروال نرم افزاری ویندوز توانایی کنترل ترافیک شبکه در لایه‌های محدودی را دارد، بنابراین قابلیت نظارت بر ترافیک خارج از سیستم عامل را ندارد. به همین دلیل نصب فایروال سخت افزاری برای حفاظت اطلاعات شبکه‌های سازمانی در شرکت‌ها توصیه می‌شود. از فایِروال‌های معروف نرم افزاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
    • Internet Security
    • Symantec
    • CSF
    • Comodo
(اگر برای خرید شارژ همراه اول تا شارژ آپتل به دنبال یک پنل فروشگاهی معتبر هستید به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)
انواع فایروال نرم‌افزاری

فایِروال سخت افزاری

فایروال سخت افزاری که به عنوان فایروال شبکه نیز معروف است؛ همانند یک دیواره آتش، شبکه اختصاصی شما را از شبکه خارجی اینترنت جدا می‌کند. طبق قانون فایروال، فقط داده‌هایی اجازه ورودی به کامپیوتر شما را دارند که ایمن باشند، و تمامی داده‌های خطرناک و مشکوک بلاک می‌شوند. اگر یک شبکه فقط به فایروال سخت افزار مجهز باشد، چنانچه از طریق گوشی شخصی یا لپ‌تاپ به شبکه متصل شوید، فایِروال نظارتی امنیتی بر روی آن نخواهد داشت. به همین خاطر برای امنیت همه جانبه توصیه می‌شود، هر دو نوع آن بر روی شبکه نصب شوند.
کار فایروال ویندوز در اصل، محافظت از منابع داده‌ها، تأیید اعتبار دسترسی، مدیریت و کنترل شبکه، ثبت و ارائه گزارش، عمل‌کننده به عنوان یک واسطه است.
(برای آشنایی با مناطق تحت پوشش 5G در ایران به این صفحه مراجعه کنید.)

ویژگی‌های فایروال سخت افزاری

فایِروال سخت افزاری، ابزاری است که در بستر شبکه و در مسیر روتر نصب می‌شوند. وظیفه‌ی فایِروال‌های سخت افزاری، بررسی موارد مشکوک در لایه‌های ابتدایی است که موجب ترافیک سالم در سیستم‌ها و فایِروال‌های نرم‌افزاری می‌شود.
فایروال سخت افزاری نسبت به فایِروال های نرم افزاری، هزینه، نصب و سطح امنیتی بالاتری دارند. ولی در کل، برای داشتن امنیتی همه جانبه، هر دو مکمل یکدیگر هستند.
(برای مشاهده بسته پیشنهاد ویژه ایرانسل به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

عملکرد فایِروال سخت افزاری

وظیفه‌ی اصلی فایِروال سخت افزاری، حفاظت از لایه‌های انتقال و شبکه است. در واقع آن‌ها بر روی کیفیت و پایداری شبکه تمرکز دارند. در شبکه‌های کوچک، امنیت هر دستگاه را به راحتی می‌توان با نصب نرم‌افزار فایِروال تأمین کرد. اما در شبکه‌های بزرگ، تنظیمات دستی فایروال برای تنظیم ورود و خروج ترافیک تعیین شده در هر دستگاه، جواب نمی‌دهد. اجرا خط مشی امنیتی برای تمامی دستگاه‌ها فقط با نصب قطعه‌ی سخت افزاری امکان‌پذیر است. به این معنا که باید فایروال را با خود روتر اجرا کرد.
وظیفه‌ی اصلی فایروال سخت افزاری ویندوز، حفاظت از لایه‌های انتقال و شبکه است. در واقع آن‌ها بر روی کیفیت و پایداری شبکه تمرکز دارند.
(برای خرید بسته اینترنت رایتل به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)
فایروال سخت افزاری ویندوز

کاربرد انواع فایروال ویندوز سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

فایِروال نرم‌افزاری در مدل OSI و TCP در Application Layer فعال است. یعنی بمحض اینکه داده‌ها وارد سیستم می‌شوند تا لایه هفتم OSI بررسی و نظارت می‌شوند. به این ترتیب که داده‌ها را دریافت و اسکن می‌کند و با پایگاه قوانین تعریف شده‌ی خود، تطبیق می‌دهد. پایگاه قوانین فایروال ویندوز اطلاعات کاملی از بدافزارها است که در صورت مشاهده‌ی چنین مواردی، اجازه عبور یا خروج صادر نمی‌شود. برای داشتن عملکرد درستی از فایروال‌ها، لازم است که آن‌ها دائما بروزرسانی شوند. مورد دیگری که در نصب فایروال ویندوز اهمیت دارد، نحوه پیکربندی فایروال‌ها است. در صوت نقص در پیکربندی، عملکرد مناسبی ارائه نخواهد داد. یک فایروال حرفه‌ای با پیکربندی مناسب، می‌تواند تعداد لایه‌ها بیشتری را حفاظت کند.
یکی از دغدغه‌های اصلی پشتیبانان شبکه‌های سازمانی داشتن فایروال ویندوز مناسب برای حفاظت همه‌جانبه است، بنابراین باید به دنبال موردی بود که بتوان دائما آن را بروزرسانی کرد و مدیریت آسانی داشت باشد.
(برای استعلام قبض ایرانسل به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)
فایروال ویندوز

فایروال ویندوز کجاست؟

برای تنظیمات فایروال ویندوز باید به دنبال این باشید که فایروال کجاست؟ برای دسترسی به فایِروال ویندوز، مراحل زیر را دنبال کنید:
    • بر روی نوار Search بر روی منوی ویندوز، عبارت Firewall را سرچ کنید.
    • در نتایج ظاهر شده، روی گزینه Windows Firewall with advanced security کلیک کنید تا صفحه مدیریت فایِروال باز شود.

فایروال ویندوز 10 کجاست: تنظیمات فایروال ویندوز 10

فایروال ویندوز 10 چیست؟ همانطور که گفتیم، فایروال در ویندوز، برای امنیت داخلی سیستم است و از ترافیک شبکه غیرمجاز روی سیستم محافظت می‌کند. فایروال‌ها در ویندوز 10 مانع از هک شدن سیستم می‌شوند. اما چگونه فایروال ویندوز 10 را فعال کنیم؟ برای تنظیمات فایروال ویندوز 10 لازم است ابتدا کنترل پنل (Control Panel) را باز کنید و سپس از منوی سمت چپ، گزینه‌ی Turn Windows Firewall on or off را انتخاب کنید. برای فعال کردن Firewall گزینه On و برای غیرفعال کردن آن گزینه Off را انتخاب کنید.

فایروال ویندوز 7 چیست: تنظیمات فایروال ویندوز 7

فایروال ویندوز 7 نیز وظیفه‌ی امنیت داخلی سیستم را بر عهده دارد و مانع از هک شدن یا حملات سایبری به سیستم می‌شود. برای غیرفعال شدن فایروال ویندوز 7 باید وارد کنترل پنل سیستم خود شوید. سپس در منوی سمت چپ گزینه‌ی Turn Windows Firewall on or off را انتخاب کنید. برای غیرفعال کردن Firewall گزینه‌ی Off را انتخاب کنید و برای فعال کردن ان نیز باید گزینه‌ی On را انتخاب کنید.

قرار دادن نرم افزار در فایروال ویندوز 10

برای قرار دادن برنامه در فایروال ویندوز 8، فایروال ویندوز 11 و ویندوز 10 لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:
  1. کنترل پنل سیستم خود را باز کنید.
  2. گزینه‌ی Windows Firewall را اجرا کرده و سپس روی گزینه‌ی Advanced Setting کلیک کنید.
  3. در پنل سمت چپ روی گزینه‌ی inbound Rules کلیک کرده و در پنل Action، گزینه‌ی New Rule را انتخاب کنید.
  4. سپس بر روی Program کلیک کرده و Next را بزنید.
  5. گزینه‌ی This Program Path را انتخاب کنید و سپس با انتخاب گزینه‌ی Browse، فایل (exe.) برنامه مورد نظر خود را انتخاب کرده و next را بزنید.
  6. در پنجره‌ای که برای شما باز می‌شود، گزینه‌ی Block the Connection را انتخاب کرده و Next را بزنید.
  7.  در نهایت، در قسمت Name، نام نرم‌افزار را تایپ کرده و Finish را بزنید.
  8. همین مراحل را برای Outbound Rules انجام دهید تا برنامه نتواند داده‌ها را به خارج از سیستم شما ارسال کند.
فایروال اندروید

فایروال اندروید چیست؟

فایروال اندروید عملکردی مشابه با فایروال ویندوز را بر عهده دارد: فایروال اندروید نیز ترافیک شبکه به دستگاه اندروید را کنترل و فیلتر می‌کند. با فعال بودن فایروال برای اندروید، گوشی شما توانایی تشخیص داده و اطلاعات سالم و مخرب را دارد و به محض اینکه به رد و بدل شدن داده‌ای مشکوک شود، فورا ان را بلاک می‌کند.
فایروال در اندروید: گوشی هوشمند بیشتر از کامپیوتر شخصی ما در معرض حملات سایبری و بدافزارها است. گوشی هوشمند خود را به با نصب فایروال اندروید نرم افزار و آنتی ویروس قدرتمند، از دسترس هکرها در امان نگه دارید.
(برای خرید بسته اینترنت شاتل موبایل این صفحه را از دست ندهید.)
فایروال اندورید کجاست؟

فایروال اندورید کجاست

برای کنترل ارتباط و اتصال اپلیکیشن‌ها به اینترنت در گوشی‌های موبایل می‌توانید بدون نصب فایِروال، آن‌ها را محدود کنید:
    • به قسمت تنظیمات گوشی خود بروید.
    • در بخش Apps، اپلیکیشن مورد نظر را انتخاب کنید.
    • گزینه Data Usage را انتخاب کنید.
    • قابلیت Restrict data usage را فعال کنید.
با فعال کردن قابلیت restrict data usage برنامه‌های شما در پس‌زمینه به اینترنت دسترسی نخواهند داشت اما برای جلوگیری کامل از دسترسی برنامه‌ها به اینترنت فایروال اندروید دانلود کنید.
(برای خرید بسته اینترنت آپتل اگر به دنبال مسیری مطمئن و آسان هستید، به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

اپلیکیشن فایروال اندروید

انواع فایروال اندروید برای سیستم‌های روت و بدون روت در دسترس است. برای مثال فایروال اندروید بدون روت از جمله اپلیکیشن NoRoot Firewall و NetGuard یا KarmaFirewall و موارد دیگر در دسترس است. فایروال اندروید روت نیز مانند اپلیکیشن AFWallاست که کاربرانی که گوشی خود را روت کرده‌اند، می‌توانند از آن استفاده کنند. 
فایروال برنامه ها اندروید، همانند فایروال ویندوز، وظیفه‌ی حفاظت از داده‌ها و امنیت سیستم شما را بر عهده دارد، بنابراین لازم است حتما نسبت به فعال‌سازی فایروال اقدام کنید.

سخن پایانی

منظور از فایروال ویندوز نرم‌افزار یا سخت‌افزاری است که بر روی کامپیوتر نصب می‌شود. فایِروال بر طبق قوانین تعریف شده، مشخص می‌کند که چه ترافیک و دسترسی‌هایی به یک کامپیوتر، سرور یا شبکه، برقرار یا بلاک شود. فایِروال در ویندوز، می‌تواند اجازه برقراری ترافیک از یک پورت خاص یا یک برنامه با یک مقصد مشخص را بدهد و سایر ترافیک موجود و در دسترس را بلاک کند. بنابراین فایروال ویندوز غیر فعال ممکن است از نظر امنیتی سیستم شما را در مخاطره قرار دهد. منبع مطلب
ما تلاش میکنیم تا یک پایگاه محتوایی قابل اعتماد برای مخاطبان باشیم!

مقالات مرتبط

نظرات